امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

صید لانگ لاین صید پاک، بر حفظ و توسعه آن تاکید و اسرار داریم

اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , فرودگاه و بندرگاه , فناوری , گردشگری , محیط زیست تاریخ انتشار: 99/05/06 بدون نظر   4241 بازدید

اندازه فونت    

صید لانگ‌لاین صیدی پاک و دوستدار محیط زیست است که صیادان جزیره بجهت رعایت مسئولیت اجتماعی علیرغم مشکلات زیاد بر انجام این نوع صید مبادرت دارند.

موسی احمدی رئیس اداره شیلات کیش در گفتگو با جمعی از خبرنگار جزیره کیش عنوان کرد ، لازم و ضروری است که ضمن حفظ و حراست از روش صید به صورت لانگ لاین امکان آموزش و انتقال تجربه کارگران و ماهیگیران هندی به گارگران ایرانی فراهم گردد و صید لانگ لاین به جهت پاک بودن و عدم تخریب بستر دریا و مرجانها توسعه یافته و بر ادامه اینگونه صید اسرار و تاکید شود . وی افزود پیشنهاد و تاکید ما بعنوان متولی صید و صیادی در کیش و کشور توسعه و تداوم و گسترش صید به روش لانگ لاین است و بر اجرای این امر مصر و ملزم هستیم .

موسی احمدی افزود : تعداد ۷۵ شناور سبک و ۵۵ لنج در جزیره کیش به شغل صید و صیادی مشغول هستند بطوری صیادی کیش را با عنوان مرکز صید پاک کشور به جهت صید لانگ لاین می شناسند. بنابراین صید در این منطقه هم در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی منطقه، صید پاک است، یعنی با قلاب انجام می‌شود و موجب آسیب به مرجان ها و بستر دریا و آبزیان نمی شود.

نیاز مبرم حوزه صید و صیادی کیش تاسیس کارخانه یخ و سردخانه و تجهیز سیستم های فرآوری ماهی است.

وی افزود: مشکل عمده بخش صیادی کیش نبود امکاناتی چون سردخانه و کارخانه یخ سازی و تجهیزات فرآوری محصول صید شده است ، بنابر این توسعه صنعت فرآوری و همچنین تشکیل تعاونی قوی برای تجمیع سرمایه بهره‌برداران جهت توسعه فرآیندهای توزیع، مصرف و صادرات با کیفیت از جمله ضرورت‌های توسعه و گسترش صنعت شیلات در این جزیره است. وی افزود:  در حال حاضر یک قالب یخ برای صیادان کیش حدود ۱۲ هزار تومان تمام میشود و این هزینه ها بر قیمت تمام شده ماهی مصرفی مردم تاثیر دارد وی گفت اگر کارخانه یخ و سردخانه کیش و تجهیزات فرآوری در همین اسکله صیادی تاسیس شود، می‌توان در صادرات این محصولات نیز درخشید؛‌ صادرات داخلی امروز در شیلات کیش وجود دارد اما نیازمند آن هستیم تا با گسترش تجهیزات مانند کارخانه یخ و سردخانه، بسته‌بندی مناسب و… بتوانیم محصولات را با کیفیت و استاندار به بازار عرضه کنیم و اگر بازار محلی اشباع شد بتوانیم آن را به خارج از کشور صادر کنیم.

مازاد صید صیادان کیش در بازارهای داخلی و خارجی کشور عرضه میشود.


وی افزود هر لنج در ماه بین ۳ الی ۵ تن صید انجام میدهد و اکثر ماهی صید شده بجهت نبود همین امکانات در کیش از طریق بنادر لنگه و کنگ یا به داخل کشور منتقل شود و یا بعضا در کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه میشود.

احمدی در ادامه گفت:  خوشبختانه در همه فصول امکان صید در آبهای اطراف کیش وجود دارد اما مقدار صید آن‌ها بستگی به فصل متفاوت است که با توجه به فصل و جزر و مد جزیره صید آنها زیاد و کم می‌شود. وی عنوان کرد کیفیت ماهیان عرضه شده در کیش از نوع درجه یک بوده و نظارتی که میشود از عرضه ماهی درجه دو همچون زرده بعلت برخی حساسیت های خاص جلوگیری بعمل می آید.

 لازم است زیستگاه‌های مصنوعی در بستر دریا تقویت شود.

رئیس شیلات کیش با اشاره به اهمیت زیستگاه‌های مصنوعی، در این خصوص گفت: دریا امروز به علت صیدهای بی‌رویه کویر شده، یعنی نیازمند آن است که با همت صیادان ، منطقه آزاد کیش و شیلات و محیط زیست ، زیست‌گاه‌های مصنوعی را تقویت کنیم؛ وی عنوان کرد متاسفانه اطراف جزیره با تور صید انجام می‌شود موجب آسیب به دریا می‌شوند.ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی در دریا ازجمله اقداماتی است که در جهت حفظ مرجان ها و گونه های ماهی و محیط‌زیست دریایی انجام می‌گیرد و شامل قرار دادن سازه‌های مجاز زیست‌ محیطی شبیه زیستگاه طبیعی در دریاست که باعث می‌شود علاوه بر افزایش ذخایر دریایی، صید بی‌رویه و فشار بر زیستگاه‌های طبیعی کاهش یابد و گامی مؤثر در حفظ محیط‌زیست نیز خواهد بود

جاذبه جدید گردشگری با ایجاد صید تفریحی برای خانواده ها

موسی احمدی گفت: گردشگری صید و صیادی در جزیره به این معنی است که بتوانیم تعدادی لنج و قایق بزرگ را برای صید تفریحی گردشگران با استفاده از صیادان خبره منطقه آماده و مجهز نمایم و با دریافت مجوزهای لازم را برای دریاروی و صید خانوادگی این امکان را فراهم کنیم تا گردشگران به این نوع تفریح جذب شوند و از جاذبه های دریا طی اقامت خود در این جزیره زیبا استفاده کنند. در همین راستا مجوز گردشگری صید و صیادی را نیز در دستور کار داریم.


بهتر است بازار ماهی باید در اختیار تعاونی صیادی و شیلات کیش قرار گیرد.

رئیس شیلات کیش گفت: امروز قیمت ماهی در بازار ماهی کیش به نسبت سایر مناطق در کشور ارزان و مناسب است ولی پیشنهاد میشود جهت متعادل نگه داشتن قیمت تمام شده ماهی بازار را در اختیار تعاونی صیادی و شیلات کیش قرار دهند ، تا ضمن قطع دست دلال و واسته ها ضمن عرضه مستقیم ماهی از صید به مصرف عرضه ماهی با کیفیت و تازه گی و قیمت مناسبتر صورت پذیرد. وی افزود به جهت وجود اجاره بهایی سنگین ماهی که صیاد به قیمت ۴۰ هزار تومان به یزآف میدهد فروشنده آن را به قیمت ۸۰ هزار تومان دست مصرف کننده می رساند . وی ادامه داد بهتر است دست یزآف قطع و اجاره غرفه ها متعادل گردیده و بازار ماهی کیش طی قراردادی منصفانه در اختیار تعاونی صیادی و شیلات کیش گذاشته شود.

بنزین مورد نیاز شناور ها بصورت یارانه ای تامین شد.

احمدی در مورد تامین سوخت شناورهای صیادی گفت، با تلاش بسیار و همراهی معاونت اجتماعی و شرکت نفت کیش سوخت یارانه ای بع قیمت ۱۵۰۰ تومان برای همه شناورها تامین شد و بزودی جایگاه و پمپ سوخت آزاد نیز جهت تامین نیاز مصرفی مازاد شناور ها در اسکله صیادی کیش ایجاد خواهد شد.

مسئولین به فکر بیمه تکمیلی ۶۰۰ خانوار از قشر صیادی کیش باشند.


رییس شیلات کیش اظهار داشت. نزدیک به ۳۰۰۰ هزار بصورت مستقیم و با بیش از ۶۰۰ خانوار قشر صیادی کیش را تشکیل میدهند بطوری که قشر زحمت کش و ضعیف و مظلوم و اثر گذار جامعه صیادی کیش بدون داشتن بیمه های درمان و تکمیلی با مشکلات زیادی دست و ‌پنجه نرم میکند در حالی که تنها منبع درآمدی و محل ارتزاق این قشر بزرگ و مهم از راه صید و صیادی است ، بنابر این نگاه و توجه ویژه مسئولین را می‌طلبد جهت تامین نیازهای اولیه درمان و سلامت و بازنشستگی صیادان کیش با تامین بیمه های تکمیلی .

تجهیزات یگان ویژه حفاظت شیلات رسیده منتظر تامین محل اسکان پرسنل هستیم.

.رئیس اداره شیلات کیش در مورد استقرار یگان ویژه حفاظت شیلات گفت کلیه اقلام و قایق ها و تجهیزات این یگان مهم و لازم تامین و درکیش استقرار پیدا کرده است ، تنها منتظر تامین محل زندگی و اسکان پرسنل یگان حفاظتی شیلات هستیم که امیدواریم بزودی این اتفاق بیفتد و شاهد فعالیت و حضور ناظرین و حافظین شیلات بر عرصه دریا باشیم که اتفاق مهمی در جهت حفظ و حراست از منابع دریا و جلوگیری از تخریب محیط زیست و صید غیر مجاز خواهیم بود.

احمدی گفت ، یکی از دغدغه های ما جلوگیری از صید ترال و جمع آوری تورهای غیر مجاز صیادان اطراف جزیره است
که بصورت غیر قانونی تور اندازی میکنند و باعث تخریب بستر دریا و آبزیان میشوند وی ابزاز امیدواری کرد که با حضور یگان حفاظتی شیلات و پلیس دریابانی و محیط زیست کیش این معضل را ریشه کن بکنیم.

پرورش ماهی و میگو با هدف اشتغالزایی و کار آفرینی و ایجاد ارزش افزوده

احمدی با تأکید بر لزوم رونق بخشی به حوزه شیلات و پرورش آبزیان منطقه گفت: باید برنامه‌ای را در نظر بگیریم تا با همکاری شیلات منطقه و سازمان منطقه آزاد کیش، پرورش و تکثیر ماهیان بومی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس شیلات کیش افزود: کیش ظرفیت های بالای در حوزه صید و صیادی دارد لازم است منطقه آزاد همکاری بیشتری در خصوص ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی داشته باشد و با این فعالیت بتوانیم دریا و منابع آن را تقویت کنیم .
وی افزود بحث پرورش ماهی در قفس یک طرح بزرگ و جهانی است که با رعایت اصول زیست محیطی و رعایت حریم های قانونی تعریف شده در نوار ساحلی مناطق نزدیک به کیش میتواند رونق اقتصادی و اشتغال و کارآفرینی و توسعه تولید و صادرات را فراهم سازد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه