امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آدینه ای با هنرمندان و فرهنگیان کیش/ نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است

آموزشی , اجتماعی , علمی , فرهنگی , گردشگری , مذهبی , مناطق آزاد , هنری تاریخ انتشار: 01/06/25 بدون نظر   876 بازدید

اندازه فونت    
آدینه ای با هنرمندان و فرهنگیان کیش/ نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است
پرونده «چله‌نشینان کوچک عاشورا» / شماره چهار؛ ابراهیم حسن‌بیگی:
ابراهیم حسن‌بیگی معتقد است که اکثر مردم، هرساله در مراسم تاسوعا و عاشورا و اربعین شرکت می‌کنند، عزاداری می‌کنند و دلشان می‌خواهد بدانند این چیست! لذا نوشتن درباره امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و در نهایت نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است.
به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش، ابراهیم حسن‌بیگی در سال ۱۳۳۶ در یکی از روستاهای شهرستان گرگان متولد شد. او کلاس اول تا سوم را در دبستان «میرجرجانی» همان روستا و از چهارم ابتدایی تا دیپلم را در بندر ترکمن و گرگان به پایان رسانده است. حسن‌بیگی در سال ۱۳۵۹ در آموزش و پرورش استخدام و پس از دو سال مدیر امور برنامه‌های رادیو گرگان می‌شود. او در سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه شد و در رشته زبان و ادبیات فارسی (کارشناسی) به ادامه تحصیل پرداخت. وی در سال ۱۳۶۷ به دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش منتقل شد تا به عنوان کارشناس بخش داستان انتشارات «مدرسه» مشغول به کار شود. سفرهای پی‌درپی، از کودکی تا به حال برای این نویسنده حاصل خوبی داشته است، که بسیاری از آثار او را می‌توان حاصل سفرها و آشنایی‌اش با مردم نقاط مختلف ایران دانست.
حسن‌بیگی تا به حال در مسابقات و جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و موفق به کسب جوایزی هم شده است. او دارای ۴۰ اثر برگزیده در جشنواره‌های مختلف در ایران ازجمله جشنواره کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی‌پور، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی، کتاب سال تقریب مذاهب، جایزه هنری غدیر و… است. کتاب «غنچه بر قالی» او کتاب برگزیده سال ۲۰۰۰ از سوی کتابخانه ملی مونیخ المان است. او علاوه بر نوشتن رمان‌هایی جذاب و مطرح، آثاری در حوزه انقلاب و دین نیز نوشته که از آن جمله می‌توان به رمان محمد و نیز رمان قدیس اشاره کرد. با قرار گرفتن در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی و ضرورت آماده‌سازی کودکان با چنین واقعه‌ای با حسن‌بیگی گفت‌وگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

آیا آموزش تعالیم دینی تنها مختص ایران است یا در تمام دنیا رایج است؟
به عقیده من ادبیات کودک، در همه جای دنیا تعلیمی است؛ یعنی هدف نویسنده و شاعر این است که یک چیزی را به کودکان بیاموزد؛ حال این می‌تواند مسائل آموزشی، تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، رفتاری و … باشد. مثلا یک نویسنده می‌تواند به بچه‌ها یاد دهد که به بزرگ‌ترها احترام بگذارند یا به آن‌ها بگوید که با هم مهربان بوده و گذشت داشته باشند. تمام این مسائل، مبانی محتوایی و تعلیمی – تربیتی دارند که برای کودکان مدنظر قرار می‌گیرد. در یک کشوری مانند ایران یا هر کشور مسلمان دیگری، یکی از دغدغه‌های مردم می‌تواند این باشد که به بچه‌ها آیین و تعالیم دینی را آموزش دهند. حتی اگر مستقیم آموزش ندهند باید در قالب ادبیات و داستان از دین و محتوا دینی بگویند؛ از اصول دین و فروع دین بگویند؛ تفکرات تعلیمی دینی را به بچه‌ها بیاموزند. این یک امر طبیعی است که در اروپا هم اتفاق می‌افتد. در کشورهایی که مردم مسیحی هستند، کتاب‌هایی از حضرت عیسی و انجیل می‌نویسند؛ در کشورهای یهودی از مبانی دینی خودشان می‌نویسند. طبیعتا در کشور ما هم اتفاق می‌افتد.

ضرورت پرداختن به مسائل دینی مخصوصا اربعین در کتاب‌های کودکان چیست؟
خیلی از نویسنده‌ها دوست دارند در کتاب‌هایشان به بچه‌ها بگویند که چقدر خوب است که نماز بخوانند و عبادت کنند؛ چقدر خوب است که انسان هرچیزی را که می‌خواهد از خدا بخواهد و با خدا صحبت کند. این‌ها مسائل اخلاقی، اجتماعی و رفتاری است که بر اساس مبانی دینی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. یکی از این مبانی دینی مخصوصا در بین تشیع، موضوع ائمه‌اطهار (ع) است. تمام این امامان زندگی‌ای داشتند، مبارزاتی داشتند، باورها و اعتقاداتی داشتند، باید چنین موضوعاتی را به بچه‌ها بیاموزیم. یکی از این آموزه‌ها قّدر و قوی دینی ما، بحث واقعه کربلا و اربعین است؛ مسائلی است که برای امام حسین(ع) و خانواده ایشان پیش آمد. طبیعی است که اکثر مردم، هرساله در مراسم تاسوعا و عاشورا و اربعین شرکت می‌کنند، عزاداری می‌کنند و دلشان می‌خواهد بدانند این چیست! لذا نوشتن درباره امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و در نهایت نوشتن درباره اربعین جز ادبیات تعلیمی و تربیتی است.

آیا نویسنده‌ای که در حوزه دین می‌نویسد، پژوهشگر است یا بدون مطالعه تحقیقاتی هم می‌شود نوشت؟
طبیعی است که هر نویسنده‌ای در هر حوزه‌ای که بخواهد کار کند، قطعا یک محقق و پژوهشگر است. یعنی بدون پشتوانه تحقیقی، پژوهشی و دیدن منابع معتبر نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد. به خصوص در حوزه مسائل دینی و به ویژه درباره محرم، اربعین و عاشورا. به گفته شهید مطهری درباره موضوع امام حسین(ع)، تحریفات زیادی صورت گرفته است. در طول تاریخ به خصوص از دوران صفویه، برای مداحی و روضه‌خوانی، مطالبی را خواندن که با واقعیت تناسبی ندارد؛ لذا برای حفظ شان امام حسین(ع)، یارانش و آن واقعه عجیب، قطعا باید نویسنده یک نگاه پژوهشی به مسائل داشته باشد و سره را از ناسره جدا کند! متاسفانه، در دوره ما به خاطر اهمیتی که خیلی‌ها نسبت به مرثیه‌سرایی، مداحی و واقعه کربلا دارند، نه تنها به حرف شهید مطهری گوش نکردند و این تحریفات را کنار نگذاشتند بلکه مسائل دیگری به نام واقعه کربلا و اربعین وارد روضه‌خوانی و قصه کردند که اگر اینها وارد داستان ادبیات شود بسیار بد و زشت خواهد بود. در همه حوزه‌ها به خصوص در حوزه دینی، نقش نویسنده بسیار پررنگ است. یعنی نویسنده قبل از اینکه اقدام به نوشتن کند و هنر خودش را در نوشتن ماجرا نشان دهد باید هنر تحقیق و پژوهش علمی خودش را اثبات و از منابعی استفاده کند که بر اساس پژوهش‌های لازم و در زمان حال می‌تواند معتبر باشد.

شما به عنوان یک نویسنده چه منبعی را به عنوان مرجع پیشنهاد می‌کنید؟
به عقیده من در حوزه عاشورا و اربعین یکی از بهترین منابعی که کار شده، پژوهش شده، خلاصه شده و در اختیار ما قرار گرفته است، کتاب «تحریفات عاشورا» شهید مطهری است. در این کتاب پشتوانه بسیار قوی قرار دارد؛ ما می‌توانیم به آن استناد کنیم و واقعیت‌ها و تحریف‌ها را نسبت به موضوع اربعین بشناسیم.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه