امروز: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مانع زادیی در مناطق آزاد توجه ویژه رئیس جمهور را میطلبد

اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 00/01/12 بدون نظر   1658 بازدید

اندازه فونت    

 

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در اولین نشست مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در سال۱۴۰۰ با رویکرد “مانع‌زدایی” زیبایی کیش را مرهون زیباسازی سرمایه‌گذاران و تاریخ‌سازان جزیره دانست و اظهار داشت: کیش آبرو و الگوی کشور هست و این مفاهیم نه‌تنها در حد یه واژه که باید واقعی سنجیده و ارزیابی شوند.
جعفر آهنگران رهنمودهای مقام معظم رهبری را در ابتدای سال، روشنگر مسیر عنوان و اظهار کرد: باید در همین ابتدا که صدای ایشان با چهارچوب‌های نظری که داشتند، همصدای سرمایه‌گذاران می‌باشد، راهبردهای لازم در جهت تحقق آن به همگان اعلام و اعمال شود.
وی در اولین نشست مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در سال۱۴۰۰ زیبایی کیش را مرهون زیباسازی سرمایه‌گذاران و تاریخ‌سازان جزیره دانست و اظهار داشت: کیش آبرو و الگوی کشور هست و این مفاهیم نه‌تنها در حد یه واژه که باید واقعی سنجیده و ارزیابی شوند.
جعفر آهنگران مانع‌زدایی را ابتدا در مسئولیت دولت دانست و گفت: تحریم‌ها به دولت فشار آورد و به مناطق آزاد نیز تسری پیدا کرد و رفع این مشکل در اولین قدم توجه رئیس‌جمهور را به مناطق آزاد می‌طلبد.


او بخش بعدی را معطوف به مجلس دانست و گفت: آنها فرصت کافی برای اصلاح قانونی که در دست دارند، در اختیار داشته و باید با ایجاد فرصت کافی برای کسب و کارها، به درخشیدن کیش و مناطق آزاد کمک کنند.
آهنگران تصریح کرد: باید اثبات شود که فقدان وجودی مناطق آزاد، چه تاثیر سوءی بر کشور خواهد داشت
وی با تاکید بر لزوم افزایش ماندگاری گردشگر در کیش، افزود: انتظار داریم در اصلاح قانون شاهد اتفاقات شایسته‌ای باشیم و قوانینی مانند مالیات بر ارزش افزوده که باعث افزایش ۹درصدی قیمت سفر شده است، اصلاح شوند.
او با اشاره به زمین‌گیری چندین هواپیما در کیش تصریح کرد: آب و برق و کیش‌ایر باید به جزیره برگردد و تمام نهادهای صاحب‌نظر کشور نیز موافق این مطلب هستند تا کارآفرینان و سازمان با انگیزه کافی به نوسازی این ناوگان هوایی بکوشند.
سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این‌که صحبت‌های ریاست‌جمهوری در ابتدای سال جاری نوید گشایش‌های اقتصادی و سیاسی دارد افزود: باید از ظرفیت‌ قراداد ۲۵ساله با چین و قرارگیری مناطق آزاد در آن، استفاده کرد.
وی ادامه داد: مناطق آزاد به‌صورت مستقیم در دولت نماینده ندارند و به همین جهت، اصلاح قوانین با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و اتصال مناطق آزاد به دولت که زمینه آن فراهم شده است، می‌تواند راهگشا، و فصل مشترک خواسته مناطق آزاد باشد و می‌توان در ارائه لوایح به مجلس، حضور فعال و موثرتری داشت.
آهنگران تصریح کرد: در مناطق آزاد کشور از جزیره کیش انتظار مضاعفی می‌رود و باید از فرصتی که مقام معظم رهبری ایجاد کردند نیز، بهره کافی برد.

وی همچنین بر “پنجره واحد” تاکید کرد و گفت: مشکلات مطرح‌شده در زمینه تامین سیمان و افزایش قیمت‌های نامعقول حتما پیگیری خواهند شد.
آهنگران با تاکید بر اینکه اقدام و عمل باید ارجح و اقدم بر شعار و حرف باشد، اظهار کرد: مشکلات موجود، وظیفه‌ی سازمان و مسئولین آن را بسیار سنگین می‌کند.
وی تصریح کرد: حضور فعال و دردمندانه‌ی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در کیش از مزیت‌های غیرقابل‌انکار آن می‌باشد و مواردی که فقط از افق دید یک سرمایه‌گذار فهیم برمی‌آید و هم‌صدایی آنها بی‌آن‌که بوی سیاست بدهد، پشتوانه‌ی کمیسیون‌های مجلس و دولت بوده و می‌باشد.
آهنگران رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی و رونق کسب و کار در کیش را، از نقاط مثبت این منطقه عنوان کرد و ادامه داد: نشست‌های فراقانونی با حضور سران قوه‌ها نوید این را می‌دهد که بتوان با رفع تبصره‌های جدید، مانع‌زدایی کرده و در جهت تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی قدم برداشت.
معصومه پاشایی رییس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی- تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در مجلس نیز در ارتباط تصویری با اعضای مجمع، با بیان این مطلب که دستگاه مجری دولت نیز قصد دارد مانع‌زدایی اتفاق بیفتد و در کنار سرمایه‌گذار باشد با تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری، گفت: امیدواریم در قانون جدید، عنوان گردشگری به مناطق آزاد تجاری، اقتصادی تعلق پذیرد تا به عنوان نگین کشور بدرخشد.


پاشایی مردم را ولی‌نعمتان حاکمیت دانست و گفت: سرمایه‌گذاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا که منافع مردم عادی را تامین می‌کند.
وی رسما از سرپرست سازمان منطقه آزاد و مشاور عالی رئیس‌جمهور در مناطق آزاد برای حضور و هم‌اندیشی در مجلس، دعوت کرد.

همچنین خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در ادامه ضمن تماس تصویری اظهار کرد: حل مسئله و رفع موانع تولید در مناطق آزاد با سرعت فوق تصور و فراتر از سرزمین اصلی، اتفاق بیفتد تا با بروکراسی کمتری که در این منطقه وجود دارد، در حل مشکلات نیز به تصمیم‌‌گیری سریع‌تر رسید.
وی برخی موانع را اصلی و برخی را مثل سیمان مختص این مناطق عنوان کرد و گفت: از ظرفیت مناطق آزاد استفاده کرد و در جهت اینکه با تمرکز مدیریتی می‌توان در جهت مانع‌زدایی قدم برداشت، الگوسازی کرد.

خاندوزی از فعالین اقتصادی درخواست کرد بی هیچ ملاحظه‌ای مطالبات خود را مطرح کرده و در تسریع سرمایه‌گذاری قدم بردارند.
همچنین مصطفی خانزادی، «معاون فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی» با بیان این مطلب که زمان هدررفت پروژه‌های سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز، کاهش یافته و باید کامل حذف شود، پیشنهاد داد: در بندر آفتاب باید محلی برای سکونت تعبیه شود و با مشارکت نهادهای مختلف از جمله مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش ساخته شود.
وی تصریح کرد: در خصوص تامین سیمان موردنیاز جزیره نیز، ایجاد سیلو در بندر جهت ذخیره سیمان، از جمله تمهیداتی است که در این خصوص اندیشیده شده است.

 

طهمورث قاسمی، دبیر کل مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش نیز در ابتدای این نشست با اشاره به پیشنهادات سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: این پیشنهادات باید با گفتمان صحیح، به مرحله‌ی ظهور و عمل برسد و اعضای مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش آمادگی کامل برای همراهی دارند.
وی با تاکید بر لزوم بازگشت کیش‌ایر به جزیره، تصریح کرد: هزینه سفر در کیش باید برگشت داشته باشد تا تبدیل به تهدید نگردد و این امر نیاز به ابزار مناسب مانند کیش‌ایر دارد.
قاسمی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مجمع در سال گذشته، با اشاره به طرح اصلاح قانون، گفت: قوانین، اعتباری هستند و باید در راستای ایجاد توسعه، ایجاد و اعمال گردند و حاکمیت باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد.

وی شتابزدگی را آفت دانست و ادامه داد: با آسیب‌شناسی و کارشناسی لازم و یک‌صدایی باید در این مسیر قدم برداشت.
قاسمی با اشاره به تشکیل کارگروهی از سال گذشته در این مجمع و تاکید بر اینکه این کارگروه آمادگی همراهی در مانع‌زدایی‌ها را داشته، گفت: امیدواریم با استفاده‌ بهینه از ظرفیت‌های موجود موارد ذکرشده به سرمنزل مقصود برسند.
او تصریح کرد: در سطح مدیریتی، نهادها و جوامع باید با همصدایی و همفکری به مانع‌زدایی‌ها رسید تا قوانینی که به جای تسهیل و تسریع در کار سرمایه‌گذاران، مانع‌تراشی می‌کنند، رفع شوند.
در ادامه اعضای مجمع و سرمایه‌گذاران کیش به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.


علیرضا نوری:
ضمن عرض سلام و تبریک سال نو، امیدوارم سالم باشید و در تمام امور آرامش داشته باشید چرا که اگر آرامش نباشد چه در محیط کار و چه زندگی، بقیه چیزها ارزشی ندارند.
آقای دکتر آهنگران مشکلی که ما داریم این هست که آقایان تصمیم گیر سرمایه‌گذران و میزان سرمایه‌های کیش را به حساب نمی‌آورند.
به‌عنوان مثال در بحث واگذاری شرکت آب و برق کیش که شاهرگ حیاتی این منطقه است اصلا به میزانی نبوده که سرمایه‌گذاران کیش نتوانند تامین مالی کنند، آمدند روی آن قیمت‌گذاری و آن را واگذار کردند.
بحث دیگر اینکه ما متوجه شدیم که می‌خواهند کیش‌ایر را هم در بورس واگذار کنند، من از طرف همه‌ی دوستان می‌گویم، به‌خاطر شناختی که از توانایی مالی دوستان دارم، این آمادگی را داریم که ما خودمان کیش‌ایر را می‌خریم. دلیلی ندارد که کیش‌ایر را در بورس بگذارند، کیش‌ایر متعلق به کیش هست و یکی از شاخص‌های رشد و توسعه کیش بوده و هست.
امروز هم یک بحثی مطرح شد تحت عنوان ارزش افزوده، ارزش افزوده برای کیش به چه معناست؟
آیا کیش واقعا منطقه آزاد هست؟ کیش کجای دولت و مملکت جای می‌گیرد؟ اگر منطقه آزاد نیست خب ما یک جور دیگه باید رفتار کنیم! اگر منطقه آزاد هست پس چرا ارزش افزوده گذاشتین؟ فردا هم می‌آیند و مالیات‌ها را افزایش می‌دهند! پس فردا حسابرسی‌های بازدارنده بی قاعده می‌کنند! ما نگران این نیستیم که حسابرسی کنند، اما ارزش افزوده توی یک منطقه آزاد به چه معنی است!؟ چون آزادی معاملات جزو بدیهیات مناطق آزاد است.
من از شما خواهش میکنم که به این نکات و مسائل توجه بکنید به ویژه مسئله‌ی واگذاری کیش‌ایر، چون کیش ایر شاهرگ همه‌ی ماست.
ما به نوعی هم درد هستیم و درد و دغدغه مشترک داریم.
از دوستان خواهشمندم اگر مسئله‌ای هست با آقای دکتر اهنگران مطرح کنند، ایشان کسی هستند که حدود ۲۵ سال است در دبیرخانه مناطق آزاد فعالیت می‌کند.
اقای دکتر مطلبی فرمودید که مناطق آزاد باید در دولت نماینده داشته باشند، خدا رحمت کند آقای هاشمی را که کیش رشدش را مدیون آقای هاشمی هست. دیگر همه‌ی آن‌ها که قدیمی هستند می‌دانند که اگر آقای هاشمی نبود اصلا کیشی به وجود نمی‌آمد و از بین رفته بود. ببینید هرموقع که آقای هاشمی به اینجا تشریف می‌آوردند، ما به ایشان دردها، مشکلات و مسایل را می‌گفتیم. ایشان بی درنگ با وزیر مربوطه تماس می‌گرفتند و مسائل ما حل می‌شد، شما حساب کنید بعد از آقای هاشمی هیچ شخصیتی در آن سطح به کیش و مسایل آن توجه نکرد.
اگر کیش رشدو توسعه پیدا نمی‌کرد اصلا مناطق آزاد دیگه مفهومی نداشت ما با دیدگاه رشد و آبادانی ایران عزیز به کیش آمدیم، همه‌ی این آقایانی که اینجا نشسته‌اند، نیامده اندکیش را ببرند همه‌ی ما کارهای خودمان را کردیم ولی باز تو کیش ماندیم اگر در کیش درآمدی داشتیم همینجا گذاشتیم.
آقای دکتر متاسفانه دولت‌ مردان ما اصلا نمی‌دانند چه‌کار می‌کنند نمی‌دانند که با سرمایه‌ها چه می‌کنند. پیرو صحبت‌های آقای سلماسی اگر این بی‌توجهی‌ها ادامه پیدا کند، این سرمایه‌ها به زودی از بین می‌روند.


سازمان منطقه آزاد کیش باید در جهت حمایت از سرمایه‌گذار باشد، جزو اصولش هست. سازمان جوری شده است که فقط پول می‌گیرد!! بابت عوارض پول می‌گیرد، یه روز تاخیر کنی حتی اگر آن تاخیر خارج از اراده سرمایه گذار باشد ۱۰ برابر آن جریمه می‌گیرد!! کلا انگار یک دشمنی با سرمایه‌گذران دارند این تشکیلاتی که شما امروز می‌بینید فقط پول می‌گیرد! هیچ‌کدام در جهت ما نیست! سازمان هرجا احساس کند می‌‌تواند پول در بیاورد ورود می‌کند.
سازمان باید در جهت حمایت از سرمایه گذاران باشد.
این‌که آقای سلماسی می‌گوید کارخانه دو ماه است بخاطر کمبود سیمان و شن و ماسه کار نمی‌کند یک واقعیت هست.
من خودم کارخانه‌ ام‌ دی‌اف دارم، ام‌دی‌افی می‌خریدم ۱۵۰ هزار تومان، الان یک میلیون و هشتصد هزار تومان شده است.
در هر صورت مشکلات برای ادامه سرمایه‌گذاری در کیش بسیار است ولی ما عاشقانه کیش را دوست داریم و پای کار ایستاده‌ایم و به قول معروف ما ز یاران چشم یاری داشتیم…


رباطی تامین سیمان و بتن را از اصلی‌ترین نیازهای کیش برشمرد و گفت:
دو مورد از مشکلات را من عرض می‌کنم . اول اینکه یکسری پروژه ها چند مدتی است که به خاطر نرسیدن سیمان و بتن کاملا خوابیده اند . بعد از مدت های زیاد هم که موفق شدند یک کشتی سیمان رو به بندرگاه بیاورند امکانات اینکه این سیمان رو تخلیه بکنن نداشته اند . الان تقریبا یک ماه هست که نتونستن سیمان رو تخلیه کنن و به کارخونه‌های بتن برسانند . یک چیزی حدود ۲۰۰ نفر فقط در پروژه‌های خود من به خاطراین مساله بیکار شده اند . به هر حال تعطیلات هست کرونا هست همه ی این ها باعث تاخیر شده.پروژه‌های ما زمان تحویلش داره میرسه و باید یک خسارت سنگینی رو به سازمان پرداخت بکنیم درحالیکه این وقت‌های هدر رفته رو در نظر نمی‌گیرند و تعیین نمیکنند .در زمان های قبل وقتی شما ایک نقشه رو به شهرسازی می‌دادید اگر ۱۵ روز جواب نمیدادند،دو ماه بعد جواب میدادند،۴۵ روز وقت هدر رفتی می‌دادند.الان ما برای پرو خودمان حدود یکسال دوندگی برای اخذ مجوز داشتیم . با این وجود بعد از یکسال که تقاضا کردیم که وقت هدر رفت را برای ما محاسبه کنند به ما گفتند چون بعد از تاریخ قرارداد رفع مانع شده است موضوع هدرفت به شما تعلق نمیگیرد . این مسایل باعث میشه سالیان سال وقتی علاوه بر اینها سابقا ما ۱٪ هزینه‌ی زمین جریمه میدادیم درحالیکه الان شاید ۵۰ برابر اون رو جریمه .این بدهیم . اینها مشکلاتی هستد که سر راه ما قرار گرفته و همه باعث میشوند که پروژه‌ها بخوابند.

حاتمی نیز کیش‌ایر را حق و خواست قلبی تمام کیشوندان دانست و گفت: تنها در این صورت می‌توان قیمت‌های سفر را کنترل کرد.
وی در تاکید و ادامه نظر سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر لزوم حضور یک نماینده از مناطق آزاد در دولت، رشد کیش را مرهون خدمات مرحوم هاشمی رفسنجانی دانست و افزود: آب و برق نیز باید در اختیار جزیره قرار گیرد تا تشکل‌های مردمی سرمایه‌گذاران، مدیریت خوبی در جهت تولید و کسب درآمد کرده و ضعف‌های مدیریتی در این اداره را پوشش دهند.
وی با تاکید بر تشکیل کمیسیون‌های مستمر و منظم در مدت اخیر افزود: حداقل خود سازمان اقدام به گران کردن هیچ چیزی از جمله اجاره‌ها و قیمت زمین‌ها نکند تا سرمایه‌گذاران با آرامش بیشتری به خدمات خود ادامه دهند.


آقای سلماسی:

ضمن عرض تبریک سال نو فکر میکنم که طبق صحبتهایی که هفته گذشته جناب آقای دکتر مومنی اظهار داشتند ، ما برگشتیم به وضعیت دبیرخانه در دورانی که آقای دکتر قاسمی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش بودند . در آن زمان سازمان حقیقتا اختیار تصمیم گیری و عمل داشت . با توجه به صحبتهای جناب آقای مومنی میتوان امیدوار بود که تمام اختیارات قانونی مجددا به مدیر عامل و هیات مدیره منتخب تفویض گردد .
علاوه بر این خوشبختانه بنا بر گفته های مدیران سازمان ، امروز وضع مالی سازمان به گونه ای است که توانایی اجرای پروژه ها را تا ۵ سال آتی خواهند داشت . واقعیت این است که نگاه سازمان مدتی است معطوف به وضع عوارض شده است دیدگاهی که حمایت از سرمایه گذار فقط در جایی مطرح میشود که از آنان عوارض بگیرند و خطاها ، تاخیرات و یا جرایم را موجه کنند
این گونه دید گاهها ، بهای زمین و هزینه تمام شده ساختمان را تحت الشعاع خود قرار داده ، چه بسا زندگی در کیش را خیلی سخت تر کرده است .


خیلی از افراد به عنوان کارشناس و مهندس در مجموعه ها اشتغال دارند که واقعا توان ادامه کار در جزیره کیش را ندارند . این جریان قطعا در طول زمان مشکل تامین نیروی انسانی را در کیش بوجود می آورد . هنگامیکه قیمت اجاره مسکن افزایش می یابد ، دیگر پرسنل توانایی ادامه کار را نخواهند داشت و در نتیجه پروژه ها برای تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه خواهند شد که این مجموعه اتفاقات رکودی را در کیش ایجاد خواهد کرد که از هم اکنون باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد . خوشیخنانه در حال حاضر سازمان منطقه آزاد کیش از نظر مالی دارای وضعیت مناسبی میباشد ، سیاست های سازمان میتواند این فرصت را به سرمایه گزاران بدهد که قیمتها را تا حدودی تعدیل کنند که خود این امر کمکی است به ورود سرمایه های جدید . اگر این سیر صعودی افزایش قیمت ها ادامه پیدا کند ، مطمین باشید ما یک جایی با مشکل مواجه خواهیم شد . به علت افزایش قیمت زمین و سایر هزینه ها ، در سه چهار ماه آخر سال ، فروش ساختمانها با رکود مواجه شده است .
نیاز است سازمان در اینگونه موارد سیاستها را با تامل و نمهیدات بیشتری اتخاذ نماید . نباید صرفا نگاه کسب درآمد در این شرایط باشد . اگر قیمتها تا این اندازه افزایش یابد ، بار روانی افزایش قیمتها در همه زمینه ها تاثیر گذار خواهد بود . بپذیریم که این مشکلات دامنگیر افرادی میشود که در عرصه تولید فعالیت دارند . برخی از پرسنل با ۱۵ سال سابقه خدمت بعلت افزایش قیمت مسکن ، دیگر توان ادامه کار در جزیره کیش را ندارند . یقین دارم عدم افزایش قیمت ها از طرف سازمان ، سیاست تسلی بخشی خواهد بود که ضمن تداوم اشتغال ، نشاط و شادابی افراد جزیره را ارتقاء میبخشد .
مطلب دومی که عرض دارم این است که در فرایند کارها ، سامانه باید به گونه ای باشد که روند کار را تسریع کند ، در حال حاضر ۱۵ روز طول میکشد تا هر درخواستی در سامانه ثبت شود . باید شرایطی در نظر گرفته شود که متقاضیان نیازی به انجام این روند زمان بر را نداشته باشند . باید بین افراد قدیمی و متقاضیان جدید فرقی قائل شود . اینها مواردی است که به لحاظ روانی بر روند سرمایه گذاری موثر خواهد بود .
در حال حاضرسامانه از قانون مهمتر شده است . شاید مدیریت تصور میکند این طرز تفکر و رعایت ضوابط سفت سخت باعث نظم و انضباط خواهد شد ولی در واقع بدنه را دچار یک سری کارهایی میکند که افراد مجبور میشوند کارهای دیگری انجام دهند . این فرایند بنظر مثبت نمی باشد .


باور دارم که خیلی از کارها را میشود با اصلاح دستور العمل ها از طولانی شدن آنها جلوگیری کرد . مجوز فعایت اقتصادی کمتر از ۱۵ روز میسر نیست در کارخانه ای با قدمت ۲۰ ساله برای دریافت سهمیه سوخت ماهانه باید ۱۵ روز در هر ماه منتظر بماند . در این کارخانه ۸۰ نفر مشغول به کارند و برای ۸۰ نفر بیمه پرداخت میشود . هنگامیکه بیمه کارکنان در زمان مقرر پرداخت میشود و علی رغم ارائه آمار واطلاعات مورد نظر در ابتدای هر ماه به واحد مربوطه متاسفانه سهمیه سوخت زودتر از ۱۵ روز تخصیص نمی یابد .
در این سیستم هر کسی دید گاه خاص خودش را دارد و به نظر میرسد سازمان خواهان این نیست که هیچگونه اشرافی به مسائل داشته باشد و اگر مشکلی وجود داشته باشد انرا تسهیل کند و به سرمایه گذار در این مسیر کمک کند . سازمان میتواند با تدبیری قانونمندانه به سرمایه گذار کمک کند . باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد . در کمسیونها و کارگروهها از دوستانی که در مجموعه ها چندین ساله فعالیت دارند و به مقررات موجود اشراف پیدا کرده اند میتوان به کمک این افراد در رفع موانع پیش روی سرمایه گذار مساعدت نمود .
مخصوصا این بحث تامین سیمان که اقای رباطی مطرح کردند ، هر چه تلاش کردیم به درخواستهای تولید کنندگان بتن آماده مبنی بر منعکس نمودن عدم تحویل سیمان به ایستگاههای بتن از طرف تولید کنندگان آن در استان هرمزگان ، ترتیب اثری داده نشده و مشکلات تولید کننگان و پروژه های در حال ساخت به مراجع ذیربط منعکس نگردید و این مشکل در سال جاری نیز کماکان نداوم خواهد داشت و قطعا باعث کندی امور در عملیات ساختمانی پروژه ها و نیز اختلال در اشتغال نیروی انسانی شاغل در ایستگاههای تولید بتن و پروژه های ساختمانی خواهد شد .
علاوه بر این بعلت محدودیت شناور های حمل بار و مصالح ساختمانی و تاخیر در تحویل به موقع مصالح ساختمانی مشکلات بیش گفته افزایش خواهد یافت . لذا بایستی ترتیبی اتخاذ نمود که با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تسهیلات مناسب ، تعداد شناورهای فعال بین جزیره کیش و سرزمین اصلی افزایش یابد تا ضمن فعالیت شبانه روزی روند تخلیه و حمل مصالح ساختمانی از سرعت لازم برخوردار گردد .


رحمان سادات نجفی نیز با اشاره به تسری قوانینی مثل مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد مانع برای مناطق آزاد دقیقا در آغاز سال ۱۴۰۰ و همزمان با توصیه اکید مقام معظم رهبری مبنی بر مانع‌زدایی گفت: این تبصره مشکلات بسیاری در جهت تولید و خدمات و گردشگری ایجاد کرده است و دبیرخانه باید هرچه زودتر با تدوین شیوه‌نامه‌ای، در جهت مدیریت این قانون بکوشد.
وی به ابهام و سوالات سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی در این مورد اشاره کرد و گفت: گذشته از سردرگمی سرمایه‌گذاران، بدیهی است که این تبصره با تحت‌الشعاع قرار دادن بسیاری از قوانین مناطق آزاد، مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد.
نوری نیز با اشاره به مشکلات آب و برق، و واگذاری غیراصولی و پنهانی آن، کیش‌‌ایر را حق و شاهرگ جزیره دانست و گفت: مجمع آمادگی خرید کیش‌ایر را دارد تا این حق برای جزیره حفظ شود.
وی با تاکید بر قواعد غلطی که قوانین مناطق آزاد را نفی و ضایع کرده است، به “ارزش افزوده” اشاره کرد و ادامه داد: این تصمیمات غلط، خود مانع‌تراشی در برابر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد و به‌خصوص کیش می‌باشد.
فیروزی هم بر اهمیت تغییر قوانین، ساختار و همراهی شرکت‌های موثر بر امور زیربنایی تاکید کرد، و صدوق با بیان این مطلب که بسیاری از مشکلات از گذشته عنوان و رها شده‌اند، گفت: امیدواریم این مشکلات در فرصت باقی‌مانده پایان دولت به فراکسیون برده و حل و فصل شوند.
اولین نشست مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در سال ۱۴۰۰ با حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، معاون فنی و زیربنایی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، اعضای این مجمع و نیز ارتباط تصویری با رییس و نایب رئیس فراکسیون اقتصادی مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی در محل دفتر این مجمع شامگاه هشتم فروردین ماه برگزار شد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه