امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

غافل ماندن مسئولین از آزاد سازی سواحل تصرف شده در جزایر و استانهای جنوبی کشور

غافل ماندن مسئولین از آزاد سازی سواحل تصرف شده در جزایر و استانهای جنوبی کشور

غافل ماندن مسئولین از آزاد سازی سواحل تصرف شده در جزایر و استانهای جنوبی کشور

ماه ها از مهلت ۲۰روزه‌ و ضرب‌الاجل رئیس‌جمهوری برای آزادسازی حریم ۶۰متری سواحل در شمال و جنوب کشور می‌گذرد؛
تعرض به حریم سواحل را می توان یکی از معضلات چند دهه در استان های ساحلی کشور عنوان کرد.

غصب نوار ساحلی با ساخت و سازهای به اصطلاح اقتصادی و بعضا زورگیری بی رویه توسط برخی از سودجویان باعث شده است که این منظر خدادادی با بی مهری مواجه شود.

عدم بررسی به حریم ۶۰ متر دریا و عادی انگاری نظارت ها توسط دولت های قبل عاملی شد تا همانند زمین خواری و کوه خواری ها در سطح کشور،این بار با پدیده ای جدید تر با عنوان ساحل خواری مواجه شویم.

بستر سواحل در کشورهای مدرنیته یک المان شهری مناسب است
از بستر سواحل در کشورهای مدرنیته به عنوان یک المان شهری مناسب، ویژه گردشگری و همچنین جذب توریست از سایر نقاط کشور و جهان استفاده می شود اما استفاده سوء از این ظرفیت در تمامی ابعاد می توان اثرگذار باشد.

در دهه های اخیر روند توسعه حریم ۶۰ متر سواحل نه تنها در سطح کشور با یک شیب خوبی همراه نبود، بلکه با ساخت و سازهای عجیب و غریب منجربه کاهش سرمایه های طبیعی در برابر تمایلات انسانی گردید.

حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در سفرهای استانی به نقاط ساحلی کشور، جرقه یک کار مفید را به نفع جامعه رقم زد و آن اقدام چیزی جز بازپس گیری سواحل در تملک سودجویان بود.

اهمیت آزادسازی حریم سواحل در ایران
آیت الله رئیسی در سفری که به استان گیلان داشته است، از اهمیت آزادسازی حریم سواحل سخن می گوید و تاکید می کند: ساحل حریمی دارد و در جهت احداث بنا باید این حریم رعایت شود، برای همین اگر دستگاه هایی مانع استفاده و آزادسازی سواحل برای ‏مردم شوند باید قانون را رعایت کنند.

همچنین رئیس جمهور کشورمان بر این موضوع نیز تاکید می کند که دستگاه های اداری باید بیش از دیگران خود را موظف به رعایت قوانین بدانند و برای ایجاد و احداث ‏بنا باید مقید به قانون باشند، وقتی آنها مجری قانون باشند مردم هم رعایت می کنند.
این نوع از شیوایی کلام عالی ترین مقام اجرایی کشور به صراحت بیانگر عزم جدی دولت در ساماندهی سواحل است تا با این اقدام روح تازه ای به محیط زیست هم داده شود.

با ابلاغ دستور رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی، روند اقدامات در استان های شمالی کشور آغاز گردید اما این پایان ماجرا نبود و اثرات این کلام رسا نیز به استان های جنوبی کشور کشیده شد و مردم هرمزگان نیز شاهد این اقدام خوب دولت بودند.

هرمزگان در آزادسازی سواحل جنوب کشور پیشگام شد
آزاد سازی ساحل با دستور رییس جمهور یک مطالبه عمومی بود که این نهضت درهرمزگان به عنوان یک استان پیشگام کلید خورد و تا کنون بخش اعظمی ازحریم ۶۰ متر سواحل این استان جنوبی آزادسازی شده است.

حریم ۶۰ متر در اختیار دستگاه‌های دولتی به طور کامل آزاد شد
یکی از اقدامات ویژه مهدی دوستی، عالی ترین نماینده دولت در استان هرمزگان، آغاز دستور صریح رئیس جمهور در استان هرمزگان از سواحل در اختیار دستگاه های دولتی بود.

دوستی که به واسطه کار کرد موثرش در شرکت نفت ستاره خلیج فارس آشنایی ویژه ای با بافت اقلیمی این استان دارد، روزهای گذشته از آزادسازی ۱۰۰درصدی حریم سواحل دراختیار دستگاه های دولتی در هرمزگان خبر داد.

این اقدام موثر دوستی با آزادسازی ۵۴ هزار مترمربع از اراضی ساحلی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، حریم ۶۰ متری ساحل در اختیار دستگاه‌های دولتی هرمزگان را به‌طور کامل رفع تصرف و آزادسازی نمود.

اما این رفع تصرفات به یک نقطه بسنده نشد و مهم ترین نقاط این استان به خصوص جزایر استراتژیکی نظیر قشم و هرمز و همچنین شهرهای مهم ساحلی در غرب استان نیز از این قائله مستثی نبودند.

۴۰ هکتار از اراضی ساحلی واگذار شده در جزیره هرمز آزاد شد
همراهی دستگاه قضایی در این اقدام بزرگ باعث شد که روند توسعه بیش از پیش اثرگذار باشد و مردم نیز از این حرکت دولت ابراز رضایت داشته اند.

حریم ۶۰ مترسواحل بکر جزایر هرمزگان نیز که در قالب طرح های پرورش میگو و ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری نیز واگذار شده بود، با اقدام رئیس کل دادگستری هرمزگان آزاد سازی شد و نمونه آن را می توان به آزادسازی ۴۰ هکتار از زمین‌های واگذار شده دولتی برای ایجاد مزارع پرورش میگو و مراکز گردشگری در ساحل جزیره هرمز اشاره داشت.

آزادسازی حریم ۶۰ متر ساحل در جزیره قشم
همچنین دامنه این اقدامات نیز به جزیره قشم کشیده شد و در مراحل مختلف به متراژ ۱۰ و ۶ کیلومتر از حریم ۶۰ متر دریا در این جزیره آزاد سازی شد.

در جزیره قشم عملیات پاکسازی سازه‌های غیرقانونی ایجاد شده به نحوی اجرا شد که بر اساس آن علاوه بر سازه‌های مربوط به ادارات و نهادهای دولتی، بخشی از سازه‌های مربوط به اشخاص حقیقی نیز تخریب شد.

تخریب این سازه‌های غیرقانونی شامل دیوارهای بتنی، پی سنگی، استخر، سازه‌های مسقف و نیمه ساخته شده بود که با هماهنگی و حضور نهادهای مربوط انجام شد.

حریم ۶۰ متر سواحل در غرب هرمزگان نیز آزادسازی شد
در برخی از نقاط شهرستان های بندرلنگه و پارسیان نیز که دسترسی به دریا دارند، تخلفاتی در خصوص حریم ۶۰ متر دریا اتفاق افتاده بود که طبق دستور ویژه رئیس جمهور، حریم ۶۰ متر دریا نیز در این نقاط اجرایی شد.

آزادسازی سواحل در بندرلنگه و پارسیان
آزادسازی ٣٠ هزار متر مربع از اراضی ساحلی در بندرلنگه و همچنین رفع تصرف ۶ هزار متر مربع از ساحل تبن در شهرستان پارسیان بر نوار ساحلی این شهرستان ها افزود.

آزادسازی سواحل کیش با تخریب دیوار پلاژ اختصاصی مدیران سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شد.

آزادسازی سواحل تصرف شده و در حریم ۶۰ متر دریا در جزیره کیش با تخریب دیوار پلاژ اختصاصی مدیران برای استفاده عموم آغاز شد.

محمدرضا نوایی لواسانی، سرپرست وقت سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم آزادسازی سواحل جزیره گفت: برای تمامی اماکن ساخته شده در حریم شصت متر کمیته تخصصی تشکیل شده است و آزادسازی سواحل در کیش با جدیت ادامه می‌یابد.

سرپرست معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم گفت: ساحل فدک که به نهاد ریاست جمهوری تعلق دارد به زودی آزاد می‌شود و سواحل و مسیر دوچرخه سواری این منطقه برای استفاده عموم فراهم می‌شود.

سعید پورزادی افزود: طرح راهبردی سواحل کیش به تصویب رسیده و تمامی واگذاری‌ها در حدفاصل شصت متری ساحل بازنگری خواهد شد.

وی تاکید کرد: ابنیه‌ هایی که در حدفاصل شصت متری ساحل ساخته شده و متعلق به بخش خصوصی است نیز پس از پایان مهلت اجاره به مسافت بعد از حریم شصت متر منتقل خواهد شد.

در اولین طرح آزاد سازی سواحل کیش نزدیک به صدمتر از ساحل در اختیار مردم قرار گرفت و قرار شده بود سایر مناطق تصرف شده که در حریم ۶۰ متری دریا قرار دارند تا پایان سال تعیین تکلیف شده و از ید بخش خصوصی و یا نهادها و ارگانها آزاد و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.!؟

علی ایحال بخش اعظمی از آزادسازی ها در این استان جنوبی کشور انجام شده است و شاید در ماه های  آینده شاهد شنیدن خبرهای خوبی در زمینه پایان عملیات آزادسازی ۱۰۰ درصدی حریم سواحل در استان هرمزگان بخصوص در جزایر کیش و قشم باشیم.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه