امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بیش از ۱۲۵۰ میلیار تومان ضرر بازارهای کیش تا پایان اردیبهشت ۹۹

اقتصادی , تجاری , سازمان منطقه آزاد کیش , ستاد کرونا , سلامت , صنعت و تجارت تاریخ انتشار: 99/05/14 بدون نظر   5698 بازدید

اندازه فونت    

میانگین عمر مجوزهای صادر شده از ۳سال به ۶ ماه رسیده چنین شاخصی نشان‌دهنده‌ی هشدار و زنگ خطری است که توجه بیشتر مسئولین را می‌طلبد

به گزارش دولتخانه کیش رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در گفتگوی ویژه با خبرنگاران گفت؛

اقدامات بخش خصوصی و دولتی کیش در مقابله با کرونا نمونه ای موفق و قابل توجه بوده است.

رحمان سادات نجفی اظهار داشت: از ابتدای اسفندماه و همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در جزیره کیش، و با توجه به محوریت گردشگری در جزیره، از همان روزهای ابتدای اسفند، جلسات منظم شورای سلامت با حضور نمایندگان تمام جوامع جهت کنترل بیماری برنامه‌ریزی شد.
وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی با دولتی در کیش و متعاقب آن مدیریت و کنترل بیماری، گفت: از دهم اسفند ماه پویشی با عنوان حمایت از بهره‌بردار ها و مستاجرین به جهت بخشش اجاره‌ بها ی املاک تجاری راه‌اندازی شد و حدود ۴۰درصد از مالکین در این طرح از حق اجازه خود گذشتند.
سادات‌ نجفی با اشاره به کمک‌های مادی و معنوی تجار و خیرین به کادر درمان، گفت: همواره سعی کرده‌ایم که در تمامی حوزه‌ها مشارکت داشته باشیم.

تحلیل ۴۳ صفحه ای از وضعیت بازارهای کیش تدوین و آماده و تحویل مسئولین در حوزه های مختلف اقتصادی و تصمیمی گیری شده است.


رئیس جامعه بازاریان کیش با اشاره به گزارش تحلیلی ۴۳صفحه‌ای که توسط متخصصین جامعه بازاریان تدوین شده است، پیش‌بینی کرد که در سال جاری به بیش از ۷۰درصد درآمد معمول سالیانه خود دسترسی نخواهیم داشت و این باعث نگرانی است. وی با اشاره به استراتژی دولت در بازگشایی اماکنی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بودند، ادامه داد: موج دوم کرونا از یک طرف، و نوسانات شدید ارزی از طرفی دیگر پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای کسبه داشته که سرمایه‌ی آنها را کاهش داده است.
سادات‌ نجفی با بیان کردن ِ عنوان “پول‌های کوپنی” برای حمایت‌های ابلاغ‌شده‌ی دولتی گفت: تاکنون هیچ‌کس عملا موفق به احراز شرایط برخورداری از مبالغ ناچیز درنظر گرفته شده در این طرح، نشده‌اند. وی ادامه داد: برای حمایت از فعالین اقتصادی در کیش، ضمن تعامل عقد تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بانک‌ها امکان دریافت تسهیلات ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۵ تا ۱۸ درصد را بدون نیاز به وثیقه فراهم کرده‌ایم.
رئیس جامعه بازاریان کیش با اشاره به اخذ مصوبه‌ای از شورای عالی مناطق آزاد، تصریح کرد: جرائم بازرگانی پیش از این به‌صورت پلکانی و تصاعدی بود اما در مصوب هیئت وزیران، این مبلغ کلا به ۱۰درصد رسید و از اسفندماه ابلاغ و اجرا شده است.

جامعه بازاریان کیش نقش صیانتی و حمایتی از حقوق اعضای خود را ایفا میکند

وی نقش جامعه بازاریان را نقش حمایتی عنوان کرد و گفت: صیانت از حقوق اعضا و ارتقای دانش فنی آنها از رئوس اساسنامه و شرح وظایف این جامعه می‌باشد.
سادات‌ نجفی، جامعه بازاریان را تشکلی خدمات‌محور عنوان کرد و ادامه داد: خدمات بسیاری از قبیل مشاوره حقوقی، گمرکی، بازرگانی و مالیاتی به‌صورت رایگان به اعضا ارائه می‌شوند.
وی با اشاره به جریمه‌های سنگین مالیاتی که مبتلای کسبه کیش با تصور معافیت مالیاتی که سهوا اطلاعات نادرست بارگذاری می‌کردند میشد، گفت: حدود دو ماه با استخدام نیروهای پاره‌وقت، جهت تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی به اعضا به‌صورت کاملا رایگان خدمات داده می‌شود. وی با اشاره به نمایندگی بند ۳ در سازمان امور مالیاتی و هیئت‌های اختلافی افزود: در تمامی مراحل سعی کرده‌ایم از اعضا دفاع کنیم و در همین راستا موفق شدیم با تعامل با مسئولین اداره مالیاتی، برای تعداد زیادی از کسبه، معافیت کامل مالیاتی دریافت کنیم.

واردات قانونی کالا در مناطق ۲درصد کالای قاچاق ورودی به کشور است

رئیس جامعه بازاریان کیش با تاکید بر اهمیت رفع موانع گمرکی، مالیاتی و ترانزیت کالا در مناطق آزاد، از حجم ۲درصدی کالای ورودی به مناطق آزاد نسبت به کالایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، خبر داد

مالیات بر درآمد کارکنان مناطق آزاد، تصمیمی غلط و مغایر با قانون است


وی با ابراز تاسف از بخشنامه‌های دولتی که با نادیده گرفتن قوانین مناطق آزاد صادر می‌شوند، گفت: رای که در دیوان مالیات اداری مبنی بر دریافت مالیات بر حقوق کارکنان مناطق آزاد صادر شد از جمله قوانینی است که مانع کمک به اقتصاد کشور پیرو فعالیت در چنین منطقه جغرافیایی و آب و هوا می‌شود.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد برای کشور، درآمد مالیاتی دارند، گفت: باید دقت بیشتری در صدور این رای می‌کردند، اما شورای عالی مالیاتی کشور که خوانده‌ی این پرونده بوده، دفاع به‌جایی نکرده و اجازه صدور این رای را داده است.
وی با تاکید بر اهمیت ورود قوه قضائیه در این پرونده افزود: در کلیه بخش‌های دولتی و خصوصی مناطق آزاد و تشکل‌های صنفی، تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن رئیس قوه قضائیه و دستور مستقیم ایشان داریم تا حقوق کارکنان مناطق آزاد، تضییع نگردد و در شعبه‌ای هم‌ارز، این موضوع مجدد بررسی شود.
سادات نجفی، استفساریه‌ از طریق مجلس شورای اسلامی را، راه دوم برای ملغی کردن این قانون عنوان، و بیان کرد: استفساریه، مستلزم درخواست ۱۰ تن از نمایندگان مناطق آزاد می‌باشد که البته راه زمان‌بری می‌باشد اما در حال پیگیری است و قول‌هایی هم از طرف فراکسیون مجلس دریافت کرده‌‌ایم.

استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد، غیرقانونی است

وی استقرار گمرک در مناطق آزاد را نیز، امری کاملا مغایر با قانون و غیرقابل اجرا عنوان کرد و گفت: گرچه زمان برد اما موفق شدیم دستور موقت نقض این قانون را از دیوان عدالت اداری کشور را بگیریم و این عملیات متوقف شد.

سادات نجفی، حجم واردات تحت عنوان کالای مسافری به مناطق آزاد را در مقایسه با کالای قاچاقی که به کشور وارد می‌شود، بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: آمار کالای وارداتی به مناطق آزاد در زمانی که هیچگونه محدودیت و سهمیه‌بندی وجود نداشت، تنها دو درصد میزان کالای قاچاقی است که فقط توسط نیسان‌هایی که فنرهایشان تقویت شده‌اند! به اندازه‌ی یک لنچ پر کالا وارد کشور می‌شود. وی افزود: همین حجم را برای باری که توسط کولبران وارد می‌شود هم می‌توان در نظر گرفت و این با از بین رفتن بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی برابر است

سادات‌ نجفی همچنین استقرار گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد را کاملا غیر قانونی و غیرقابل اجرا عنوان کرد و گفت: قاچاق هرگز در مناطق آزاد اتفاق نمی‌افتد و هیچ توجیه اقتصادی‌ای نیز ندارد.

مدیر عامل سازمان و ریاست دادگستری میتوانند موانع ترانزیت کالا از کیش به سرزمین اصلی را رفع بکنند.


وی با ابراز تاسف از ناهماهنگی همیشگی بین نهادهای نظارتی در کشور، افزود: مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان عالی‌ترین مقام منطقه، باید در رفع موانع موجود با رایزنی مدیران بالادست، مشکلات تولیدکنندگان کیش را که به اندازه کافی با مشکلات واردات مواد اولیه و انتقال آن به سرزمین اصلی، دست و پنجه نرم می‌کنند، برای ترانزیت و صدور کالا رفع کنند.

مسکونی‌سازی جزایر بایر، نیازمند مشوق‌های دولتی است

رئیس جامعه بازاریان کیش با تاکید بر منویات و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر مسکونی‌سازی جزایر بایر، گفت: در شرایطی که کشور هیچ بودجه‌ای ندارد، سرمایه‌گذاری در جزایری که هیچ زیرساختی برای زندگی ندارند، بدون تشویق و حمایت ممکن نیست و تسهیلات گمرکی و مشوق‌های اینچنینی است که در مسیر آبادی این جزایر بی آب و علف، و ایجاد مدنیت و کور کردن چشم طمع دشمنان، تاثیر گذار خواهد بود.
سادات‌نجفی، با بیان اینکه عمده تجار کیش، روابط خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی، با کشورهای مبدا و عرضه‌کننده حفظ کرده‌اند، گفت: خرده فروشان نیز باید در رویه خرید خود تغییراتی ایجاد کنند.

بازار کیش تا پایان اردیبهشت، بیش از هزار میلیارد تومان زیان داده است


وی با ارائه آمار زیان بیش از هزار میلیارد تومانی بر اساس تحلیل دقیقی که متخصصین جامعه بازاریان محاسبه کرده‌اند، ادامه داد: ۱هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان مبلغ زیان تا پایان اردیبهشت ماه، رقم نگران‌کننده‌ای است که اگر ادامه پیدا کند، قطعا کسبه دوام نخواهند آورد.
وی با اشاره تنزل میانگین عمر مجوزهای صادر شده از ۳سال به ۶ ماه، تصریح کرد: متاسفانه تجار بجهت مشکلات و مصوبات و بعضا مانع ایجاد شده نمی توانند برای آینده کاری تصمیمات بلند مدت بگیرند به همین دلیل شاهد هستیم که بعضا مجوزه در مدت های کوتاه توسط فعالیین باطل میشود ،چنین شاخصی نشان‌دهنده‌ی هشدار و زنگ خطری است که توجه بیشتر مسئولین را می‌طلبد.
رئیس جامعه بازاریان کیش با تاکید بر حضور تشکل‌های مختلف منطقه، گفت: شرایط کسبه‌ی کیش به نسبت بقیه مناطق، مطلوب‌تر هست که در صورت رفع عیوبی مانند امکان ارسال هدایای پستی و تامین بستر و ظرفیت فروش آنلاین، به شرایط بهتر و پایدارتری می‌انجامد.

تاکید و مشوق های برای ایجاد و انتقال برنده های معتبر در جزیره داریم

سادات‌ نجفی، با تاکید بر تشویق برندهای معتبر و تسهیلاتی مانند تخفیف ۲۰درصدی در عوارض، تصریح کرد: در سال‌های اخیر و در پی تحریم‌ها، تجارت از شکل متعارف خود خارج شده و نمایندگان برندها توان حفظ عاملیت خود را از دست داده‌اند، اما در صورت احصا برندینگ، و بررسی مدارک خرید و اصل بودن کالا، ابتدا ۱ ماه و بعد از برای ۱سال اجازه استفاده از تابلو و برخورداری از شرایط وارد کردن انحصاری آن کالا برای عامل برند، فراهم می‌شود.
رئیس جامعه بازاریان با اشاره به یکی از فروشگاه‌های جزیره که مرتکب تخلف‌های متعدد از جمله بهره‌برداری افزون بر کاربری خود، و یا عدم رعایت ضوابط بهداشتی در مقابله با شیوع ویروس کرونا شده است؛ گفت: علی‌رغم دعوت مسئولین مربوطه در مشاهده تخلف‌های ذکر شده، متاسفانه برخورد قهریه‌ای با این فروشگاه ندیدیم!

ببش از ۴۰ درصد جامعه ۴۰ هزار نفری کیش را اعضای جامعه بازاریان تشکیل میدهند

سادات‌ نجفی، با اشاره به تعداد ۴۰ صنف زیر مجموعه جامعه بازاریان که هرکدام کارگروه تخصصی دارند، گفت: حدود ۴هزار عضو فعال در جامعه حضور دارند و به‌طور غیر مستقیم و به همراه خانواده‌هایشان، ۴۰ درصد جمعیت کیش را شامل می‌شوند.
وی با ابراز تاسف از تنزل فرهنگی و مشتری‌مداری در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: در گذشته با تهیه لیبل‌کارت و لزوم آموزش و دریافت گواهینامه توسط کارکنان، با حضور نیروی انتظامی و انجمن نخبگان کیش؛ امکان غربالگری و بررسی دقیق‌تری برای فروشندگان و کسبه موجود بود اما متاسفانه این موضوع ادامه پیدا نکرد، اما اخیرا با استقبال نیروی انتظامی، درصدد اجرای دوباره‌ی این رفتار در شهری که محوریت گردشگری دارد، برآییم.
سادات نجفی، میانگین تعداد شکایات از کسبه بازارها را حدود ۵۰ مورد در روز عنوان کرد و گفت: کلیه شکایت‌ها در اسرع وقت و همیشه به نفع مصرف‌کننده و گردشگر، بدون نیاز به ارجاع به دادگستری، حل و فصل شده‌اند.

از رسانه های فعال بجد حمایت میکنیم و مخالف برخی برخوردها هستیم

رئیس جامعه بازاریان کیش، با تاکید بر نقش رسانه، گفت: از اصحاب رسانه توقع شفافیت در کار و انتقاد سازنده و منطقی و به‌دور از غرض‌ورزی داریم و تقاضا می‌کنیم که همواره “منافع کیش” را در نظر بگیرند، جامعه نیز همواره از آنها حمایت کرده و پشتیبانی خواهد داشت.

شکوفایی کیش دهه هفتاد و چالش های کیش دهه ۹۰

سادات‌ نجفی، دهه ۷۰ را برای جزیره کیش، دوره شکوفایی و دهه ۹۰ را سراسر چالش عنوان کرد و گفت: همواره مدیران مردمی که به کشور و منطقه، عِرق داشتند، و اهل نمایش نبودند، موفق‌تر عمل کردند. وی در پایان تاکید کرد که کیش، محکوم به پیشرفت است.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه