امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

گفتگو با عباس نجاری طراح و دبیر جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش(کافه/ساحل

آموزشی , اجتماعی , فرهنگی , گردشگری , مذهبی , هنری تاریخ انتشار: 01/06/27 بدون نظر   608 بازدید

اندازه فونت    
گفتگو با عباس نجاری طراح و دبیر جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش(کافه/ساحل

عباس نجاری طراح و دبیر جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش(کافه/ساحل)

عباس نجاری کارشناس ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی اراک هستم.
از سال ۸۶ ساکن کیش شدم و در این ۱۶ سال صرفا مشغول به فعالیت های هنری به ویژه تئاتر بودم.

در ژانرهای مختلف از جمله کمدی،کودک و نوجوان ، عروسکی و دفاع مقدس و … کار کردم و در حال حاضر سرپرست گروه تئاتر جزیره هستم.این گروه در این سال ها به عنوان تنها نماینده کیش در جشنواره‌های مختلف کشور از جمله جشنواره های عروسکی، جشنواره آیینی و سنتی، جشنواره مقاومت و جشنواره های استانی و … حضور داشته و در برخی از این جشنواره ها نیز جوایزی دریافت کرده است. به عنوان یک هنرمند که سالها در زمینه تئاتر فعالیت می کنم باید بگویم کمبودهایی در حوزه تئاتر در جزیره کیش احساس می شود که اصلی ترین آنها نبود سالن مناسب برای تمرین و اجراست و مسئولان و مدیران مربوطه حتماً باید برای رفع این مشکل اقدام اساسی کنند.
در این سال ها فکر میکردم که باید یک رویداد فاخر تئاتری در کیش رقم بخورد به همین خاطر تصمیم گرفتم نخستین جشنواره تئاتری را در جزیره کیش بنیان نهم. برای جشنواره تئاتر در درجه اول نیازمند یک سالن حرفه ای نمایش هستیم که در کیش سالن استاندارد برای اجرا نداریم به همین خاطر به جشنواره تئاتر خیابانی فکر کردم اما خب حرفه ای ترین و با سابقه ترین جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان که در این حوزه بسیار سر آمد است همه ساله به شکل بین المللی برگزار می شود.
با توجه به ظرفیت کیش تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای را در فضایی متفاوت اجرا کنیم، پس از گفتگو با دیگر هنرمندان و دوستان به این نتیجه رسیدیم که از ظرفیت ساحل و دریای جزیره کیش استفاده کنیم. سرانجام نخستین جشنواره تئاتر ساحلی از سال ۹۷ در جزیره کیش شکل گرفت.
در عرصه تئاتر ژانری تحت عنوان تئاتر ساحلی نداریم اما میتوانیم با عنوان تئاتر در ساحل که به نوعی نمایش محیطی بحساب می آید نام ببریم.
در سال ۱۳۹۷ در دوران مدیریت سعید پورعلی به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با حمایت ایشان این جشنواره را به مدت سه روز در دو فضای کافه و ساحل برگزار کردیم که ۶ کار را در کافه ۹۶ و ۶ کار را هم در بخش ساحلی اجرا شد.
شاید نقدهای زیادی بر ما وارد بود اما توانستیم تئاتر ساحلی را آغاز کنیم. تمامی داورانی که برای حضور در این جشنواره به کیش سفر کردند از جمله جناب آقای فرهاد آئیش ، نادر فلاح ، خانم بهناز جعفری ، خانم شهره سلطانی ، محمودرضا رحیمی , سعید اسدی و سایر اساتید کارهای جشنواره را با علاقه و اشتیاق میدیدند و همگی بر این نظر بودند که این جشنواره اتفاق بسیار جذاب ، خاص وعجیبی در جزیره کیش است.
آنها معتقد بودند تنها در جزیره کیش می توانیم در این ساحل جذاب و بکر بنشینیم و با پس زمینه دریا و غروب خورشید نمایشی را در دریا ببینیم که بسیار جذاب و دیدنی است. این امر باعث شد برای سال‌های بعد قدم های محکم تری برداریم. در سال اول برای جشنواره تئاتر ساحلی فرصت کمی در اختیار داشتیم و در این فرصت کم صفر تا صد کار را در مدت ۲۳ روز با همت و تلاش پیش بردیم. این اتفاق برای خود ما رکورد محسوب می‌شد معمولاً اجرای یک جشنواره نمایشی٣ ماه طول می‌کشد اما ما توانستیم در مدت کوتاهی با پشتکار فراوان کار را پیش ببریم.
یکی دیگر از اتفاقات بسیار مطلوب و جذابی که رخ داد این بود که در مدت ۱۵ روز ۲۵۰ نمایش برای ما ارسال شد. کم کم کار را توسعه دادیم و سال دوم بخش طرح و ایده اجرائی مکتوب را به بخش‌های دیگر جشنواره اضافه کردیم، سال سوم بخش عکاسی تئاتر را نیز به بخشهای قبل افزودیم، البته به دنبال ایجاد تقویم اجرایی ثابت برای جشنواره تئاتر در جزیره کیش بودیم که متاسفانه با شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌های ما به هم خورد.در حوزه رویدادهای بین المللی که البته تئاتر و نمایش می تواند زیر شاخه آن باشد باید به این نکته اشاره کرد که رویداد بین المللی نیازمند زیرساخت‌های قوی و شرایط مناسب است، در جشنواره تئاتر کیش که دو سال پیش برگزار شد پیشنهاد هایی از لهستان، ترکیه، هلند و دبی داشتیم اما نمی توانستیم گروه های خارجی را به کیش دعوت کنیم چرا که زیرساخت ها و نیازهای اولیه در این حوزه فراهم نبود. جشنواره تئاتر ساحلی هم که سال ۹۷ راه افتاد تبلیغ درستی نشد، من کاملاً در این حوزه تحقیق کردم و می دانستم که در هیچ کجای دنیا جشنواره تئاتر ساحلی برگزار نشده است اما پارسال در یکی از سایتهای خارجی دیدم که جشنواره تئاتر ساحلی در چین برگزار می شود در این سایت نوشته شده بود کمپانی مورد نظر برای نخستین بار در جهان این جشنواره را برگزار کرده است بسیار متاسف شدم که کیش و کشورمان که چند سالیست جشنواره تئاتر ساحلی را برگزار می کند چرا تبلیغ درستی نشده است تا این رویداد به جهان مخابره شود. رسانه های کیش در بسیاری از موارد همراه هنرمندان هستند اما در این حوزه کار رسانه ای درستی انجام نشد.
طراحی ، فراخوان و کارهای اولیه اجرایی پنجمین دوره جشنواره تئاتر کیش انجام شده و اگر همه مراحل به درستی سپری و کار در روال خود انجام شود فراخوان پنجمین دوره جشنواره تئاتر کیش به زودی منتشر می‌شود.
تئاتر در کیش معمولاً در حوزه جنگ های شبانه محدود بود و در ژانر کمدی و گاها هجو و هزل برگزار می‌شد که خیلی ربطی به تئاتر حرفه ای ندارد. البته در تهران این دو حوزه اجرا مجزا از هم فعالیت می‌کنند،در سال های اخیر مردم در کشور ما به دیدن تئاتر عادت کرده اند و بسیار جای خرسندی است که برخی بلیت تئاتر را به عنوان هدیه به دوستان خود تقدیم می کنند و این اتفاق بسیار خوشایندی در حوزه تئاتر و نمایش است.
امروزه در خیلی از فرهنگسراهای کشور کلاس های نمایش خلاق برگزار می‌شود و کودکانی که در این کلاس ها شرکت می کنند صرفاً بازیگر نمی شوند، نمایش خلاق باعث می شود کودکان و نوجوانانی که در این دوره ها حضور دارند دارای استقلال در اجتماع شوند ، از حق خودشان به درستی دفاع کنند ، اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و بتوانند در جمع به درستی صحبت کند و اگر این اتفاق در کودکی درست و حرفه ای رقم بخورد این افراد در بزرگسالی بسیار موفق خواهند بود.
باید بگویم در حال حاضر حال تئاتر در کشور خیلی خوب نیست چرا که شرایط اقتصادی سخت شده است و این مشکلات اقتصادی بر زندگی هنرمندان عرصه تئاتر نیز تاثیر زیادی گذاشته است. تئاتر هزینه دارد و البته نیازمند حمایت است.
اخیرا در جلسه‌ای که با معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل شد آقای شاه پیری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد وعده داد که از نمایش و تئاتر حمایت ویژه خواهد کرد. ایشان به هنرمندان عنوان کردند که در صورت ارائه ی طرح ها و ایده های خاص و خلاق معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز از شما حمایت خواهد کرد.
متولیان فرهنگی در کیش به ویژه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد می توانند با حمایت شایسته از هنرمندان و البته هنرمندان حوزه تئاتر این رشته هنری را تقویت کنند. در کیش ایونت های مختلف ورزشی برگزار می‌شود و در طول سال تعداد این ایونت ها نیز قابل توجه است توقع داریم که ایونت های هنری نیز به ویژه تئاتر در جزیره کیش برگزار شود تا هنرمندان بتوانند در این تعامل بیشتری در راستای پیشرفت این هنر والا داشته باشند.
در یک ماه اخیر دوبار با متولیان فرهنگی جزیره کیش جلسه گذاشتیم و قدم‌های مثبتی هم در این راه برداشته شد،
نکته دیگر این است که برخی تصور می‌کنند گروه‌های تئاتری فاخری که در کشور وجود دارند می توانند در کیش هم اجرای موفق داشته باشند اما من با تجربه ۱۶ ساله ای که در کیش دارم معتقدم هر منطقه و شهری ظرفیت خاص خود را دارد و سلیقه ی مخاطبان در شهرهای کشور متفاوت است و یک تئاتر حتی به واسطه ی داشتن چندین چهره ی معروف سینمایی با شکست مواجه می شود که البته چندین بار این اتفاق در جزیره کیش تجربه شده است.
در یکی از این نمایش ها که قرار بود سه شب روی صحنه برود یک شب به صورت رایگان اجرا شب، دوم در سالن ۸۰۰ نفری فقط ۱۰ نفر حضور داشتند که نمایش لغو شد و شب سوم نیز به طور کلی نمایش اجرا نشد.
گروه نمایش دیگری که برای اجرا به کیش آمده بودند بلیت های رایگان نمایش را در بازار ها به مردم ارائه می‌کردند و این اتفاق بسیار تلخ و ناگوار بود، به نظر می رسد این موضوع باید بررسی شود و جلوی این اتفاقات نیز گرفته شود.
و کلام آخر اینکه هنرمندان افراد ثروتمندی نیستند، هنر روح معنوی دارد و تقریباً از مادیات جداست ، البته در این حوزه هنرمندانی هم هستند که تمکن مالی بسیار خوبی دارند اما باید بگویم که یک هنرمند فقط کار جسمی نمی کند تمام روح و اندیشه و فکر خود را هزینه می‌کند و باید ارزش کار او حفظ شود.
امیدوارم در سالهای پیش رو اتفاقات خوبی برای عرصه تئاتر و نمایش در کشور و از جمله جزیره کیش رخ دهد.
توسعه تئاتر فقط بر عهده هنرمندان نیست حمایت مسئولان را نیز می طلبد امیدوارم و عده و حرف های مسئولان جامه عمل بپوشند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه