امروز: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

کیش می تواند بهشت سرمایه‌گذاران باشد اگر….

اجتماعی , اقتصادی , گردشگری , مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش تاریخ انتشار: 01/07/06 بدون نظر   2424 بازدید

اندازه فونت    
کیش می تواند بهشت سرمایه‌گذاران باشد اگر….

کیش می تواند بهشت سرمایه‌گذاران باشد اگر….

یاداشت ؛ شکر دولتشاهی

دهه هفتاد که جزیره کیش مقصدی برای تجارت و گردشگری در نظر گرفته شد و اولین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی نام گرفت شاید برای هیچکس قابل قبول نبود که پس از گذشت سه دهه از اهداف اصلی خود دور شود.
بسیاری از برنامه ریزی های مناطق آزاد در اختیار مدیران عامل مناطق بود که مشاوران رئیس جمهور بودند و با حکم ایشان منصوب می شدند.
در دهه ۹۰ سازمان‌های مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی رفتند و کم‌کم اختیارات مدیرعامل های مناطق نیز کاهش یافت، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد بسیاری از اختیارات نیم‌بند مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کم شد و اینک تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای نیز در ید قدرت آقای محمد است.
آنچه در این سال ها موجب تکانه های شدید در پایه های سست مناطق آزاد شده است حذف مشوق‌های مناطق است مشوق هایی که روزگاری در بوق و کرنا شد تا پای سرمایه‌گذاران را به کیش بیابانی دهه هفتاد بکشاند، این مشوق ها و سیاست ها هرچه بود آنقدر تاثیرگذار بود که سرمایه‌گذاران قدر قدرت را به کیش بکشاند و در سه دهه کیش بیابانی را به نگین خلیج فارس تبدیل کنند.
حالا این نگین درخشان در دل آب های نیلگون خلیج فارس کم‌فروغ شده است، از جاذبه های طبیعی تا جاذبه‌های خلق شده بشری گرفته همه در کیش رنگ باخته اند  و دیگر نیست آنچه باید باشد. هوار کردن بار مالیات بر شانه مناطق آزاد مهمترین مشوق این مناطق را حذف کرد و معافیت مالیاتی تبدیل به اخذ مالیات در حوزه های مختلف از مالیات بر درآمد گرفته تا مالیات بر ارزش افزوده شد که حال سرمایه‌گذاران و ساکنان کیش را بی حال کرده است.
کیش زمانی به داشتن خودروهای روز معروف بود و همگان می توانستند با هزینه معقول صاحب خودروهای برند و مدرن شوند و اکنون بیش از چهار سال است دروازه ورود خودرو نیز در کیش بسته شده است و ناوگان حمل و نقل عمومی  کیش که روزگاری در کشور سرآمد بود این روزها با خودروهای فرسوده ذوق همه گردشگران را کور کرده است.
واگذاری شرکت هواپیمایی کیش و تیر خلاص دیگری که به قلب دردانه خلیج فارس خورد.
شرکتی که مالک اصلی و بلامنازع آن سازمان منطقه آزاد کیش بود و روزگاری بار ساکنان و گردشگران کیش را به دوش می کشید سه سال است که با بی خردی و بی تدبیری به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده است و عن قریب به بخش خصوصی واگذار و فاتحه آن نیز خوانده می شود.
به گفته سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد، در سفر اخیر خود، کیش ایر  را زیان ده نشان دادند تا واگذارش کنند! به راستی دست‌های پشت پرده چه با ظرفیت‌های گردشگری کیش کردند که اینک زمین گیر شده است؟
کاهش پروازها از روزانه ۷۰ پرواز به ١٠ پرواز هیچ توجیهی برای کیش ندارد! مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در هفته دولت در حاشیه بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی به معاون اول رئیس‌جمهور گفت، کیش ایر را به خانواده اصلی خود بازگردانید و دستور توقف واگذاری آن را صادر کنید.
همگان امیدواریم که آقای معاون اول به وعده خود مبنی بر بررسی واگذاری کیش ایر عمل کند.
بیش از ۱۰ هزار نفر از ساکنان کیش در کارزار گسترده با جمع‌آوری امضاهای اینترنتی از رئیس جمهور خواستند جلوی واگذاری کیش ایر را بگیرد.
حال باید دید آقای رئیس جمهور سخنان یک چهارم جمعیت کیش که هزاران نفر هستند را می شنود؟
بازار های مدرن و شیک با برندهای معروف و اجناس باکیفیت که مقصد و هدف همه گردشگران بودند الان در سکوتی حزن آلود به سر می‌برند و بسیاری از سرمایه‌گذاران قدیمی با راه اندازی حراج خداحافظی ناباورانه در حال کوچک هستند و همین رویدادهای ناگوار کام ساکنان کیش را تلخ کرده است.
بشنوید آنانی که در راس تصمیم گیری هستید، این بلایی که سر کیش آمده است یک شبه نیامده، بلکه حاصل بی‌تدبیری و بی‌توجهی ۵ سال اخیر بوده است و اینک کیش در آستانه افول غم انگیز دست و پا میزند.
هر چند موقر و متین در دل آب های خلیج فارس چشم انتظار نشسته است اما مانند کشتی یونانی در گل فرو رفته و شاید همانند همین کشتی کمرش زیر بار این بی مسئولیتی ها بشکند.
نگین خلیج فارس روزگاری سرآمد منطقه بود اما اکنون دبی و ترکیه گوی سبقت را از کیش ربوده اند و بیشتر مسافران را با ترفندهای مختلف مانند بلیط ارزان، آفرهای وسوسه‌انگیز، کنسرت های مهیج تفریحات آبی و بازارهای مدرن به سمت خود روانه کرده اند و البته موفق هم بوده اند.
تفریحات دریایی کیش با سرمایه‌گذاری میلیاردی از مهمترین جاذبه های گردشگری جزیره کیش است  که به علت نداشتن سهمیه بنزین و دریافت سوخت با نرخ بالا زیان ده شدند و البته مسافری هم درکیش نیست که از این تفریحات بهره ببرد.

حالا با مزایده گذاشتن کلوپ های دریایی می‌خواهند این جاذبه گردشگری کیش را نیز تضعیف کنند!
آنچه مسلم است کیش از این گرداب و تلاطم بیرون نخواهد آمد مگر با  تلاش و برنامه ریزی و همت مسئولانی که پای کار باشند.
دردانه خلیج فارس آسان به دست نیامده است که آسان از دست برود.
شایعه واگذاری آن به چین، تغییر کاربری آن از گردشگری به هاب گازی خلیج فارس و… حکایت از دلشوره هایی دارد که جمعیت ۴۰ هزار نفری کیش را مضطرب و ناامید کرده است.
تورم افسارگسیخته به ویژه در حوزه مسکن و اجاره‌بهاب غرفه‌ها مردم را ناگزیر به ترک جزیره کرده است.
کوچ صدها خانوار که عمر و جوانی خود را برای سازندگی کیش صرف کردند حکایت از غروب کیش دارد، غروبی که  در پس پرده آن خبری از طلوع دوباره وجود ندارد.
کیش را باید دریابیم.
کیش می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاران باقی بماند اگر همتی برای بقای آن باشد اگر تدبیری برای نجات آن باشد.

شکر دولتشاهی

 

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (106) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه