امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تبدیل کیش تنها شهر بدون موتورسیکلت در ایران به بمبی هند

تبدیل کیش تنها شهر بدون موتورسیکلت در ایران به بمبی هند

سازمان منطقه آزاد کیش با جدیت ورود کند داشته های گردشگری کیش در حال تباهی است.

تبدیل کیش تنها شهر بدون موتورسیکلت در ایران به بمبی هند

کیش تنها منطقه مسکونی ایران در بین همه شهرها و روستاها کشور می باشد که تا چند سال پیش که در آن خبری از تردد موتورسیکلت‌ها در آن نبود و. در این جزیره زیبا و مرجانی تردد موتور سیکلت ممنوع بوده اما متاسفانه در حال حاضر با واردات بسیار بی رویه موتورهای شارژی به کیش در حال بروز مشکلات بسیار حاد ترافیکی و حوادث بسیار تلخی می باشد که بشدت مورد اعتراض ساکنین و فعالین اقتصادی آن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش به نقل از خبرآنلاین ، براساس مصوبه شورای ترافیک سازمان منطقه آزاد کیش در سال ۸۳ واردات و شماره گذاری هرگونه موتورسیکلت به کیش ممنوع اعلام شد، اما آنچه که قابل تامل است، با وجود تصویب این قانون هم اکنون بیش از ۸ هزار موتور شارژی در کیش تردد می کند.

عقیل نقشبندی عضو شورای ترافیک سازمان منطقه آزاد کیش می گوید : ورود موتورهای شارژی به کیش ممنوع است و تاکنون تصمیم جدیدی مبنی بر آزاد سازی ورود موتورشارژی به کیش در این شورا به تصویب نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی موتورهای شارژی موجود در کیش در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در مرحله اول این طرح، پلاک گذاری و در مراحل بعدی دریافت گواهینامه توسط راکبان و بیمه موتورهای شارژی اجرا خواهد شد.

اما متاسفانه اواسط سال ۹۴ بود که رفته رفته پای موتورهای شارژی به تنها شهر بدون موتورسیکلت کشور باز شد. کوچه و خیابان‌های جزیره کیش در کمتر از چند ماه عرصه جولان صدها موتور شارژی شد. حتی تردد موتورهایی با وزنی معادل ۲۰۰ کیلوگرم، سرعتی معادل ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و از همه مهم‌تر بدون شناسه و هرگونه پلاک انتظامی در جزیره کیش آغاز شد.

پاییز سال گذشته طرح ساماندهی موتورسیک های شارژی که نقش قابل توجهی در وقوع تصادفات رانندگی جزیره نقش داشتند با پلاک گذاری این وسیله نقلیه با همکاری پلیس راهور، مدیریت حمل و نقل شرکت عمران، آب و خدمات و معاونت های گردشگری، فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان اعضای اصلی شورای ترافیک جزیره آغاز شد.

این طرح که در بخش های مختلف از جلمه پلاک گذاری، رانندگی با گواهینامه، بیمه شخص ثالث، کلاه ایمنی و در نهایت تخصصی سازی فعالیت این دستگاه نقلیه در ۲ بخش استفاده شخصی و گردشگری برنامه ریزی شده است.

تا کنون بیش از ۷ هزار دستگاه از موتورسیکلت های جزیره پلاک گذاری شده و به واسطه شناسنامه دار شدن آنها، فرهنگ سازی و اقدامات برخورد با متخلفان تاحدودی از نقش آنها در وقوع تصادفات کاسته شده است.

سرهنگ مهدی توانگر رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کیش، در این ارتباط گفت:طبق بررسی های انجام شده موتورسیکلت ها در تصادفات نقش ۱۵ درصدی دارند که این میزان در مدت مشابه سال گذشت و قبل از اجرای طرح حدود ۳۰ درصد بود.

همچنین استفاده از گواهینامه، کلاه ایمنی و بیمه نامه از دیگر محورهای این طرح بود که به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی جزیره هم اکنون براساس بررسی های میدانی این پلیس بخش عمده ای از موتورسیکلت سواران جزیره هنگام استفاده از این وسیله نقلیه این موارد را رعایت می کنند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که بهره برداری نابسمان از موتورسیکلت ها در عرصه گردشگری از دیگر آسیب های این وسیله نقله در نظم و انضباط شهری است که در این راستا نیز ایجاد پیست مورتورسواری گردشگری و ساماندهی مراکز کرایه آن در دستور کار است.

تا کنون ایجاد این پیست در قسمت جنوب غربی جزیره در طرح ساماندهی سواحل به عنوان یک ظرفیت توریستی مصوب و در دستور کار قرار گرفته تا فعالیت موتورسیکلت ها در جزیره کیش در ۲ بخش گردشگری و استفاده شخی شهروندان نهایی شود.

در این راستا معاونت گردشگری سازمان با هدف سرعت بخشی به طرح ساماندهی در صدد است ایستگاه های غیر مجاز اجاره دوچرخه و موتور شارژی در هتل ها و مراکز گردشگری را جمع آوری کند.

مرتضی رمضانی گالشی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای تحقق این هدف، در نامه ای خطاب به جامعه هتلداران و مراکز اقامتی کیش نسبت به فعالیت ایستگاه های اجاره دوچرخه و موتور شارژی فاقد مجوز در هتل ها اخطار داده است.

 

در این نامه اعلام شده که معاونت گردشگری از ۲۰ دی ماه سال جاری از فعالیت و جمع آوری ایستگاه های دوچرخه فاقد تاییدیه های لازم و ایستگاه های متخلف که مبادرت به اجاره موتور شارژی به گردشگران می کنند، جلوگیری می کند.

 

این اخطار عطف به شیوه نامه نظارت بر فعالیت هتل ها و مراکز، اهمیت حفظ جان مسافران و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و تضییع حقوق گردشگران به اعضای این جامعه اعلام شده است.

 

هرچند تنها هتل ها و مراکز اقامتی، به عنوان متخلفان بخش کرایه موتورشارژی ها نیستند و برخی دارندگان ایستگاه دوچرخه و بعضی افراد سودجو و منفعت طلب در این خصوص تخلفاتی دارند و انتظار می رود دستگاه های متولی در راستای اعتلای فرهنگ رانندگی کیش بیش از گذشته نسبت به برخورد و توقیف موتورسیکلت های شارژی در جزیره اقدام کنند.

 

مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران و مراکز افامتی کیش هم با اعلام اینکه هیچ هتلی اجازه و مجوز اجاره موتور شارژی را ندارد گفت : در سال های گذشته تعدادی از هتل ها، با تایید مرکز ورزش و تفریحات سالم و جامعه هتلداران از معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، مجوز اجاره دوچرخه دریافت کرده اند ولی هیچ هتلی اجازه و مجوز اجاره موتور شارژی را ندارد.

 

وی افزود: معاونت گردشگری طرح جمع آوری ایستگاه های غیر مجاز اجاره موتور شارژی در هتل ها را شروع کرده است و ایستگاه های غیر مجاز ارائه دهنده موتور شارژی در هتل ها جمع آوری خواهند شد.

 

رئیس جامعه هتلداران و مراکز افامتی کیش افزود: اخیرا با توجه به واردات گسترده و افراطی موتورهای شارژی، شاهد افزایش حوادث و تصادفات و ایجاد تصاویر و مناظر نامناسبی از استفاده چند نفره و ناایمن از موتورهای شارژی در سطح جزیره هستیم.

خوشبختانه در اینخصوص بسیاری از کیشوندان با رعایت نکات ایمنی و داشتن پلاک مشکلی برای استفاده از موتورهای شارژی نخواهند داشت، اما متاسفانه تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران بدون رعایت قوانین، چراغ خاموش، چند نفره و ورود ممنوع و حتی بدون کوچکترین آشنایی و داشتن گواهینامه موتور باعث ایجاد مشکلات و خطراتی بسیاری برای خودشان و کیشوندان می شوند که امیدواریم با اجرای طرح جدید انتقال ایستگاه های مجاز اجاره موتورشارژی به مناطق کم تراکم و مشخص شدن نقاط مجاز تردد مجاز تردد، شاهد کاهش حوادث باشیم.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه