امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

گام بلند کیش برای ایجاد زیست بوم نوآوری و تبدیل شدن به شهری هوشمند

فناوری تاریخ انتشار: 98/05/27 بدون نظر   371 بازدید

اندازه فونت    

با امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه؛

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس منطقه آزاد کیش برای ایجاد زیست بوم نوآوری و تبدیل شدن جزیره کیش به شهر هوشمند و بهره برداری از برج نوآوری، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

کیش، زیست‌بوم هوشمند نوآوری‌ها

به گزارش دولتخانه کیش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری «ایجاد زیست‌بوم نوآوری و تبدیل کیش به شهر هوشمند» در تهران، هدف از امضای این تفاهم‌نامه را تبدیل جزیره کیش به زیست‌بوم نوآوری و شهر هوشمند و فناور بیان کرد و گفت: هدف از این تفاهم نامه، تبدیل کیش به یک جزیره هوشمند و نوآوری است. ایجاد برج نوآوری کیش یکی از محور‌های این تفاهم نامه، گامی برای رهنمون کردن جزیره کیش به یک قطب هوشمند، فناور و نوآور است.
ستاری، بهره‌برداری از برج نوآوری کیش را از محور‌های این تفاهم‌نامه برای رهنمون کردن جزیره کیش به یک قطب نوآور و فناور دانست و گفت: هدف اصلی این است که با تکیه بر تمام مزیت‌های ذاتی کیش، یک زیست بوم نوآوری را با شتاب و سرعت بالا در این منطقه ایجاد شود.
وی با بیان این‌که کیش از ظرفیت‌های نهفته ارزشمندی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان به کمک فعالان زیست بوم نوآوری بهره‌مند است، اظهار کرد: اقتصاد دریا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و زیست فناوری تنها بخشی از توانمندی‌های نهفته این منطقه است؛ اطمینان دارم به زودی با شکوفا شدن این ظرفیت‌های نهفته به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های نوپا (استارتاپی)، تحول تازه‌ای را در اقتصاد دانش‌بنیان و از مبدأ جزیره کیش شاهد خواهیم بود.
ستاری ادامه داد: زیست‌فناوری و تولید دارو‌های بیوتک، توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی است؛ نطفه‌های اولیه این تحول به زودی در کیش ظهور و بروز پیدا می‌کند و با فضای آماده صادراتی که در این جزیره مهیاست، تحول تازه‌ای در اقتصاد ایجاد می‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، فرصت‌های آزاد سرمایه گذاری را یکی دیگر از ظرفیت‌های کیش دانست و گفت: فرآیند‌های پیچیده و دست و پاگیر اداری کم‌تر وجود دارد.
وی افزود: حضور دانشگاه‌های مطرح کشور و فعالیت علمی این دانشگاه‌ها، در کیش، یکی دیگر از مزیت‌هایی است که این جزیره را به قطب علمی، نوآورانه و فناورانه بدل می‌کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، از خدمات و مزایایی که کیش‌وندان در گام نخست و سپس کل کشور از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های نو (استارتاپ‌های) مستقر در جزیره کیش بهره‌مند خواهند شد گفت و افزود: ۷ هزار دانشجو در جزیره کیش حضور دارند که ۷۰ درصدشان در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. این ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی، فرصتی ایجاد می‌کند که تحول اساسی در زیست بوم نوآوری ایجاد خواهند کرد.
«کیش» بستر ارزش آفرینی پیشگامان دانش‌بنیان 
معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این مراسم، از ایجاد فضایی مساعد برای رونق زیست‌بوم نوآوری در منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: یک برج نوآوری در ساختمانی ۱۱ طبقه و در ۸ هزار متر مربع با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش به مدت ۵ سال، بستری برای استقرار بخش‌های اثرمند در زیست بوم نوآوری شامل شرکت‌های دانش بنیان پیشگام، نهاد‌های تامین مالی دانش بنیان و نهاد‌های زیست بوم فراهم می‌آورد. 
مهدی الیاسی ادامه داد: هدف اصلی از امضای این تفاهم‌نامه، تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به یک منطقه آزمایشی (پایلوت) برای طرح‌های پیشگام فناورانه و نوآورانه است که امیدواریم با ظرفیتی که در این منطقه وجود دارد، بتواند ایران را به پیشران نوآوری منطقه بدل کند.
وی گفت: بلافاصله پس از آماده شدن کاربری ساختمان طرح‌های پیشگام توسط شرکت‌های دانش بنیان آغاز می‌شود. فضای ۸ هزار و ۳۰۰ مترمربعی مفید اداری این ساختمان در اختیار نهاد‌های نقش آفرین در زیست بوم نوآوری از جمله شتاب دهنده‌ها قرار می‌گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این ساختمان کار فناورانه و نوآورانه خود را دنبال می‌کنند.
استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان فناور تسهیل می‌شود
در بخش دیگری از این مراسم، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از حمایت این صندوق برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت و افزود: یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان فضای استقرار آنهاست. از ابتدای کار آیین نامه‌های مربوط را طراحی کردیم تا تأمین فضای کار این کسب و کار‌ها تسهیل شود.
علی وحدت با بیان این‌که این تسهیلات در قالب خرید یا رهن فضای استقرار به شرکت‌های اختصاص می‌یابد، اضافه کرد: اگر شرکتی نوپا باشد و نیازی به خریداری فضای کار نداشته باشد می‌تواند این تسهیلات را در قالب رهن دریافت کند.
وی با اشاره به حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در جزیره کیش برای توسعه زیست‌بوم نوآوری در این منطقه گفت: بر مبنای همین رویه، استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور در منطقه آزاد کیش در قالب ارائه تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیل می‌شود. 
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، از اجرای سیاست‌های تشویقی برای استقرار مجتمع شرکت‌های دانش‌بنیان در نواحی نوآوری یا پارک‌های علم و فناوری خبر داد و افزود: اگر شرکت‌ها به صورت مجتمع در کنار یکدیگر قرار گیرند اثربخشی بیش‌تری خواهند داشت، یا اگر شرکت‌های دانش بنیان در نواحی نوآوری قرار گیرند موجب می‌شوند بافت شهری هم اصلاح شود و نمونه موفق آن در ناحیه نوآوری شریف قابل مشاهده است. یا به طور مثال قرار گرفتن این کسب و کار‌ها در پارک‌های علم و فناوری، یکی دیگر از اولویت‌های حاکمیتی است بنابراین برای تحقق این موضوعات سیاست‌ های تشویقی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است. 
وی افزود: برای نهاد‌های واسط از جمله شتابدهنده‌ها تسهیلاتی در حوزه استقرار دیده شده است و این نهاد‌ها نیز می‌توانند از تسهیلات رهن صندوق استفاده کنند و فعالیت هایشان را توسعه دهند.
از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم
غلامحسین مظفری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و رییس سازمان منطقه آزاد کیش، نیز در این مراسم با بیان این‌که زمینه فعالیت‌ها برای آزمایشی (پایلوت) شدن بسیاری از فضای کیش وجود دارد، گفت: اراده و باور برای تبدیل شدن کیش به یک منطقه فناور، نوآور و دانش‌بنیان شکل گرفته است و این منطقه می‌تواند محلی باشد برای این که شرکای اقتصادی و تجاری در این منطقه تبادل مالی کنند. 
مظفری افزود: علاقه‌مند هستیم از همه ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم و خوشحالیم که عزم و همکاری بسیار خوب متولیان امر به ویژه معاونت و صندوق نوآوری و شکوفایی، بستر لازم را برای تبدیل شدن منطقه آزاد کیش به یک منطقه نوآور و هوشمند بدل کند.
وی از ایجاد یک شهرک کارگاهی در منطقه آزاد کیش خبرداد و افزود: به شرکت‌های دانش بنیان و نوآور اختصاص دهیم یا کارگاه‌های متمرکز را بسازیم و به شرکت‌های داشن بنیانی که به کارگاه نیاز دارند این فضا اختصاص یابد.
با امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه، ایجاد مرکز فناوری کیش برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام و صادراتی، کسب و کار‌های نو (استارتاپ‌ها)، نهاد‌های تأمین مالی، شتاب‌دهنده‌ها و سایر نهاد‌های واسط یکی از محور‌های همکاری این تفاهم‌نامه است.
این سه نهاد برای تحقق بخشیدن چشم‌انداز شهر کیش به عنوان قطب علمی، آموزشی و تحقیقاتی و الگوی توسعه پایدار با بهره‌گیری از فناوری نوین و یک زیست بوم مناسب سرمایه‌گذاری فناورانه همکاری می‌کنند.
قرار است با استفاده از مزیت‌های کیش، راه برای توسعه طرح‌های نوآورانه و پیشرو، توسعه طرح‌های نوآورانه سایر مناطق کشور، نفوذ در بازار‌های جهانی و رونق صادرات محصولات دانش‌بنیان هموار می‌شود.
همچنین کمیته راهبردی متشکل از نمایندگان سه طرف، بر پیشبرد و نظارت بر اجرای این تفاهم‌نامه نظارت خواهد داشت و فرآیند پیشبرد کار را پیگیری می‌کند.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه