امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

پسِ پرده کیش

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , عمران و شهرسازی تاریخ انتشار: 98/09/27 بدون نظر   813 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب؛

کیش زیباترین جزیره خلیج فارس که روند توسعه آن، پس از معرفی به عنوان منطقه آزاد آغاز شد.

توسعه ای که در برخی موارد نه تنها پایدار نبود بلکه چهره زیبای کیش را نازیبا هم کرد .
حکایت از آنجا آغاز می شود که سالیان دور،  شاید تقریبا از دو دهه قبل کلنگ طرح هایی در کیش به زمین خورد که هنوز به نیمه را هم نرسیده اند.
مردم کیش شناسنامه این طرح ها را خوب میدانند و تعدادی از آنها در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما از تعلل مسئولان برای به سرانجام رسیدن این طرح ها می گویند.

پسِ پرده کیش

برویم به غرب کیش ، همان خیابانی که ما را سمت غروب کیش هدایت می کند پیکره نیمه جان بنایی به ظاهر قرص و محکم را می بینیم که تنها و غریب  به افق می نگرد و هیچ هیاهوی شهری و زندگی در آن جریان ندارد.
ساختمان نیمه کاره بیمارستانی که قرار بود قلب یا قطب گردشگری سلامت باشد .
متروکه شدن این ساختمان آه از نهاد گچ و سیمان های به کار رفته در آن را بلند کرده است ، اینجا خاک مرده پاشیده اند.     
مسیرمان را عوض کنیم این بار به شرق کیش می رویم چندین ساختمان نیمه کاره که برخی در مرحله گود برداری رها شده است.
طرح های نیمه تمام کیش پس از سالها رها شدن با روند تورم در کشور نباید توجیه اقتصادی داشته باشد اما گویا این طرح ها آنقدری نان و آب دارد که مالکان آنها ترجیح می دهند طرح ها را متوقف کنند.

پسِ پرده کیش

شاید هم توان اقتصادی ضعیف آنان اجازه تکمیل پروژه ها را نمی دهد که این هم خود حکایت دیگری است.
حالا باز هم با ما همراه شوید رسیدیم به مرکز شهر میدان امیر کبیر که دور تا دور آن طرح های نیمه کاره است .
ارزش زمین که هر سال روند رو به رشد سرسام آوری دارد قطعا ارزش ملک ها را بالا می برد .
اما یک نکته بسیاری از این طرح های نیمه تمام پیش فروش شده اند و اکنون تعداد زیادی از خانواده های کیش بلا تکلیف و سر در گم هستند.
مصطفی خانزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش که بیش از دو سال  است در این پست مشغول است از بلاتکلیفی ۳۰۰ خانوار در یک پروژه ساختمانی نیمه تمام خبر داد و البته از پیگیری برای رفع مشکلات هم گفت.
کیش از این همه نازیبایی و سوء مدیریت رنج می کشد و چهره ای در هم دارد ، ساکنانش هم حرفهایی برای گفتن دارند .
یکی از خریداران که ملک خود را ۶ سال پیش خریداری کرده و اینک نیمه کاره رها شده است الان نه صاحب سرمایه است و نه صاحب خانه !!!
این خانم ۵۰ ساله که مادر دو فرزند جوان است این مشکل را برای خود و خانواده اش کمر شکن عنوان کرد و گفت: با کلی وعده و وعید  و به اصطلاح درِ باغ سبز نشان دادن ، ما را به سرمایه گذاری تشویق کردند اما پس از گذشت یک سال از آغاز طرح ، پروژه خوابید و داد ما هم به هیچ کجا نرسید.
از این دست طرح ها در کیش فراوان است.
 داستان چیست؟
معاون عمرانی سازمان منطقه آزادکیش معتقد است طرح های کیش بدون کارشناسی و توجیه اقتصادی آغاز شده است و در شرایط متجاوز کیش (وجود اسید در هوا و ایجاد خوردگی مصالح ساختمانی ) اگر طرح ها به سرانجام نرسد سازه ها قابل استفاده نیستند.
عمر مفید ساختمان های کیش کمتر از ۱۵ سال است اگر ساختمانی هم عمر بیش از ۱۵ سال داشته باشد حتما باید بازسازی شود.
البته در حال حاضر هم خانه های نوسازی هستند که کمتر از سه سال قدمت دارند اما با هر بارندگی تبدیل به دریاچه می شوند و دل ساکنان خود را خون می کنند.

پسِ پرده کیش

مثلا همین مجتمع مسکونی رُز که سازمان منطقه آزاد کیش در قالب مسکن سبز ساخت و به کارگرانش واگذار کرد .
اینجا هم که متولی ساخت و ساز ، سازمان منطقه آزاد کیش بود کار خوب از آب درنیامد.  
زیر ساخت های قدیمی آفت توسعه
معاون عمرانی سازمان منطقه آزادکیش معتقد است زیر ساخت های کیش قدیمی است و عمرش سپری شده است.
او برای تایید این صحبت به واحد های نیروگاهی کیش اشاره کرد و گفت: این واحد ها قادر به تامین برق مصرفی کیش نیستند و قطعا تابستان سال آینده کیش با قطعی برق وسیعی روبرو خواهد شد.
خبرنگار ما از مصطفی خانزادی پرسید حالا چاره چیست ؟ او هم در جواب گفت: باید تجهیزات جدید خریداری کنیم که هم بسیار گران است و هم در شرایط تحریم ، خرید این دستگاهها سخت و دشوار.
اما او خیلی هم ناامید نبود و از رایزنی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با مسئولان کشوری برای رفع این مشکل خبرداد.
نگه داری بلد نیستیم
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در یک ساعتی که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو کرد بارها این نکته را یادآور شد ما نگهداری از تجهیزات و سازه ها را بلد نیستیم و همین امر موجب شده فرسودگی و استهلاک به بالاترین سطح خود برسد.
او برای تایید این مطلب هم ، به بازار ماهی فروشان اشاره کرد بازاری که تنها ۶ سال قابلیت بهره برداری داشت و به علت ساخت و نگهداری غیر اصولی تعطیل شد و مدتها مردم با مشکل روبرو بودند.
بازار ماهی فروشها تقریبا یک سال قبل پس از یک بازسازی طولانی و پر هزینه افتتاح شد و الان وضع مطلوبی از نظر سازه دارد اما اگر در نگهداری این بازار هم اهمال شود شاید ۵ سال دیگر قابل استفاده نباشد.

پسِ پرده کیش

فروش یک ملک به چند نفر
یکی از آفت های مهم و سنگین در پروژه های نیمه کاره واگذاری و پیش فروش آنها به چند نفر است و برخی هم از دو بانک برای تامین منابع مالی ، وام دریافت کردند!!
این موضوع را مصطفی خانزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش هم تایید کرد و البته از تشکیل جلسات متعدد برای رفع این مشکلات خبر داد.
او گفت: ۴۰۰ جلسه از دو سال پیش تا کنون برای رفع مشکلات پروژه های نیمه کاره تشکیل شده است و برخی از طرحها نیز تعیین تکلیف شدند.
به طور مثال پروژه مسکونی دامون کیش که حدود ۲ سال متوقف بود اکنون با رفع مشکلات و موانع در حال پیشرفت است .
این اتفاق در شرایطی که یک نفر برای وام ۵ میلیون تومانی حتما بایدمدارک مستند و کامل داشته باشد و اقساط عقب افتاده ، چک برگشتی و ضمانت وام عقب افتاده هم نداشته باشد ، خیلی عجیب است .
اگر پای از ما بهتران به کیش رسیده باشد که وااسفا!!!   
تعیین تکلیف پروژه های بدهکار نفتی کشور درکیش
بابک زنجانی بدهکار نفتی کشور در کیش صاحب پروژه های بود که نیمه کاره رها شد و یکی از آنها پروژه گردشگری تهران قدیم است.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزادکیش میزان سرمایه گذاری این پروژه ها را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاران کمتر اشتیاق دارند در پروژه های سنگین سرمایه گذاری کنند.
اما این نکته را هم یادآور شد که معمولا سازمان با تسهیلات مناسب این پروژه ها را به متقاضیان واگذار می کند.

پسِ پرده کیش

تکلیف حقوقی پروژه های نیمه تمام
افتاده مدیر کل حقوقی سازمان منطقه آزادکیش هم پایَش به قضیه کشیده شد .
او هم معتقد است طرح های نیمه تمام  ، کار توسعه کیش  را دشوار کرده است .
واگذاری این طرح ها به سرمایه گذار جدید نه تنها مشکلات را برطرف نمی کند بلکه از لحاظ حقوقی قراردادها به شکلی تنظیم شده است که سهامداران متضرر می شود .
البته او این نکته را هم یادآور شد که به هر حال در صدد پیدا کردن راهی برای سرو سامان دادن به این طر ح ها  هستیم.
مدیر کل حقوقی سازمان منطقه آزاد کیش به نکته عجیبی اشاره کرد و گفت: قوانین کیش با شهرهای دیگر متفاوت است و بر اساس همین قوانین  متولیان اجازه فروش پروژه های نیمه تمام را ندارند!!!
یک نکته مهم دیگر، پیش خرید  و پیش فروش ، در قوانین مناطق آزاد ممنوع است و شاید نبود نظارت کافی دست متخلفان را باز گذاشته است تا صدها نفر در دام این پیش فروشی بیافتند و الان کامشان تلخ باشد و  مالشان هم  به تاراج رفته. 

پسِ پرده کیش

یک  سوال مهم ،  ضعف قوانین چرا همیشه به ضرر مردم است؟؟این هم واقعا جای تامل دارد!!
افتاده می گوید باید خریداران ، هیئت امنایی تشکیل دهند و با کمک سازمان منطقه آزاد کیش حق به حق دار برسد .
بسیاری از این طرح های نیمه کاره که دور آن با فنس  محصور شده است  مانند زخم های پانسمان شده ای بر پیکره کیش نمایان است و چهره توسعه و پیشرفت مروارید خلیج فارس را مخدوش کرده است.
پروژه های نیمه تمام اقامتگاه معتادان و …
تمام این حکایت یک طرف حالا این سوی قضیه که به گفته یکی از ساکنان منطقه غرب کیش این طرح هایی که سالها نیمه کاره رها شده است اقامتگاه معتادان و بی خانمان هایی است که منطقه را برای ساکنان و گردشگران نا امن می کنند.
چرا مدیریت  و ساماندهی جزیره ۹۰ کیلومتری کیش که تقریبا نیمی از آن خالی از سکنه و ابنیه است باید دشوار باشد؟
مسئولان از مردم همفکری و مشورت بخواهند قطعا با ایده های نو روبرو می شوند که با علمی کردن این ایده ها می توان کار را پیش بُرد.
معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما به مردم متعهد شد از این پس با دقت بیشتری پروژه ها واگذار شود و صحت سنجی اعتبارات مالی برای واگذاری طرح ها ، نکته مهمی است که حتما جدی گرفته خواهد شد.
نوید خبرهای خوش
عملیات اجرایی باند فرودگاه کیش ۶ ماهه به پایان می رسد، این یکی از طرح هایی است که برای منطقه گردشگری کیش لازم الاجراست و پیمانکار اجرای طرح هم انتخاب شده است .
۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان اوراق صکوک در حساب سازمان منطقه آزاد کیش موجود است و برای پیشبرد طرح های توسعه ای کیش راه گشاست.

پسِ پرده کیش

  البته ترمینال دو فرودگاه کیش هم در حال ساخت است و مطابق برنامه اجرایی پیش می رود.
با خرید تجهیزات نیروگاهی و نصب آنها در شرکت آب و برق کیش که البته کار دشواری است ، تابستان امسال خاموشی ها به حداقل می رسد .
کلام آخر
اینها مختصری بود از حکایت مفصل پروژه های نیمه تمام که باید همتی عمومی و عزمی جدی برای پیشبرد آن ها به کار گرفته شود.
در اوضاع اقتصادی این روزها ، سرمایه سرگردان مردمی که دسترنج یک عمر کار و تلاش خود را در کیش سرمایه گذاری کردند بلا تکلیف است و اگر مسئولان لحظه ای خود را به جای مردم تصور کنند قطعا گره های زیادی باز می شود.
نویسنده:سالومه افلاکی

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه