امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

حذف تدریجی مزیت ، مرگ تدریجی سرمایه‌گذار

اجتماعی , استاندارد , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , گردشگری , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 01/07/06 بدون نظر   450 بازدید

اندازه فونت    
حذف تدریجی مزیت ، مرگ تدریجی سرمایه‌گذار

حذف تدریجی مزیت ، مرگ تدریجی سرمایه‌گذار

یاداشت ؛ خانم شکر دولتشاهی

از ابتدای تشکیل مناطق آزاد در ایران تاکنون، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این مناطق به تنها مزیتی که دلخوش بودند، معافیت مالیاتی بیست‌ساله بود که اکنون پیشنهاد حذف آن از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شده است. این معافیت، حداقل مشوقی است که میتوانست سرمایه‌گذاران را قانع کند تا در مناطق آزادی بمانند و باعث اشتغال‌زایی ‌و رونق و آبادانی آن مناطق و به تبع آن، کل کشور شوند. در سال‌های اخیر، تلاشهای بسیاری در جهت مخالفت با مناطق آزاد و از بین بردن آنها در کشور صورت گرفته و این مشکل عظیمی است که فعالان اقتصادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این مشکلات، پیشنهاد کاهش مدت‌زمان معافیت مالیاتی و رساندن آن به پنج‌سال است. البته پیش از این نیز بارها تیرهای نمایندگان و مسوولان دولتی به مناطق آزاد اصابت کرده است؛ از کاهش اختیارات دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با قرار گرفتن ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی گرفته تا عدم‌اجرای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ملزم‌کردن فعالان اقتصادی مناطق به پرداخت مالیات ارزش‌افزوده که نتیجه همه این اقدامات در یک کلام، فرار سرمایه‌گذاران و از بین رفتن هسته اصلی شکلگیری مناطق آزاد کشور است!

با وجود آنکه در قانون، چگونگی اداره مناطق آزاد براساس معافیت مالیاتی بیست‌ساله این مناطق تصریح شده است، باز هم به بهانه اینکه نیاز نیست فعالان اقتصادی مناطق آزاد مالیات بدهند، آنها را ملزم به ارائه اظهارنامه سفید کردند. اما پس از دادن این اظهارنامه، اکثر فعالان اقتصادی جریمه شدند و ‌مالیاتهای سنگین برای آنها وضع شد؛ بنابراین معافیت مالیاتی مناطق آزاد کان لم یکن شد.
فعالان اقتصادی با عنایت به مزیتهای خاص در کنار معافیت مالیاتی بیست‌ساله، سرمایه‌گذاری خود را در مناطق آزاد آغاز کردند؛ اما شاهد هستیم که در کشورهای همسایه، معافیتهای مالیاتی وسوسه‌کننده به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. ضمن اینکه برخی کشورها این مزیت را به صورت مادامالعمر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند؛ ولی در مناطق آزاد ایران، تنها آیتمی که به آن دلخوش و امیدوار بودیم، معافیت مالیاتی بیست‌ساله بود که درحال حاضر پیشنهاد حذف آن را مطرح کردهاند! میتوانستیم در جنگ اقتصادی فعلی، تحریمها را با توجه به ویژگیها و ظرفیتهای مناطق آزاد در ایران کمرنگ کنیم. اکنون تمام معافیتهای مالیاتی و مزیتهای مناطق آزاد و دلگرمیهای سرمایه‌گذاران، یکی پس از دیگری درحال از بین رفتن است.
اگر معافیت مالیاتی این مناطق حذف شود، این مناطق، دیگر چه تفاوتی با سرزمین اصلی خواهند داشت؟فعاان اقتصادی با مشکلات و دردسرهای رفت و آمد میان مناطق آزاد و سرزمین اصلی روبهرو هستند؛ از هزینههایی که متحمل میشوند تا افزایش قیمت مصالح، ‌موادغذایی، نرخ کرایهها و… بنابراین هر فعال اقتصادی با حذف امتیازها، دیگر برای فعالیت به مناطق آزاد نمیآید، بلکه به شهری می‌رود که اسم مناطق آزاد روی آن نباشد. این درحالی است که برخی کشورها فرش‌قرمز برای سرمایه‌گذاران ایرانی پهن کرده‌اند و با آغوش باز از آنان استقبال می‌کنند تا امارات دیگری ساخته شود. اگر با رویکرد و روش فعلی پیش برویم، مطمئن باشید که سرمایه‌گذاران ایرانی فرار می‌کنند!بیتردید سرمایه‌گذار در وهله اول به فکر خود و سرمایهای است که در این مدت به دست آورده است؛ بنابراین وقتی نمیتوانیم سرمایه‌گذار ایرانی را حفظ کنیم، مطمئن باشیم که سرمایه‌گذار خارجی نیز هرگز جذب مناطق آزاد ما نخواهد شد.

شکر دولتشاهی

 

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه