امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

زنگ تعطیلی کامل کلوپهای غواصی و تفریحات دریایی کیش بصدا درآمد ، معضلی بنام تامین سوخت شناورها

زنگ تعطیلی کامل کلوپهای غواصی و تفریحات دریایی کیش بصدا درآمد ، معضلی بنام تامین سوخت شناورها

زنگ تعطیلی کامل کلوپهای غواصی و تفریحات دریایی کیش بصدا درآمد ، معضلی بنام تامین سوخت شناورها

 

تعطیلی کامل یکی از مهمترین حوزه گردشگری کیش در راه است عدم تامین سوخت شناورهای کلوپ ها و تحمیل اجاره های سنگین و تبعیض در دادن برخی مجوزها پاشنه آشیل این حوزه مهم گردشگری کیش شده است.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش علی اقتصاد مدیر عامل جامعه کلوپ داران کیش در نشست ویژه خبری با اصحاب رسانه گفت: از یک سال و نیم گذشته سامانه ای به نام صدف یا نیوتجارت آسان در پخش فرآورده های نفتی راه اندازی شد که تمام مصرف کنندگان سوخت باید برای احراز هویت و درخواست سوخت در آن سامانه نام نویسی کنند.

وی افزود: این سامانه در این مدت که فعال است مشکلاتی را برای متقاضیان سوخت ایجاد کرده است به طور مثال متقاضیان باید یک فرآیند ۱۳ مرحله ای بسیار سخت را سپری کنند تا بتوانند در خواست خود را ثبت کنند.
وی گفت: مساله جدی و مهم تر اینکه نیاز شناورهای دریایی که ماهانه ۵ هزار و ۹۰۰ لیتر سهمیه هر کلوپ دریایی است در این سامانه دیده نشده است و در دو سه ماه اخیر این سهمیه به ۲ هزار لیتر کاهش یافته است .
علی اقتصاد گفت: از اسفند پارسال بنا بر دستور سازمان بنادر و کشتیرانی و عدم وجود گزینه شناورهای دریایی در سامانه صدف کلوپ داران و صاحبان شناورهای تفریحی ملزم به ثبت نام شناورهای جامع دریانوردی شدند.
وی افزود: در جلسات متعدد بنا شد سازمان بنادر و کشتیرانی با تاییدیه معاونت حقوقی و گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش سوخت شناورهای دریایی را در سامانه صدف ثبت کند و یا امکان دریافت سهمیه سوخت در سامانه صدف را برای شناورهای دریایی ایجاد کند که تا کنون هیچ اقدامی انجام نشده است.
مدیرعامل جامعه کلوپ داران در ادامه گفت : مهلت تایید و تحویل سوخت تا پایان شهریور ماه بود که از مهر امسال همان سه جایگاه سوخت رسانی برای شناورهای دریایی هم غیر فعال شد و هیچ کدام بنزین ندارند و تعطیل اند.
علی اقتصاد با اشاره به اینکه کلوپ های دریایی برای اینکه تعطیل نشوند و به گردشگران خدمات رسانی کنند از راه های بسیار خطرناکی سوخت تهیه می کنند گفت: کلوپ های دریایی درخواست داشتند کلوپ ها را تعطیل کنند .
وی افزود : اکنون با رایزنی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش فعلا فعالیت آنان ادامه یافته است اما این روش تامین سوخت اصولی نیست و ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد .

تهیه سوخت شناورها با دبه های ۲۰ لیتری از پمپ بنزین ها در شأن کیش نیست.

علی اقتصاد خاطر نشان کرد: یک قایق پاراسل ۳۰۰ لیتر بنزین مصرف می کند و به کلوپ داران اعلام شد از پمپ بنزین ادیب زاده سوخت تهیه کنند یک کلوپ دار باید دبه های ۲۰ لیتری ببرد جایگاه سوخت رسانی و این مخزن را از بنزین پر کند بگذارد داخل خودرو و به سمت کلوپ حمل کند اگر کوچکترین جرقه ای ایجاد شود منجر به انفجار می شود و بسیار خطرناک است.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران با ابراز تاسف از وجود مخزن های ۲۰ لیتری بنزین دور تا دور کلوپ ها گفت: کلوپ داران باید سوخت دپو کنند و هر شناور سه تا ۴ بار در روز سوختگیری می کند لذا ناچار است سوخت ذخیره کند اگر در این سواحل اتفاقی رخ دهد گردشگری کیش زیر سوال می رود و به چهره کیش لطمه وارد می شود.
علی اقتصاد با اشاره به اینکه در شورای تامین مصوب و به شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کردند سوخت را به کلوپ داران تحویل دهند و سهمیه سوخت برای آنان اختصاص یابد اما همچنان این مشکل حل نشده است.

وی گفت: شاید بر اساس لجبازی های درون سازمانی همچنان سوخت رسانی به کلوپ ها انجام نمی شود و مصوبه شورای تامین نیز مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی افزود: البته گاهی هم جایگاه های سوخت به کلوپ داران سوخت نمی دهند و کلوپ داران ناچارند چندین بار مراجعه کنند تا بتوانند سوخت خود را تامین کنند.
وی گفت: این موضوع باعث قاچاق سوخت می شود و برخی دلالان ، سوخت را لیتری ۵ هزار تومان به کلوپ داران می فروشند.
وی اظهار داشت : مسئول شرکت پخش فرآورده های نفتی به کلوپ داران اعلام کرده است سوخت را لیتری ۱۰ هزار تومان باید خریداری کنند که اصلا صرفه اقتصادی ندارد و کلوپ داران متضرر می شوند.
علی اقتصاد افزود : این نرخ برای تامین سوخت کشتی های خارجی محاسبه می شود و کلوپ داران داخل کشور خودمان نیز باید سوخت را با این قیمت نامتعارف تهیه کنند.
وی افزود: به دلیل شیوع کرونا کلوپ داران بسیار آسیب دیدند اما با ستاد کرونا همکاری کردند هر چند بسیار متضرر شدند اما برای حفظ سلامت جامعه به همکاری خود ادامه دادند.

علی اقتصاد گفت: در حال حاضر که ورودی مسافر اندکی رونق گرفته روا نیست که کلوپ داران بنزین را لیتر ۵ تا ۱۰ هزار تومان خریداری کنند.

اقتصاد در ادامه گفت: از ۲۰ تیر مدیرعامل جامعه کلوپ داران شدم و یکی از مهمترین اهدافم راه اندازی سایت جامع جامعه کلوپ داران به نشانی  http://App.daryakish.com بود که همه کلوپ داران خدمات خود را از این طریق بفروشند.

پیش از این دفاتر خدمات گردشگری بلیت می فروختند و پس از چند روز به حساب کلوپ داران واریز می کردند و برخی هم در این مدت بد حسابی می کردند و مبالغ را به کلوپ داران نمی دادند و این صنف دچار ضرر و زیان می شد.
برای رفع این مشکلات سامانه راه اندازی و پورسانت با این روش کنترل شد و هم اینک خدمات با نرخ واقعی واگذار می شود.

وی گفت : در یک رقابت ناسالم به جای اینکه کیفیت خدمات بالا رود رقابت در پور سانت دادن است .

مدیر عامل جامعه کلوپ داران گفت: حمایت های لازم انجام نشد ، هدف ما تک نرخی کردن خدمات کلوپ ها است این تک نرخی شدن برای گردشگران هم منفعت دارد و می توانند خدمات تفریحات دریایی را با نرخ واقعی دریافت کنند.
وی گفت : کلوپ ها و دفاتر خدمات گردشگری بازوهای هم هستند و قوانین و مقررات باید برای هر دو صنف یکسان باشد.
اگر خدمات چند نرخی باشد گردشگران با ذهنیت و تصورات نامطلوب کیش را ترک می کنند که به نفع موقعیت گردشگری کیش نیست.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران گفت: اگر سازمان منطقه آزاد کیش از تک نرخی شدن خدمات حمایت کند ، پورسانت گرفتن کنترل و مدیریت می شود.
وی افزود : وظیفه سازمان منطقه آزاد کیش نظارت بر خدمات گردشگری است.

برخی کلوپ داران و دفاتر خدمات گردشگری تخلف می کنند که معاونت گردشگری بر فعالیت آنان باید نظارت و برخورد کنند.

جامعه کلوپ داران قدرت اجرایی و نظارتی ندارد و جلوی تخلفات را نمی تواند بگیرد.
کلوپ ها باید ستاره بندی و درجه گذاری شوند که تا حدودی این کار انجام شده است اما تکمیل نشده باید قیمت خدمات بر اساس کیفیت خدمات درجه گذاری شود تا مشکلات کاهش یابد.
علی اقتصاد گفت: کلوپ داران به علت های مختلف بیش از۲ سال است نتوانستند تجهیزات خود را نوسازی و بهسازی کنند .
وی گفت: در حال حاضر تجهیزات دریایی تنها اورهال می شوند این در حالی است که پیش از این ۸۰ درصد کلوپ ها مدام در حال نوسازی بودند اما الان به دلیل شرایط نا مطلوب اقتصادی تجهیزات خود را فقط تعمیر و بهسازی می کنند.
وی گفت: این اتفاقات سیاست گذاری غلط مدیران قبلی است که بخش خصوصی را تضعیف کردند.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران با اشاره به اینکه حمید رضا مومنی دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد چندی پیش در اظهارات خود گفت: ۹۸ درصد سرمایه گذاری در کیش مربوط به بخش خصوصی است گفت: به جای اینکه از بخش خصوصی و سرمایه گذاران حمایت کنند بخش خصوصی را نابود کرده اند و این اقدامات نادرست مرگ تدریجی بخش خصوصی را رقم زده است .

وی گفت: چرا سازمان منطقه آزاد کیش لقمه های بخش خصوصی را می شمارد ، اگر بخش خصوصی را حمایت نکنند نابود می شود و این به ضرر گردشگری و توسعه کیش است.

مدیر عامل جامعه کلوپ داران گفت: قراردادهای کلوپ ها نزدیک به یک سال و نیم است انجام نشده است ، پیش از این مکان به کلوپ داران تحویل می شد قرار داد ۳ تا ۵ ساله با کلوپ داران می بستند و سرمایه گذاران در این بخش به سرمایه گذاری ترغیب می شدند.
وی افزود: از ۵ سال پیش تا کنون قراردادها را به صورت سالانه می بندند که مشکلات بی شماری را ایجاد کرده است و هر سال برای تمدید قرار داد کلوپ داران سه تا شش ماه باید در معاونت های مختلف سازمان رفت و آمد کنند تا مجوز ها صادر شود و این اتلاف وقت به جامعه کلوپ داران ضربه زیادی وارد می کند .

علی اقتصاد گفت: تصمیات غلط سازمان منطقه آزاد کیش موجب خسارت به اقتصاد و گردشگری می شود.

وی گفت: تا دو سال قبل زیر نظر شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش فعالیت می کردیم اما از دو سال پیش زیر نظر موسسه ورزش و تفریحات سالم فعالیت می کنیم .
وی افزود: از زمانی که ستاد کرونا اعلام کرد فعالیت کلوپ داران باید متوقف شود برای همکاری با ستاد کرونا همه کلوپ ها تعطیل شدند و ستاد کرونا برای جبران خسارت بخش گردشگری اعلام کرد بخشودگی اجاره شامل حوزه گردشگری می شود اما سازمان منطقه آزاد کیش بی توجه به این خسارت سنگین ، اجاره ها را بعد از شیوع کرونا و تعطیلات سه ماهه کلوپ ها ، ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داد.
علی اقتصاد گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در نامه ای به جامعه کلوپ داران اعلام کرد ، اگر قرار داد ها تمدید نشود اجازه فعالیت به کلوپ ها داده نمی شود و پلمپ می شوند.

وی گفت: کارشناس غیر مرتبط برای قیمت گذاری کلوپ ها آوردند و پس از تعطیلی سه ماهه کیش یک بازده زمانی مسافران زیادی به کیش آمدند و کارشناسان در همان ایام بی توجه به رکود بازار ، ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد کرایه کلوپ های استیجاری را افزایش دادند و مقرر کردند ۱۰ درصد از فروش که تقریبا حدود ۴۰ درصد از سود می شود به سازمان منطقه آزادکیش پرداخت شود.

اسفند۹۹ طی نامه ای به کلوپ داران ابلاغ کردند بیایید قراردادهایتان را تمدید کنید در غیر این صورت پلمپ می شوید.
۲۸ اسفند ۹۹ از سمت سیمرغ و مرجان اقدام به پلمپ کلوپ ها کردند .
وی در ادامه گفت: تیم کارشناسی که برای نرخ گذاری کلوپ ها تعیین شد کارشناس گردشگری نبودند و با یکی از کارشناسان هم که صحبت کردیم اعلام کرد که دستور داریم به این شکل نرخ گذاری کنیم.
وی گفت: نرخ گذاری باید بر اساس سه تا چهار بازده زمانی مختلف در طول سال باشد نه بر اساس یک بازده زمانی پر تردد .
علی اقتصاد گفت : پس از پیگیری های متمادی قول دادند کارشناسی مجدد شود اما هنوز خبری نیست.
وی افزود : اینکه به بخش خصوصی فشار بیاورند که اگر قرار داد تمدید نکنید به مزایده گذاشته می شوید معامله جالبی نیست و نباید بخش خصوی را زیر فشار گذاشت.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران گفت : کلوپ ها هزینه های جاری و متغیر دارند و مطابق با دلار و درهم باید هزینه کنند چرا که تجهیزات  مصرفی آنان از داخل تامین نمی شود و همه تجهیزات از ترکیه و امارات وارد می شود.
وی گفت : نرخ تفریحات دریایی کیش یک هشتم نرخ تفریحات ترکیه و امارات است و مسئولان کیش باید از این قابلیت و ظرفیت استفاده کنند.
وی افزود : با ورود وزیر جدید گردشگری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کیش امیدواریم گردشگری رونق بیشتری بگیرد.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران گفت: حال بخش خصوصی خوب نیست ، سیاست گذاری های غلط منجر به این رویداد تلخ شده است.

وی در ادامه گفت ،بر خود واجب و لازم می‌دانیم از زحمات و پیگیری های بیشمار جناب آقای علی ابراهیمی معین مدیریت نظارت بر خدمات گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش کمال قدردانی و سپاسگزاری را داشته باشیم ایشان در حد توان کمال تعامل و همکاری را با جامعه داشته اند و نقش تعیین کننده و ویژه ای در ساماندهی اوضاع برعهده دارند ولی در کمال تاسف باید گفت بعضا تصمیمات غیر کارشناسی شده افراد بالا دستی زحمات ایشان را تحت تاثیر خود قرار داده و ابتر می‌سازد .

وی در ادامه نشست خبری افزود: تبعیض در امتیاز دهی به کلوپ ها آزار دهنده است و یک کلوپ خاص که از حمایت سفت و سخت یکی از موسسات تابعه سازمان منطقه آزاد کیش برخور دار است و مجوز های انحصاری برای آن صادر می شود روش منصفانه و درستی نیست .

وی گفت : استفاده از پاراسل در شب کار غیر تخصصی و ناایمن است اما به کلوپی که در سالهای گذشته براثر بی احتیاطی در روز روشن کشته داده با حمایت های ویژه موسسه زیر مجموعه سازمان مجوز یک ماهه دادند تا خدمات پاراسل در شب به گردشگران ارائه کند.
وی گفت: زمان طلایی برای فرد حادثه دیده در تفریحات پاراسل بسیار مهم است و اگر به موقع برای امداد رسانی حاضر نشویم عواقب تلخی رقم خواهد خورد.

علی اقتصاد گفت : خدمات پاراسل در شب بسیار خطرناک است و اگر حادثه ای رخ دهد امکان نجات فرد آسیب دیده بسیار کاهش می یابد.

وی گفت: آموزش به کارکنان کلوپ به صورت مستمر انجام می شود و ناخدایان قایق ها باید کارت ناخدایی داشته باشند.
وی در خصوص خدمات جت اسکی که سالهاست محدود و ممنوع شده گفت : تردد جت اسکی در منطقه مرجان و سیمرغ ، چون کلوپ ها کنار هم هستند و ازدحام جمعیت وجود دارد ممنوع است و تنها در ساحل دامون مجوز جت اسکی داده شده است اما به یکی از کلوپ های مورد توجه و حمایت شرکت تابعه سازمان منطقه آزاد کیش ، مجوز یک ماهه جت اسکی داده شد آن هم کلوپی که در منطقه پر خطر ممنوعه و حادثه خیز قرار دارد.!؟

علی اقتصاد گفت : تفریحات جدید در دنیا رونق گرفته است و جت اسکی که به محیط زیست آسیب می زند ، ماهیان کوچک و تزئینی و مرجان ها را از بین می برد باید از دور خارج شود.

مدیر عامل جامعه کلوپ داران کیش گفت : محمود افشار دوست مدیر عامل اسبق موسسه ورزش و تفریحات سالم به کلوپ داران نامه زد که فعالیت جت اسکی ممنوع است اما بعد از مدتی این مجوز تنها به یک کلوپ داده شد و برای دیگر کلوپ ها همچنان ممنوع است .

وی در ادامه افزود عجیب و قابل تامل است که مدیرعامل موسسه ورزش بدون مشورت و تعامل با جامعه از بین کلوپ داران کیش فرد خاصی را بعنوان ناظر بر امور غواصی کلوپ ها انتخاب میکند.

صدور چنین مجوز بحث برانگیز و حکم مشاور به یکی از اعضای جامعه باعث بروز شائبه و اختلافاتی بین اعضا گردیده است، سوال این است به چه صورت یک عضو جامعه میتواند ناظر عالی از سوی موسسه ورزش بر سایر کلوپ ها و اعضای این جامعه انتخاب و حضور داشته باشد.

وی گفت : پاشنه آشیل گردشگری کیش تفریحات دریای است اگر این تفریحات نباشد ۷۰ درصد سفر گردشگران به کیش کاهش می یابد.

وی افزود : ترکیه پای پرواز به شرکت های هواپیمایی که گردشگر به ترکیه می برند ۶ هزار دلار پول می دهد.
در این کشور قیمت تور را پایین آوردند اما خدمات گردشگری قیمت بالایی دارد.
وی گفت: شرکت هواپیمایی کیش که متعلق به کیش است باید خدمات مطلوب ارائه دهد بهای پرواز را کاهش دهد مسافران وارد شوند تا چرخه اقتصادی بچرخد.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران در پایان گفت : انتظار می رود آقای جعفر آهنگران مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش که سابقه خدمت در مناطق آزاد را دارند توجه بیشتری به حوزه گردشگری کنند.
وی گفت: استاندارد سازی به دلیل مشکلات اقتصادی و تهدید به مزایده انگیزه ای برای سرمایه گذاری در تفریحات دریایی باقی نگذاشته است.
امنیت شغلی کلوپ داران بسیار سست است و برنامه ریزی در این حرفه به علت قرار دادهای کوتاه مدت قابل اجرا نیست.
در حال حاضر ۲۲ کلوپ در کیش وجوددارد که ۱۸ کلوپ فعال است و در هر کلوپ به طور میانگین ۱۲ تا ۴۰ نفر فعالیت می کنند.
وی گفت: از سه سال گذشته تا کنون کلوپ ها پیشرفت که نداشتند هیچ به عقب هم برگشتند.
مدیر عامل جامعه کلوپ داران گفت : کلوپ های دریایی کیش به دلیل رعایت نکات ایمنی و نظارت کارشناسان فنی جامعه و سایر متولیان و بهره گیری از افراد آموزش دیده و مجرب حادثه خیز نبوده و تمام توان خود جهت حفظ ایمنی و سلامت گردشگران بکار گرفته میشود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه