امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

اقتصادی , صنعت و معدن تاریخ انتشار: 98/06/28 بدون نظر   741 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب؛ سالومه افلاکی

تقریبا هر ماه گذرمان به شهرک‌های صنعتی می‌افتد، امسال که سال رونق تولید هست و شش ماه از آن هم می‌گذرد بیشتر از سال‌های قبل به شهرک‌های صنعتی کیش سر زدیم. باید چشم بدوزی به دوردست ها شاید فردی را ببینی که در این منطقه حضور دارد ، جلوتر که بروی  می بینی او هم یکی از پاکبان هایی است که در حال خدمت است.  

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

به جرات می توان گفت در هر خیابان این شهرک کمتر از انگشتان یک دست ، واحد تولیدی فعال است ، پای صحبت های مسئولان این واحد ها هم که می نشینی هزاران حکایات می شنوی از قوانین دست و پا گیر تا تاثیر تحریم بر تولید و ناسازگاری برخی بانکها برای ارائه تسهیلات و یا بخشودگی جرایم ..
نخستین روز سال ۹۸ رهبر معظم انقلاب پس از تحویل سال در بیانه خود امسال را به عنوان رونق تولید نامگذاری کردند و تاکید ایشان به هر موضوعی و به ویژه این موضوع خبر از اهمیت آن می دهد ، اکنون که سال به نیمه رسیده مسئولان باید پاسخ دهند برای رونق تولید چه کردند؟!   
بیش ازشش شهرک صنعتی در کیش تاسیس شده است که روزگاری یکی از پر رونق ترین شهرک های صنعتی کشور بود ، رفته رفته این شهرک ها به پارکینگ شرکت های نفتی تبدیل شد و اکنون پرنده در این شهرک ها پَرنمی زند. 
۳۰۵ واحد صنعتی از نوع تولیدی و خدماتی در شش شهرک صنعتی کیش فعالیت می کنند و ۱۲۷ قطعه زمین با شرایط مناسب به عنوان انبار به متقاضیان واگذار شده است .
به گفته مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد کیش زمین در شهرک های صنعتی با اجاره بیست ساله واگذار می شود و بهای اجاره یک قطعه هزار متری در این شهرک ها هر سال کمتر از ۲۰ میلیون تومان است. سرمایه گذاران در این مدت اگر تغییر شغل دادند و یا زمین استیجاری را به فردی که صلاحیت ادامه کار را دارد واگذار کردند مانعی وجود ندارد.
پای صحبت مسئولان  
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش ۲۵ شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه به  تدوین ۳۳ بسته سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۱۵۵ هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: در منطقه آزاد کیش فرصت های خوب سرمایه گذاری وجود دارد که با شناسایی این فرصت ها و اطلاع رسانی به سرمایه گذار در قالب کتابِ “فرصت های سرمایه گذاری کیش” به سه زبان فارسی،انگلیسی و عربی، شرایطی آسان برای آگاهی از جزئیات طرح ها را برای متقاضیان سرمایه گذاری در کیش فراهم کرده ایم.

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

شرایط برای آگاهی از طرح ها آسان است اما آیا شرایط برای سرمایه گذاری و ادامه کار هم آسان است؟
و یا  آیا این سرمایه گذاری های در حوزه تولید است ؟؟؟
توسعه همه جانبه کیش امری ضروری است ، همه معتقدند که طرح های نیمه تمام باید به سر انجام برسد ، فرودگاه و بندرگاه باید توسعه یابد ، ناوگان حمل و نقل عمومی ، کتابخانه و فرهنگسرا ، بازار و بیمارستان همه و همه باید گسترش یابند اما گوشه چشمی هم باید به تولید،کودک نو پایی که هر گاه می خواهد بدون اتکا پا بگیرد زمین می خورد ، کرد.
البته ناصر آخوندی خیلی هم بی توجه به حوزه تولید نبود خبرهای خوبی هم داد مثلا به راه اندازی مجدد کارخانه کیش چوب به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع و ۶۰ هزار متر سالن و قابلیت صادرات محصولات به اروپا خبر داد .
این کارخانه تا پایان سال ۴۰۰نفر و در مرحله بعد ۱۲۰۰ نفر ظرفیت استخدام دارد.
کارخانه کیش چوب به علت شرایط نامساعد اقتصادی مدتی تعطیل بود و کارگران این کارخانه که ماهها حقوق نگرفته بودند روبروی سازمان منطقه آزاد کیش جمع شدند و از مسئولان خواستند به مشکلات آنان رسیدگی کنند.  

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

شرکت دانش بنیان سورینت با قابلیت صادرات محصولات بهداشتی، دارویی و آرایشی که تعطیل شده بود دوباره فعال شده است.
تصمیم گرفتم با مسئول شهرک های صنعتی در واقع مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد کیش به گفتگو بنشینم او هم قرار ملاقاتی گذاشت و در دفتر وی دیدار کردیم.
ابتدا آقای مدیر صنایع گفت باید با روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش هماهنگ تا مجوز مصاحبه گرفته شود .
به هر حال باز تدبیر اصحاب رسانه به قوانین دست و پا گیر اداری و سازمانی چربید و آقای مدیر صنایع که خود مشتاق به گفتگو بود پای صحبت نشست.
حسن حدیدی مدیر صنایع کیش دل پُر دردی داشت  بشنوید مثنوی هفتاد مَن او را : از زمانی که ورود مواد اولیه به کاخانه های کیش ممنوع شده است تولید دیگر در این منطقه آزاد تجاری و اقتصادی معنا ندارد .
مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد کیش از فقدان کارگو هوایی در کیش هم سخن گفت و به این نکته هم اشاره کرد که به علت کمبود هواپیما نمی توانیم مواد اولیه را  از دبی  و یا عمان وارد کنیم .
به طور مثال شرکت مهان مد میمه کیش تولید کننده ست دیالیز که در ایران و کشور های منطقه حرفی برای گفتن دارد و محصولات آن با نصف قیمت بازار جهانی به کشورهای دیگر صادر می شود حالا به علت ممنوعیت ورود مواد اولیه نمی تواند با رقبای خود رقابت کند.

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

تعدادی وارد کننده ست دیالیز با ارز دولتی محصول نهایی را وارد کشور می کنند در حالی که مسئولان شرکت مهان مد میمه کیش باید با ارز آزاد مواد اولیه وارد کنند و محصولی تولید کنند که از محصول وارداتی گران تر است !!!
ایراندوست یکی از مسئولان شرکت مهان مد میمه کیش مهمترین آفت تولید را واردات محصولات مشابه عنوان کرد و گفت: وقتی تولید کننده داخلی توان تولید دارد و محصولات داخلی از لحاظ کیفیت نه تنها پایین تر نیستند بلکه بسیار بالاتر هستند چرا باید واردات محصولات مشابه کمر تولید کننده را خم کند؟!   

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

این همه توجه به بخش تولید از جانب مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی برای زمینگیر کردن تولید کنندگان عجیب است!!!
دولت گویا توجهی به سیاست های کلان اقتصادی نظام ندارد و هرچه تولید کنندگان سر از باتلاق تورم و تحریم در می آورند وزارتخانه های یاد شده با شدت بیشتری بر سر تولید کنندگان می کوبند .
گویا تا این سرمایه گذاران از نفس نیفتند خیال دولت آرام نمی شود.
امام جمعه کیش تذکر داد
حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده امام جمعه کیش در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته به تولید داخلی اشاره کرد و گفت : این موضوع نباید در حد شعار باشد .

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

وی گفت: مسئولان باید گزارش دهند در این مدت برای رونق تولید چه کرده اند؟
امام جمعه کیش با بیان اینکه تولید نبض اقتصاد کشور است بیان کرد: چرخ تولید اگر کُند شود حیات اقتصادی کشور به خطر می افتد.
وی به این نکته هم اشاره کرد ، تولید داخلی افت کرده و این موضوع باعث تاسف است.
البته تجمع ثروت در مسیر واسطه گری و دلالی آفتی است که این روزها دامان اقتصاد را گرفته است.
امام جمعه کیش از سرکشی به شهرک های صنعتی هم سخن گفت و با این عبارت که گرد مرگ بر این شهرک ها پاشیده شده است عمق فاجعه را آشکار کرد. 
حجت الاسلام حسن زاده به این نکته هم اشاره ، سرمایه گذاران سوله ها را بسته اند یا اگر سوله ای باز است در خدمت تولید نیست!!!!
امام جمعه کیش به مسئولان تذکر داد که روند اداری و قوانین دست و پا گیر حوزه تولید را اصلاح کنند وقتی سرمایه گذاری برای راه اندازی واحد تولیدی باید ماهها دنبال گرفتن امضاء باشد و آخر هم معلوم نیست کاری از پیش ببرد یا نه معلوم است که ترجیح می دهد در حوزه دلالی و واسطه گری سرمایه گذاری کند هم راحت تر است هم سود بیشتری دارد.
حسن حدیدی مدیر صنایع کیش از صحبت های امام جمعه کیش در خطبه های نماز جمعه ابراز تعجب کرد و گفت: با مسئول دفتر امام جمعه تماس گرفته است تا اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش و اوضاع شهرک های صنعتی را تشریح کند اما موفق به صحبت با حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده نشده است.
حالا ادامه ماجرا 
مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد کیش اتخاذ برخی تصمیم ها را به صلاح مناطق آزاد و البته به صلاح کل کشور ندانست چراکه مناطق آزاد شریان اصلی اقتصادی کشور است .
وقتی از حسن حدیدی پرسیدم پس نقش شورای عالی مناطق آزاد در این میان چیست در پاسخ گفت: دبیر شورای عالی مناطق آزاد از بدنه دولت نیست و زیر نظر وزارت اقتصاد اداره می شود پس خیلی تیغ برنده ای ندارد و حرفش به کرسی نمی نشیند .
اما به هرحال تلاش مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس جمهوری بر کسی پوشیده نیست اما قوانین دست او را هم بسته است.
شرکت های تولیدی کیش به جز اندک شماری که تولید کننده هستند بسیاری مونتاژ کار هستند ، قوطی و بسته های خالی را از چین و یا داخل کشور و مواد اولیه را از خارج وارد می کنند و فقط کار بسته بندی و پُر کردن قوطی ها را انجام می دهند .
آنقدر شرایط سخت شده است که این کار را هم دیگر نمی توانند انجام دهند.
مواد اولیه جزء کالای لوکس و گروه ۴ است که باید با ارز آزاد و پس از پیمودن روند ثبت سفارش کالا  وارد کیش شود ، این مصوبه خود  یک دست انداز بزرگ و مرتفع سر راه تولید است که تولید کنندگان را با مشکل جدی روبرو کرده است.
شهرک های صنعتی کیش آرامستان انبار شرکت های نفتی
شهرک های صنعتی کیش که روزگاری پاتوق شرکت های نفتی بود این روزها آرامستان انبارهای این شرکت  است.
مدیر صنایع کیش می گوید این شرکت ها دیگر تولیدی ندارند و تنها برخی از شرکت هایی که کار خدمات چاهای نفتی مانند بهسازی و اسید کاری و حفاری انجام می دهند فعال اند و البته برخی از آنها نیز ابزارهای مورد نیاز شرکت های حفاری را تعمیر می کنند.
بیشتر این شرکت ها سوله های بزرگی دارند که با گماشتن یک نگهبان کارشان راه می افتد و دیگر نیازی به نیروی انسانی ندارند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و نوید روزهای خوش
سیزدهم آذر ۹۷ بود که غلامحسین مظفری به سمت مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد.  

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

او در جلسات متعدد تا کنون از رونق اقتصادی و خبرهای خوش آینده سخن می گوید که اهالی کیش امیدوارند محقق شود .
مظفری کمی جلوی شتاب را گرفت و به قولی ترمز دستی را کشید که اگر ماشین بی ترمز قوانین دست و پا گیر به همان سرعت پیش می رفت اکنون در قعر دره بود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی که اکنون هم نفسشان به شماره افتاده است معلوم نبود چه سرنوشتی چیدا می کردند.
مثلا جلوی اجرای قانون ثبت سفارش کالا  در کیش را گرفت و یا با بخشودگی جرایم دیر کرد تولید کنندگان و سرمایه گذاران کمی دغدغه را کاهش داد اما این کافی نیست.
قانون ثبت سفارش کالا پس از اجتماع مردم کسبه و بازاریان که ماه گذشته رو بروی سازمان منطقه آزاد کیش رخ داد فعلا اجرا نشده است اما هراس اهالی کیش از اجرا شدن آن همچنان ادامه دارد.
به گفته حدیدی سازمان منطقه آزاد کیش نخستین منطقه آزادی است که موفق به اختصاص ارز نیمایی به ارزش  بیش از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به واحد های صنعتی شده است.
وی درآمد سازمان منطقه آزاد کیش را از شهرک های صنعتی ازسال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۶ شانزده میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هزینه احداث یک پست برق در این مناطق ۲ و نیم میلیارد تومان است .
او به این نکته هم اشاره کرد که هزینه سازمان منطقه آزاد کیش برای شهرک های صنعتی بسیار بالاتر از درآمد از این شهرک هاست !
البته سازمان منطقه آزاد کیش بسیاری از جرایم دیرکرد ساخت برای سرمایه گذارانی که در شهرک شش صنعتی  زمین دریافت کردند اما  موفق نشدند  در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنند  ، بخشیده است .
حتی اجاره بهای این زمین ها را تا پایان بهمن ۹۶ به سرمایه گذاران بخشید اما همچنان تعدادی از سرمایه گذاران موفق به ادامه کار نشدند.
یک شرکت اسپانیایی که پارسال در حال سرمایه گذاری در کیش بود پس ازنوسان بازار ارز قرارداد خود را لغو و از ادامه همکاری منصرف شد.
مجید محمد حسینی که سالها در زمینه تولید دارو در کیش فعالیت می کند و داروهای تولید شرکت او (کیش مدیفارم )آوازه جهانی دارد و دانمارکی ها را هم  برای مبادلات تجاری به کیش کشاند از قوانین دست و پا گیر اداره مالیات ، تسهیلات نامناسب بانک ها ، قوانین پیچیده واردات  و صادرات کالا گفت و از مسئولان کیش و کشور خواست قولنین مناطق آزاد را مطالعه  و بر اساس قوانین مناطق آزاد ، کیش را اداره کنند .  

شهرک‌های صنعتی کیش در هاله‌ای از غبار مرگ

او معتقد است نگاه سلیقه ای و اجرای قوانین کشوری در مناطق آزاد تولید را زمینگیر کرده است.
دولت ،قوه قضاییه و نهادهای مرتبط به داد کیش برسند 
نبض اقتصاد تولید و مناطق آزادشریان حیاتی اقتصاد کشور است  .
حالا قطعا راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات وموانع تولید وجود دارد .
دولت ، سازمان بازرسی کشور ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی اگر به داد تولید کنندگان کیش نرسد بی شک فاتحه اقتصاد کیش خوانده می شود شاید الان هم خوانده شده باشد.
امسال سال رونق تولید است که نیمی از آن سپری شده ، به جای دمیدن روح تازه در کالبد تولید صدای شکستن استخوان های آن به گوش می رشد .
مسئولان کمی گوشهایتان را تیز کنید اگر بخواهید حتما می شنویید.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (105) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه