شب گذشته در جزیره کیش جزییات هیجان‌انگیزی از چگونگی میزبانی این جزیره از مهم‌ترین رویداد فوتبال در جهان شرح داده شد.

کمتر از پنج ماه دیگر رقابت‌های جام جهانی در کشور قطر و به همسایگی ایران آغاز خواهد شد و در این فاصله علاوه بر اینکه تیم‌های حاضر در این مسابقات باید با تمام توان خودشان را آماده حضور در مسابقات کنند، اقدامات زیادی نیز به صورت موازی از سوی مسئولان برگزار کننده آن در جریان است.
*تلاش ایران برای مشارکت در برگزاری 
از همان ابتدا که قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ شد، با توجه به وسعت این کشور و ظرفیت محدود اقامت در آن، همسایگان قطر برای مشارکت در میزبانی اعلام آمادگی کردند؛ از عربستان گرفته تا امارت، کویت و عمان و حتی ترکیه. ایران نیز از سال ۱۳۹۷ با پیشنهاد میزبانی اردوی تیم‌ها و تماشاچی‌ها در جزایر خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرده است. ارزانی هزینه‌ها، نزدیکی این جزایر به قطر و امکان سفر بدون ویزا، از جمله انگیزه‌های ایران برای طرح مشارکت در میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ بود. آن‌چنان که این موضوع در سفر اخیر رییس‌جمهور به قطر نیز به صورت ویژه مطرح و حتی درباره آن توافق‌هایی شد.

*محک میزبانی با حضور دوباره ملی‌پوشان در کیش 
حمید استیلی و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون طی هفته‌های گذشته سفری به جزیره کیش داشته‌اند و هیچ بعید نیست که اردوی بعدی شاگردان اسکوچیچ در فیفادی بعدی به میزبانی جزیره کیش در شهریورماه برگزار شود.

*هجده‌ هزار تخت آماده پذیرایی از میهمانان خارجی 
حالا نیز به صورت موازی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جزیره کیش دور هم جمع شده‌اند تا بتوانند این جزیره و در صورت استقبال سایر شهرهای ایران را آماده میزبانی از مسافران جام جهانی کنند و آنطور که شب گذشته توسط محسن غریب دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران کیش مطرح شد، هجده هزار تخت آماده در این جزیره برای میزبانی از مسافران جام جهانی در دسترس قرار دارد و طی مدت زمان باقی مانده تا شروع رقابت‌های جام جهانی هم قرار است ظرفیت پرواز از قطر به ایران حداقل دو برابر شود و هم از ایران به قطر. در حال حاضر هر هفته ٣۶ پرواز از قطر به ایران و بالعکس در حال انجام است.

جام تاریخی ژول ریمه به ایران می‌آید 
برنامه‌های جزیره کیش برای میزبانی از جام جهانی به زودی به صورت رسمی آغاز خواهد شد و یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که طی هفته‌ها و ماه‌های آتی در این جزیره انجام خواهد شد، گردش نمادین جام ژول ریمه ( کاپ قهرمانی رقابت‌های جام جهانی) در ایران خواهد بود که از ورزشگاه آزادی و تهران آغاز خواهد شد و در جزیره کیش با انجام مراسم ویژه به مقصد بعدی خواهد رفت.

* آغاز مذاکرات سه کشور برای سفر به کیش 
یکی از موضوعات قابل توجهی که شب گذشته توسط محسن غریب در کنفرانس خبری جشنواره فوتبالی در کیش مطرح شد؛ جایی که دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران کیش اعلام کرد که مسئولان سه کشور مکزیک، سنگال و غنا برای مهیا کردن زمینه‌ سفر علاقمندان به فوتبال در کشورهایشان برای حضور در جزیره کیش در ایام جام جهانی اقدام کرده‌اند. این درخواست البته برای مکزیکی‌ها که عنوان شده جمعیتی تقریبا شصت هفتاد هزار نفری حامی این تیم هستند، در کیش مقدور نیست ولی مسئولان ایرانی به درخواست دو کشور دیگر پاسخ مثبت داده‌اند.

*ورزشگاه المپیک کیش میزبان  تیم سنگال میشود
یکی از نکات مهم دیگری که شب گذشته در کنفرانس خبری مطرح شد درخواست مسئولان فوتبال سنگال برای برپایی اردوی این کشور در حین جام جهانی در کیش بود.

سنگال که با شکست مصر در پلی آف به مرحله گروهی جام جهانی رسید در گروه اول جام جهانی با اکوادور، هلند و قطر هم گروه شده است و قطعا حضور سنگال در کیش برای برپایی اردو که ستاره‌های سرشناسی در اختیار دارد، جذابیت زیادی دارد.

*سه زمین هیبریدی به مجموعه المپیک اضافه می‌شود 
در حال حاضر مجموعه المپیک کیش که سال گذشته نیز تیم ملی اردویی چند روزه در آن پیش از سفر به بحرین برپا کرد، دو زمین برای تمرین دارد که طبق ادعای سرمایه گذاران خصوصی در کیش قرار است طی ماه‌های آینده و تا پیش از شروع جام جهانی سه زمین چمن با کیفیت نیز به این مجموعه اضافه شود تا هم در صورت برپایی اردوی سنگال ظرفیت بیشتری ایجاد شده باشد و هم این ظرفیت برای آینده استفاده شود.

جام جهانی فوتبال هفت نفره با ستاره‌های ٩٨
یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جلب توجه جهانی به کیش برپایی تورنمنتی با حضور ستارگان جام جهانی  ١٩٩٨ فرانسه و استفاده از سفیران فوتبالی برای معرفی این رویداد است؛ سفیرانی که قرار است هم از چهره‌های سرشناس فوتبال ایران و هم فوتبال دنیا باشند و در معرفی کیش از برند آنها استفاده شود.

این‌ها سرفصل‌های طراحی شده برای میزبانی هر چه بیشتر کیش از رقابت‌های جام جهانی خواهد بود که بیش از هر زمان دیگری هیجان این مسابقات را به ایران وارد خواهد کرد. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کیش همچنین برنامه‌های مفرحی را در جریان برگزاری مسابقات (نظیر در نظر گرفتن چندین جایگاه ویژه برای نمایش خیابانی مسابقات، توزیع بسته‌های هواداری، فروش محصولات ایرانی و … ) در نظر گرفته‌اند تا بتوانند از فرصت میزبانی قطر برای توسعه گردشگری در کیش به بهترین نحو ممکن استفاده کنند؛ برنامه‌هایی که نگرانی‌هایی درباره چگونگی اجرای آن وجود دارد و البته باید به مرحله اجرا برسد تا بتوان به محقق شدن آنها و کیفیت‌شان پی برد.