امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مردم نان باکیفیت مصرف نمیکنند

اجتماعی , استاندارد , سلامت تاریخ انتشار: 00/01/23 بدون نظر   2618 بازدید

اندازه فونت    
مردم نان باکیفیت مصرف نمیکنند

مردم نان با کیفیتی مصرف نمی کنند

 

پزشکنا: مردم نان با کیفیتی مصرف نمی کنند : عنوان

دکتر عبداللهی گفت: مصرف نان سفید شده یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی در جامعه است و متاسفانه مردم نانی مصرف می کنند که به اندازه کافی، سبوس ندارد.

 

به گزارش دولتخانه کیش به نقل از پزشکنا، دکتر زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدیو کنفرانس و از استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص تفکیک سبوس در انواع نان و افزایش ضایعات نان، گفت: این مشکل سالها است که وجود دارد و ما به عنوان وزارت بهداشت گله داریم. اتفاقی که ظرف چندین سال اخیر افتاده، این است که میزان سبوس گیری در آرد انواع نان های مختلف، بیشتر شده بدون اینکه نظر تخصصی وزارت بهداشت خواسته شده باشد.

 

دکتر عبداللهی اظهار داشت: اگر از ما سوال می شد که آیا افزایش سبوس گیری از آرد، کار درستی است یا خیر قطعا می گفتیم و گوییم که این کار نادرستی از نظر تغذیه است.

 

نان سفید شده یکی از دلایل بیماری ها در مردم

 

وی تاکید کرد: وقتی از آرد، سبوس را بگیرند و آرد سفید و تصفیه شود، مشکلات زیادی برای سلامتی مردم ایجاد می شد و این مساله را سالهاست که دنبال می کنیم. یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، مصرف نان سفید شده در جامعه است و متاسفانه مردم نانی مصرف می کنند که به اندازه کافی، سبوس ندارد.

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: قبلا استاندارد سبوس گیری در آرد نان در کشور وجود داشت و به عنوان نمونه میزان استاندارد سبوس گیری در نان سنگک فقط ۷ درصد بود اما الان در سالهای اخیر، نان سنگک با آردی که ۱۵ درصد سبوس گیری شده و آرد پخت نان لواش و تافتون است، پخته می شود و این مشکل جدی است و ما هم چندین سال است آن را پیگیری کرده و جلسات مختلفی با بخش های مختلف داشته ایم.

 

مردم نان با کیفیتی مصرف نمی کنند

 

دکتر عبداللهی تصریح کرد: به عنوان وزارت بهداشت معترض افزایش سبوس گیری از آرد نان هستیم و آرد نباید اینقدر سفید باشد و نان هایی که مردم مصرف می کنند از نظر تغذیه ای نان باکیفیتی نیست و ما از طریق دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و کارگروه تخصصی بهبود کیفیت نان، این مساله را پیگیری می کنیم و باید به نتیجه برسیم و آرد از وضعیت کنونی باید خارج شود در غیر این صورت شاهد افزایش انواع بیماری های غیرواگیر خواهیم بود.

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: رسالت و وظیفه اصلی ما در دفتر بهبود تغذیه جامعه، پایش و رصد وضعیت امنیت غذا و تغذیه در کشور است. باید سیاست ها و برنامه هایی را با کمک همه ذینفعان اجرا کنیم که در جامعه مشکلات تغذیه ای کنترل و پیشگیری شود و در جهت بهبود امنیت غذایی گام برداریم.

 

تبعات اقتصادی کرونا امنیت غذایی را به خطر می اندازد

 

وی یادآور شد: در شرایط کنونی نباید فراموش کرد که کرونا تبعات اقتصادی زیادی را در تمام کشورها به همراه داشته و دارد و این تبعات با آثاری مانند کاهش درآمد و افزایش قیمت مواد غذایی، می تواند امنیت غذایی مردم را به ویژه در دهک های درآمدی پایین به خطر بیندازد و این افراد ممکن است دچار ناامنی غذایی شوند و ناامنی غذایی خودش را به شکل سوء تغذیه در کودکان کمتر از ۵ سال و مادران باردار و همچنین شیوع بیماری های غیرواگیر مرتبط با تغذیه نشان می دهد.

 

دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: وقتی امنیت غذایی برقرار نیست به عنوان نمونه مصرف منابع کربوهیدراتی، نشاسته ای و فقط کالری که ارزان قیمت تر هستند، افزایش پیدا می کند و در این صورت علاوه بر سوء تغذیه، شاهد افزایش اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی نیز هستیم. چاقی فقط در اقشار پردرآمد جامعه نیست بلکه در دهک های درآمدی پایین که غذاهای ارزان قیمت و دارای منابع نشاسته ای مصرف می کنند و توان خرید پروتِئین های حیوانی، شیر و لبنیات ندارند نیز مشکل چاقی، اضافه وزن و در کنار آن کمبود ریزمغذی ها به وجود می آید.

 

نگران امنیت غذایی در جامعه هستیم

 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: نگران امنیت غذایی در سطح جامعه هستیم و دو مطالعه از طریق برنامه های تلفن همراه با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به صورت خوداظهاری در حال اجرا است تا بدانیم مردم در تهیه و تامین غذا با چه مشکلاتی روبرو هستند.

 

وی افزود: همچنان مشکلاتی مانند سوء تغذیه، کوتاه قدی و لاغری در کودکان کمتر از ۵ سال و مادران باردار در مناطق کمتر برخوردار کشور وجود دارد و در تلاش هستیم که با کمک همه بخش ها از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و وزارت رفاه، برنامه های حمایتی را برای مادران باردار و کودکان کمتر از ۵ سال دچار سوء تغذیه که در خانواده های نیازمند در مناطق کمتر برخوردار کشور زندگی می کنند، اجرا کنیم چون در این شرایط، ممکن است وضعیت این افراد نامناسب تر شود.

 

دکتر عبداللهی افزود: مطالعات مختلفی در خصوص سوء تغذیه و مشکلات غذایی در کشور در بازه های زمانی ۳ یا ۵ سال انجام می شود. یکی از این مطالعات، مطالعه استپس یا عوامل خطر بیماری های غیرواگیر است که عمولا هر سه سال یکبار انجام می شود. یکی از عواملی که در این مطالعه بررسی می شود، فاکتورهای تغذیه ای است که می تواند به عنوان عامل خطر در بیماری های غیرواگیر مطرح باشد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه