امروز: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تراموا معایب و مزایا و چالش های پیش روی در کیش

عمران و شهرسازی تاریخ انتشار: 98/03/14 بدون نظر   1035 بازدید

اندازه فونت    

شاید خیلی از شما تجربه جابجایی با تراموا رو در کشور های مختلف دنیا داشته باشید و شاید هم هنوز آشنایی زیادی با تراموا ها ندارید… اما باید بدونید که تراموا ها در واقع قطار های برقی هستند که از روی ریل های مشخصی در خیابان حرکت می کنند و در کشور های زیادی برای مسیر های درون شهری و بین شهری مورد استفاده قرار می گیرند. این واگن های برقی طول کوتاه ترین نسبت به قطار ها دارند و در خیلی از مسیر ها ممکنه از ریل قطار ها هم عبور کنند.

تاریخچه تراموا در دنیا

ترامواها به نوعی قطار شهری گفته میشه که برای اولین بار از سال ۱۸۰۷ در راه آهن Swansea & Mumbles بریتانیا به وجود اومدند و از مبتدی ترین نوع اون ها بودند که از اسب و قاطر برای کشیدن واگن ها استفاد میشد. بعد از اون تراموا های اسب بخار درست بعد از انواع تراموایی که واگن های اون توسط حیوانات کشیده میشد، در قرن ۱۹ معرفی شدند و انواع برقی این واگن ها از سال ۱۸۸۱ در آلمان رونمایی شد. این تراموا ها در مسیر های مشخصی از ریل ها برای جابجایی استفاده می کنند و معمولا نسبت به قطار، کوتاه تر و سبک تر هستند و خیلی از اون ها سیستم های دوگانه ای برای تامین نیرو دارند و گاهی برای حمل مسافر و گاهی هم باربری مورد استفاده قرار می گیرند.

بزرگ ترین شبکه تراموای دنیا در ملبورن

بزرگ ترین شبکه تراموا در تمام دنیا در ملبورن، پایتخت ایالت ویکتوریا در استرالیا قرار گرفته که از می سال ۲۰۱۷ گسترش پیدا کرد و با ۲۵۰ کیلومتر طول، ۴۹۳ تراموا، ۲۴ مسیر و ۱۷۶۳ ایستگاه گسترده ترین شبکه تراموا را دارد که بعد از اون شبکه ترموای سن پترز بورگ با این عنوان شناخته میشد. در ملبوزن تراموا به عنوان دمین وسیله حمل و نقل عمومی بعد از قطار به حساب میاد و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ تقریبا بیشتر از ۲۰۰ میلیون سفر با اون انجام شده. تراموا در این شهر از سال ۱۸۸۵ فعال بوده و خط تراموای الکترونیکی در این شهر از سال ۱۸۸۹ افتتاح شد و بعد از بسته شدن در سال ۱۸۹۶ بار دیگر در سال ۱۹۰۶ بازگشایی شد.
مزایا و معایب تراموا

تراموا از زمان ورود به عرصه حمل و نقل دگرگونی های بسیاری به خود دیده است تا اینکه امروز به یکی از شیوه های مرسوم حمل و نقل در میان مسافران بدل شده است. اما بدون شک این وسیله نیز مانند هر وسیله دیگری مزیت ها و کاستی هایی دارد. در زیر به مزایا و معایب تراموا نگاهی می اندازیم:

مزایای تراموا

قبل از هر چیزی باید بدانید که تراموا ها نسبت به سایر وسایل حمل و نقل آلودگی کمتری در محیط ایجاد می کنند و هیچ دودی از خود خارج نمی کند و سر و صدای کمتری داره. از مهم ترین خصوصیت های دیگه اون اینکه برای مسیر های طولانی معمولا صندلی های بیشتر و فضای ایستادن کمتری داره و در مسیر های نزدیک برعکس این موضوع که برای نشستن فضای کمتر و برای ایستادن فضای بیشتری در اون تدارک دیده شده. به علاوه سهولت دسترسی به ایستگاه ها و حرکت در مسیری مشخص و دور از ترافیک شهری از مزیت های دیگه تراموا ها به حساب میاد• حرکت چرخ های فولادی بر روی ریل های فولادی حدود یک هفتم، اصطکاک کمتری از چرخ های لاستیکی بر روی آسفالت دارند و بنابراین آلودگی کمتری برای حمل بار یکسان ایجاد می نماید.
• یکی از ویژگی های تراموا قدرت جابجایی زیاد مسافر و نزدیکی ایستگاه های آن به یکدیگر است. به علاوه در تراموا برای تعویض سریع مسافر درهای ورودی بسیار و با عرض زیاد قرار داده شده اند. از نقاط مثبت دیگر تراموا تعبیه صندلی کم و فضای زیاد برای ایستادن برای مسیرهای نزدیک و به عکس صندلی بیشتر برای نشستن و فضای کمتری برای ایستادن در مسیرهای طولانی می باشد.
• از آنجایی که آلودگی صوتی به یکی از معضلات زندگی شهری بدل شده است، تراموا در این زمینه در مقایسه با اتوبوس های موتوری صدای کمتری تولید می کند. هر چند نباید فراموش کرد که استفاده از محورهای ثابت باعث لغزش بین چرخ و ریل در پیچ ها شده و صدای گوش خراشی ایجاد می کند.
• از حیث ظرفیت، تراموا گنجایش بیشتری در مقایسه با اتوبوس دارد.از همین رو بسته به زمان کاربری با افزودن و کاستن از تعداد واگن ها و بدون نیاز به تغییری در تعداد راننده، می توان ظرفیت آنرا کم و زیاد نمود.
• اگر بخواهید از مناظر در مسیر لذت ببرید، تراموا پیشنهاد بهتری است. چرا که دید بسیار دلپذیرتری نسبت به مترو که در داخل تونل حرکت می کند، دارد.
• ایمنی تراموا در مقایسه با مترو در هنگام بروز آتش سوزی بسیار بالاتر می باشد و در نتیجه دسترسی نیروهای امدادی به مصدومین نیز آسان تر است.
• برای بسیاری از مسافران سهولت دسترسی به ایستگاه های تراموا، یکی از عوامل محبوبیت آن به شمار می رود. این ایستگاه ها چون در خیابان هستند و مانند ایستگاه های مترو نیاز به عبور از پله برقی و رفتن به دل زمین ندارند، مورد استقبال بیشتر مسافران می باشند.
• به دلیل کنترل شتاب و ترمز راحتی سفر در تراموا از اتوبوس بالاتر است.
• تراموا در مقایسه با اتوبوس در نقطه استفاده خود دودی ایجاد نمی کند.
قدرت جابجایی زیاد مسافر و نزدیکی ایستگاه های آن به یکدیگر، تعویض سریع مسافر، درهای ورودی فراوان، عدم نیاز به حفاری زیر زمینی و احداث سکو برای سوار شدن و پیاده شدن مسافران، امکان استفاده مسافران از مناظر طبیعی و جاذبه های دیدنی شهر، احتمال پایین خروج از ریل، ایمنی بیشتر در هنگام وقوع بلایای طبیعی مثل زلزله و … وهمچنین وجود فضای تبلیغاتی به علت در دید بودن از جمله مزایای تراموا هستند که به کارکرد شهری اصفهان بسیار نزدیک تر می باشند .


معایب راه اندازی تراموا در کیش


چگونگی تامین برق مصرفی ، تامین سیستم سرمایشی واگن ها در تابستان ، نحوه و چگونگی جانمایی ایستگاه ها و جانمایی مسیر ریل گذاری عدم وجود طرح جهت تامین نیازکیشوندان جهت دسترسی به نقاط مسکونی ،


تامین برق تراموا عنایت به گرانی تولید و عرضه برق در کیش یکی از چالش ها و سوالات مهم است که باید با دقت و مدیریت و برنامه ریزی بیشتری بدان نگریست
در این میان نمی توان از معایب تراموا دیگر همچون سرعت پایین و چکونگی تامین دمای مناسب داخل واگن ها برای تابستان گرم و شرجی کیش و حجم مسافر جابجا شده و همچنین چالش های عبور از تقاطع ها و نقاط غیر هم سطح چشم پوشی کرد
هر چند تراموا یکی از وسایل محبوب برای سفرهای داخل شهری به شمار می رود، از کاستی ها مبرا نیست. هر چند که این نواقص بیشتر برای گروهی غیر از مسافران، چشم گیر است.
• تراموا یک وسیله هزینه بر است. سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه اندازی آن در مقایسه با وسیله ای چون اتوبوس بیشتر است؛ هرچند که طول عمر آن بسیار بیشتر از اتوبوس است.
• تراموا برای برخی یک مزاحم است! چرا که باعث کاهش سرعت برای وسایل نقلیه دیگر از قبیل اتومبیل و اتوبوس می شود.
• به نظر می رسد که تاسیسات و دکل های برق بالای ریل های تراموا که جهت تغذیه برق نصب می شوند، می توانند در بعضی نقاط جلوی دید ساختمان ها را گرفته و در حقیقت آلودگی بصری برای آنها به وجود آورند

و اما گروه مپنا و سابقه ایجاد تراموا در ایران


چند سالی است که گروه مپنا و شهرداری اصفهان پس از مجموعه مذاکرات انجام شده به توافق اولیه برای عقدِ قراردادِ ساختِ نخستین تراموای ‌شهری رسیده‌اند. بر این اساس در فاز نخست، تراموای اصفهان به عنوان نخستین خط تراموا در کشور، در مسیری به مسافت حدود ۸ کیلومتر راه اندازی خواهد شد و دو ایستگاه مهم از خط یک متروی اصفهان را به هم وصل خواهد کرد.
بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا سال در ۱۳۸۵ یعنی حدود ۱۳ سال پیش و با برنامه‌ریزی برای تولید لوکوموتیوهای مسافری ایجاد شد. موفقیت در پروژه ساخت لوکوموتیو ایران سفیر باعث شد گروه مپنا به مرور به همه حوزه‌های ریلی از جمله مترو و تراموا وارد شود. سال ۱۳۹۲ گروه مپنا رسما به عنوان اولین شرکت در ایران، وارد عرصه مطالعه، کسب دانش و فناوری و برنامه‌ریزی برای ایجاد و توسعه پروژه‌های تراموا در کشور شد. تفاهم و قرارداد اولیه با شهرداری اصفهان در سال ۱۳۹۵، اولین اقدام عملی برای ایجاد خط تراموا در ایران توسط گروه مپنا محسوب می‌شود. براساس گزارش‌های به دست آمده، چشم‌انداز نهایی برای احداث تراموا در اصفهان ۴۰ کیلومتر در طی سه فاز است که فاز اولیه آن ۱۷ کیلومتر است که در مرحله مقدماتی قرار است اولین قطعه از فاز اول دو ایستگاه اصلی مترو به مسافت حدود ۸ کیلومتر را در این شهر به هم متصل نماید. .

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه