امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

قیمت مسکن حبابی و افزایشی است/مسکن مشتری هم ندارد

قیمت مسکن حبابی و افزایشی است/مسکن مشتری هم ندارد

قیمت مسکن حبابی و افزایشی است/مسکن مشتری هم ندارد

مسکن اگر روزگاری به عنوان سرپناه در میان مردم شناخته می‌شد حالا نامش چنان بختکی است که بر سر بخش بزرگی از شهروندان ایرانی سایه افکنده است، سایه‌ای که هر روز نیز برای بخش‌های زیادی از مردم رنگ تیره‌تر به خود می‌گیرد و در نهایت در یک دهه اخیر بسیاری از شهروندان تهرانی و کلان شهر‌های ایران را ناچار به جابه جایی از محلات خود به مناطق دیگر شهر کرده است.

به این ترتیب در سال‌های اخیر بخشی از مستاجران از غرب به جنوب غرب و از مرکز به جنوب و از شمال به یکی دیگر از مناطق تهران کوچ اجباری کرده‌اند و آرایش محله‌ها نیز دستخوش تغییرات جدی شده است و البته که بسیاری از شهروندان ناچار به کوچ به مناطق حاشیه‌ای و گاه شهر‌های کوچک‌تر اطراف کلان شهر‌ها نیز شده اند.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، تهیه مسکن مناسب حالا به کابوسی برای بخش بزرگی از شهروندان بدل گشته است، شهروندانی که می‌دانند هر سال با درآمد ثابت یا حتی کاهشی باید رقمی بیشتر از قبل برای مسکن هزینه کنند و امید چندانی به بهبود شرایط نیز ندارند.

قیمت‌ مسکن بالا و مشتری که نیست

بحران جدی مسکن در بخش فروش نیز به نوعی دیگر خود را به رخ می‌کشد. در محله‌ای همچون شهرآرا در حالی قیمت آپارتمان‌های نوساز بنا به متراژ و امکانات بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است که رکود در این بازار به بحران جدی تبدیل شده است و خریداری برای این آپارتمان‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر فایل‌های فروش آپارتمان در ماه اخیر نیز نشان می‌دهد که بیشتر آپارتمان‌های بالای ۸۰ متر در مناطق میانی و شمالی شهر تهران در حالی زیر قیمت میانگین منطقه برای فروش پیشنهاد شده‌اند که حتی در این شرایط نیز برای آنان خریداری وجود ندارد و این در حالی که فایل‌های کوچک مقیاس در لیست فایل‌های قرمز قرار دارند و بیشتر فایل‌های پیشنهادی هم براساس قیمت میانگین منطقه برای فروش گذاشته شده اند.

همچنین برخی از مشاوران املاک در محدوده شمالی تهران می‌گویند: تعداد فروش‌های فوری در این مناطق بیش از ماه‌های گذشته شده است. می‌توان انتظار کاهش قیمت در ماه‌های آینده را داشت اما در مقابل کارشناسان اقتصاد مسکن چندان به این موضوع امیدوار نیستند و به گفته آن‌ها معاملات مسکن دچار رکود شده و احتمالا این روند تا پایان سال ادامه می‌یابد.

در همین حال، اما بررسی آمار تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد در مهرماه سال جاری تعداد معاملات مسکن به ۵ هزار و ۴۰۰ عدد رسیده است. این میزان دقیقا مطابق تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه سال ۹۶ است. اما نکته حائز اهمیت در این باره، رشد ۹۰۰ درصدی متوسط قیمت مسکن در مهرماه سال جاری نسبت به فروردین ماه سال ۹۶ است! در این ماه، متوسط قیمت هر واحد مسکونی در شهر تهران چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بوده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، حسین عبده‌تبریزی، کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه در برخی از شهر‌ها و مناطق شاهد رشد حبابی قیمت مسکن هستیم، گفته است: «برای مثال در کیش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته تا ١٠ برابر افزایش یافت و سوال اصلی این است که چرا به رغم نبود نقدینگی و توان خرید مردم قیمت مسکن همچنان رو به رشد بوده‌ است؟»

عبده‌تبریزی همچنین تاکید کرد: «موضوع این است که در حوزه مصرف مسکن در کشور با بحران مواجه‌ایم و علت عدم توان خرید مسکن در شهر‌های بزرگ این است که اولا به مردم وام نمی‌دهند و دوم اینکه اساسا مردم توان پرداخت اقساط وام‌ها را ندارند. در حال حاضر قیمت خانه حداقلی در تهران ٣ میلیارد تومان است و ٩۵ درصد مردم تهران این توان خرید را ندارند.»

یک دوگانه عجیب در بازار مسکن

اما موضوع مهم دیگر در وضعیت کنونی این است که شاهد یک دوگانه بسیار عجیب نیز در بازار مسکن هستیم. بازار مسکن در حالی با افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها مواجه شده که در همان حال شاید بی سابقه‌ترین رکود مسکن در یک دهه اخیر را نیز تجربه می‌کند.

توجه کنید که آپارتمانی که در منطقه غرب تهران در سال ۱۳۹۸ با رقم هر متراژ ۲۰ میلیون تومان معامله می‌شد در حالی اکنون با افزایش قیمت به هر متراژ حدود ۶۰ میلیون تومان رسیده که پس از ماه‌ها عرضه همچنان با تخفیف‌های ۳۰ درصدی نیز خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

براساس گزارش مرکز ملی آمار ایران در شهریور ماه ١۴٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۳.۳ درصد بوده است. این در شرایطی است که تورم ماهانه شهریور ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١.٨ درصد)، ١.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه