باز نشر گزارش مکتوب؛
بیست و یک تابستان از اولین باری که جشنواره تابستانی کیش برگزار شد گذشته است و در این بین روزهای مختلفی با فراز و فرودهای فراوان برای گردشگران، غرفه داران و ساکنان جزیره کیش رقم خورد.
روزگاری تَبِ کیش در صدر داغ ترینِ مقاصدِ گردشگری کشور قرار داشت و سال هایی هم بود و هست که تَنِ داغِ تابستان های کیش از سردیِ استقبال مسافران، میزبانی کرده و می کند.
حالا در آستانه بیست و دومین جشنواره تابستانی کیش، شرایط متفاوت تر از همیشه است.
فضای اقتصادی مردم ایران که در دو سه سال اخیر به شدت تابع تغییرات نرخ ارز بوده است، شرایطی را رقم زده که آمارها نشان می دهد، از میزان سفرهای خارجی کاسته شده و تمایل مردم ایران به ایرانگردی افزایش یافته است.
اینکه آیا جزیره کیش بار دیگر به صدر انتخاب های گردشگران عمدتا داخلی باز می گردد یا خیر؟ سوالی است که جواب آن در نوع انتخاب مسوولان نهفته است.
اینکه بار دیگر با برنامه های تکراری به استقبال جشنواره ۲۲ خواهند رفت یا تابستان ۹۸ سرآغاز دوران پوست اندازی رویکردهای قدیمی می شود؟! مساله ای است که تنها باید منتظر ماند و دید.
چرا کیش همچنان گزینه منحصر به فردی است؟
جزیره
کیش که باید آن را یکی از منحصر به فرد ترین جزایر و حتی شهر های ایران
دانست، با طبیعتی زیبا، سواحل مرجانی، صخره ای و ماسه ای در کنار آب های
شفاف و زلالی که به راحتی می توان تا اعماق ساحلی آن را که سرشار از
اکوسیستم غنی دریایی همچون ماهیان زینتی، ستاره های دریایی، مرجان های
متنوع، لاک پشت های دریایی و … است، مشاهده کرد.
کیش از دیرباز نقش
پررنگی در تاریخ خلیج فارس ایفا کرده و گردشگرانی که بدنبال ورق زدن تاریخ
کهن ایران زمین هستند، رده پای تاریخ را در کنار تمدن و تکنولوژی به روزِ
دنیا، با سفر به شهر باستانی و هشت صد ساله حریره خواهند دید و با معماری
مردمان ساحل نشین خلیج فارس اشنا می شوند.
شهر زیرزمینی کاریز، با قناتی
به درازای دوهزار و پانصد سال قدمت و خنکای دلچسبش، همچنان یکی از گزینه
های تاریخی اما به روز شده دیگرِ سرزمینِ آب های نقره ای است.
ماهیگیری
در ساحل و یا با قایق، انواع تفریحات دریایی با تنوع گوناگونی از ورزش های
آبی، زیر آبی و هوایی، از دیگر گزینه های جذاب سفر به کیش محسوب می شوند.
کیش را سرزمین آرامش و سکوت نامیده اند و آنانی که دلبسته گوش سپردن به صدای گوشنواز امواج اند و در عین حال نمی خواهند لذت تماشای غروب خورشید بر پهنه بیکران خلیج فارس را از دست دهند، سفری کوتاه به غرب جزیره کیش می کنند و در کنار یار قدیمیِ این گوشه کیش یعنی کشتی یونانی، همسایه می شوند.
شب که می شود گویی زندگی دیگری در بهشت خانواده ها آغاز می شود. بازار های متعدد و متنوع با تخفیف های مناسب، رستوران های ساحلی و شهری با انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و دریایی، جُنگ های سراسر شاد و پرنشاط، سفرهای دریایی با کشتی های اکواریومی، سینما، دوچرخه سواری در میان نسیم های شبانه دریا به ساحل، در مسیر ویژه و … سفری خاطره انگیز را برایتان رقم خواهد زد.
بسیاری از جاذبه های البته طبیعی کیش اگر چه در نگاه اول تکراری به نظر می رسند اما لذتِ هر بار تجربه آن ها، حس تازه و بکری دارد که تجربه سفر به کیشِ زیبا را افزایش خواهد داد. اما اینکه چرا با وجود این همه مواهب خدادادی و فرصت های گردشگری، استقبال از سفر به کیش کاهش یافته، موضوعی است که ردپای دلایل آن را هرچند مختصر در ادامه تشریح می کنیم.
روزمرگی، رفیقِ نزدیک به دو دهه جشنواره های تابستانی کیش
وقتی یک گردشگر بتواند برنامه ها و تنوع های یک مکان گردشگری همچون کیش را حدس بزند، این یعنی پایانی بر رونق گردشگری.
سیاوش و همسرش مریم که در حال خرید بلیط یکی از جُنگ های کیش بودند را در حال چانه زدن با فروشنده بلیط در مورد اینکه آیا برنامه شومن ها همان برنامه های دو سال قبل است یا خیر، پیدا کردم. قبل از اینکه با آنها روی سخن را باز کنم با خودم فکر کردم وقتی فکر کردن به اینکه در کیش برنامه ها تکراری است به جزئیات یک جُنگ هم کشیده شده، کمی مردد شدم که سوالم را بپرسم یا خیر؟
سیاوش که سومین تجربه حضورش در کیش را سپری می کند در پاسخ به سوالم که آیا جشنواره های تابستانی کیش را هم دیده یا نه می گوید: اوایل دهه هشتاد بود که به جشنواره امدم و همه چیز خوب بود. کنسرت ها و خریدهای خوب تنها نکات به یادمانده سیاوش از اولین تجربه جشنواره تابستانی اش بود.
همسرش که ساکن جزیره بوده اما در پاسخ به سوالم می گوید: مردم چرا باید در تابستان داغ به کیش سفر کنند؟ او ادامه داد: روزگاری کیش چیزهایی داشت که حالا همه کشور دارد و این در حالی است که تنوع در جزیره در حال درجا زدن است.
اینکه برنامه ریزی برای جذب گردشگر محدود به تکرار برنامه های گذشته شود نتیجه اش چیزی است که می توان نام آن را “سفر به کیش برای یکبار” نامید. پدیده ای که این سال ها گریبان گیر کیش شده و بازخورد منفی در تبلیغات برای جزیره هم داشته است.
پای حرف های چشم انتظار ترین ساکنان کیش
غرفه
داران و بازاریان کیش را باید مهمترین و البته نگران ترین عضو خانواده کیش
دانست چرا که حیات اقتصادیشان به ورود گردشگر به جزیره بسته است و در
نگاهی کلی تر حیات جزیره به حضور مسافران بستگی دارد.
محمد رضا که یکی
از غرفه داران مرکز تجاری کیش است می گوید: در کنار افزایش بی حساب و کتاب
نرخ اجاره و رهن مغازه ها، کاهش سفر به کیش هم در سال های اخیر ضربات
سنگینی را بر پیکره بازاریان کیش وارد ساخته است.
او ادامه می دهد: هر
سال بازاریان در جشنواره تابستانه کیش مشارکت فعال دارند و با پرداخت هزینه
هایی در تامین جوایز و رونق جشنواره فعال اند، اما مسوولان در حوزه ارائه
بسته های به صرفه سفر، شامل تورهای ارزان قیمت و بسته های به صرفه ترِ
تفریحات کیش، کوتاهی کرده اند و این حوزه علی رقم وعده های هرساله، به حال
خود رها شده است.
این غرفه دار پوشاک جزیره سال هایی را به یاد
می آورد که با تسهیلات ویژه کالایِ همراهِ مسافر، بسیاری از مردم با سفر
به کیش در کنار تفریحات ارزان قیمت، خریدهای متنوعی هم می کردند و نبض
اقتصادی کیش بیش از پیش می تپید.
سعید که یکی از غرفه داران فروش شکلات
است می گوید: به طور کلی، جذب گردشگر به کیش در ایام تابستان که هوا بسیار
گرم است کار مشکلی است اما اینکه چرا سازمان منطقه آزاد کیش که دارنده یک
شرکت هواپیمایی است، برای ارائه نرخ تعدیل شده سفر کار زیادی نمی کنند، جای
سوال دارد.
مرتضی و همسرش که بازنشسته آموزش و پرورش است و شنونده صحبت
های من با سعید بود هم به جمع ما اضافه می شود و می گوید یکی از پیگیرترین
افرادی است که وقایع کیش را به دلیل حضور فرزندش در اینجا دنبال می کند.
او
البته از زاویه دیگری به جشنواره تابستانی کیش نگاه می کند و می گوید: با
توسعه فناوری ها، همچنان در جزیره یک برنامه جامع برای تلفن همراه وجود
ندارد تا بتوان درک درستی از وضعیت کیش داشت و برای سفر به جزیره برنامه
ریزی کرد.
برنامه جامع گردشگری کیش تحت عنوان آی کیش، برنامه ای است که در دو سه سال اخیر معرفی شده و برایم جالب بود که مرتضی و همسرش از ان اطلاع داشتند اما مهمترین ضعف آن را عدم تبلیغات کافی برای آن، ناقص بودن، به روز نبودن به ویژه قیمت ها و نظارت ناکافی بر مسائل و مشکلات گردشگران عنوان کرد.
تجربه بیست و یکم
جشنواره بیست و یکم را باید به لحاظ ارائه برنامه و و جوایزی که در نظر گرفته شده بود، یکی از برنامه ریزی شده ترین جشنواره های ده سال اخیر در کیش برشمرد که البته به اذعان برخی از گردشگران، جشنواره موفقی نبوده و نتوانسته پای گردشگران زیادی را علی رقم اعلام مسوولان وقت گردشگری جزیره مبنی بر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی، به جزیره باز کند.
محمد که ساکن مشهد است و اتفاقا
خودش هم دفتر خدمات مسافرتی دارد می گوید: سال گذشته اهدای کارتهای هدیه
۱۵۰ هزارتومانی هم انگیزه مهم سفر به کیش نشد زیرا این طرح خود به دلیل
نبود نظارت کافی با مشکلات بسیاری مواجه شد و بهتر بود آن را صرف کاهش
هزینه سفر به کیش می کردند.
او اضافه می کند: برگزاری ضعیف جشنواره
تابستانی در کنار شرایط اقتصادی مردم باعث شده است بسیاری از غرفهداران
کیش نسبت به تخلیه غرفهها و رفتن از کیش اقدام کنند.
مهدی برادر محمد که خود ساکن کیش است هم می گوید: درحالی برنامهها برگزار میشد که هیچ جذابیتی برای گردشگران و شهروندان نداشت. اجرای جشنها با حداقل جمعیت در تالار شهر جزیره و با حضور گروههای هنری استانها انجام شد که در سه روز برگزاری تنها یک روز عدهای اندک برای دیدن این جشنها میآمدند و باعث شد جزیره کیش جشنوارهای راکد و ناموفق را پشت سر بگذارد.
او می گوید اگر بخواهم خیلی کوتاه وضعیت جشنواره تابستانی بیست و یکم کیش را شرح دهم باید بگویم: این جشنواره بدون هیچ تنوعی با همان برنامههای معمول که شامل کنسرتها و جشنهای بسیار ضعیف و بیرونق بود برگزار شد.
آزمون و خطاهای مدیریتی
تغییرات
مداوم مدیریتی پای ثابت گزارش های مکتوب از سوژه های مختلف جزیره کیش بوده
و هست. وقتی به حوزه گردشگری نگاهی بیندازیم تاثیر قابل لمس این موضوع را
به خوبی درک می کنیم. روند نزولی رضایت مردم و به ویژه غرفه داران جزیره از
وضعیت جشنواره تابستانی کیش در چند سال گذشته نشان می دهد، اولا این طرح
ها به دلیل تکراری بودن و عدم تنوع با شکست روبرو شده و ثانیا عمر کوتاه
مدیریتی در جزیره کیش، فرصتی برای آینده نگری باقی نمی گذارد.
طرح های
رالی تابستانی از سراسر کشور به مقصد کیش، استعدادیابی بزرگ ایران، تقویم
گردشگری، اهدای پاداش ریالی به مسافران در بدو ورود به کیش و بالاخره
برگزاری جشنواره های کوچکتر در دل جشنواره تابستانی طرح های ناموفقی بوده
اند که عمر اجرایی شدنشان در کیش به کوتاهی عمر مدیریتی طراحان آنان بوده
است .
نکته مهم دیگر در حوزه مدیریتی بهره مندی و الگو برداری درست از جشنواره های مشابه خارجی است. کشورهایی مثل امارات و ترکیه و حتی گرجستان علاوه بر تلاش برای جذب ارزان تر گردشگر به کشورهایشان ، در ادامه سعی می کنند گردشگر را به حال خود و برنامه های عادی تورهای گردشگری رها نکرده و با ارائه جشنواره های کوچکتر همچون جشنواره خرید در بازه زمانی مشخص، علاوه بر درآمد زایی بیشتر، تنوع خدمات گردشگری را به رخ گردشگر کشیده و اصطلاحا گردشگر را با پدیده “بمباران خدمات” روبرو کنند. آنچه که تاکنون در جزیره کیش مشاهده شده، تنها بازی با اسامی جذاب بوده و در ادامه اکثر این طرح ها به حال خود و یا نهایتا نیمه کاره رها شده است.
تبلیغات کجا و چگونه؟
اگرچه
کمتر کسی پیدا می شود که آوازه کیش را نشنیده باشد اما یکی از مهمترین
جنبه های تبلیغات، تکرارِ همراه با تنوع آن است. سوال اینجاست؛ در میان
انواع تبلیغات موجود، بهترین شیوه تبلیغ برای جزیره کیش کدام است؟
دکتر
محمود دهقان استاد علوم ارتباطات اجتماعی و صاحب کتاب نظریه های تبلیغات
می نویسد: برای ارائه یک مدل تاثیر گذار از تبلیغات به صورت هوشمندانه ای
می توان از همه آن ها استفاده کرد. تاکید این پژوهشگر علم ارتباطات بر
شناخت زمینه ای و درست جامعه مورد هدف است.
امروزه و به دلیل آنچه
مارشال مک لوهان، اندیشمند بزرگ علم ارتباطات از آن به نام جبر تکنولوژیک
یاد می کند، روابط بین انسان ها تاثیر شدیدی از پیشرفت تکنولوژی پذیرفته و
بنابراین بستر اینترنت و شبکه های مجازی می تواند نقش تعیین کننده ای در
بهتر دیده شدن ایفا کند. شناخت شبکه ها، سایت ها، کانال ها و بالاخره شبکه
های اجتماعی پر طرفدار و به ویژه افراد فعال در این شبکه ها و طراحی و
ساخت تبلیغات هوشمندانه در آن ها، می تواند جان دوباره ای به استقبال
گردشگران از جشنواره تابستانی کیش ببخشد.
علاوه بر ارائه تبلیغات در شبکه های پرمخاطب سیمای ملی، تبلیغات هوشمندانه و مکرر در شبکه های استانی رسانه ملی هم می تواند نقش پررنگی در جذب گردشگران داخلی ایفا کند.
تبلیغات محیطی در ابعاد مختلف هم امروز با شناخت درست از جامعه هدف تاثیرگذار است. شناخت درست مکان های تفریحی، گردشگری و تفرج گاه ها می تواند مکان های خوبی برای تبلیغات محیطی باشند.
داستان تکراری ولی تعیین کننده قیمت ها
اولین موضوعی که یک خانواده برای سفر به کیش سریعا به آن فکر می کند، قیمت بلیط سفر به کیش است و شاید اولین دافعه برای سفر به سرزمین مرجان ها، جمع و تفریق هزینه های بلیط است. این موضوعی مهم و تعیین کننده است.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی بلیط های چارتری تنها در مسیرهای جزایر کیش و قشم و مناطق نفت خیز برقرار است اما وقتی نگاهی به قیمت ها می کنیم داستان کمی پیچیده می شود.
هم اکنون قیمت بلیط در پر ترددترین مسیر هوایی به کیش یعنی تهران، بین اعداد ۲۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. این نرخ های این روزها یعنی نیمه خرداد ۹۸ است.
در ادامه بررسی میدانی خود مشخصا به سراغ یکی از دفاتر فروش بلیط در بازار پانیذ رفتم و با خانواده ای چهار نفره روبرو شدم که به دنبال خرید بلیط برای شهر مشهد مقدس بودند. مهرداد و خانواده اش با عددی نزدیک به دو میلیون تومان به جزیره سفر کرده و حالا قصد بازگشت داشتند. او توانسته بود برای خانواده اش بلیط با قیمت ۴۳۰ هزار تومان پیدا کند. با یک حساب ساده می توان فهمید که در یک بازه زمانی تقریبا مناسب به لحاظ تعدد سفر و شلوغی جزیره، یک خانواده ۴ نفره در مسیر مشهد باید بیش از ۳ میلیون و هفتصد هزار تومان تنها هزینه سفر به کیش را بپردازند. اگر هزینه های اجباری همچون هزینه های استقرار در هتل و تهیه غذا را هم حساب کنیم به عددی عجیب می رسیم که ما را تنها با یک سوال مهم روبرو می کند: آیا سفر به جزیره کیش با این هزینه ها به صرفه است؟ مهرداد پاسخی کوتاه اما نگران کننده می دهد و آن هم اینکه : «برای یکبار اشکالی ندارد»!
در کنار این پدیده”سفربه کیش برای یکبار” باید رقابت شدید کشورهای همسایه و تغییر مقاصد گردشگری داخلی همچون کیش به ترکیه، دبی و … را هم اضافه کرد. موضوعی که اگرچه با تغییرات نرخ ارز کمی رنگ باخته اما با رقابت شدید این کشور ها برای جذب گردشگر که بیشتر معطوف به ارائه بسته های سفر ارزان است، باید کاری کرد که سفر در داخل کشور هم ارزان تر تمام شود.
موضوع قیمت تنها به هزینه های بلیط محدود نمی شود . در این بین با وجود بیش از ۵۳ هتل در جزیره کیش با ستاره های مختلف باید در ایام تابستان که مسافر کمتری به کیش سفر می کند، هزینه های اقامت به گونه ای مدیریت شود که هم هتل ها ضریب اشغال بیشتری را در این ایام تجربه کنند و هم مسافران با گزینه های بیشتری برای اقامتی ارزانتر روبرو شوند.
مسوولان چه می گویند؟
مرتضی
یکی از غرفه داران کیش در بازار مرجان است که در خصوص برنامه های تدوین
شده توسط مدیران گردشگری سازمان در چند سال اخیر می گوید: عزمی جدی برای
تحول در جشنواره تابستانی کیش وجود ندارد.
او اضافه می کند: در تابستان
های کیش که دیگر بهانه ای تازه برای سفر به کیش وجود ندارد، مسوولان هم
برای خالی نبودن عریضه فقط به دنبال اجرای برنامه هایی کم خرج و روتین اند
تا غرفه داران کمتر اعتراض کنند.
برای پیدا کردن جواب برخی از سوالات
مطرح شده در این گزارش مکتوب، به سراغ برخی از مسولان جزیره رفتیم تا
ببینیم واقعا تلاشی برای تغییرات اساسی در اجرای برنامه های جشنواره
تابستانی کیش وجود دارد یا خیر؟!
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش
که خود در سال های گذشته هم در حوزه گردشگری سازمان فعال بوده، حالا پس از
بازگشت دوباره و تکیه زدن بر جایگاه معاونت گردشگری در شرایطی قرار دارد که
همه منتظرند تا ببینند آیا این دوره، دوره تغییر است یا خیر؟
مجید ملانوروزی اعلام کرده: جشنواره تابستانی امسال پس از پایان امتحانات مدارس در تیر آغاز شده و تا هشتم شهریور ادامه خواهد داشت.
وی
با اشاره به اینکه درطول جشنواره تابستانی کیش گردشگران از تخفیف های بلیت
هواپیما و هزینه اقامت هتل ها بهره مند خواهند شد، در خصوص استفاده از
ظرفیت های رسانه ای در جهت اطلاع رسانی گسترده و به موقع برنامه های
جشنواره تابستانی گفت: امسال از برنامه های تلویزیونی بیشتر استفاده می شود
و در حال تنظیم تفاهم نامه ای با صدا و سیما هستیم تا تمام رویدادهای
جزیره کیش از پوشش برنامه ای و خبری مناسبی برخوردار شود.
معاون گردشگری
سازمان منطقه آزاد کیش از برگزاری مسابقات و تجمیع برنامه های هنری و شاد
در جشنواره های تابستانی امسال خبر داده و افزوده: همراهی و هم افزایی
جامعه بازاریان، جامعه هتلداران، آژانس ها و همه دست اندرکاران حوزه
گردشگری کیش برای پربارتر شدن این جشنواره ضروری است.
مدیرعامل موسسه
جشنواره ها و مناسبت های کیش هم که یکی از قدیمی های گردشگری جزیره است و
حالا بار دیگر در موقعیتی قرار گرفته که بسیاری از فعالان گردشگری جزیره
انتظارات زیادی از او دارند، ایجاد جاذبه های نوین و برگزاری رویدادهای خاص
گردشگری و اقتصادی را عامل مهمی در رونق جزیره کیش برشمرده است.
محسن
قریب بر اهمیت تسهیل شرایط ورود مسافر از مسیر هوایی و زمینی به کیش تاکید
کرده و گفت: موضوع تسهیل شرایط سفر به کیش را با جدیت پیگیری میکنیم و تلاش
خواهیم کرد با برنامه ریزی منظم و برگزاری رویداد های خاص و نوین، شمار
گردشگران ورودی افزایش یافته و فضای کسب و کار در این منطقه رونق بیشتری
داشته باشد.
وی بابیان اینکه برگزاری جشنواره تابستانی و نوروزی با
اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، دو هدف مهم موسسه جشنواره ها بوده است افزود:
اگرچه برخی افراد معتقدند که منطقه آزاد کیش بیش از این ظرفیت پیشرفت ندارد
و سهم خود را از بازار گردشگری داخلی بدست آورده است اما ما باور داریم که
این منطقه آزاد توانمندی های بالقوه بسیاری دارد که با عملی شدن آن صنعت
گردشگری جزیره به میزان قابل توجهی رشد می کند.
قریب تصریح کرد: افزایش
سرمایه گذاری در بخش هتلداری در کنار ظرفیت های منطقه ما را ملزم می کند
تا برای افزایش گردشگران ورودی و مدت اقامت آنها در جزیره کیش برنامه ریزی
اصولی داشته باشیم تا سود آوری هتل هایی که هر ساله بر تعدادشان افزوده می
شود استمرار داشته و صنعت گردشگری و فضای کسب و کار در جزیره کیش رونق
گیرد.
در نهایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش که بسیاری معتقدند می توان زمینه های تحول در جزیره را در دوران مدیریتی او دنبال کرد تاکید کرده که اجرای پروژه ها درکیش باید با نگاه کلان و ملی همراه باشد.
غلامحسین مظفری با بیان اینکه تنوع در جاذبه های گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیازی اساسی و ضروری است گفت: درجزیره کیش باید به سمت اجرای پروژه های خاص برویم زیرا جزیره کیش متعلق به هشتاد میلیون نفر ایرانی است و باید برای تامین نیاز گردشگری مردم کشورمان به جزیره کیش و ظرفیت های خلیج فارس نگاه ملی وکلان داشته باشیم.
مظفری افزود: پروژه های خاص تعریف ویژه ای دارند به این معنی که دراجرای این پروژه ها نباید منافع کوتاه مدت و آنی را ببینیم بلکه باید برای بلند مدت تفکر وبرنامه ریزی کنیم.
وی گفت: با سرمایه گذاران درحوزه های هتلی واقامتی به یک تفاهم کلی رسیده ایم که درکنار پروژه هتل ها خدمات تخصصی تر ارائه شود وبا ایجاد برخی امکانات مثل کمپ های استاندارد فوتبال ، زیرساخت های گردشگری کیش را توسعه دهیم .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرده: برای دریافت نظرات وپیشنهادات سرمایه گذاران با هدف ارتقای امکانات، طرح ها وخدمات در کیش آماده ایم.
پایانی برای یک آغاز؟؟؟
تاکنون
حرف های زده شده در راستای تحول گردشگری کیش بسیار گوش نواز است و ساکنان
هم که سرمایه های اصلی این جزیره اند و سال ها در آن تلاش کرده اند تا
جزیره کیش به جایگاه امروزی خود رسیده، تحمل درجا زدن را ندارند و مسیر رو
به رشد کیشِ مرجانی را طلب می کنند.
آمارهای سال ۹۷ نشان می دهد که بیش
از ۷ میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شده اند و به دلیل چالشهای دیپلماتیک و
نوسانات شدید و مستمر بازار ارز، سفرهای داخلی هم با رشد ۳۷ درصدی روبه رو
شده است. ایام تعطیلات ۲۲ بهمن سال گذشته و همینطور ایام نوروزی که البته
بیشتر تحت تاثیر بارش باران قرار گرفته بود، به خوبی گویای این است که سهم
جزیره کیش هم باید از این میزان افزایش سفرها، افزایش یابد. جزیره ای خاص
در پهنه بیکران خلیج فارس که نیازمند نگاه های خاص هم هست.
کیش
دروازه ورود ایران به بازار های جهانی است. بازاری که حالا گردشگری به
عنوان سهم بزرگی، توانسته اقتصاد کشورها را متحول کند و در این بین ایرانی
که در بین ده کشور پرجاذبه جهان قرار دارد، چشم انتظار برنامه ریزی مسوولان
گردشگری کشور است.
علی اصغر مونسان که در سال های گذشته سکان هدایت
جزیره کیش را در دست داشته و حالا بر مهمترین صندلی گردشگری کشور تکیه زده
از یک سو و در اینجا یعنی جزیره کیش نگاه ها به سوی ساختمان سفیدی است که
غلامحسین مظفری و تیم جدیدش در حال برنامه ریزی اند.
چشم ها منتظر و شمارش معکوس هم برای آغاز بیست و دومین جشنواره تابستانی کیش، آغاز شده است.
نویسنده: مهدی هوشیار
نظر شما