امروز: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» جای خبرنگار و نویسنده زندان نیست

اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , علمی , فرهنگی , قضایی و انتظامی , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 01/10/18 بدون نظر   1400 بازدید

اندازه فونت    
«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» جای خبرنگار و نویسنده زندان نیست

«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» جای خبرنگار و نویسنده زندان نیست

 

یاداشت سردبیر ؛ بهمن عبدالهی

جای خبرنگار زندان نیست.
باید رها کرد نویسنده و ناشر و روشنگران وطن را از بند و تاریکی

جای روشنفکر و نویسنده و شاعر و خبرنگار پشت میله های زندان نیست.
چگونه میشود بر دستانی که قلم هدایت و روشنگری بدست گرفته غُل و زنجیر بست.

خداوند متعال قسم داده به قلم و کرامت نویسندگان بزرگوار «کراماََ کاتبین»

و قسم به قلم و آنچه مینویسد…
«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»

امروز جامعه بزرگ ایران بیش از پیش نیاز به تساهل و تسامح دارد.تساهل و تسامح در جامعه، یعنی از روی آگاهی و اقتدار و با سعه صدر، به عقاید و روش‌ها و منش‌ها و جریانات سیاسی مخالف امکان اظهار وجود دهیم و وجود تکثر و تنوع عقاید و افکار را بپذیریم. تساهل و تسامح به این معنی، کاملا با بی مبالاتی و بی تفاوتی نسبت به عقاید مخالف متفاوت است، چرا که تساهل یعنی تحمل و نه پذیرش عقاید مخالف و این موضوع کاملا با بی مبالاتی و بی تفاوتی نسبت به عقاید مخالف متفاوت است.
میشود این راه خردمندانه را توسط نویسندگان و روشنفکران و خبرنگاران که چراغ هدایت هستند و نور دانش بر جامعه می تابانند پیمود.
و ختم کلام اینکه اگر داخل بند تاریکی است آنسوی میله ها نور است ، نور را نمیشود تا ابد در تاریکی فرو برد…

در ذیل یاداشت فوق توجه شما عزیزان را به نامه ی دکتر علی شریعتی به فرزندش احسان در سال ۱۳۵۱ جلب میکنم

مقدمه و وسیله حرف!
پیغمبر که می‌جنگد برای آن است که مانع جهل و دیوار جدایی را بردارد تا پیامش را به گوش مردمی برساند که بین او و اینها، قلدران و اشراف و حکام و سلاطین و برده‌داران و روحانیان و بت‌پرستان و نظامیان ایران و روم مانع شده‌اند و جدایی انداخته‌اند. با شمشیر این پرده‌ها را کنار می‌زند تا حرفش را به توده مردم آزاد شده بزند.
وانگهی عمل یک نویسنده، عمل یک سخنران، عمل یک معلم، عمل یک مترجم، عمل یک ایدئولوگ و رهبر فکری، عمل یک مورخ، عمل یک روشنفکر، حرف زدن است. حقیقت را با گلوله کلمات آتشین بر سپاه سیاه دشمن شلیک کردن، خفته‌ها را بیدار کردن، چادر سیاه شب جهل را پاره کردن و به آتش‌کشیدن و با شعله اندیشه، شب را آتش‌زدن و زمستان را گرم‌کردن و در یک کلمه، «پیام» را به گوش خلق رساندن. مگر پیامبران که تاریخها را دگرگون کرده‌اند و زمانها را خلق و تمدنها را بنیاد، جز پیام را ابلاغ کرده‌اند ؟  روشنفکر، پیامبر زمان خویش و جامعه خویش است. اگر با همه عشق و اخلاص و استقامت و بی‌باکی و هوشیاری و فداکاری و شایستگی و قدرت و هنرمندی خویش، علی‌رغم قدرتهای ضدانسان و دشمن مردم، دستهای ابلیس و دستگاههای شرک و کفر و نفاق و بت‌پرستی، بتواند «پیام» را به مردم خویش ابلاغ کند، رسالت خویش را «عمل» کرده است و اگر درست حرفش را بزند و حرف درست را بزند، دیگر حرف نزده است، عمل کرده است چون «عمل روشنفکر»، «حرف زدن» است البته حرف داریم تا حرف، حرفی که حرف می‌ماند و حرفی که کلمه‌اش، گلوله است و «مُرکّبش از خون شهید برتر است»! و تو پسرم، اگر نمی‌خواهی به دست هیچ طوفانی و سیاهی گرفتار شوی فقط یک کار بکن:
بخوان و بخوان و بخوان…

📜قربانت، بابا علی

خدایا!
مرا یاری ده تا جامعه‌ام را، بر سه پایه کتاب، ترازو، و آهن، استوار کنم و دلم را از سه سرچشمه حقیقت، زیبایی و خیر سیراب سازم.

دکتر علی شریعتی

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (113) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه