امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تشکیل کمیته های ۵ گانه برای رفع مشکلات سرمایه گذاران در مناطق آزاد

اخبار ایران , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , فناوری , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 01/09/14 بدون نظر   1345 بازدید

اندازه فونت    
تشکیل کمیته های ۵ گانه برای رفع مشکلات سرمایه گذاران در مناطق آزاد

🔸 مشاور رییس جمهور در نشست با فعالان اقتصادی جزیره قشم مطرح کرد:

تشکیل کمیته های ۵ گانه برای رفع مشکلات سرمایه گذاران در مناطق آزاد

 

🔸 مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، از تشکیل کمیته‌های ۵گانه ارزی، مالیاتی، گمرکی، امور اداری و اخذ مجوزها و زیرساختی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور خبر داد.

🔸 حجت‌الله عبدالملکی در نشست با فعالان اقتصادی جزیره قشم، گفت: با توجه به احصا مشکلات سرمایه‌گذاران مناطق آزاد در این ۵ دسته، کمیته‌های ذکرشده با استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی این مناطق قصد دارد مسائل را شناسایی و برطرف کند تا مناطق آزاد با همکاری همه ما به بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل شود.

🔸 عبدالملکی از لزوم اجرایی شدن ماده ۶۵ در مناطق آزاد به‌عنوان خواسته مورد تأکید رییس جمهور خبر داد و افزود: بالاترین مقام دولتی در مناطق آزاد، مدیرعامل آن منطقه است و اختیارات سایر دستگاه‌ها یا باید به وی تفویض شده یا مسئول آن با حکم مدیرعامل منطقه آزاد انتخاب شود.

🔸 وی، عدم اجرای این ماده‌قانونی را عامل معطل ماندن ظرفیت‌های مناطق آزاد دانست و افزود: بنا به فرمایش رییس محترم جمهور شاید باید عنوان مدیرعاملی به عنوانی همچون والی یا حاکم تغییر یابد تا بر اهمیت این جایگاه تأکید شود.

🔸 مشاور رییس جمهور، به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها در ۲۴ بند بود که یک‌بند آن اختصاصا در مورد توسعه فعالیت‌ها در مناطق آزاد است و بیانگر توجه ویژه بالاترین مقام کشور به کارکردها در این مناطق است.

🔸 عبدالملکی اظهار داشت: با توجه به داشتن تجربه‌های موفق مناطق آزاد در دنیا، ادبیات قوی در فضای علمی و جایگاه ویژه اقتصادی در گفتمان انقلاب اسلامی، نقدهایی هم به آن وارد است که ریشه در عملکرد دولتمردان در سال‌های گذشته دارد.

🔸 وی، بر پیگیری اجرایی شدن ماده ۶۵ در مناطق آزاد توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق تأکید کرد و گفت: دودسته اشکال در مناطق آزاد وجود دارد که راه‌حل آن‌ها در سطوح ملی و منطقه‌ای قابل‌رفع است.

🔸 به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، اشکالاتی همچون مالیات بر ارزش‌افزوده و ماده ۱۳(۲۰ سال معافیت مالیاتی مناطق آزاد) از موضوعاتی است که رعایت نشدن آن توسط دولتمردان پذیرفته شده و با پیگیری‌های دبیرخانه در سطح ملی مرتفع خواهد شد.

🔸 عبدالملکی ادامه داد: بخشی از این اشکالات نیز مقرراتی است که توسط هیأت های مدیره هر منطقه وضع شده، ابلاغیه‌های دبیرخانه و بخشی مصوبات دولتی و مجلس است که به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌ها ایجاد شده که احصا و اصلاح این مشکلات، اولویت کاری دبیرخانه شورایعالی مناطق خواهد بود.

🔸 وی تأکید کرد: مناطق آزاد باید به قطب صادرات، محل تولید و اشتغال، انتقال فناوری و جذب سرمایه‌گذار خارجی تبدیل شود درحالی‌که به آبادانی و رفاه مردم ساکن در منطقه هم کمک می‌کند.

🔸 مشاور رییس جمهور، یکی از اهداف سفر به مناطق آزاد را آشنایی نزدیک با فعالان اقتصادی، شنیدن خواسته‌ها و لمس مشکلات این حوزه از نزدیک دانست و افزود: باید از فعالان اقتصادی حاضر در مناطق به دلیل پایمردی و ادامه کار با وجود همه کاستی‌ها تقدیر ویژه کرد.

🔸 در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی جزیره قشم به ایراد مشکلات و خواسته‌های خود در حوزه‌هایی همچون رفع دوگانگی حاکمیتی، موانع قانونی بر سر راه مناطق آزاد، مالیات بر ارزش‌افزوده، مجوزهای محیط زیستی و دامپزشکی، کالای همراه مسافر، مشکلات گمرکی، اسناد تک‌برگی در مناطق آزاد و … پرداختند.

 

🔸مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه را راهکار توسعه مناطق آزاد برشمرد و گفت: ایجاد حکمرانی یکپارچه در مناطق آزاد جزو تاکیدات رییس جمهوری است.

🔸 حجت الله عبدالملکی در نشست شورای اداری منطقه آزاد قشم، بیان کرد: یکی از بندهای ۲۴ گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مناطق آزاد اختصاص یافته و این موضوع نشان از جایگاه این مناطق در گفتمان اقتصادی انقلابی دارد، بر این اساس مناطق آزاد را ذیل این گفتمان توسعه می دهیم.

🔸 عبدالملکی اظهار داشت: نگاه به مناطق نباید صفر و یک باشد و نقد مناطق به معنای نفی آنها نیست و باید اقتصاد مناطق را به اقتصاد تولیدمحور و صادرات‌محور تبدیل کنیم.

🔸 به گفته مشاور رییس جمهور، تصویر ناقصی که از مناطق آزاد در ذهن مردم وجود دارد باید تغییر کند، در رویکرد دولت سیزدهم، مردمی و جهانی شدن مناطق آزاد مدنظر قرار دارد و باید منافع آنها هم نصیب مردم ساکن در حوزه جغرافیایی مناطق و هم نصیب مردم سراسر کشور شود.

🔸 عبدالملکی تصریح کرد: برای جهانی شدن مناطق نیاز به زیرساخت‌هایی از جمله بیمه، بانک و بورس بین‌الملل در کنار زیرساخت‌های ترانزیتی و انرژی داریم و برای فراهم کردن این موارد برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است.

🔸 وی همچنین بر رفع دوگانگی حاکمیتی در مناطق آزاد تاکید و افزود: فلسفه راه‌اندازی مناطق آزاد تسهیل سرمایه‌گذاری و حذف بوروکراسی اداری است، ولی با دوگانگی حاکمیتی ایجاد شده شاهد هستیم سرمایه گذاران مجبور هستند از چندنهاد مجوز دریافت کنند و این موضوع به هیچ عنوان شایسته نیست.

🔸 دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در خصوص چگونگی اداره مناطق آزاد تصریح دارد و به صراحت اعلام کرده که مدیران سازمان های مناطق آزاد کشور به نمایندگی از دولت بالاترین مقام منطقه محسوب می شوند و کلیه وظایف و اختیارات دستگاه‌های اجرایی مستقر در این مناطق به جز نهادهای دفاعی و امنیتی بر عهده آن‌ها است.

🔸 عبدالملکی یادآور شد: رییس دولت سیزدهم نیز بر اجرای این قانون تاکید دارد و در صورت اجرای آن بخش زیادی از مشکلات مناطق حل خواهد شد.
وی تصریح کرد: شورای اداری منطقه آزاد به منظور احصاء و برطرف سازی مشکلات هر ماه باید تشکیل شود و همچنین شورای تامین منطقه آزاد نیز در اولین فرصت باید به ریاست مدیرعامل منطقه آزاد قشم تشکیل گردد.

🔸 مشاور رییس جمهور، با تاکید بر لزوم جذب بودجه‌های ملی برای توسعه مناطق، افزود: بودجه‌های ملی و منطقه ای در کنار یکدیگر جهش منطقه را ایجاد خواهد کرد و در صورت عدم اختصاص بودجه‎های ملی توسعه مناطق شتاب بیشتری از سایر مناطق نخواهد داشت و مسئولان جزیره باید برای جذب این اعتبارات تلاش کنند و ما هم در سطح ملی پیگیری خواهیم کرد.

🔸 بنابراین گزارش، جلسه شورای اداری منطقه آزاد قشم امروز دوشنبه (۱۴ آذرماه) با حضور افشار فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد محمدحسینی، فرماندار، حجت الاسلام حاجبی، امام جمعه شهرستان به همراه جمعی از معاونان و مدیران سازمان و مقامات انتظامی، قضایی و اجرایی شهرستان در محل مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه