امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

صیاد ، صیاد لحظه های ناب طبیعت جانواری و گیاهی کیش

صیاد ، صیاد لحظه های ناب طبیعت جانواری و گیاهی کیش

با صیاد ، صیاد لحظه های ناب طبیعت کیش ، معرق کار ، خطاط و ورزشکار با سابقه جزیره بیشتر آشنا شوید.

🚩 آقای صیاد لطفاً خودتان را بیشتر معرفی کنید و کمی در مورد سابقه کار و فعالیت تان بفرمایید.
من کیومرث صیاد متولد ۱۳۳۴ در شهرری هستم از جوانی به هنر علاقه مند بودم و باید به این نکته اشاره کنم که ابتدا شکارچی بودم اما تقریباً از ۲۵ سال قبل تصمیم گرفتم که دیگر شلیک نکنم و به جای شکار حیوانات از لحظه های ناب طبیعت عکس بگیرم در واقع شکارچی صحنه های زیبای طبیعت شدم .

من در کشورهای مختلف حضور داشتم سفر های زیادی به اماکن مختلف داشتم اما باید بگویم که کیش را بسیار دوست دارم و به نظر من یکی از زیباترین اماکنی که در دنیا وجود دارد جزیره کیش است.
معمولا از آبان تا اردیبهشت کیش واقعاً طبیعت بهشتی دارد ، از این طبیعت زیبا الهام گرفتم و در این اقلیم منحصر به فرد زندگی کردم .
عکس ها و فیلم های زیادی را در دوربین خودم ثبت کردم تقریباً ۱۵۰ هزار عکس از طبیعت کیش دارم و از ده سال پیش هم شروع به ضبط فیلم کردم و تقریباً ۲۰ هزار قطعه فیلم از طبیعت زیبای جزیره کیش و موجوداتی که در طبیعت زندگی می کنند ضبط کردم .
اگر فرد توانمندی را پیدا کنم یا به من معرفی شود و بدانم فیلمساز و مستندساز زبردستی است حتماً فیلم ها و عکس ها را در اختیار ایشان قرار می‌دهم و توقعی هم ندارم ، فقط با نام خودم این عکس ها و فیلم ها را منتشر کند .
تمایل دارم این فیلم ها و عکس ها در قالب یک مستند منتشر شود تا همه مردم از این فیلم های زیبا استفاده کنند.

🚩 آقای صیاد بفرمایید که چقدر وقت گذاشتید برای ثبت لحظه های خاطره انگیز از جزیره کیش و موجوداتی که در طبیعت وجود دارد و چقدر با علاقه کار کردید .
باید بگویم که من به کارم بسیار علاقه مندم و درباره پرنده ها شناخت زیادی دارم ، تقریبا از صبح تا عصر بعضی روزها وقت می گذارم و در طبیعت حضور دارم ، تمام صحنه ها را رصد می کنم تا بتوا نم لحظه های نابی را از زندگی پرنده ها و موجودات جزیره ی کیش ثبت کنم .
فعالان اداره محیط زیست کیش کتابی را در باره پرندگان بومی و مهاجر چاپ کرده است و ۱۵۰ قطعه عکس در آن کتاب از پرنده ها موجود است ، اما باید بگویم که برخی از پرندگان که در جزیره کیش مشاهده می‌شوند بسیار نادر هستند و شاید به ندرت به جزیره کیش بیایند و ثبت تصاویر و عکس های زیبا از این پرندگان بسیار ارزشمند است به طور مثال طاووسک سینه سفید یک پرنده بسیار نادر است که در جزیره کیش دیده شد و من از زندگی این پرنده فیلم گرفتم و گنجینه تصویری زیبایی در دوربین خودم ثبت کردم .
کلاغ های هندی مرغ های مینا و پرنده های دیگر در جزیره کیش هم هستند که برخی از گونه های مهاجم هستند و حتی در سال های اخر مشکلاتی هم برای کیش به وجود آوردند به هر حال اینها هم جذابیت خاص خودشان را دارند .
تقریبا بیش از ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر به جزیره کیش سفر می‌کنند و یکی از جلوه‌های طبیعی زیبای جزیره کیش هستند علاوه بر پرنده ها از یک افعی ، از عقرب ها ، موش های خرما و سمور ها هم فیلم های زیادی تهیه کردم که البته تصویر برداری از سمورها و موش های خرما بسیار هم دشوار بود.

🚩آقای صیاد در حوزه موجودات دریایی هم فعالیت کردید و عکس و فیلم در این زمینه گرفتید ؟

در حوزه دریا خیلی تخصصی ندارم و ترجیح دادم که در این حوزه وارد نشوم با توجه به اینکه هنرمند و فعال محیط زیست آقای بایرام بخش یک متخصص زیر دست این حوزه است ترجیح دادم که در حوزه دریا ورود نکنم و به خودم اجازه ندادم که در این حوزه فعالیت کنم .

🚩آقای صیاد می دانیم که شما هنرمند چیره دستی هم هستید لطفا در خصوص کارهای هنری خودتان توضیح بدهید، بخصوص کار معرق بفرمایید که کار معرق را از کی شروع کردید ؟

باید بگویم از پنجاه سال قبل شروع به فعالیت در حوزه معرق کردم ، ابتدا با چوب و پارچه کار معرق را انجام دادم اما بعدها فقط با چوب کار کردم ، من تقریباً در ۴۰ سال گذشته ۴۰ تابلو کار کردم به طور متوسط هر سال یک تابلوی معرق کار کردم که ۲۰ تابلو را در جزیره کیش طراحی و ساختم آخرین کاری که در دست دارم تابلوی صد مشاهیر برجسته جهان هست که هم چهره های منفی هم چهره های مثبت مشهور جهانی هستند این تابلوی ارزشمند تقریباً ۸۰ درصد تکمیل شده و تا ۳ یا ۴ ماه آینده به طور کامل تکمیل و رونمایی میشود.
🚩 نُه تابلوی قرآنی هم کار کردم.

پدرم مجسمه ساز بود و به کار هنر علاقه زیادی داشت و من هم از ده دوازده سالگی با چوب مجسمه می ساختم و از ۱۵ سالگی تابلو کار کردم ، یک نمایشگاه هم در سال ۵۲ از آثاری خودم برپا کردم که بسیار استقبال شد و همینطور علاقه پیدا کردم به این حوزه و تقریباً ۴۰ سال قبل کارم را به طور حرفه‌ای شروع کردم .
تاریخ معرق تقریباً یک تاریخ صد ساله در ایران دارد البته باید بگویم که معرق کاشی و سنگ قدمت بیش از ۵۰۰ سال دارد اما معرق چوب تقریباً ۱۰۰ سال قدمت دارد و من در خدمت استاد شمسیان کار را فرا گرفتم ، کار خطاطی را هم از استادان ارجمند آقای فرادی و آقای خلج یاد گرفتم از مرحوم استاد ارجمند چیت ساز هم هنر نقاشی را فرا گرفتم که دانستن این هنرها و مسلط بودن به آنها به کار معرق بسیار کمک کرد .
من ابتدا مینیاتور کار می کردم و بعد کارهای آقای فرشچیان را روی معرق پیاده کردم مثل جنگ سهراب و گردآفرید ، چند تابلوی مذهبی را هم کار کردم و در سفری که به آلمان داشتم کتاب بایبن را خریدم و چند کار هم از این کتاب انجام دادم مثل گوساله سامری ، ذبح اسماعیل ، حضرت یوسف ، دانیال نبی ، تعدادی هم کارهای شاهنامه دارم مانند رستم و سهراب که واقعاً کارهای ارزشمندی است و به نظر میرسد که این کارها باید در موزه ها نمایش داده شود تا مردم هنر معرق را از نزدیک ببینند.
من تابلو های خودم را در مرکز همایش های بین المللی کیش به مدت ۷ سال و نیم در معرض نمایش گذاشتم ، هیچ منفعت مالی از نمایش تابلوها نداشتم و تاکنون هیچ کدام از تابلوها را نفروخته ام فقط به دلیل علاقه‌ای که به این هنر دارم این تابلوها را طراحی کردم و ساختم و در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده ام .
ما در جزیره کیش هنرمندان ارزشمند و زیادی داریم که باید به آنان بسیار اهمیت داده شود و حتماً از هنر و توانایی آنها برای ارتقاء سطح فرهنگی و هنری جزیره کیش استفاده شود.
باز هم بر می گردیم به هنر عکاسی و تصویربرداری یکی از هنرمندان مطرح کیش آقای بایرام بخش هستند هنرمندی که عکس بسیار جالبی را در جزیره هندورابی ثبت کردند و این عکس در جشنواره کن جایزه گرفت که بسیار موجب افتخار و خرسندی ما اهالی جزیره کیش است.
🚩 باید این مفاخر هنری که در کیش حضور دارند ارج نهیم.

درباره تابلویی که هم اینک در دست دارم باید بگویم که تابلو صد مشاهیر دنیا است که استاد زمانی در طراحی چهره مشاهیر کمک شایانی کرد ، تقریباً یک تابلوی سیاسی هنری و ورزشی است چهره های مختلف تاریخی در این تابلو حضور دارند ، هیتلر ، مارگارت تاچر ، پله ، انیشتین ، داوینچی ، بن‌لادن ، یاسرعرفات ، ناپلئون ، چه گوارا ، چارلی چاپلین بتهوون ،گاندی و حتی حضرت موسی هم در این تابلو طراحی شده است ۸۰ صورت را کار کردم و تقریبا چند درصد تابلو باقی مانده است.
از چهره ها و مشاهیر ایرانی در تابلو استفاده نکردم و ابتدا سعی کردم که به طوری کار کنم که چهره ها و شخصیت ها بسیار نزدیک به شخصیت های واقعی باشند به هر حال کار با معرق چوب ظرافت‌های خاصی باید داشته باشد تا طرح زیبا و جذاب از کار دربیاید.
اگر موقعیت فراهم شود حتماً تابلوها را در معرض نمایش می‌گذارم چون تابلوها سنگین و حمل و نقل آنها دشوار است و ممکن است در جا به جایی آسیب ببیند برای همین نمی شود نمایشگاه های کوتاه مدت چند روزه برقرار کرد و این تابلوها را جابجا کرد ، باید این تابلوها در مکانی مطمئن باشند و حداقل حمل و نقل آنها به صورت مداوم صورت نگیرد تا آسیب هم نبینند.
🚩جناب آقای صیاد مقداری در مورد فعالیت خودتان در جزیره کیش و شغلتان در سازمان منطقه آزاد کیش صحبت کنید ؟

من سال ۵۶ لیسانس گرفتم و در حوزه حسابرسی کار میکردم ، ۱۵ سال از مدیران ایران خودرو دیزل بودم در شرکت ایمنی راه ، شرکت گاز و شرکت های دیگر مدیر و مدیرکل حسابرسی بودم در سال ۸۷ به دعوت مدیرعامل وقت سازمان منطقه آزاد کیش در این سازمان مشغول به کار شدم و با ۷ مدیرعامل کار کردم .

تقریباً در موسسه ورزش سه سال و نیم عضو هیئت مدیره بودم در شرکت آب و برق کیش هم ۷ سال عضو هیئت مدیره بودم و تجربه کافی از کیش در ابعاد مختلف دارم به نظرم میرسد که باید از این تجربیات افراد استفاده شود برای توسعه جزیره کیش بهره ببرند.
مشاوره های افرادی که سابقه فعالیت در جزیره کیش دارند برای رشد و تعالی کیش بسیار کمک کننده است ، در حوزه آب و برق باید بگویم به هر حال واگذاری شرکت آب و برق به بخش خصوصی کار درستی نبود و همه میدانند که که این کار اشتباه بود.
من آن زمان که در هیئت مدیره آب و برق بودم در کمیسیون اصل ۹۰ هم رفتم صحبت کردم ، جزیره کیش نیاز به توسعه دارد و زیر ساخت های کیش بسیار محدود و تا حدودی ضعیف است ، تقریبا می شود گفت : ۶۰ درصد منازل جزیره کیش خالی هستند و اگر روزی در این خانه ها افرادی ساکن شوند حتما آب و برق می خواهند و تولید آب و برق فعلی جزیره پاسخگو نخواهد بود و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
🚩آقای کیومرث صیاد کمی بیشتر درباره خودتان در خصوص شهرتتان صحبت کنید ، آیا فامیلی اصلی شما صیاد است ؟

باید عرض کنم که پدربزرگ من اسم صیاد را انتخاب کرد ، فامیلی ما شاهسون اینانلویی هست ما با مرحوم آقای اینانلو مستند ساز و فعال مشهور محیط زیست نسبت فامیلی داریم ، من حتی شجره نامه فامیلی را به صورت دقیق و کامل تهیه کردم و ۶۵۰ نفر از فامیل را شناسایی و اطلاعات زیادی را در این حوزه جمع‌آوری کردم و گروه های خونی را پیدا کردم حتی کجای ایران زندگی می کردند و کجا فوت شدند و محل دفن آنان کجاست کتابی هم به عنوان شاهسون اینانلو در فسا شیراز نوشته شده است که تقریباً در این کتاب از پدربزرگ من هم به نام تیمور یاد شده است .
فامیل ما را پدربزرگم صیاد انتخاب کرد و من از کودکی علاقه زیادی به شکار داشتم طبیعت را خیلی خوب می شناختم و پرنده ها را از دور دیده بودم ، می‌شناختنم و با علم و تجربه کامل در این زمینه فعالیت کردم و بسیار زمان زیادی را برای ثبت لحظات جذاب از پرنده ها صرف کردم اما تقریباً از ۲۵ سال پیش دیگر کار با تیر و شلیک و تفنگ را کنار گذاشتم و به شکار لحظه ها پرداختم از پرنده های مختلف از کبک هایی که به نام جیرفتی که بسیار در طبیعت استتار می کنند و شناسایی آنها بسیار سخت است توانستم تصاویر جذابی رو ضبط کنم ، از پرنده ای به نام چاخلیق که چشم های درشتی دارد و پرنده باهوشی که در طبیعت بسیار خودش را ماهرانه مخفی می کند و تخم هایش را جوری قرار میدهد که رنگ محیط باشد و کاملاً در محیط پوشیده شود تصاویر جذابی دارم ، من از تمام مراحل زیست این پرنده تصویر گرفتم و یک مستند بسیار زیبایی از زندگی این پرنده که در جزیره کیش دیده شد می توان ساخت.
از مبارزه کلاغ های هندی با پرنده های نر و ماده چاخلیق تصاویر جذابی ضبط کردم .
🚩 آقای صیاد بفرمایید که چه اتفاقی افتاد که تفنگ و تیر را کنار گذاشتید و بعد با دوربین به صید لحظه ها پرداختید؟

پیش از این اشاره کردم که ۲۵ سال پیش تصمیم گرفتم که تیر و تفنگ را کنار بگذارم و با طبیعت ارتباط دوستانه تری برقرار کنم و از لحظات ناب فیلم بگیرم .
زمان زیادی را برای ثبت تصاویر بکر صرف کردم ، شاید روزها تلاش و صبوری کردم تا توانستم که از پرنده های بسیار نادر مثل طاووسک سینه سفید که یک بار به جزیره کیش آمد عکس بگیرم ، جای این پرنده را پیدا کردم پنج روز هر روز از صبح تا غروب رفتم نشستم و تحمل کردم تا توانستم تصاویر جذاب و دیدنی از زندگی طاووسک سینه سفید ثبت بکنم .
برخی از این فیلم ها در صدا و سیما هم پخش شده است.
پرنده ای در کیش دیده می شود به نام بالاکلان که از روسیه مهاجرت میکند و شکارچی ماهی است .
این پرنده به جزیره کیش می آید و من از این پرنده ها هم تصویر گرفتم از کلاغ های هندی که به محیط زیست کیش آسیب زدند فیلم گرفتم.
البته باید بگویم که محیط زیست در یک اقدام مثبت جمعیت این کلاغ های هندی را کنترل کرد تا توازن در محیط زیست کیش برقرار شود و اینها آسیبی به موجودات دیگر نزند.

🚩آیا کیومرث صیاد در حوزه محیط زیست باید چه فعالیت هایی کرد؟

ببینید محیط زیست جزیره کیش بسیار سالم و بکر و مطلوب است و همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا محیط زیست جزیره کیش را حفظ کنیم .
حتماً باید روی سطل های زباله درپوش گذاشته شود که به طبیعت کیش آسیب رسانده نشود ، ترافیک کیش یکی از نکات مثبت جزیره کیش است ، فرهنگ بالای مردم جزیره کیش یکی دیگر از نقاط قوت جزیره کیش است و محیط زیست سالم و نسبتا بکر کیش هم از ویژگی های بارز این جزیره مرجانی است ، من یک بار دیدم که فردی از شیشه خودرو ، بطری را به بیرون پرتاب کرد ، رفتم و جلوی راننده را گرفتم و گفتم که این کار درست نیست واقعاً حیف است که به جزیره کیش آسیب برسانیم.
گاهی در سواحل جزیره کیش مشاهده میشود زباله ها را رها کردند و این پدیده برای چهره جزیره کیش ، برای محیط جزیره کیش خوب نیست .
این در حالی است که در ساحل ، همه جا سطل زباله نصب شده است اما مقررات و کنترل کننده برای حفظ شرایط خوب جزیره کیش وجود ندارد که حتما باید در این حوزه فعالیت سازماندهی شده انجام بشود.
من معمولاً روزهای تعطیل بیشتر در طبیعت هستم و علاوه بر اینکه به حفظ طبیعت کمک می کنم و سعی هم می کنم از صحنه های زیبای طبیعت و موجوداتی که در طبیعت هستند تصویر بگیرم ، یکی از تصاویر زیبای من تصویر عقاب ماهیگیر بود که روی درخت نشسته و صید خودش که یک ماهی بزرگ بود به دهان گرفته بود .
از طاووسک سینه سفید ، از اردک عروس مرغابی که بسیار گونه نادری هست در جزیره کیش توانستم تصویر بگیرم و از پرنده شهد خوار ، پرنده زنبور خوار و … فیلم های زیبایی تهیه کردم.

🚩 برای اینکه زمینه نمایش آثار شما فراهم بشود چه تصمیمی دارید ؟
من دوست دارم در درجه اول همه آثارم را در جزیره کیش به نمایش بگذارم ، تابلوی بازار فرش و نقاشی قهوه خانه را خیلی دوست دارم ، برای این تابلو ها خیلی زحمت کشیدم.
بهترین اثری که دارم از نظر خودم رستم و سهراب است که بسیار اثر جذاب و دیدنی از آب در آمد ، از چوب های مختلف با رنگ های بسیار زیبا و منحصر به فرد استفاده کردم و احساس می کنم که حتماً باید مکانی برای نمایش این تابلوها در جزیره کیش اختصاص پیدا کند .
موزه ای که در غرب جزیره کیش راه افتاد به نام موزه خلیج فارس ، الان تقریباً بلا استفاده است و تم پارک شده است که باید از این ظرفیت استفاده شود.
عکس ها و فیلم های بسیار زیادی از طوفان ، بارندگی ، و کوههای چارک که از جزیره کیش دیده میشود ، از دریا ساحل و موجوداتی که در جزیره کیش وجود دارد ضبط و ثبت کردم که اینها حاصل چند سال تلاش و صبر و حوصله من بود و مجموعه و گنجینه کاملی است که میتوانم در اختیار مستندسازان قرار بدهم و هیچ توقع مالی هم ندارم .

🚩 آقای صیاد در رابطه با فعالیت ورزشی خود بگویید.؟

من با والیبال و تیم کلنی ورزش آماتور را شروع کردم و پس از مدتی به علت علاقه ای که به فوتبال داشتم به این تهران جوان که یکی از تیم‌های مطرح دسته دوم تهران و جام تخت جمشید ۲ بود رفتم و چند سالی بصورت حرفه ای در این تیم بازی کردم .

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه