امروز: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بازار مکاره گردشگری در کیش

گردشگری تاریخ انتشار: 98/08/22 بدون نظر   642 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب؛

بازار گردشگری کیش فرصت مناسبی را در اختیار سودجویان قرار داده است.

بازار مکاره گردشگری در کیش

فرصت مغتنمی است باید استفاده کرد، شاید این تفکر در مغز بسیاری از فعالان عرصه ی گردشگری کیش ( البته سودجویان و فرصت طلبان ) وجود دارد.
در شهرهایی که گردشگر پذیر هستند ، معمولا قیمتها بالاتر از سایر شهرهاست ، اما در جزیره کیش ، قیمتها فراتر از این حرفهاست.
ماجرا از آنجا آغاز شد که مهمانان خود را برای استفاده از تفریحات دریایی ، کنار دریا بردم ، وقتی به آنجا رسیدم چند نفر دیگر نیز به انتظار ایستاده بودند تا نوبتشان فرا برسد و از چتر پاراسل استفاده کنند.
یکی  از مسافران سر صحبت را باز کرد و گفت: قیمت خدمات گردشگری در کیش بسیار بالاست  و برای استفاده از چتر پاراسل یکصد هزار تومان داده ام.
مسافر دیگری که  آنجا بود گفت: چرا اینقدر گران گرفته اید ، من برای بلیت  استفاده از چتر پاراسل یکصد هزار تومان داده ام .
صحبتهایمان گل انداخت ، دیگری می گفت : من یکصد و چهل و پنج هزار تومان داده ام ، آن یکی می گفت: من هشتاد و پنج هزار تومان داده ام .

بازار مکاره گردشگری در کیش

اینجا چقدر تفاوت قیمت وجود دارد؟
به سراغ مالک مجموعه ی ورزشهای آبی و دریایی رفتم ، از او پرسیدم چرا بلیت تفریحات دریایی را با قیمتهای متفاوتی به مسافران و گردشگران عرضه می کنید؟
مالک مجموعه جواب داد: قیمت خدمات و تفریحات دریایی ثابت و یکسان است ، اما این واسطه ها و دلالان و سودجویان هستند که این بازار اشفته را به وجود می آورند.
وی ادامه داد:دلالی و واسطه گری در گردشگری هیچ سرمایه ای نمی خواهد بنابراین کارگر و کارمند و رانندگان تاکسی و مینی بوس وارد این عرصه شده اند.
بلیت خدمات دریایی یکسان است و برای هر نیم ساعت پنجاه هزار تومان از مسافران می گیریم.
از او پرسیدم پس چرا برخی از مسافران یکصد و چهل هزار تومان پرداخت کرده اند؟ در جوابم گفت: مسافر سوار تاکسی می شود، راننده تاکسی از او می پرسد آیا از تفریحات دریایی استفاده کرده اید؟ و مسافر جواب می دهد: نه ، نمی دانم به کجا مراجعه کنم، راننده تاکسی می گوید من برای شما بلیت تهیه می کنم، آنگاه راننده تاکسی بلیت را با قیمت پنجاه هزار تومان می خرد و به هر قیمتی که بتواند به مسافر می فروشد و این دلیل اصلی تفاوت قیمتهاست.
نبودن نظارت بر خدمات گردشگری و بی اعتمادی گردشگران.
جزیره کیش ، منطقه ی بسیار کوچکی است و به راحتی می توان با تقویت بازوهای نظارتی ، بازار قیمتها را کنترل کرد، اما چرا چنین اتفاقی نمی افتد؟
در شرایطی که نظارتی وجود ندارد، سودجویان وارد عرصه می شوند، درآمد بسیار خوبی دارد و هزینه هایش پایین است.
وقتی که گردشگران با چنین اوضاعی رو به رو می شوند اعتماد خود را از دست می دهند و قید استفاده از خدمات گردشگری را می زنند.
در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس ، قیمت خدمات گردشگری بسیار بالاست اما حداقل امتیازش این است که قیمتها برای همه یکسان است، با این اوضاع ، گردشگران فکر می کنند که با گروهی از کلاهبرداران طرف هستند.
این فقط بخشی از ماجراست، گروهی دیگر که با تورهای گردشگری به کیش سفر می کنند در واقع در تور مافیا گرفتار می شوند.
مسافر در شهر های مختلف به موسسه های گردشگری مراجعه می کند و بلیت تور گردشگری می گیرد، این موسسه ها خدمات خود را به گردشگر ارائه می کنند و قیمت این تفریحات را نیز با تخفیف مناسبی عرضه می کنند، وقتی که مسافر بلیت تور تهیه کرد ، کارمند موسسه ی گردشگری ، شماره تلفن مسافر را به واسطه های خود در کیش اعلام می کند و می گوید این خانواده مثلا چهار نفرند و در این روز و این ساعت و با این پرواز به کیش می آیندو بابت هر مسافر ، مبلغ مشخصی را از واسطه می گیرد.
وقتی که مسافر به کیش می رسد ، واسطه به تلفن او زنگ می زندو با لطایف الحیل ، مسافر را سوار  خودرو شخصی  می کند و در طول مسیر ، انواع خدمات گردشگری و قیمتها را به مسافر پیشنهاد می کند.
این افراد آنقدر خبره و زبان باز هستند که کمتر مسافری می تواند از چنگ آنها خلاص شود و خلاصه آنکه پول هنگفتی از این راه به جیب می زند.

بازار مکاره گردشگری در کیش

در سالهای گذشته برخی از افراد با حضور در جلو بندرگاه و فرودگاه ، بخصوص در روزهای شلوغ و تعطیل ، خانه های خود را به مسافران اجاره می دادند ، با پیگیری جامعه ی هتلداران کیش و نیروی انتظامی بساط این سودجویان برچیده شد اما راه های گریز بسیار است و این سودجویان بسیار ماهر هستند.
به تازگی این سودجویان دختر بچه های سه تا هشت ساله ای را تربیت کرده اند ، اتفاقا این کودکان ، زیبا و بسیار خوش زبان هستند ، هنگان ورود مسافران ، این دختر بچه ها وارد سالن ورودی فرودگاه می شوند و به مسافران می گویند : اگر محل اقامت نگرفته اید ما می توانیم خانه ی خود را که بسیار هم زیباست ، به شما اجاره بدهیم، معمولا معجزه ی زبان این بچه ها کار خود را می کند و مسافران را به بیرون از فرودگاه و کنار پدر خود هدایت می کنند.
این بچه ها به گونه ای تربیت شده اند که اگر ماموران فرودگاه ، نیروی انتظامی و یا نظارت بر خدمات گردشگری به آنها حرفی بزنند گریه و زاری و جیغ و داد به راه می اندازند و آن مامور از همه جا بی خبر سعی می کند با هر ترفندی از دست آنها خلاص شود.
با گردشگران خارجی چه می کنیم؟
اینها مربوط به مسافران هموطنی است که هم به زبان ما حرف می زنند و هم کم و بیش از قیمتها اطلاع دارند ، هر چند که اطلاعات آنها کامل و دقیق نباشد.
با ورود گردشگران خارجی نان سودجویان در روغن است ، به هر طریقی که بتوانند گوش گردشگران را می برند و این گوش تا آن گوش گردشگران خبر دار نمی شود.
اگر کرایه مینی پوس دو هزار تومان باشد ، رانندگان مینی بوس از مسافران خارجی ده هزار تومان می گیرند.
قیمت تمام خدمات را این گونه محاسبه می کنند و اصلا نظارتی هم وجود ندارد.
چندی پیش جلو نانوایی ، مسفری از جنوب شرقی آسیا را دیدم که برای خریدن نان آمده بود، قیمت نان لواش در کیش دویست و هفتاد و پنج تومان است این مسافر خارجی ، یک درهم به متصدی نانوایی داد و دو قرص نان گرفت ،باما متصدی نانوایی ، بقیه پول او را پس نداد ، به او گفتم قیمت دو قرص نان ، پانصد و پنجاه تومان است ، چرا بقیه پولش را پس ندادی ؟ جواب داد: او خارجی است و از کجا می داند که قیمت نان چند است؟ گفتم او نمی داند اما تو که می دانی .
محاسبه کنید که اگر همه ی ما با مسافران خارجی چنین برخوردی داشته باشیم ، آیا باز هم مسافران خارجی به کشور ما سفر می کنند؟    

بازار مکاره گردشگری در کیش

سود گردشگری کیش در جیب دلالان و سودجویان
سینا عباسی مدیر عامل جامعه خدمات گردشگری کیش می گوید:موسسه های گردشگری وقت و سرمایه ی خود را به اینجا آورده اند و برای کسب روزی تلاش می کنند اما ورود دلالان و سودجویان به عرصه ی گردشگری موجب کسادی بازار گردشگری شده است.
عباسی افزود: چنین روندی در دراز مدت بر گردشگری کیش تاثیر منفی خواهد گذاشت زیرا مسافران فکر می کنند که خرید و فروش می شوند و با نارضایتی از کیش برمی گردندو برای همیشه از آمدن به کیش منصرف می شوند.
وی اظهار داشت : تخلفات دلالان و سودجویان به مراجع قانونی منتقل شده است اما بعضی محدودیت ها موجب شده که این روند همچنان ادامه داشته باشد.
مستندات تخلفات گردشگری آماده شده است.
رامتین روشن بازرس ویژه جامعه ی خدمات گردشگری کیش با ابراز نارضایتی از خرید و فروش مسافران می گوید:این پدیده در سالهای گذشته پوشیده بود اما الان به روشنی و بدون هیچ واهمه ای خرید و فروش مسافر روز به روز گسترده تر می شود.
رامتین روشن اظهار داشت: بیش از چهل موسسه خدمات گردشگری در شهرهای تهران ، شیراز و مشهد ، شماره تلفن و مشخصات گردشگران را به دلالان می فروشند و این سودجویان در کیش ، مسافران را سرکیسه می کنند.
وی افزود: مستندات و مدارک تخلفات این سودجویان آماده شده است و در اختیار اداره نظارت بر خدمات گردشگری کیش قرار می گیرد .
روشن گفت: اداره نظارت به تنهایی نمی تواند این مشکلات را حل کند بلکه باید سایر نهادها از جمله اداره اماکن نیروی انتظامی ، اداره اطلاعات ، حراست سازمان منطقه آزاد و معاونت گردشگری دست به دست هم بدهند و با همکاری یکدیگر ، مشکلات گردشگری کیش را حل کنند.
بازرس خدمات گردشگری کیش ادامه داد: اگر چنین پدیده های ناهنجاری ادامه پیدا کند گردشگری کیش رونق خود را از دست خواهد داد و مسافرانی که به کیش می آیند از این پس راهی کشورهای همسایه خواهند شد.

بازار مکاره گردشگری در کیش

نظارت بر بازار خدمات گردشگری بر عهده کیست؟
با آقای ابراهیمی ، مدیر نظارت بر خدمات گردشگری کیش تماس گرفتم و از چگونگی نظارت بر خدمات گردشگری پرسیدم.
ابراهیمی گفت:چنین تخلفاتی وجود دارد و اداره نظارت بر خدمات گردشگری کیش در نامه ای از مدیر نظارت بر خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی خواسته با موسسه هایی که تلفن و اطلاعات شخصی مسافران را به دلالان می فروشند برخورد کند.
ابراهیمی افزود: این موسسه ها در شهرهای تهران ، شیراز و مشهد شناسایی شده اند و اطلاعات آنها در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داده شده است.
مدیر نظارت بر خدمات گردشگری کیش اظهار داشت: کمیته نظارت بر خدمات گردشگری با حضور مسئولان همه ی نهادها تشکیل شده و متخلفان نیز شناسایی شده اند که به زودی پرونده ی آنها بررسی  و با آنها برخورد می شود.
وی گفت: برخورد با متخلفان آغاز شده و در دو هفته ی آینده گزارش عملکرد این کمیته به رسانه ها اعلام خواهد شد.
نبض کیش با حضور گردشگران می تپد و اگر ورود گردشگران به کیش کاهش یابد همه ضرر خواهند کرد.
امیدواریم همه مسئولان و بخصوص نهادهای نظارتی با همکاری یکدیگر این مشکل را به صورت ریشه ای حل کنند ، تا آن روز منتظر می مانیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.
نویسنده: سلیمان علی اکبرنظر( صدا و سیمای کیش)

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (136) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (110) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه