امروز: ۶ مرداد ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

کارگاه آموزشی راهکارهای مقابله با پشه مهاجم آئدس در کیش برگزار شد

کارگاه آموزشی راهکارهای مقابله با پشه مهاجم آئدس در کیش برگزار شد

کارگاه آموزشی راهکارهای مقابله با پشه مهاجم آئدس در کیش برگزار شد

 

مهندس جعفرحاتمی کارشناس کنترل ناقلین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در کارگاه آموزشی راهکارهای مقابله با پشه مهاجم آئدس که با حضور پرسنل بهداشتی درمانی مرکز بهداشت کیش در سالن شهید همت مرکز خدمات جامع سلامت برگزار شد، به تشریح مراحل زندگی این پشه در مناطق آلوده و مرطوب پرداخت و از تجربیات تیمهای بهداشتی در مواجهه با این پشه صحبت کرد.

وی با پخش تصاویری ازپشه آئدس به تشریح مراحل تخم گذاری، زاد و ولد ، محل اخفا و.. پرداخت و گفت : این پشه می تواند ناقل دو بیماری خطرناک ویروسی تب دانگی و زیکا باشد که هر دو در جای خود بسیار خطرناک و کشنده هستند.

وی تاکید کرد: این دو بیماری فاقد واکسن و دارو می باشند و تنها راه آن پیشگیری ، کنترل و کاهش این بیماری ها را در گروه استفاده از روش های بهداشتی در کاهش و نابودی جمعیت این پشه عنوان کرد.

مهندس حاتمی عدم کنترل و مراقبت در زمینه بهسازی محیط و ازدیاد جمعیت پشه آئدس را تهدید جدی برای جامعه و نظام سلامت برشمرد و افزود: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ازبین بردن زیستگاه های این حشره و راهکاری های عملی برای بهینه سازی و پاکسازی محیط از لارو این حشره از مهمترین عوامل پیشگیری از هجوم این پشه و ورود بیماریهای مرتبط به آن است.

کارشناس کنترل ناقلین دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت :این پشه به رنگ های تیره علاقه دارد، بنابراین توصیه می شود در طبیعت برای جلوگیری از گزش این پشه، از لباس های رنگ روشن و گشاد استفاده شود.این پشه در طول روز فعالیت می کند.

 

مهندس حاتمی تاکید کرد :با توجه به علاقه این پشه به تخم ریزی در ظروف دست ساز بشر، از رها کردن ظروف یک بار مصرف در طبیعت خوداری کنیم و ظروف رها شده در اطراف منزل خود را جمع آوری کنیم. همچنین لاستیک های رها شده در طبیعت محل مناسب برای تخم ریزی این پشه است. در نتیجه در صورت وجود لاستیک دست دوم رها شده در محیط یا اطراف منزل، باید آن را جمع آوری کرد.

این کارشناس افزود: تخم این پشه به خشکی مقاوم است، یعنی در صورتی که در جایی آب باشد و تخم ریزی کند در صورت خشک شده در آب می تواند ماه ها مقاومت کند و با دسترسی به آب مرحله رشد خود را تکمیل کند.لذا با توجه به وجود انواع گل در منزل های شخصی و مکانهای عمومی لازم است ظروف زیر گلدان خود را مرتب خالی کنیم تا در آن آب جمع نشود.

 

وی با بیان اینکه مهمترین راه کنترل استقرار پشه های آئدس بهسازی محیط زیست است افزود: برای مقابله با نیش این پشه باید هشدارها و دستورالعمل های وزارت بهداشت را جدی بگیریم. و محل‌هایی که امکان رشد این پشه وجود دارد مثل سینی یا سطل زیر کولر، لاستیک‌های مستعمل و بلا استفاده، قایق‌های مستعمل و بلا استفاده، منبع‌های آب، ظروف آب پرندگان ،چند محل مساعد رشد و تخم گذاری این پشه آلوده به ویروس هستند را پاکسازی کنیم زیرا از بین بردن و جمع آوری این ظروف و خالی کردن مکرر آب آنها باعث می‌شود پشه نتواند رشد و تکثیر پیدا کند و از بین می‌رود.

روابط عمومی مرکز بهداشت کیش

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (70) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (45) اداره محیط زیست کیش (97) بیمارستان کیش (139) جزیره کیش (53) جزیره کیش رحیم سرهنگی (38) جشنواره تابستانی کیش (34) حجت الله عبدالملکی (51) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (33) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رحیم سرهنگی (67) سازمان منطقه آزاد کیش (194) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (38) سرهنگ علی اصغر جمالی (62) سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (37) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (49) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (33) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (101) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (53) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (36) فرماندهی انتظامی کیش (124) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (128) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (41) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (47) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (99) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (81) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (89) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (33)
رفتن به ابتدای صفحه