امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

رسیدگی تخصصی به پرونده‌‏های مربوط به مناطق آزاد در دستور کار قرار می‌‏گیرد

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , قضایی و انتظامی , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 01/04/22 بدون نظر   3014 بازدید

اندازه فونت    
رسیدگی تخصصی به پرونده‌‏های مربوط به مناطق آزاد در دستور کار قرار می‌‏گیرد
معاون اول قوه‌قضاییه در نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح کرد:

رسیدگی تخصصی به پرونده‌‏های مربوط به مناطق آزاد در دستور کار قرار می‌‏گیرد

نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صبح امروز با حضور مقامات عالی قوه قضاییه و مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در ساختمان قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری میزان، در ابتدای این نشست معاون اول قوه قضاییه ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و روز عید غدیرخم، بیان کرد: این نشست در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ و در اجرای قانونی نحوه پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین تدابیر رئیس وقت قوه ‏قضاییه در سال ۹۹ به صورت ماهیانه تشکیل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق افزود: مناطق آزاد از رعایت برخی قوانین و مقررات معاف هستند که به همین دلیل نیز منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی نام‌ دارند و معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و موارد گمرکی، نبود تشریفات خاص در این مناطق از ویژگی‌های آن است.

وی با بیان اینکه در مناطق آزاد زمینه‌هایی برای سهولت در فرآیند واردات و صادرات انجام شده است، تصریح کرد: این جلسه برای دریافت مشکلات و چالش‌های مناطق آزاد تشکیل می‌شود تا از موضوع اقتصاد مقاومتی حمایت کند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان در مناطق آزاد قرار دارند و طبق گزارش‌های دریافتی مشخص شده که این شرکت‌ها مشکلاتی دارند و بررسی آن به قوه قضاییه مربوط است، از این رو آمادگی حمایت از این شرکت‌ها و حل و فصل مشکلات مربوط به قضات مناطق آزاد را داریم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق گفت: در این نشست سعی بر این است که مصوبات مطروحه به صورت جدی پیگیری و تا حصول نتیجه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: قوه قضاییه به صورت جدی در خصوص تعرض به اراضی دولتی ورود کرده و در این رابطه با قاطعیت موارد مربوط به تعدی اراضی ملی و دولتی را بررسی می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص ماده ۶۵ و اجرای آن در مناطق آزاد کشور، اظهار کرد: باید برای اجرای این ماده قانونی، موارد به صورت شفاف تبیین شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق افزود: یکی از برنامه‌های قوه قضاییه در آینده رسیدگی تخصصی به پرونده های مناطق آزاد تشکیل شعبات ویژه در دادگستری‌های مربوط به مناطق مذکور است که به زودی این فرآیند اجرایی خواهد شد.

**دادستانی در صورت لزوم به موضوعات ماده ۴۷۷ مناطق آزاد ورود خواهد کرد

در ادامه این نشست دادستان کل کشور، بیان کرد: چندین مرتبه از بازار کیش و قشم بازدید کردیم که در این بازدیدها مشاهده شد که این بازارها به یک بازار مکاره تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری افزود: نمایندگان مجلس زمانی که لایحه‌ای را به تصویب می‌کنند، دیدگاهشان یک دیدگاه منطقه‌ای است نه ملی.

حجت الاسلام منتظری خطاب به مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، تاکید کرد: باید از ظرفیت شورای عالی سران قوا استفاده شود، یکی از امتیازات این بستر و این کمیته ویژه، نوع نگاه به مسائل کشور و بررسی موارد است.

وی افزود: برخی از مشکلات حقوقی و قضایی از نظر قوانین قابل حل و فصل است، برخی از مشکلات در مناطق آزاد کشور مشترک است، لذا برای آشنایی قضات با این مشکلات همایشی ویژه قضات در این خصوص برگزار شود تا موضوعات و روش واحد برای حل مشکلات قضایی برای قضات تبیین و مشخص شود.

دادستان کل کشور در خصوص بررسی پرونده‌های ماده ۴۷۷ موجود در مناطق آزاد، گفت: دادستانی کل کشور در خصوص منافع عام و کل که حقوق بیت المال در آن دخیل است می‌تواند ورود کند، اما در اصل بنابر دستور رئیس قوه قضاییه مسائل مربوط به ماده ۴۷۷ به معاونت قضایی واگذار شده است.

** لزوم ایجاد صلاحیت مدیران مناطق آزاد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه این نشست بیان کرد: باید بستری فراهم شود تا صلاحیت مدیران مناطق آزاد بررسی شود.

ذبیح‌الله خداییان با اشاره به تاخیر در جلسات منظم شورای مناطق آزاد، گفت: بحث یکپارچه سازی ماده ۶۵ را در مناطق آزاد نداریم، همچنین در بسیاری از پروژه‌ها بحث تاخیر در اجرا را شاهد هستیم.

که این‌ موضوع باید مورد بررسی و برطرف شود.

** مفاد ماده ۶۵ در مناطق آزاد اجرا نمی‌شود

در بخشی دیگر از این نشست، رئیس دیوان عدالت اداری، بیان کرد: دغدغه خاص و پرونده موردی در حوزه مناطق آزاد نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین حکمت علی مظفری افزود: علی رغم اینکه ماده ۶۵ در زمینه فعالیت مناطق آزاد کشور وجود دارد اما در عمل مفاد این ماده قانونی اجرایی نمی‌شود.

** رفع تصرف ۱۰ میلیون و ۸۰۸ هزار متر مربع از اراضی مناطق آزاد با مساعدت قوه قضاییه

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی نیز با تشریح گزارش عملکرد ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ این شورا، بیان کرد: اقدامات قابل توجهی در معاونت‌های اقتصادی، توسعه مدیریت و اشتغال، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، حقوقی و امور مجلس، برنامه ریزی و توسعه امور زیربنایی در شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی صورت گرفته است.

سعید محمد افزود: در این مدت ۷۱ پروژه از قبیل ۳۲ طرح صنعتی، ۳۵ طرح عمرانی و ۴ طرح کشاورزی افتتاح شده است که این اقدامات منجر به ایجاد اشتغال برای ۴ هزار و ۴۰۰ نفر و سرمایه گذاری ۵۱ هزار میلیارد ریالی شده که در مناطق ویژه اقتصادی نیز پروژه‌هایی به ارزش ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی قابل افتتاح است.

وی تصریح کرد: با همکاری و تعامل قوه قضاییه، ۱۰ میلیون و ۸۰۸ هزار متر مربع از اراضی به ارزش مالی ۸۳۷ هزار میلیارد ریال، رفع تصرف و به بیت المال بازگردانده شدند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه