امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

معرفی شهر اینترنتی دبی، اولین منطقه آزاد خاص تجارت الکترونیکی در جهان

فناوری , گردشگری , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 98/08/18 بدون نظر   677 بازدید

اندازه فونت    

۱۱ حقیقت شوکه کننده از دبی

شهر اینترنتی دبی ۱۸ سال پیش برای توسعه و پیشرفت فناوری در منطقه ایجاد شده است و این بخشی جدایی‌ناپذیر از رونق تکنولوژیکی نه‌تنها در امارات متحده عربی بلکه در منطقه است.

به گزارش دولتخانه کیش به نقل از اقتصاد۲۴، شهر اینترنتی دبی به‌عنوان اولین منطقه آزاد خاص تجارت الکترونیکی در جهان شهرت یافته است که با هدف تبدیل‌ شدن به یک شهر هوشمند و یک مرکز نوآوری برای خاورمیانه در نظر گرفته می‌شود. این منطقه آزاد در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و در سال ۲۰۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد. اکوسیستم اقتصادی دانش را برای تسهیل توسعه تجارت شرکت‌های فناوری اینترنت و ارتباطات (ICT) طراحی کرده است. این بزرگ‌ترین زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه است که در یک منطقه تجارت آزاد ساخته‌ شده است.
شهر اینترنتی دبی یا اینترنت شهر دبی (DIC) یک منطقه آزاد برای فناوری اطلاعات است که در منطقه ساحلی جمیرا و در نزدیکی منطقه‌ تجاری جبل علی، توسط دولت دبی و به‌فرمان محمد بن راشد آل مکتوم به‌عنوان منطقه اقتصادی آزاد و پایگاهی استراتژیک برای شرکت‌هایی که در پی بازارهای نوظهور هستند، تأسیس‌شده است. در این شهر بیش از ۱۹۵ دفتر از شرکت‌های جهانی مانند مایکروسافت، اوراکل، هیولت پاکارد، آی بی ام، کامپک و … استقرار یافته‌اند. این منطقه دارای شرکت‌هایی از بخش‌هایی مانند توسعه نرم‌افزار، خدمات تجاری، تجارت الکترونیکی، مشاوره و فروش و بازاریابی است.

در این شهر همچنین چهار مجموعه‌ ساختمانی با بیش از ‌٣٩٠٠ آپارتمان مسکونی وجود دارد. از امکانات این مجموعه می‌توان به خدمات پشتیبانی ‌٢۴ ساعته، قیمت‌های مناسب استفاده از اینترنت در دفاتر و منازل، فراوانی شبکه‌های محلی LAN و شبکه وسیع WAN و نیز شبکه‌های متعدد چندرسانه‌ای بر اساس معیارهای بین‌المللی، استفاده از تلفن اینترنتی با سیستم ID و ISDN و امکان ارتباط بی‌سیم، خدمات اطلاع‌رسانی منطقه‌ای، سیستم شبکه‌ای امنیتی و تلویزیونی و … اشاره کرد که در تور دبی بسیار موردتوجه قرار گرفته است.
شهر اینترنتی دبی مانند کل دبی رشدی سریع را تجربه کرده است. در حال حاضر وسعت اینترنت شهر بیش از یک و نیم میلیون فوت است و در آن بیش از ۸۵۰ شرکت با بیش از ۱۰٬۰۰۰ کارمند وجود دارد. برخلاف بسیاری از مناطق دولت امارات متحده عربی، قوانین امیرنشین دبی به‌جز قوانین مجوز در اینترنت شهر اعمال می‌شود، به صورتی که در آن شریک شهروند به‌عنوان یک منطقه آزاد موردنیاز نیست و همچنین مشمول تعرفه‌های گمرکی اعمال‌شده در امارات نمی‌شود.
دولت از همان ابتدا قول داده بود تا شرکت‌های نرم‌افزاری، تکنولوژی اطلاعاتی و رسانه‌ای دارای مالکیت ۱۰۰ درصد خارجی، اجازه ۵۰ ساله زمین قابل تمدید و معافیت کلی از مالیات خواهد بود. این شهر با میزبانی شرکت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، تبدیل به بزرگ‌ترین پارک تجاری برای فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شده است. این شهر همچنین میزبان مرکز نوآوری مجید بن محمد است که برای ترویج کارآفرینی و نوآوری‌های فنّاورانه در امارات متحده عربی با تمرکز بر پنج هدف کلیدی برای سرعت بخشیدن به توسعه شرکت‌های تازه‌کار، ترویج کارآفرینی، رهبری، نوآوری و فناوری، و مشارکت در تشکیل یک اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT و مهم‌تر از همه، دبی را به‌عنوان یک مکان ایده آل برای معرفی فناوری شرکت‌های تازه‌کار تبلیغ می‌کند.

منطقه‌ آزاد تجاری دبی یکی از مناطق آزاد مطرح دنیاست که سال گذشته (۲۰۱۸) از سوی مجله‌ FDI وابسته به فایننشال تایمز، برای چهارمین سال پیایی به‌عنوان منطقه‌ آزاد برگزیده در سطح جهان انتخاب شد. مناطق آزاد فرعی که مثل شهر اینترنتی دبی ساخت شده‌اند نیز جوایز زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. منطقه آزاد شهر اینترنتی دبی ، در سال ۲۰۱۱ جایزه مهم‌ترین مناطق آزاد جهان در آینده را به خود اختصاص داده بود که هرچند نمی‌توان گفت دریافت این جوایز صد در صد به خاطر موفقیت‌های این منطقه است چراکه به نظر می‌رسد منافع بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به مطرح‌شدن این مناطق وابسته است و عوامل مختلفی در انتخاب و دریافت جایزه و مطرح‌شدن در عرصه جهانی مؤثر هستند.
شهر اینترنتی پدیده نسبتاً جدیدی در مناطق آزاد امارات متحده عربی است زیرا تنها خاص یک بخش است. یکی دیگر از مزایای این شهر استفاده از کودکان و نوجوانان در طرح‌ها و برنامه‌هاست که علاوه بر آموزش، نیروهای جوان را برای توسعه این منطقه به کار می‌گیرد. شهرهای دیگری نیز شبیه به شهر اینترنتی در دبی ساخته‌شده است. برای مثال شهر رسانه‌ای دبی برای تقویت جایگاه رسانه‌ای امارات تأسیس و ساخته شد.از آن زمان این شهر به مرکزی برای مؤسسات مطرح رسانه‌ای، آژانس‌های خبری و … تبدیل شد.
شهر اینترنتی دبی با هدفی محکم برای تبدیل شدن به یک منطقه آزاد در خاورمیانه و پس از آن درجهان پا به عرصه فناوری اطلاعات گذاشت و خیلی زود توانست با جلب اعتماد شرکت های بزرگ و فراهم آوردن شرایط و تسهیلات برای حضور مداوم شرکت ها مطرح شود. این شهر با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان زیرساخت‌های مورد نیاز برای گسترش فناوری و ارتباطات خاورمیانه را فراهم آورد و با معافیت ۵۰ ساله شرکت ها از مالیات، بازپرداخت کامل سود و دیگر شرایط و تسهیلات اعتماد سرمایه گذاران را جلب کرده است.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه