پل ۹ دهانه بندر چارک به عنوان مهمترین پل دسترسی از کریدور ساحل جنوبی کشور به جزیره کیش با حضور رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مقامات ملی و استانی در شهرستان بندرلنگه هرمزگان افتتاح شد که این به معنای باز شدن گره دسترسی به جزیره کیش در زمان بارندگی است.
به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش یکشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا، این پل دارای ۹ دهانه ۲۰ متری بوده که برای احداث آن ۱۳۹ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۷۴ ریال قراداد اولیه بسته شد که در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و اینک در کمتر از ۲ سال آماده بهرهبرداری است.
تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای این پل ابلاغ شده و تخصیص یافته که پنج میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهور و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان راهداری است که ۱۰ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ بوده و در تسریع تکمیل پل نقش بسزایی داشته است.
عرض پل ۹ دهانه چارک افزون بر ۱۱ متر و طول آن ۱۸۰ متر است که طول طرفین پل ۴۵۰ متر و طول کل طرح ۶۳۰ متر است.
این پل برای دسترسی به جزیره کیش و بندر چارک به خصوص در زمان بارندگی و طغیان رودخانه فصلی بسیار حایز اهمیت است و علاوه بر جلوگیری از راهبندانهای طولانی مدت در هنگام بارندگی و جاری شدن سیل که سرچشمه آنها عمدتا در استان فارس قرار دارد، باعث رفع مقطع حادثه خیز ابتدای محور در محل آبنمای قدیمی چارک، اصلاح مسیر، ایمنسازی مسیر و کاهش استهلاک ترافیک عبوری باتوجه به ترافیک بسیار این محور برای دسترسی زمینی به شهر چارک، بندر آفتاب، جزیره کیش و روستاهای تابعه بخش شیبکوه شهرستان بندرلنگه می شود.
قابل ذکر است ترافیک سالیانه محور چارک طبق آمار ثبت شده در تردد شمار محور مذکور، در یک سال گذشته یک میلیون و ۱۹۲ هزار و ۸۲۰ وسیله نقلیه بوده است و متوسط ترافیک روزانه آن سه هزار و ۲۶۸ وسیله نقلیه است که ۲۵ درصد را وسیلههای نقلیه سنگین و ۸۵ درصد دیگر را وسیله نقلیه سبک تشکیل میدهند.
از سویی این پل با توجه به نزدیکی اش به کریدور شرقی غربی یا کریدور ساحل جنوبی کشور و دسترسی وسایل متردد در آن به جزیره کیش حایز اهمیت بسیاری است.
کریدور ساحلی جنوب کشور شامل هزار و ۶۴۶ کیلومتر در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است،این کریدور که به طول یکهزار و ۶۴۶ کیلومتر از مرز شلمچه آغاز میشود و تا گواتر در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
کریدور ساحلی جنوب نقش کلیدی در ارتقای ایمنی حمل و نقل و تجارت ایفا میکند.
تمامی طرحهای واقع در کریدور جنوب به دلیل راهبردی بودن و وجود منابع نفتی و زیرزمینی این منطقه از کشور حائز اهمیت هستند و از این رو به عنوان طرحهای مهم حوزه بزرگراهی محسوب میشوند.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور موجب ارتباط تجاری میان بنادر ایران با بندر گواتر و سایر بنادر مهم خلیج فارس و دریای عمان بوده و تکمیل شدن این کریدور باعث افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و تکمیل بخشی از جاده ابریشم قرن جدید از چین تا اروپا میشود و بدین ترتیب تمامی وسایل نقلیه تردد کننده میتوانند از آن برای رفتن به جزیره کیش استفاده کنند.
نظر شما