امروز: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

چهره ماندگار کیش/ برای توسعه کیش بخش خصوصی پیش قدم و بخش دولتی ناظر باشد

اجتماعی , اقتصادی , تجاری , صنعت و تجارت , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 00/11/13 بدون نظر   1886 بازدید

اندازه فونت    
چهره ماندگار کیش/ برای توسعه کیش بخش خصوصی پیش قدم و بخش دولتی ناظر باشد

چهره ماندگار کیش /برای توسعه کیش بخش خصوصی پیش قدم و بخش دولتی ناظر باشد

نصرالله حاتمی متولد آذربایجان غربی ، ارومیه ، سال ۷۱ به عنوان پیمانکار راهسازی برای بلوار سازی در کیش عازم جزیره کیش شد.
پای گفتگوی نصرالله حاتمی : در مناقصه سراسری ایران برنده شدم و ۲۳ خرداد ۱۳۷۱ به جزیره کیش سفر کردم ، بیش از ۳۰ سال است که در این جزیره مرجانی اقامت دارم با هواپیمای ساها با دو برادرم به کیش آمدم ، ابتدا بوی شرجی به مشامم زد و حصار آبی دور جزیره باعث شد به خودم گفتم کیش زندان است ، هواپیما تا چهارشنبه پرواز ندارد و امکاناتی هم در کیش نیست اگر بخواهیم بازگردیم نمی‌توانیم.
تدبیر کردم که در کیش بمانم و راه سازی را ادامه دهم ، آن زمان کیش تنها یک خیابان مواصلاتی داشت ، یک خیابان ۶ متری از عربها تا مرجان در کیش وجود داشت بلواری که ما ساختیم از فرودگاه به میدان هرمز، از میدان هرمز به عربها و از میدان هرمز به مرجان کشیده شد ، شروع کارم همزمان شد با مدیریت آقای مهرعلیزاده در سازمان منطقه آزاد کیش و کار با همه توان پیش می رفت ، پس از ایشان آقای میری سرپرست سازمان منطقه آزاد شد که پروژه ما را تعطیل کرد با اینکه کلی ماشین آلات به جزیره کیش آورده بودیم و ۶ ماه بود که با پشتکار فراوان کار می‌کردیم اما دستور آقای میری باعث شد که کار متوقف شود ، ماشین آلات خوابیدند و تا زمانی که مهندس یزدان پناه مدیریت کیش را برعهده گرفتند کار کتوقف باقی ماند.
ایشان که به جزیره کیش آمد دستور داد پروژه ما راه اندازی شود، تا سال ۷۹ یک لحظه هم بیکار نبودیم مهندس یزدان پناه با مشارکت و همکاری مهندسان از جمله ما پروژه ها را تعریف می‌کرد و من هم به عنوان بازوی اجرایی کار می‌کردم سازمان منطقه آزاد کیش در آن زمان بودجه خاصی برای توسعه عمرانی نداشت اما چون آقای یزدان‌پناه مرد نیک نفسی بود و به کیش و مردم علاقه بسیاری داشت با اشتیاق مدیریت می کرد و من هم از پول حرف نمی زدم فقط به دنبال توسعه کیش بودم آن زمان تازه از امارات به کیش سفر کرده بودم و پیشرفت و توسعه امارات را از نزدیک دیده بودم کیش هیچ امکاناتی نداشت به جز ظرفیت توسعه تصمیم گرفتیم کیش را بسازیم مهندس یزدان پناه به من گفت آقای حاتمی هر کسی با من کار کند باید به این فکر کند که سازمان منطقه آزاد پول ندارد ، کمی صبر کنید تا اوضاع درست شود کار را بدون پول شروع کردیم پروژه‌ ها با پشتکار فراوان پیش می‌رفت به سرعت می ساختیم و جلو می رفتیم تا کنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر آسفالت در جزیره کیش انجام دادم خیابان های شهرک صدف را هم شرکت ما انجام داده است ، آقای یزدان پناه برای توسعه کیش از مردم کمک گرفت ، ملک به مردم واگذار کرد مردم پول ملک ها را به سازمان منطقه آزاد کیش پرداخت کردند و بعد از هشت سال فعالیت ، ۲۰ میلیون تومان از سازمان منطقه آزاد به عنوان دستمزد گرفتم ، هم سازمان پولدار شد هم من پولدار شدم .
شهرک کارگاهی، شهرک سحر و تقریباً ۸۰ درصد از معابر کیش را ساختم، باند فرودگاه کیش را ساختم ، بلوار های زیادی را با کمک شرکت عمران و سازمان منطقه آزاد کیش ساختم.
سال ۷۶ بابت عملیات راه سازی که انجام دادم یک قطعه زمین دریافت کردم سازمان آن زمان پول نداشت ، ملک یا مصالح به عنوان دستمزد تهاتر می کرد.
اولین موبایل را مهندس یزدان پناه به برادر خودش که معاونش هم بود نداد داد به من تا برای توسعه کیش و انجام پروژه های عمرانی باهم در ارتباط باشیم .
سال ۷۴ ، بیشترین عملیات راه سازی در مرداد ماه که اوج گرما است شامل ۱۵ کیلومتر آسفالت و زیرسازی خیابان را انجام دادیم.
این عملیات عمرانیمورد رضایت مهندس یزدان پناه قرار گرفت، هر ماه ده کیلومتر خیابان می‌ساختیم ۶ کیلومتر شکت ما می ساخت و چهار کیلومتر ۳ پیمانکار دیگر ، توسعه فرودگاه را در سال ۷۵ آغاز کردیم ، پارکینگ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را ساختیم.
از سال ۷۶ به توسعه و تعریض باند فرودگاه و اپرون پرداختیم ، پارسال هم توسعه باند جنوبی فرودگاه کیش را انجام دادیم.
آقای حاتمی شما که عملیات راه سازی را انجام می داید و در این زمینه فعالیت می کردید چطور شد به ساخت هتل روی آوردید ؟ بزرگترین مردی که پیشکسوت پیمانکاران است به نام آقای مولایی قصد داشت معاون سازمان منطقه آزاد کیش را ملاقات کند که به وی اجازه ملاقات ندادند ، من نوبت خودم را به آقای مولایی دادم تا بتواند معاون عمرانی وقت سازمان منطقه آزاد کیش را ملاقات کند اما وی قبول نکرد همانجا متوجه شدم این همه سرمایه گذاری کردیم اما کسی ما را به عنوان سرمایه‌گذار نمی‌شناسد تصمیم گرفتم مسیرم را عوض کنم ، هتل آنا را در سال ۷۶ ساختم و برج آنا را پس از آن به سرانجام رساندم
این دو طرح نقطه عطفی در زندگی من بود.
برج آنا به عنوان یک ساختمانی که برای فعالیت های پولی و بانکی مناسب است افتتاح شد تالار بورس اوراق بهادار در برج آنا مستقر است ، هتل آنا هم به عنوان پیشرو هتلهای کیش امکانات کمی داشت ، کوچک بود اما خدمات بسیار خوبی ارائه می‌کرد و تقریباً همه گردشگران از خدمات هتل راضی بودند.
سال ۸۴ باند فرودگاه را تکمیل کردیم، طرح دیگری پیشنهاد شد که انجام دادیم ، آزاد راه تهران شمال را به طول ۲۷ کیلومتر ساختیم .
سال ۹۳ ساختمان مسکونی ۶۰ هزار متری را در کیش ساختم ، هتل لاکس را در حال ساخت دارم طرح توسعه هتل آنا هم انجام شد و کمپ تیم ملی و هتل ورزشی را در حال حاضر می سازم ، ساخت این هتل ورزشی برای کیش بسیار مورد نیاز است.
همه امکانات در این هتل پیش‌بینی شده است از امکانات پزشکی و درمانی تا کمپ تیم‌های ملی که عازم مسابقات قطر ۲۰۲۲ می شوند.
سال ۲۰۱۸ که برای مسابقات فوتبال به روسیه سفر کردم تصمیم گرفتم طرح مشابهی در جزیره کیش اجرا کنم تا از منافع آن کشورم بهره‌مند شود.
فصول پاییز و زمستان تیم‌های ملی به دلیل آب و هوای مناسب به جزیره کیش سفر می کنند کنار دریا تمرین می کنند از اکسیژن خوب جزیره کیش بهره مند می شوند تصمیم گرفتم طرحی را به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه دهم تا بتوانم به عنوان پشتیبان ، هتل و کمپ ورزشی بسازم طرح من تصویب شد اما زمان بسیار زیادی هدر رفت تا پروانه ساخت بگیرم ، چون شیوه نامه ها تغییر کرده است و نمی توانستم کار را شروع کنم ابتدا باید پروانه ساخت دریافت کنیم بعد شروع به ساخت کنیم ، همین باعث شد کار به تعویق بیفتد می‌توانستم از پارسال کار را شروع کنم اما سازمان منطقه آزاد کیش اجازه نداد.
الان با سرعت پیش می رویم زمین چمن و کمپ اقامتی را برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می کنیم این یک سرمایه گذاری ماندگار برای جزیره کیش است.
آقای حاتمی در ادامه گفتگو با نقد دولتخانه کیس گفت: من در همه جا حضور دارم در فعالیت های اجتماعی حضور گسترده دارم همه تحولات سیاسی و اقتصادی کیش را بررسی می‌کنم ، ایجاد مناطق آزاد بهترین فکر برای توسعه کشور است الگویی برای توسعه کامل کشور که نادیده گرفته شده است ، زندگی و رفتار اجتماعی و فرهنگ کیش می تواند الگوی موثری برای کل کشور باشد اما حاکمیت به این موضوع توجه زیادی ندارد.
به نظر من ، دولت باید کوچک شود بروکراسی های زیادی دست و پا گیر هستند اگر این کاغذ بازی ها کم شود با نیرویی بیشتری می توان در کیش فعالیت کرد ، به نفع حاکمیت هست که به سرمایه گذاران اجازه فعالیت دهد تا توسعه یکی رونق گیرد .
قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که سال ۷۲ تصویب شد یک قانون کامل است که تنها ۲۵ درصد آن در مناطق آزاد از جمله کیش اجرایی می شود اگر این قانون به طور کامل در کشور اجرایی می‌شد کیش الان جایگاه بهتری داشت، ۸۰ درصد کیش به دست بخش خصوصی ساخته شده است ما با حاکمیت کاری نداریم چرا که حاکمیت برای توسعه کیش هزینه نکرده است این سرمایه گذاران هستند که کیش را ساخته اند.
سالانه دو میلیون گردشگر به کیش سفر می کنند اگر هرکدام ۵ میلیون تومان در کیش هزینه کنند سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود که این رقم بسیار قابل توجه است ، این گردش مالی مربوط به اقامت سه روزه مسافران در جزیره کیش است اگر تعداد تخت هتل‌ها را افزایش دهیم اگر بتوانیم گردشگر بیشتری به جزیره کیش جلب کنیم اگر بتوانیم آمار سالانه مسافر را از ۲ میلیون به ۳ میلیون برسانیم و مدت اقامت افراد را از سه شب به ۷ شب برسانیم توسعه ماندگاری در کیش ایجاد می‌شود.
هتل ها پر از جمعیت می‌شوند و تفریحات دریایی رستوران ها ، تاکسی ها و بازارها همه از این جمعیت مسافری بهره‌مند می‌شوند.
اما کیش هنوز به این نقطه نرسیده است باید هواپیما اضافه کنیم ، هتل اضافه کنیم ، تولید آب را افزایش دهیم ، تولید برق را در کیش افزایش دهیم ، این کارها را باید خودمان انجام دهیم.
آقای حاتمی آینده کیش را چطور می بینید؟ روزی که در سال ۸۰ شروع به ساخت و ساز کردیم آمریکا به عراق حمله کرد ، همه به من می‌گفتند چرا در جزیره کیش سرمایه گذاری کردی این حمله آمریکا به عراق باعث رکود در جزیره کیش می شود در پاسخ گفتم اگر به جمعیت کیش ۲۰۰۰ نفر اضافه شود مدرسه ساخته می‌شود، بیمارستان توسعه می‌یابد و این توسعه باعث ساخت و ساز و در نهایت رونق گردشگری کیش می شود ، همیشه به آینده کیش امیدوارم مسیر توسعه کیش را بخش خصوصی هموار می‌کند و اگر کند پیش برود بهتر است تا متوقف شود باید به آینده کیش اعتقاد داشته باشیم.
من در ارومیه هتل پنج ستاره دارم ، منزل شخصی دارم در تهران هم منزل بسیار خوبی دارم اما ترجیح دادم در جزیره کیش زندگی کنم چراکه کیش بهترین مکان برای سرمایه گذاری و زندگی است توسعه عمرانی کیش بسیار خوب است توسعه زیرساختی و تامین رفاه اجتماعی را هم باید توجه کنیم .
وضعیت رفاه و معیشت مردم در جزیره کیش خوب نیست ، کیش یک زمانی فقط فرودگاه داشت اما حالا بندرگاه دارد، بندرگاه شماره دو نیز در حال ساخت است و با لایروبی آن کشتی‌های ۳۵ هزار تنی می‌تواند پهلو بگیرند و این ها از مزایای جزیره کیش است ، پایه گذار توسعه کیش آقای مهندس یزدان پناه بود با مقرراتی که وضع کرد و هنوز هم برخی از آنها پایدار است موجب توسعه پایدار فرهنگی در کیش شد استفاده از کمربند ایمنی ، سیگار نگشیدن در تاکسی و اماکن عمومی مواردی است که باعث شده زندگی فرهنگی و اجتماعی در جزیره کیش توسعه یابد کیش با جمعیت تحصیل کرده و رشد یافته خود یکی از بهترین مناطق کشور است.
هیچ شهری در ایران به توسعه یافتگی جزیره‌کیش نیست ، کیش نیازمند دانشگاه است ، نیازمند مدرسه است ، تعداد مساجد ما از مدارس ما بیشتر است من نمی گویم کیش نیاز به مسجد ندارد اما مدرسه بسیار مهم تر از مسجد است .
سازمان منطقه آزاد کیش آنقدر متورم شده است که نمی‌تواند بودجه و هزینه‌های خود را تأمین کند چه برسد به اینکه توسعه زیرساخت‌ها را در اولویت قرار دهد .
نیکوکاران و انبوه سازان و سازمان منطقه آزاد کیش برای ساخت مدرسه باید بودجه بگذارند ، ابتدا باید ساخت مسکن برای پرسنل خودمان را آغاز کنیم از این نکته مهم غافل شده‌ایم وقتی هتل آنا را می‌ساختم پیش از آن باید به فکر ساخت مسکن برای پرسنل خودم بودم ، شرکت مرکوری فرانسه وقتی هتل شایان را ساخت هتل گلدیس را ابتدا برای خوابگاه پرسنل ایجاد کرد ، این الگوی موفقی بود که ما از آن غفلت کردیم ، ما تنها نوک دماغمان را می‌بینیم فکرمان کوتاه است ، باید به فکر توسعه جزیره ‌کیش باشیم اما در کنار آن به رفاه و معیشت کارکنانمان نیز توجه جدی کنیم معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش باید به توسعه اجتماعی و فرهنگی بسیار توجه کند .
سرمایه گذاران را برای توسعه اجتماعی و فرهنگی هدایت کند ، اینها وظیفه معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش است.
سرمایه گذاران برای ساخت پروژه های خود باید منازل مسکونی در چهار گروه بسازند تا بتوانند پرسنل و کارکنان خود را تامین کنند ، هفت هزار نفر زیر مجموعه جامعه هتلداران در جزیره کیش هستند اگر برای اینها ساخت و ساز انجام شود ۷ هزار نفر صاحب خانه شوند ۷ هزار مسکن خالی می شود و این برای مهار تورم مسکن بسیار ضروری است .
اگر پرسنل و کارمندان در جزیره کیش رشد کنند سرمایه گذاران هم رشد می کنند و کیش هم توسعه می یابد استراتژی مدیریت این است که مجموعه ای خوب اداره می‌شود که پرسنل در آن رفاه نسبی داشته باشند ، پرسنل سرحال می‌توانند پروژه‌ها را با شور و اشتیاق بیشتری پیش ببرند. یکی از مشکلات جزیره کیش مسائل مهم اجتماعی است که به آن توجهی نشده است در توسعه پایدار باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه ویژه شود اگر اندیشه باشد و اگر با فکر و منطق کار پیش رود نواقص کمتر می شود ، کاری که امارات متحده عربی انجام داده است.
۵۰ سال پیش به این نکات فکر می‌کردند تا امروز به نقطه مطلوب ‌رسیدند و برای کل کشورهای دنیا الگو شده‌اند.
کیش هم می‌تواند با فکر های نوین پیش برود و توسعه یابد.
مدیران سازمان منطقه آزاد کیش باید به این مسائل توجه جدی کنند اگر ما بخواهیم نیروی انسانی خوب تربیت کنیم باید به رفاه آنها توجه کنیم در کیش کارمندان امید به زندگی ندارند کارمندان خانه و مسکن مناسب ندارند کمک کنیم تا کارمندان و پرسنل مشاغل مختلف صاحب خانه شوند تا امنیت اجتماعی و فرهنگی افزایش یابد.
مشکلات فرهنگی و اجتماعی کیش تنها مسکن نیست ، کیش مدرسه ندارد ، معلم به اندازه کافی ندارد ، باید به آموزش و تربیت دانش‌آموزان توجه جدی شود.
اگر برای کارکنان طرح های مختلف مسکن در نظر گرفته شود اگر اشتغال‌زایی شود همه خوشبخت زندگی می کنند و این روحیه خوب برای توسعه کیش بسیار ضروری است.
طبابت و پزشکی در جزیره کیش توسعه زیادی نداشته است، بخش خصوصی در زمان شروع کرونا ۲ میلیارد تومان بودجه برای دارو و تجهیزات بیمارستانی هزینه کرد اما پزشکان حاذقی در بیمارستان کیش مشغول به کار نیستند.
من سال ۹۹ در تهران کرونا گرفتم یک ماه در بیمارستان بستری شدم اگر از امکانات تهران استفاده نمیکردم نمی توانستم زنده بمانم ، در کیش بودم حتماً سلامتی خودم را به دست نمی آوردم چونکه امکانات پزشکی در جزیره ی کیش مطلوب نیست شاید تجهیزات پزشکی کافی باشد اما پزشکان مجرب در کیش وجود ندارند، در کنار ساخت پروژه المپیک کلینیک درمانی ایجاد کردم پزشکان مطرح را از سراسر دنیا جذب می کنم تا بتوانند خدمات پزشکی مناسبی به افرادی که از مجموعه المپیک استفاده می کنند ارائه کنند.
آقای حاتمی بفرمایید در حال حاضر چند نفر نیروی انسانی برای شما فعالیت می کند؟ من هزار پرسنل دارم حدود یک و نیم میلیارد تومان در ماه حقوق و دستمزد پرداخت می کنم، تمام این افراد در کمپ های مسکونی خودمان زندگی می کنند.
شرکت من یک شرکت خانوادگی است به اتفاق دو برادرم و فرزندانم مشغول به کار هستیم .
آقای حاتمی هتل لاکس چه زمانی به بهره برداری می رسد؟ هتل لاکس تمام شده احتمالاً شهریور ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد .
برای جام جهانی آماده می شوم مشاوران آمدند برای کمپ و زمین چمن تحقیق و بررسی کردند امیدوارم که بتوانم به سرعت کار را پیش ببرم.
آقای حاتمی برای بورس بین الملل که زمان بازدید آقای سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد به آن اشاره شد به توافق رسیدید؟ این ساختمان را برای توسعه فعالیت‌های پولی و بانکی افتتاح کردم ۱۶ سال پیش به فکر ساخت این ساختمان افتادم آقای سعید محمد در سفر به جزیره کیش به من گفت شما آینده‌ نگر بودید که تصمیم گرفتید این پروژه را به بهره‌برداری برسانید.
بورس بین الملل زمانی در کیش اندازی می شود که مقدمات آن فراهم باشد بانک آفشور یا بانک فراساحلی باید ایجاد شود بانک خارجی باید در کیش افتتاح شود ارتباط بین‌المللی ایجاد کنیم هر بورس بین‌الملل باید امکانات بین المللی داشته باشد ما از طریق بانکهای آف شور و بانک خارجی میتوانیم ارتباطات بین المللی کیش و ایران را با مناطق مختلف دنیا توسعه بدهیم و امیدوارم تحریم‌ها برداشته شود البته توافقاتی که انجام شده است خوب است و روزنه‌های امید ایجاد شده است. آقای حاتمی یک توصیه برای مدیران و مسئولان: من ۴۰ سال است کار مدیریتی می‌کنم رعایت اصول مدیریت در هر سیستم یک اصل پذیرفته شده است مدیریت هم علم است هم هنر.
حاکمیت باید نظارت درست انجام بدهد هزینه ها را کمتر کند اتلاف زمان را کمتر کند و به بخش خصوصی اعتماد کند باید بخش خصوصی کارهای بزرگ انجام دهد من تنهایی نمی‌توانم اما وقتی چند سرمایه‌گذار با هم همراه شوند طرح های بزرگی در کیش اجرا خواهد شد
مجموعه سازندگان کیش راه ‌اندازی شده است و افراد معتبر و بزرگی در این مجموعه فعالیت می‌کنند توان مالی این مجموعه افزایش می‌یابد و با روابط صمیمی و خوبی که بین اعضای مجموعه وجود دارد کیش می‌تواند در مسیر توسعه قرار بگیرد .
با افتتاح میکامال یک و نیم روز مسافر بیشتر در جزیره اقامت می کند با افتتاح کمپ ورزشی یک و نیم روز دیگر به اقامت مسافر در کیش افزوده می شود افزایش حضور مسافران در جزیره کیش موجب رونق اقتصادی می‌شود.
مدیریت در سازمان مناطق آزاد باید بروکراسی ها را کمتر کند سرمایه‌گذاران با دقت بیشتری به دنبال کیفیت مسائل اجتماعی باشند و کار را با درایت انجام دهند و چون با همه سرمایه‌گذاران ارتباط دارم می‌دانم که همه برای توسعه کیش شراکت می کنند سرمایه گذاران در جزیره کیش بیشتر از همه جای کشور علاقمند به توسعه محل زندگی خود هستند.
سرمایه گذاران در مواقع مختلف نشان دادند که برای رشد کیش از هیچ کوششی فروگذار نیستند مثل کرونا مثل جشنواره‌های مختلف که ایجاد شده است و همه دست به دست هم می دهند تا کیش را توسعه دهند.
آقای حاتمی نظر شما در خصوص فضاهای آموزشی جزیره کیش چیست ؟ توسعه مدرسه و فضاهای آموزشی در کیش باید با جدیت پیگیری شود حدود ۳ نفر از دوستان من که سرمایه گذاران قدیمی هستند در کیش مشغول ساخت مدرسه هستند.
پیشنهاد دادم به سازمان منطقه آزاد کیش که چرا پول اضافی از ما می گیرید به جای پول اضافی ما را ملزم به ساخت مدرسه کنید وقتی پای پرداخت پول وسط باشد مقاومت می‌کنیم اما اگر پای مدرسه‌ سازی وسط باشد قطعاً سرمایه‌گذاران قبول می‌کنند و در مدت کوتاهی می توان تعداد زیادی مدرسه در در جزیره کیش ساخت .
آقای حاتمی چند درصد سرمایه گذاری در جزیره کیش مربوط به بخش خصوصی است ؟ من ابتدا عرض کردم بیش از ۸۳ درصد سرمایه گذاری در جزیره کیش بر عهده بخش خصوصی است تمام ایر لاین ها ، هتل ها ، رستوران ها و بازارها هم مربوط به بخش خصوصی است فقط خیابانها و مشاعات است که بخش دولتی آنها را ساخته است.
آقای حاتمی در دو حوزه آب و برق و کیش ایر نیز ما به مشکل برخوردیم ، آیا کیش توان نداشته اینها را مدیریت کند و در اختیار قرار ؟ من ابتدا تشکر می‌کنم که در سال ۹۸ به عنوان چهره ماندگار در روز کیش معرفی شدم و از این تصمیم آقای مظفری بسیار قدردانی می کنم ، در ادامه صحبت ها هم اضافه می کنم که واگذاری آب و برق به بخش خصوصی که تمایلی هم به توسعه کیش ندارد و فقط به دنبال منافع پولی و در آمد خودش است کار درستی نبود ۴۹ درصد آب و برق مربوط به سازمان منطقه آزاد است و ۵۱ درصد مربوط به بخش خصوصی که فقط به خودش فکر می‌کند که پیش از این نباید واگذار می‌شد.
چرا کیش ایر شرکت هواپیمایی که متعلق به کیش بود و در تنظیم نرخ بلیت نقش موثری داشت باید از کیش گرفته شود ؟
بسیاری از پروازها توسط این شرکت انجام می شود امیدوار کیش ایر به سازمان منطقه آزاد کیش بازگردد تا خدمات بهتری به مسافران و سا کنان کیش ارائه کند.
سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند آمادگی خود را برای بازگشت کیش اعلام کنند کیش ایر باید به جزیره کیش برگردانده شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (185) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (96) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (51) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (117) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه