امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار: 98/10/25 بدون نظر   562 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب:

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بیست و دومین جام‌جهانی است. کشور قطر که به لطف میزبانی خود یکی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها خواهد بود، بالاخره تجربه حضور در جام جهانی را در کارنامه فوتبالی خود ثبت خواهد کرد.  

با میزبانی کشور کوچک اما ثروتمند قطر از جام جهانی،  این اولین باری خواهد بود که کشوری عربی از خاورمیانه، میزبانی این مسابقات را برعهده می گیرد و بر این اساس، آسیا، پس از میزبانی مشترک کره و ژاپن، دومین میزبانی خود از جام جهانی  فوتبال را تجربه خواهد کرد.
با همه جذابیت های منطقه ای انتخاب قطر به عنوان یکی از میزبانان جام جهانی، انتخاب این کشور یک نکته مهم دیگر دارد آن هم نزدیکی این کشور کوچک به ایرانِ بزرگ و از همه مهمتر، جزیره پر از امکانات کیش است، که حالا از آن به عنوان میزبان در سایه جام جهانی قطر یاد می شود.
جزیره کیش می‌تواند نقشی کلیدی با فراهم کردن امکاناتی همچون کمپ تمرینی، امکانات اقامتی و تفریحی برای تیم‌های بزرگ جهان و مردم علاقه‌مندی که از سراسر دنیا برای تماشای جام‌جهانی راهی قطر می‌شوند، ایفا کند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

جزیره کیش در کانون توجهات
جزیره کیش با توجه به زیر ساخت های خوب گردشگری همچون سیستم حمل و نقل شهری و فرودگاهی عالی، هتل های متعدد، زمین های ورزشی و به ویژه عدم نیاز به اخذ روادید، فرصتی طلایی در کشورمان است که می تواند قبل از آغاز این رقابت‌ها، میزبان کمپ تمرینی تیم‌های برتر جهان باشد.
آب و هوای مشابه و یا شاید هم بهتر و خنک تر جزیره کیش نسبت به  قطر می‌تواند یکی از دلایل اصلی تیم‌های خارجی برای انتخاب این جزیره باشد.
بسیاری از کشورهایی که جواز حضور در رقابت های جام جهانی قطر را کسب خواهند کرد، مطمئنا یکی از گزینه های آماده سازی تیم هایشان، آماده سازی بدنی ورزشکاران با قرار گرفتن در محلی است که دارای تشابه آب و هوایی با قطر باشد و در این بین ایران و جزیره کیش به دلیل ویژگی های خاصی که شرح آن رفت، می توانند یکی از گزینه های جذاب، ارزان و دردسترس تیم ها باشند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

از مشارکت در میزبانی تا میزبانی از اردوهای تمرینی!
 احتمال ۴۸ تیمی شدن رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، موضوعی بود که فیفا با توجه به شرایط خاص منطقه درصدد بود تا با بهره گیری از آن، به جنبه جدایی ورزش از سیاست رنگ و بویی دیگر ببخشد و با این کار و با مشارکت کشورهای دیگر منطقه در کنار قطر، شرایط سیاسی منطقه را هم تلطیف سازد. از طرفی دیگر با ۴۸ تیمی شدن رقابت ها و با توجه به وسعت خاک قطر، به نظر می رسید مشارکت یک یا دو کشور دیگر ضروری است و در این میان گزینه هایی همچون عمان، کویت و ایران بر سر زبان ها افتاد .
اما بالاخره جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(FIFA)، بر اساس نظر مسئولان برگزاری جام جهانی قطر که اعلام کرده بودند ترجیح می دهند این رقابت ها با حضور ۳۲ تیم برگزار شود، خرداد امسال، آب پاکی را روی دست همه ریخت و احتمال ۴۸ تیمی شدن رقابت های جام جهانی را منتفی اعلام کرد.
بر همین اساس در ایران هم که تا آن زمان بحث های مشارکت جزیره کیش در برگزاری رقابت های جام جهانی فوتبال حسابی بر سر زبان ها افتاده بود، کم کم رنگ باخت. اما این پایان کار جزیره کیش با جام جهانی قطر نبود.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

میزبانی از اردوهای تیم ها تا استقبال از تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۲
فرصت طلایی برگزاری رقابتی جهانی همچون جام جهانی فوتبال، فرصتی طلایی برای بهره مندی از مواهب آن است. برگزاری این رویداد آنقدر عظیم هست که بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای همسایه قطر تلاش کنند تا هر چه قدر که می توانند شرایط کشور شان را به گونه ای فراهم سازند تا از چرخه عظیم مالی این رویداد ورزشی بهره مند شوند.
اگر نگاهی به شرایط جغرافیایی کشور های همسایه قطر بیندازیم، به راحتی متوجه می شویم که کشور چهار فصل ایران تنها کشوری است که به لحاظ تنوع جغرافیایی و آب و هوایی می تواند یک گزینه عالی باشد تا در کنارِ لذتِ تماشایِ زنده رقابت هایِ مهیجِ فوتبال، آن هم در بالاترین سطح خود، با حضور در ایران، از جاذبه های آب و هوایی و گردشگری کشورمان هم استفاده کنند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

آخرین خبرها از مسوولان؟ فرصت طلایی از دست می رود؟
تابستان امسال بود که  سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک و محمدرضا داورزنی ، معاون سابق قهرمانی وزارت ورزش و رئیس کنونی فدراسیون والیبال، برای بررسی ظرفیت های ورزشی کیش برای گرفتن میزبانی رویدادهای مختلف، از این جزیره دیدن کردند که حین آن مجددا موضوع میزبانی بخشی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ مطرح شد.
داورزنی در سخنانی شفاف اعلام کرده بود: در حال حاضر ثبات لازم در جزیره کیش ایجاد شده و مسئولان هم علاقه مند به میزبانی از رویدادهای ورزشی هستند اما واقعیت این است که وضعیت زمین چمن و ورزشگاه کیش مساعد نیست.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش اما نظر دیگری دارد و با جدیت می گوید : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و علاقه مندی سرمایه گذاران بخش خصوصی، می تواند در یک سال، شرایط لازم برای بهره مندی جزیره مرجانی کیش از فرصت های جام جهانی قطر را فراهم کند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

غلامحسین مظفری در خصوص مذاکراتی هم که با مسوولان ورزش به ویژه فوتبال داشته می گوید:  در این رابطه با مهدی تاج رئیس تازه مستعفی فدراسیون فوتبال جلسات متعددی را برگزار کردیم و با هدف آماده  سازی شرایطی برای تمرین تیم ها به توافقاتی رسیده ایم.
ساختن دو تا سه کمپ تمرینی خوب در فاصله یک سال آینده مهمترین وعده ای بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش آن را اعلام  و در کنار آن تاکید کرده که در کنار میزبانی از تیم ها، می توانیم هواداران و تماشاگران جام جهانی را هم در کیش اسکان دهیم، چرا که فاصله هر مسابقه بیش از سه روز است و هواداران حتی هواداران ایرانی به راحتی می توانند برای تماشای بازی ها به قطر بروند و برگردند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

دار و ندار ورزش کیش!
مجموعه ورزشی المپیک کیش با ۹ سالن سر پوشیده مجهز به امکانات ورزشی، زمین های چمن فوتبال، سوارکاری و تیر اندازی، پلاژ شنای بانوان و آقایان و استخر های کرانه و المپیک هرساله میزبان مسابقات، اردوها و برگزاری دوره های آموزشی در رشته های مختلف ورزشی است.
در این راستا، با توجه به امکانات و تاسیسات و اماکن ورزشی مناسب و همچنین  شرایط مساعد آب و هوایی جزیره کیش در هشت ماه از سال به ویژه در نیمه دوم سال، بهترین پایگاه برای برگزاری مسابقات ورزشی و اردوهای مختلف ورزشی و کسب آمادگی لازم برای شرکت در مسابقات داخلی و بین المللی است. عدم نیاز به روادید، وجود سیستم حمل و نقل هوایی،  سیستم حمل و نقل شهری کامل، بیمارستان مجهز، هتل های متنوع و بازار های متعدد در کنار زیر ساخت های خوب ورزشی فرصتی بی نظیر را پیش روی مسولان ورزشی و گردگری کشور قرار داده تا با تعاملی سازنده اقتصاد جزیره کیش و ایران را دستخوش تحولی عظیم کنند.
برگزاری جام جهانی قطر هم که قرار است در فصل زمستان برگزار شود به جذابیت های سفر به حوزه خلیج فارس و به ویژه جزیره کیش می افزاید.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

زیرساخت های فوتبالی جزیره، آماده اما نیازمند بازسازی و تکمیل
جزیره کیش هم اکنون دارای دو زمین فوتبال چمن است. استادیوم شماره یک المپیک کیش با مساحت ۲۳ هزار و ۷۱۰ مترمربع واقع در میدان المپیک با گنجایش بیش از ۸ هزار نفر، دارای پیست تارتان دو، نور افکن های تقریبا استاندارد، دفاتر اداری، سالن کنفرانس، سرویس های بهداشتی، رختکن وجایگاه ویژه خبرنگاران و مسئولان است اما وضعیت چمن آن دارای شرایط و کیفیت ممتازی نیست و نیازمند رسیدگی جدی است. از این زمین بیشتر برای اردوهای تیم های باشگاهی و رقابت های حساس لیگ فوتبال جزیره استفاده می شود.
زمین فوتبال شماره دو المپیک هم دارای چمنی با مساحت تقریبی ۹ هزار و ۵۰۰ مترمربع است که در کنار استادیوم شماره یک واقع شده و دارای امکاناتی همچون دوش، رختکن، دفتر اداری و سرویس های بهداشتی است و قابل استفاده برای لیگ های فوتبال ، مدرسه فوتبال ، پیشکسوتان و تمرینات تیم های متقاضی است.
اما علاوه بر این دو زمین، مجموعه ورزشی المپیک کیش دارای سه زمین در مجموعه چمن مصنوعی است که امکان استفاده به عنوان یک زمین بزرگ فوتبال را داردو این زمین با مساحت تقریبی ۷ هزار و ۵۵۰ مترمربع درکناراستادیوم شماره یک و روبروی مجموعه تنیس المپیک واقع شده و برای مسابقات فوتسال داخلی، تمرینات تیم های مختلف، مسابقات آموزشگاهها و تمرینات مدارس فوتبال مورد استفاده قرارمی گیرد.
وجود این سه مجموعه فوتبالی جدای از اینکه وجودشان غنیمتی برای جزیره کیش و فوتبال ایران به ویژه در نیمه دوم سال محسوب می شود، اما برای میزبانی از اردوهای تمرینی تیم های حاضر در جام جهنی قطر، هم دارای امکاناتی تقریبا فرسوده است و هم تعداد زمین های آن بسیار کم است.
بسیاری از سرمربیان تیم های باشگاهی مطرح ایران همچون امیر قلعه نوعی، علی دایی، زلاتکو کرانچار، برانکو ایوانکویچ و دیگر سرمربیان که معمولا اردوهای تعطیلات نیم فصل لیگ برتر فوتبال را در جزیره کیش برگزار می کنند، معمولا از تعداد کم زمین ها، چمن غیر استاندارد و برنامه زمانبندی فشرده برای برگزاری نوبت های تمرینی گلایه می کنند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

  وینفرد شفر سرمربی سابق تیم استقلال در آخرین اردوی آبی پوشان در جزیره کیش با گلایه از وضعیت زمین ها، از اینکه  چرا در جزیره ای مانند کیش که قطب گردشگری کشور محسوب می شود تنها این دو زمین وجود دارد گفته بود: حداقل باید در کنار زمین اصلی پنج زمین تمرینی دیگر وجود داشته باشد تا هم شرایط تمرینی مناسبی برقرار شود و هم برگزاری رقابت های اصلی در زمینی با کیفیت تر برگزار شود.
قول ساخت و اضافه کردن دو زمین تمرینی دیگر در جزیره کیش برای میزبانی شایسته تر از تیم های باشگاهی و حتی اردوهای تمرینی تیم های ملی فوتبال در رده های سنی مختلف، عمری به درازای نزدیک به ده سال دارد.
علی اصغر مونسان مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش و  وزیر کنونی گردشگری، ابراهیم انصاری لاری و حالا غلامحسین مظفری بارها قول اضافه شدن این زمین ها را داده اند اما تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

خط پروازی کیش – دوحه در آینده ای نزدیک
جزیره کیش دارای یک شرکت هواپیمایی مستقل به نام کیش ایر است که در سال ۱۳۷۰ راه اندازی شده است. هواپیمایی کیش روزانه پروازهای متعددی به مقاصد مختلف دنیا انجام می دهد. مقاصد داخلی این شرکت هواپیمایی عبارتند از بوشهر، یزد، آبادان، بندرعباس، جزیره ابوموسی، اراک، اهواز، بندر عسلویه، بندرعباس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، بندر ماهشهر، مشهد، رشت، جزیره قشم، شهرکرد، شاهرود، شیراز، تبریز، همدان و زنجان و مقاصد خارجی این شرکت هم شامل عراق، عمان، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی (دبی و شارجه) و آذربایجان است.
هواپیمایی کیش با وجود این مسیرهای پروازی، در مسیر پروازی از مبدا کیش به مقصد دوحه قطر و بالعکس خط پروازی ندارد. این موضوعی بسیار مهم و حیاتی برای موضوع فوتبال ایران در آینده ای نزدیک یعنی بهره مندی از فرصت های بهره مندی از جام جهانی قطر است. 
موضوعی که اگر محقق نشود همه تلاش ها برای آماده سازی از اردوی تیم ها گرفته تا استقبال از مسافرانی که برای دیدن رقابت های جام جهانی فوتبال در کشور قطر به فکر سفری ارزانتر و استقراری ارزانتر در جایی مثل ایران و جزیره کیش هستند، بیهوده شده و به باد می رود.
تلاش ها برای حل این مشکل از سال ۹۶ شروع شد، وقتی نشست مشترک هیات قطری با مسوولان جزیره کیش با محور موضوع گردشگری و‌ سرمایه‌گذاری برگزار شد. در این نشست، یکی از موضوعات مهم مطرح شده دایر شدن پرواز دوحه-کیش و بالعکس و همچنین امکان ارائه خدمات و تجهیزات از سوی قطر ایر ویز به پروازهای ایرانی بود. موضوعی امیدوار کننده که البته تا امروز محقق نشده است.
در اولین جلسه ستاد نوروزی ۹۹ که آذر  امسال برگزار شد،  فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش با اعلام اینکه به زودی تعداد هواپیماهای خطوط پروازی شرکت افزایش پیدا می کند از برقراری مسیر پروازی کیش – دوحه به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: برقراری این پرواز در واقع تمرینی برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.
اگر میزبانی شایسته از مسافران و تیم هایی که علاقه مندند برای سفر به دوحه از فرصت های تمرینی و گردشگری ارزانتر ایران هم استفاده کنند، باید زیرساخت های فرودگاهی کیش هم تکمیل شود. از ترمینال جدید فرودگاهی گرفته تا باند عریض تر و استانداردتری که فرصت فرود هواپیماهای پهن پیکر را در جزیره کیش فراهم سازد.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

  مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، ابتدای دی ماه امسال و در آغاز عملیات اجرایی توسعه و نوسازی باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش اعلام کرد: تکمیل این باند علاوه بر افزایش ظرفیت پذیرش نشست و برخاست هواپیماها در کیش، می تواند جزیره را میزبان هواپیماهای بزرگ کند.
غلامحسین مظفری به تکمیل زیر ساخت های فرودگاهی کیش هم اشاره کرد و گفت: برای تکمیل همه جانبه فرودگاه کیش، ایستگاه سوخت رسانی در حال تکمیل است و ترمینال جدید فرودگاه کیش هم که عملیات اجرایی آن سه سال متوقف بود، تا پایان سال آینده(سال ۹۹) به بهره برداری می رسد.

استقرار نمایندگی وزارت امور خارجه در کیش
جزیره کیش علاوه بر داشتن زیر ساخت های مناسب و جذابیت های خدادادی گردشگری، دارای یک ویژگی خاص دیگر هم هست و آن عدم نیاز به روادید برای سفر به جزیره کیش است. یعنی اتباع خارجی برای ورود مستقیم به منطقه آزاد کیش از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز، نیاز به اخذ قبلی روادید ندارند. نمایندگان نیروی انتظامی در فرودگاه و بندرگاه کیش، اجازه اقامت را به مدت چهارده روز بر روی اسناد مسافرتی معتبر آنان مهر می کنند و حتی فرصت تمدید این مهلت هم وجود دارد.
وجود  نمایندگی وزارت امور خارجه کیش فرصتی مغتم است تا مسافران و تیم هایی که قصد ورود به کیش را دارند، دغدغه سفر به پایتخت و یا حتی اخذ روادید را نداشته باشند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

زیرساخت های هتلی آماده و رو افزایش
مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش می گویند: قرار نیست هیچ مسابقه‌ای از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش برگزار شود اما حداقل هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آماده‌سازی جزیره به منظور برپایی تمرین تیم‌ها و حضور طرفداران آنها انجام شده است. یکی از مهمترین طرح هایی که با هدف آماده سازی برای جام جهانی قطر در کیش در حال ساخته شدن هست، هتل هفت ستاره ای است که آذر ۹۷ کلنگ آن به زمین خورد.
این هتل با نام هتل هفت ستاره طلایی کیش با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در حال ساخته شدن است و قرار است در دو برج ۱۰ طبقه و در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع تا دو سال آینده هم‌زمان با شروع جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به بهره‌برداری برسد.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

علاوه بر این و بر اساس اعلام رئیس جامعه هتلداران کیش، در حال حاضر ۵۱ هتل فعال در جزیره دائر است که شامل ۱۳ هتل پنج ستاره، ۱۴ هتل چهار ستاره، ۱۳ هتل سه ستاره و چهار هتل دو ستاره است که در مجموع دارای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تخت و پنج هزار و ۱۵ اتاق است.
مسیح اله صفا در ادامه افزود: ۴۱ هتل نیمه کاره در دست احداث وجود دارد که ساخت آنها از ۲۰ درصد تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  بر اساس این آمارها، به نظر می رسد هیچ مشکلی در زمینه میزبانی از گردشگران ورزشی در جزیره کیش وجود خواهد داشت.
تبلیغات، کِی و کجا ؟
جزیره کیش با همت مسوولان و هوشمندی در جذب سرمایه گذاران می تواند بهره مستقیم و غیر مستقیم سرشاری از رقابت های جهانی ورزشی به ویژه جام جهانی در پیش رو ببردو با فرض اینکه همه تلاش ها صورت گرفته و کیش هم آمادگی پذیرش از مسافران، گردشگران و تیم ها را داشته باشد، توجه به یک اصل همچنان مهم و ضروری به نظر می رسد، تبلیغات.
به نظر می رسد پس از مشخص شدن چهره تیم های راه یافته به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، اینکه چه ارگانی کجا و کی اقدام به تبلیغات گسترده و معرفی ظرفیت های ایران و پس از آن جزیره کیش کند، مهم و ضروری می شود.
سفارت خانه ها، رایزنان فرهنگی، حضور در نمایشگاه های بین المللی، دعوت از مسوولان تیم یا فدراسیون تیم ها و بازدید از ایران و کیش، تهیه بسته های گردشگری ورزشی و بالاخره تبلیغات موثر در فضای مجازی می تواند به بهتر معرفی شدن جزیره کیش و امکاناتی که برای میزبانی از رقابت های جام جهانی قطر فراهم کرده کمک شایانی کند.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

همه چیز به خودمان بر می گردد
اگر از هم اکنون که خیلی هم دیر نشده دست به کار شویم، خواهیم توانست زیرساخت های مناسبی برای میزبانی از اردوهای تیم هایی که به جام جهانی ۲۰۲۲ راه خواهند یافت فراهم کرده و سهمی در چرخش مالی بزرگ جام جهانی به دست آوریم. برای این‌ که ایران بتواند از این فرصت مهم نهایت استفاده را ببرد، قطعا باید برنامه‌ریزی‌های لازم از همین لحظه صورت بگیرد.  

مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲؛ از رویا تا واقعیت؟!

 به نظر می‌رسد عزم جدی در میان مسئولان فدراسیون و منطقه آزاد کیش وجود دارد تا پای تیم‌های بزرگ را قبل از جام‌ جهانی ۲۰۲۲ به ایران باز کنند. اما از حرف تا عمل فاصله زیاد است. باید منتظر ماند و دید که آیا با ساخت بهترین ها، حضور چهره های سرشناسی فوتبال جهان همچون کریستیانو رونالدو و لئو مسی و یا حتی تیم های درجه دو و سه در ایران و کیشِ مرجانی محقق می شود؟ این رویایی دست یافتی برای کیش است که اگر چندان هم در جذبِ مخاطبانِ هدفِ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم موفق نشود، حداقل با تکمیل زیر ساخت های فوتبالی توانسته تا چندین سال آینده، کشورمان را از اعزام تیم ها برای تمرین به خارج از کشور بی نیاز سازد.
نویسنده: مهدی هوشیار

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه