امروز: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

باز شدن گره‌ای دیرینه تامین سوخت صیادان در جزیره کیش؛ شرکت نفت قول یک هفته‌ای داد

باز شدن گره‌ای دیرینه تامین سوخت صیادان در جزیره کیش؛ شرکت نفت قول یک هفته‌ای داد

باز شدن گره‌ای دیرینه تامین سوخت صیادان در جزیره کیش؛ شرکت نفت قول یک هفته‌ای داد

 تامین سوخت شناورهای موتوری صیادان کیش به عنوان یک گره دیرینه که از دوره‌های گذشته به ارث رسیده و معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده است، با پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایرنا، مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هرمزگان برای پیگیری و حل مشکل صیادان کیش، قول یک هفته‌ای داد.

به گزارش خبرنگار دولت خانه کیش به نقل از ایرنا ، مدتی است که چگونگی تامین سوخت قایق‌ و لنج‌های صیادی در کیش به یک مشکل اساسی برای صیادان تبدیل شده و آنان را بین ادارات سرگردان کرده است.

پیگیری‌های انجام شده از سوی خبرنگار ایرنا و دولتخانه کیش حاکی از آن است که این مشکل تامین سوخت برای صیادان فقط در جزیره کیش مطرح است و در سایر جزایر اطراف این جزیره مشکل حداقل به این شکل وجود ندارد.

گره تامین سوخت مورد نیاز صیادان کجاست؟

بررسی‌های اولیه حاکی از آن بود که شرکت نفت، سهیمه سوخت مورد نیاز را به تعاونی صیادان کیش تحویل می‌دهد تا به این ترتیب در اختیار صیادان قرار گیرد؛ در همین راستا نیز در مرحله نخست و برای اطلاع از جزئیات این ماجرا به سراغ «احمد ابراهیمی» مدیرعامل تعاونی صیادان کیش رفتیم.

«ابراهیمی» با بیان اینکه صیادان برای دریافت سهمیه سوخت حتما باید در سامانه سدف ثبت نام کنند، گفت:‌ در این سامانه و با توجه به قدرت موتور قایق یا لنج‌های صیادی، بین یک‌هزار و ۴۰ تا یک‌هزار و ۱۹۰ لیتر بنزین و سه هزار و ۲۰۰ لیتر تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ لیتر گازوئیل تحویل صیادان می‌شود.

وی ادامه داد: پس از تایید سهمیه سوخت ماهیانه صیادان توسط شیلات که معمولا در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌شود، شرکت نفت می‌بایست این سهمیه را بر روی کارت بانکی صیادان اعمال کند.

مدیرعامل تعاونی صیادان کیش اضافه کرد: به این ترتیب صیادان نیز می‌توانند با مراجعه به تعاونی از سهمیه سوخت ماهیانه خود استفاده کنند.

گره دیرینه تامین سوخت شناوران صیادی کیش، باز می‌شود

تاخیر در اعمال سهمیه سوخت بر کارت‌های بانکی صیادان

وی در پاسخ به این سوال که « پس مشکل تامین سوخت صیادان کیش از کجا نشات می‌گیرد؟» گفت: در این رابطه ۲ مشکل وجود دارد؛ همانطور که گفته شد، شرکت نفت باید پس از تایید سهمیه سوخت صیادان از سوی شیلات، نسبت به ارائه سهمیه سوخت و اعمال آن بر روی کارت‌های بانکی صیادان اقدام کند، اما متاسفانه به هر دلیلی تا اواسط این ماه از آن خودداری کرده است؛ به عبارتی دیگر با این سهل انگاری انجام شده، عملا سوخت سهمیه‌ای به صیادان تا اواسط این ماه تعلق نگرفته و این عزیزان را با مشکلات متعددی درگیر کرده است.

ماجرای مشکلات مالیاتی سهمیه سوخت صیادان

«ابراهیمی» ادامه داد: البته مشکل دیگر نیز بحث اختلاف قیمت بنزین یکهزار و ۵۰۰ تومانی با سه هزار تومانی است؛ اداره مالیات کیش جهت اعمال معافیت‌های مالیاتی،‌ خواستار شفافیت در عملکرد تعاونی است که ما نیز موافق آن هستیم، اما با توجه به اینکه شرکت نفت لیست سهمیه سوخت صیادان را با بنزین سه هزار تومانی و شرکت تعاونی صیادان کیش این لیست را با بنزین نرخ یکهزار و ۵۰۰ تومانی به اداره مالیات تحویل می‌دهد، یک ناهمگونی در این رابطه ایجاد شده و ما را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: در این رابطه و برای حل این مشکل، جلسات مشترکی با رییس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جزیره کیش برگزار کردیم که متاسفانه نتیجه بخش نشد.

مدیرعامل تعاونی صیادان کیش با بیان اینکه امروز تامین سوخت ۷۲ قایق بنزینی و ۵۴ لنج گازوئیلی مجوزدار صیادی با مشکل مواجه شده است، اظهار کرد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود که صیادان برای تامین سوخت خود به جزایر اطراف مراجعه می‌کنند که همین نیز مشکلات زیادی از جمله خطرات جانی و خرید بنزین گران را متوجه صیادان کرده است .

گره دیرینه تامین سوخت شناوران صیادی کیش، باز می‌شود

ادعای صیادان و ابعاد جدید این ماجرا

برای اطلاع از مشکلاتی که در تامین سوخت گریبانگیر صیادان کیش است به سراغ آنان رفتیم؛ با چهره‌های کبود زیر نور آفتاب و گرمای شدید و دست‌های پینه بسته علاقه‌مند به مصاحبه برای بیان مشکلاتشان بودند.

یکی از این صیادان در این رابطه گفت: نه تنها در دریافت سوخت سهمیه‌ای در کیش با مشکلاتی مواجه هستیم، بلکه حتی شرایط دریافت سوخت با قیمت آزاد نیز برای صیادان در این جزیره وجود ندارد.

وی ادامه داد: صیادان برای تامین سوخت مورد نیاز خود به بنادری همچون «آفتاب» مراجعه و با قیمت آزاد سوخت تامین می‌کنند؛‌ چرا باید در کیش حتی برای تامین سوخت با قیمت آزاد با مشکل مواجه باشیم ولی این مشکل در بنادر اطراف وجود نداشته باشد؟!

یکی دیگر از صیادان مدعی است که تهیه سوخت از بنادر اطراف عملا مشکلات حاد دیگری نیز دارد، به گونه‌ای که در حین ورود به محدوده آبی کیش، ممکن است مقدار سوخت همراه لنج‌های صیادی قاچاق تلقی شود.

گره دیرینه تامین سوخت شناوران صیادی کیش، باز می‌شود

نهادهای نظارتی ورود کنند؛ فروش هر لیتر بنزین پنج‌هزار و ۵۰۰ تومان؟

البته اظهارات صیادان در این رابطه ابعاد دیگری از ماجرا را نیز روشن می‌کند، به گونه‌ای که طبق ادعای آنان عده‌ای از شرایط پیش آمده سوء استفاده می‌کنند و در برخی از جایگاه‌های سوخت سطح کیش بنزین با نرخ پنج هزار و ۵۰۰ تومانی در اختیار صیادان قرار می‌گیرد که لازم است تا نهادهای نظارتی در این رابطه حساسیت‌های کافی را داشته باشند.

قول شرکت نفت برای حل یک هفته‌ای این مشکل دیرینه

در همین راستا هرچند پیگیری‌های مکرر خبرنگار ایرنا در مصاحبه با رییس شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جزیره کیش بی نتیجه ماند، اما «احمد سالاری‌فر» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان در گفت گو با ایرنا و پس از اطلاع از جزئیات مشکلات صیادان کیش در تامین سوخت گفت: دولت سیزدهم تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات و حل مشکلات دیرینه صیادان به کار گرفته و در همین راستا تا یک هفته مشکلات مربوط به تامین سوخت صیادان کیش را حل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار قشر زحمت کش صیادان هستیم، ادامه داد: این مشکل دیرینه که به یک چالش برای صیادان کیش تبدیل شده در عرض یک هفته برطرف می‌شود.

مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان، میزان بنزین تحویل شده به قایق‌های صیادی سبک در همین مدت را حدود چهار میلیون و ۹۸۹ هزار لیتر اعلام و اضافه کرد: میزان بنزین تحویلی به هر فروند قایق با قدرت ۵۵ اسب بخار به طور میانگین ماهانه یکهزار و ۲۰۰ لیتر است.

به گفته سالاری‌فر، سهمیه گازوئیل شناورها نیز براساس یک فرمول مشخص که در آن شاخص‌هایی مانند قدرت موتور، میزان پیمایش و ظرفیت و مجوز صید با هماهنگی بنادر و دریانوردی و شیلات داده می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان یادآورشد: تعداد قایق های صیادی مجاز که در استان سهمیه بنزین می‌گیرند حدود یکهزار و ۴۰۰ فروند و تعداد شناورهایی که سهمیه گازوئیل می‌گیرند حدود سه هزار و ۳۰۰ فروند است.

سالاری‌فر خاطرنشان کرد: البته این آمار همیشه یکسان و بدون تغییر نیست و هر ماه تعدادی شناور مهمان از سایر نقاط کشور، بر اساس معرفی و تایید بنادر و دریانوردی در سامانه، سهمیه سوخت می‌گیرند و تعدادی هم ممکن است به دلیل تعمیرات و نداشتن پیمایش دریایی در یک مدت مشخص، سهمیه نداشته باشند.

گره دیرینه تامین سوخت شناوران صیادی کیش، باز می‌شود

طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال، ۳۵ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۴۲۴ لیتر گازوئیل به شناورهای صیادی هرمزگان داده شده است که نشان از عزم جدی دولت سیزدهم برای رفع مشکلات دیرینه این حوزه دارد؛‌ اما ظاهرا به نظر می‌رسد مشکل کهنه تامین سوخت مورد نیاز صیادان فقط مختص کیش است.

طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، علاوه بر مشکلات مطرح شده طی این گزارش در تامین سوخت مورد نیاز صیادان کیش، سوق یافتن صیادان برای تامین سوخت با گالن‌ می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین باشد که امید است تحقق وعده حل این مشکل، نقطه پایانی بر تمامی این مخاطرات باشد

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (185) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (95) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (51) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (116) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه