امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

خبرنگار ابزار دانایی جامعه است

آموزشی , اجتماعی , علمی , فرهنگی , هنری تاریخ انتشار: 01/05/17 بدون نظر   973 بازدید

اندازه فونت    
خبرنگار ابزار دانایی جامعه است

جامعه بدون خبرنگار اجتماع بدون روح و کالبدی است که نشاط و پویایی ندارد

در جهان امروز از مهمتــرین ابزارهای دانایی، رسانــــه ها هســتند. رسانه ، هر نوع واسطـــه یا مجـــاری انتقـــال پیام اســـت  که از طریق فرستنـــده آن  اعمال می شود  و حامل یا واســط پیام است و خبرنگاران این سربازان خط مقدم اطلاع رسانی  در پیشانی این پیام  رسانی قرار د ارند.

خبرنگار با راستی و درستی، در مقام روشنگری و فرهنگ سازی در حوزه رسانه و جامعه است و در جهت استیفای حقوق مردم و لزوم آگاه سازی آنها تلاش می‌کند هدف اصلی یک خبرنگار متعهد و حرفه ای نیل به واقعیت و بیان حقیقت است.

خبرنگار با برخورداری از هنر شنیدن و هنر انتقاد کردنِ درست و مناسب ، عواطف و احساساتِ غیر کارشناسی خویش را در تبیین وقایع و اطلاع‌رسانی خویش دخالت نمی دهد زیرا جامعه  عدالت رسانه ای و بیان حرفه ای را در اخبار تدوینی خبرنگار، ضرورتی منطقی و مورد انتظار مورد بررسی قرار می دهد.

خبر و گزارش درخشان، حاصل کار ویژگی­ ها و مهارت ­های خبرنگار خلاق و حرفه ­ای است. از ویژگی ­ها و خصوصیات فردی و شخصیتی خبرنگاران عبارت است از: کنجکاوی ، پرسشگری، تیزبینی و نکته سنجی، سریع الانتقال بودن، ضریب هوشی بالاتر از سطح جامعه ،  خلاقیت، مسئولیت پذیری، فروتنی و پایبندی به اخلاق ،  بخشی از این ویژگی­ های  یک خبرنگار است.

اما همه چیزهای که گفته شد کافی نیست؛ گرچه احراز آن ضروری است. هر خبرنگاری باید واجد برخی از ویژگی­ های حرفه ­ای نیز باشد و برای رسیدن به این خصوصیات باید علاقمندانه و مسئولانه تلاش کند و حتی کسب آن را بخشی مهم از وظایف خود بداند. که به برخی از این ویژگی ها اشاره می شود.

آشنایی با قواعد نگارش و ادبیات فارسی: لازم است کتاب های مربوط به دستور زبان و آیین نگارش و درست نویسی را بخواند و  مطالعه را کارِ اولخود قرار دهد  چرا که به افزایش دایره لغت می تواند درآسانتر نوشتن  به خبرنگار کمک زیادی ­کند

فراگیری اصول و روش های سوژه یابی، تنظیم و تدوین خبر، مصاحبه و گزارش ، تشخیص ارزش های خبری ، توانایی یادداشت برداری و تندنویسی ، توانایی کار با فناوری­ های دریافت و ارسال خبر: (ایمیل، فکس، کار با ریکوردر، ضبط صوت، دوربین، تلفن همراه، اینترنت، شبکه­ ها و رسانه ­های اجتماعی و…)

آشنایی کامل با فضای مجازی و توانایی کار در این محیط، دارا بودن اطلاعات عمومی مناسب در همه زمینه ها به همین دلیل  (گفته ­اند؛ روزنامه نگاران و خبرنگاران واقعی  از همه چیز سر رشته دارند و کمی از آن را می دانند  یعنی (اقیانوسی هستندبه عمق یک متر) ، فراگیری اطلاعات تخصصی و جامع در مورد حوزه فعالیت خبری خود ، آگاهی کامل از وقایع جاری و مسایل روز،آگاهی از سیاست­های خبری رسانه ملی ، شناخت منابع خبری و ارتباط مستمر با آنها

 

با این توصیف خبرنگاران دررسانه ها ، حکم آینه را ندارند ؛ بلکه نقش نورافکن و نقش بالقوه معناداری در شکل گیری ادراک و افــکار بازی می کنــــــنــد .زیرا رسانه ها ، تکثیر کنندگان شخصیت متحرک و قالب ذهنی متناسب با آن می باشند

بدون شک یکی از عومل پیشرفت و توسعه یافتگی هر منطقه ای به حضور موثر و فعالیتهای خبرنگاران آن بستگی دارد، جامعه بدون خبرنگار اجتماع بدون روح و کالبدی است که نشاط و پویایی ندارد.

خبرنگاران سربازان عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند که جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا می کنند، انعکاس و بازتاب حقایق و واقعیتها در جامعه مرهون تلاشهای بی وقفه اصحاب رسانه است

خبرنگاران در مجامع و کنفرانس ها، و بطور کلی، در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش رسانه و نیز چشم و گوش مردمند. آن ها از طرفی عهده دار وظیفه کشف حقایق، انعکاس سریع و صحیح واقعیات و هشدار در مورد رویدادهایی هستند که به منافع ملّی، اعتقادات، فرهنگ مردم و ارزش های انسانی آسیب می رساند و از طرف دیگر، باید با درک موقعیت رسانه، اختیارات، مسئولیت ها و وضع رقیبان، به بقای رسانه بیندیشند

از سوی دیگریکی از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار، داشتن عشق و علاقه و قریحه روزنامه نگاری است. بر این اساس، کسی باید وارد عرصه جذاب، پرخاطره و در عین حال پرمخاطره روزنامه نگاری و خبرنگاری  شود که ضمن داشتن این استعداد ذاتی، از هنر واژه گزینی، شم خبری، حوصله زیاد و نگاه موشکافانه و دقیق نیز برخوردار باشد و با پرهیز از احساسات، سعی کند رویدادها را همان طور که اتفاق افتاده اند، منتظر کند، نه آن طور که خود خواسته اتفاق بیفتد و اینکه در انتقال خبر مقوله صحت خبررا  نباید فدای سرعت خبرکند.

جا دارد در پایان این سطور از همه خبرنگارانی که جانشان را در راه اعتلا ، آگاهی و روشنگری جامعه  فدای آرمان های ملت های شان کرده اند  چون شهید صارمی ها  و آوینی ها و مسعود زندی عزیز را که همزمان با روز خبرنگار اصحاب رسانه کیش را داغدار کرد گرامی بداریم.

روز خبرنگار را به همه سربازان عرصه قلم  تبریک میگویم

بهمن عبدالهی دهم محرم ۱۴۴۴ مصادف با ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه