امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

به دلایلی توفیق خدمتگذاری در این جایگاه مقدس را ندارم

اجتماعی , سیاسی , فرهنگی , مذهبی تاریخ انتشار: 01/06/09 يک نظر   1584 بازدید

اندازه فونت    
به دلایلی توفیق خدمتگذاری در این جایگاه مقدس را ندارم

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد جواد حاج علی اکبری(زید عزه)

ریاست محترم شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور

با سلام و تقدیم تحیات و آرزوی توفیقات روز افزون؛
از آنجا که اینجانب هم در دوران پیش از حضور حضرتعالی و هم پس از آن در دو منطقه آزاد قشم و کیش مشغول به خدمت بوده ام، لذا امکان مقایسه روند و نظام حاکم بر جایگاه ائمه جمعه برایم مقدور است.
همچنین بر خود واجب می دانم پس از قریب به پنج سال خدمت در جایگاه امامت جمعه جزیره کیش نکاتی چند را از باب تشکر و قدرداتی و همچنین نگاشت تجربه حاصله خدمتتان معروض دارم:
الف) به نظر می رسد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در دوران ریاست حضرتعالی، رویکرد جدید «هدایت و راهبری امور در شبکه امامت» را جایگزین رویکرد «اجرای امور» نموده باشد که این انتخاب بسیار هوشمندانه ، موثر و قابل تقدیر است.
اگرچه در برخی مناطق مانند منطقه آزاد کیش که اقلیم، اقتصاد و قوانین خاص دارد، این رویکرد چندان قابل پیاده سازی نیست.
به دلیل آنکه همه  مساحت کیش،  منطقه آزاد محسوب می شود و هیج نقطه از خاکش به لحاظ اجرا و راهبری در اختیار قوانین سرزمین اصلی نیست، لذا کاملا تحت سیطره قانون«چگونگی کنترل و اداره مناطق آزاد» مدیریت می شود.
از این رو عوارض ناشی از این شیوه اجرا و راهبری ، باعث می شود، تعداد زیادی از دستگاه های حاضر در سرزمین اصلی در منطقه آزاد کیش غایب بوده و وظایف خود را به سازمان منطقه آزاد کیش و نهاد امامت جمعه تفویض کرده باشند.
تشکیل نشدن شورای فرهنگ عمومی، عدم حضور دستگاه های فرهنگی و مذهبی همچون سازمان تبلیغات و …موجب می گردد امر اجرای مناسبت های ملی و مذهبی ، امور تبلیغی ترویجی و سایر امور اجرایی موثر در تعالی فرهنگ زندگی بر پایه الگوهای اسلامی ایرانی، در منطقه تنها بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش باشد.
تجربه چندین ساله نشان می دهد گاه اجرای این امور ،(تحت تاثیر عوامل مختلفی است و شرح آن در حوصله این مرقومه نیست) به لحاظ کیفی و کمی افت می کنند.
لذا نهاد امامت جمعه ناچار است گاه از سکان هدایت و راهبری فاصله گرفته و دستی در اجرای امور داشته باشد که برخی مهمات مغفول نماند.
ب)توجه ویژه به انتخاب و انتصاب ائمه جمعه دارای تعهد و دانش و پرهیز از شتابزدگی در انتصاب افراد، از ویژگی های بسیار خوب و مفید این دوران از ریاست شورا است .
ج) تمرکز و توجه بر تقویت برنامه ها، الگو ها و نقشه راه سالانه برای دفاتر ائمه جمعه و کنترل و نظارت بر نرخ پایبندی به برنامه اعلان شده امتیاز دیگری است که موجب شده است نشاط علمی خاصی در دفاتر بوجود آید.
اگرچه لازم است تا جهت بهبود و رشد این رویه مطلوب نیروهای موثر در تدوین برنامه ها و نقشه راه به خوبی آموزش ببینند و در جریان سیاست ها و خط مشی های کلی شورای سیاستگذاری ائمه قرار گیرند تا برنامه های تدوین شده بخشی از یک نقشه بزرگ تر باشد و همه در کنار هم یک نقشه را کامل نمایند.
همچنین لازم است تا با توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی نیازهای هر منطقه آمایش شده و پیشنهادات برنامه های مورد نیاز به هر منطقه یا شهر و استان ابلاغ شود.
د)در گذار از شیوه های سنتی پیشین مدیریت دفاتر ائمه جمعه به شیوه های عالمانه و عاقلانه جدید، قطعا هزینه و زمان قابل توجهی مصروف می شود که این اهتمام بسیار قابل ستایش است و نیازمند صرف حوصله و تدبر در مراحل کار است.
ه) حفظ استقلال و آزادی  و عزت مقتدرانه در سیاست های جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بسیار مشهود و قابل تقدیر است. و این امر موجب شده است مقاومت در برابر هجمه های معارض در فضای عمومی و مجازی امکان پذیر تر باشد.
و) توجه ویژه به مسائل مالی مربوط به ائمه جمعه، نعمت بزرگی است که ره آورد آن در نهایت صیانت از آسیب ها و لغزش هاست و این اقدام بسیار مورد تقدیر است.
ز) توجه و اهتمام به مسائل مربوط به خانواده های معزز ائمه جمعه ، به صورت حقیقی و در فضای مجازی نیز قابل ستایش بوده و موجب می شود فضایی دلگرم کننده بر محیط پیرامون ائمه جمعه محترم فراهم گردد.
ح) کنترل و مدیریت مفید و بهینه دفاتر ائمه جمعه در دوران همه گیری بیماری کرونا از طرف شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مشهود و قابل تقدیر بود.

در پایان ضمن آرزوی بهروزی و سر بلندی جایگاه ویژه ائمه جمعه در کشور، پیرو مذاکرات شفاهی پیشین با جناب مستطاب حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقایی، به دلیل مشکلاتی که بعد از فوت ابوی برای والده پیش آمده  توفیق خدمتگذاری در این جایگاه مقدس را ندارم لذا از آنجناب درخواست دارم اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

احمد حسن زاده
امام جمعه جزیره کیش
تیر ماه ۱۴۰۱

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه