امروز: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

امام حسین پژوهی برای جهان معاصر، قصه نامکرر

اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , حوادث , دلنوشته , مذهبی , هنری تاریخ انتشار: 00/07/05 بدون نظر   1265 بازدید

اندازه فونت    
امام حسین پژوهی برای جهان معاصر، قصه نامکرر

امام حسین پژوهی برای جهان معاصر، قصه نامکرر

الف) ارزش های برتر جهان

ب) حذف مردم ، بزرگترین منکر

دکتر محمد ابراهیم انصاری لاری

یادداشت ، به جای مقدمه

درباره واقعه عظیمی که در سال ۶۱ هجری در دهم ماه محرم الحرام در سرزمین کربلا روی داد ، بسیار گفته اند و بسیار نوشته اند و همه ما هم بسیار شنیده و بسیار خوانده ایم.

اما به رغم این همه ذره ای از تازگی درس ها و آموزه ها آن و نیز داغ و درد و مصیبت های آن کم نشده و نخواهد شد .

گویا عاشورا روایت شگرف غم عشق و حکایت جانسوز حماسه جاودانی است که از هر زبان که شنیده شود هرگز رنگ تکرار و گرد ملال بر آن نخواهد نشست که به قول احافظ

یک قصه بیش نیست غم عشق و این عجب

کز هر زبان که می شنوم نامکرر است

از مشخصات یک پدیده و یک موضوع بی ملال و بی تکرار آن است که با هر بار باز خوانی می توان به نکته تازه و اشارتی نو دست یافت و من می خواهم بی هیچ اغراق و گزافه بگویم در این چند سال که فراغتی حاصل شد و توفیق رفیق و من توانستم درباره امام حسین (ع) این شخصیت سترگ و درباره عاشورا این حادثه بزرگ قدری بیشتر تر بخوانم و بدانم و بگویم هر بار و هر سال به نکته ای نو و اشارتی تازه دست یافته ام .

ذکر خاطره ای که به مقاله حاضر مربوط است خالی از لطف نیست . اول بار این مقاله در شب عاشورا سال ۸۷ در تالار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در قالب سخنرانی که از سال ۸۳ به بعد در شب های تاسوعا و عاشورا توفیق آن را داشتم ارائه گردید.

در آن سخنرانی درباره محوری ترین عامل و اساسی ترین انگیزه حرکت امام که در نهایت منجر به شهادت ایشان شد به این مطلب اشاره کردم و بزرگ ترین منکری که توسط معاویه صورت گرفت اقدام برای حذف مردم از صحنه و نادیده گرفتن آن ها و پایمال کردن حقوق اساسی و اولیه آن ها بود که جلوه بارز و نقطه اوج آن در تعیین خلیفه بود. با زیر پا گذاشتن عهد نامه او با امام حسین (ع) و از طریق نصب یزید به جانشینی خود و تفضیل این سخن را به عاشورای سال بعد موکول کردم.

متعاقب آن آیت الله فقید حائری شیرازی که این سخنان را از طریق نوار ضبط شده استماع کرده بودند به من خرده گرفتند که این همه تاکید تو بر مردم و این که دلیل اصلی عدم بیعت را تخلف معاویه از آن بند کذایی می دانی بیش تر سیاسی می نماید تا گویای واقعیتی باشد.

فرصتی برای چند وچون هم نبود اما من از سر ارادت و احترام خاصی که برای ایشان قائل بودم و نکته بینی ها ونکته سنجی های ظریف و به جای ایشان در موارد متعدد دیده و آزموده بودم وادار به تامل شدم و تصمیم گرفتم در این باره با دقت و وسواس بیش تر مطالعه و بررسی کنم .

تذکر مشفقانه و عالمانه این دانشمند پر فضیلت که خدایشان رحمت کند سبب شد تا حرکت تاریخی امام از لحظه امتناع از بیعت تا خروج از مدینه و فرود آمدن در کربلا را به دو بخش تقسیم کنم و دلایل و انگیزه های امام برای امتناع از بیعت با یزید و بحث پیرامون ماهیت و چرایی حرکت امام از مدینه به مکه تا فرودآمدن در کربلا را به صورت جدا گانه بررسی کنم.که نتیجه آن بررسی و جدا سازی بعد از وقفه ای چند ساله در برگزاری نشست های عاشورایی در شب عاشورای سال ۹۳ در تالار احسان شیراز ارائه گردید و اکنون با بازبینی و اندک تصحیح تقدیم می گردد.

باری این نوشته صرفا به دلایل و انگیزه های امام برای امتناع از بیعت می پردازد با این امید که این بحث به عنوان کلید اصلی و مقدمه واجب ورود به هر بحثی پیرامون حسین (ع) و عاشورا مد نظر قرار بگیرد.

قضاوت درباره این نظریه را به خوانندگان و منتقدان آگاه و منصف می سپارم و امید است از نظرات و دیدگاه ها و انتقادات سازنده آن ها بهره مند شوم .

بخشی از مقاله

و این قدرت سیاسی و منصب زمام داری را به غلط و همچون پادشاهان موهبتی الهی تفسیر کند . یک اتفاق عرفی ، طبیعی ، زمینی یعنی انتخاب توسط عده ای در یک شورایی که مامور به انتخاب او بوده است به یک اراده آسمانی و قدسی قائل باشند و در نتیجه در برابر رقیبان و مردم خود را پاسخگو نداند در حالی که قدسی ترین موجود عالم ،آسمانی ترین و برترین خلایق این عالم یعنی پیامبر خاتم (ص) وقتی در هیئت زمام دارد و زعیم سیاسی ظاهر می شود کاملا زمینی طبیعی ، عرفی رفتار می کند و خود را مکلف به مشورت می داند و مقید به پیروی از نظر جمع

زمام داری ،ولایت و حکومت امری عرفی ، زمینی و فرشی است ، قدسی ،آسمانی و عرشی نیست “. کار گِل است اگر اهل دل هم به هر دلیل تن به این کار گِل داد باید مقتضیات آن را رعایت کند .

نمی تواند از لوازم و تبعات آن اجتناب کند اگر یک فقیه کامل عارف و اصل و زاهد مخلص هم به هر دلیل کار حکومت را پذیرفت در مسئولیت سیاسی و حکومتی و زمامداری به هیچ عنوان نه مطلق است نه مقدس باید پاسخگو باشد مصون از خطا و اشتباه نیست از ترازوی سنجش و ارزیابی به دور نیست .باید به نظر جمع احترام بگذارد و هزاران بار دیگر .

مگر علی نبود که می گفت: انتقادتان و نصیحتتان را از من دریغ نکنید .من مصون از خطا نیستم . چه فقهی، کامل تر؛ و چه عرفی واصل تر ؛ و چه زاهدی، مخلصتر از علی.

محمد ابراهیم انصاری لاری  شیراز بهار ۹۹ رمضان المبارک ۱۴۰۱

 

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه