امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

 لزوم مقابله با تهدیدهای انسانی ایجاد شده برای لاکپشتهای در حال انقراض خلیج فارس 

اجتماعی , حوادث , محیط زیست تاریخ انتشار: 01/10/17 بدون نظر   787 بازدید

اندازه فونت    
 لزوم مقابله با تهدیدهای انسانی ایجاد شده برای لاکپشتهای در حال انقراض خلیج فارس 

 لزوم مقابله با تهدیدهای انسانی ایجاد شده برای لاکپشتهای در حال انقراض خلیج فارس

 

جزیره مرجانی کیش به واسطه اکوسیستم خشکی و آبی که دارد از دیرباز میزبان گونه های مختلف جانوری در دریا و خاک خود است که در این میان لاکپشت های پوزه عقابی و سبز از مهمترین آنها محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش مریم محمدی مدیر محیط زیست کیش در گفتگو با ایرنا گفت رفتارهای نامناسب و نامهربانی‎های انسان ها در سال های گذشته به شدت موجب کم شدن جمعیت گونه های مختلف جانوران شده به طوریکه لاکپشت های پوزه عقابی و سبز از موجودات آسیب دیده ای هستند که در لیست جانواران در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) است.

این گونه ها بیش از ۱۰۰ میلیون سال است که مسافت‌های وسیعی را در سراسر اقیانوس‌های جهان طی کرده و نقش حیاتی در تعادل زیستگاه‌های دریا ایفا می‌کنند هم اکنون تحت حفاظت سازمان های محیط زیست کشورهای میزبان آنها قرار دارند که کشور ما نیز یکی از آنها است.

خطرانقراض این گونه ها از جایی آغاز می شود که تنها حدود یک تا ۲ درصد از نوزدان آنها به سن بلوغ می رسند تا در طول زندگی با چالش هایی همچون شکار، آلودگی های محیط زیستی، صید در تورهای ماهیگیری و پیشرفت ساخت و ساز در سواحل دست و پنجه نرم کنند.

زباله ها یا همان آلودگی های محیط زیستی از مهمترین خطرات پیش روی لاکپشت های دریایی از جمله پوزه عقابی و سبز است که در این میان کیسه های پلاستیکی به عنوان یکی از زیر مجموعه این خطر، با رنگ و طعمی دیگر جان آنها را به خطر انداخته است.

تغذیه، علت اصلی میزبانی این جزیره از این لاکپشت ها است که به گفته مریم محمدی رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش، لاکپشت های سبز که جثه بزرگتری دارند فقط برای غذا در اطراف این خاکپاره حضور دارند اما گونه پوزه عقابی علاوه بر تغذیه در سواحل دردانه خلیج فارس تخم گذاری هم می کند.
لاکپشت ها رژیم غذایی متنوعی دارند که با تغذیه از اسفنج ها، جلبک ها و انواع بی مهرگان جمعیت آنها را کنترل کرده و باعث ایجاد تعادل در محیط دریا می شوند در این میان عروس دریایی یکی از غذاهای مورد علاقه آنها بوده که کیسه های پلاستیکی در داخل آب با فرو رفتن در قاب این آذوقه لذیذ و سحر انگیز در حالی جان این گونه ها را می گیرند که فاصله زندگی تا مرگ برای آنها نیازمند رفتار مسوولانه انسان ها در مقابل طبیعت است.

طبق اعلام اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت بر اساس نتایج بدست آمده وجود پلاستیک از جمله کیسه ها در ماهیچه و داخل شکم از علت های مرگ و میر این گونه ها در نقاط مختلف دنیا بوده که با توجه به گفته های رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش لاکپشت های این جزیره نیز همانند سایر مناطق از این آسیب در امان نیستند.

این کیسه ها روزانه حدود ۱۰ تن از حدود ۱۱۰ تن زباله جزیره کیش را به خود اختصاص داده اند که تنها با ورودی بخش اندکی از این میزان به دریا می توان تصور کرد ما با رفتارهای اشتباه در حال خلق چه فاجعه هایی برای محیط زیست هستیم.

به گفته محمدی می توان با کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی و ممانعت از ورود آن به محیط زیست و دریا از مرگ و میر بسیاری از جانواران از جمله لاکپشت ها جلوگیری کرد و در این راستا استفاده از کیسه های پارچه ای و تفکیک زباله از مبدا از راه های مقابله با این آسیب است.

هرچند هم اکنون ۲۸ درصد زباله تولیدی در جزیره دفن، ۱۷ درصد در مرکز بازیافت تفکیک، ۳۸ درصد تبدیل به کمپوست می شود و کیشوندان نیز حدود ۱۸ درصد پسماندهای تولیدی را در مبدا تفکیک می کنند اما بدیهی است دنیایی که لاکپشت های چند میلیون ساله در آن امکان زیستن نداشته باشند جای امنی برای انسان ها نیز نخواهد بود.

همچنین لاکپشت های دریایی کیش پیوندی اساسی با اکوسیستم آب‌های آزاد داشته به طوریکه به حفظ سلامت بستر مرجان‌های دریایی و صخره‌های مرجانی این خاکپاره کمک می‌کنند.

همانگونه لاکپشت های پوزه عقابی و سبز که در دریا به مراقبت و رفتار مسوولانه نیاز دارند در خشکی نیز نیازمند حمایت های ما هستند و در این راستا سازمان محیط زیست کیش از سال ۱۳۸۵ سواحلی جنوبی که بیشتر مورد استفاده لاکپشت ها قرار دارد را به عنوان یک سایت حفاظتی حصار کشی کرده است.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه