امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

احتمال اخراج ایران از فدراسیون جهانی بادبانی/ حاشیه‌هایی که تمامی ندارد!

اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , فناوری , گردشگری , ورزشی تاریخ انتشار: 02/09/22 بدون نظر   301 بازدید

اندازه فونت    
احتمال اخراج ایران از فدراسیون جهانی بادبانی/ حاشیه‌هایی که تمامی ندارد!

احتمال اخراج ایران از فدراسیون جهانی بادبانی/ حاشیه‌هایی که تمامی ندارد!

 فدراسیون بادبانی در حالی تولد یک سالگی خود را پشت سر گذاشته است که طی این مدت نه تنها «کیش» به عنوان مقر این فدراسیون هیچ عایدی از آن نداشته، بلکه ایران در آستانه اخراج از فدراسیون جهانی بادبانی نیز قرار گرفته است.

در حالیکه مطابق با سیاست‌های دریامحور و همچنین برنامه‌های ۹ گانه وزیر ورزش و جوانان مقرر شده بود تا به حوزه ورزش‌های دریایی نیز توجه ویژه‌ای شود، اما فدراسیون بادبانی از همان روز نخست شروع بکار روز خوش به خود ندیده و در یک قدمی تعلیق از سوی فدراسیون جهانی قرار گرفته است.

خبر تعلیق فدراسیون بادبانی به دلیل پرداخت نشدن حق عضویت سالانه به فدراسیون جهانی، در حالی رسانه‌ای شده که رییس این فدراسیون و همراهان وی هیچ واکنشی به آن نداشته‌اند.

اما بررسی‌های کارشناسی و تحلیلی نشان می‌دهد موضوع تعلیق یا حتی اخراج ایران از فدراسیون جهانی بادبانی کاملا جدی است.

 

گزارش مالی مجمع عمومی سال ۲۰۲۳ فدراسیون جهانی بادبانی نشان می‌دهد که ایران حق عضویت خود را به مبلغ ۲ هزار و ۴۸۰ پوند پرداخت نکرده است؛ طی این گزارش در حالی فدراسیون بادبانی ایران در صدر بدهکارترین فدراسیون‌ در بین کشورهای جهان معرفی شده که متاسفانه کشورهایی همچون آنگولا، سودان و تانزانیا در شرایط بهتری قرار دارند.

ایران غایب مجمع عمومی سال ۲۰۲۳ فدراسیون جهانی بادبانی

شرایط پیچیده‌ و بحرانی که بر فدراسیون بادبانی ایران حاکم است در نهایت منجر به عدم دعوت از ایران به مجمع عمومی فدراسیون جهانی بادبانی در ماه گذشته میلادی در اسپانیا شد و صندلی ایران پهناور با آن همه ظرفیت در این رشته ورزشی در این جلسه خالی ماند.

آیا امکان حذف ایران از فدراسیون جهانی بادبانی وجود دارد؟

در ماده ۱۲ اساسنامه فدراسیون جهانی بادبانی آمده است که «هیچ یک از اعضای ملی (فدراسیون های ملی بادبانی) تا زمانیکه پرداخت حق عضویت آن سال را نکرده یا بدهی‌های معوقه داشته باشند، نمی‌تواند حقوق و امتیازات عضویت را داشته باشد یا در هر جلسه مجمع عمومی جهانی حضور داشته باشد».

خطر اجراج دائم ایران از فدراسیون بادبانی وجود دارد و تا زمان رفع این مشکلات، بادبانی ایران امکان و اجازه شرکت در رویدادهای بین المللی و استفاده از خدمات بین المللی را نخواهد داشت

همچنین در ماده ۱۴ این اساس نامه آمده است: «هنگامی که یک عضو (فدراسیون ملی بادبانی) در تمام یا بخشی ازعضویت، هزینه‌ها و عوارض یا دیگر پرداخت‌ها به مدت سه ماه یا بیشتر معوقه داشته باشد و حداقل ۳۰ روز قبل از پرداخت، اخطار مربوط به تسویه ارسال شده و مدیر ارشد اجرایی آن را به شکل کتبی تایید کند، هیات مدیره ممکن است عضویت فدراسیون ملی را به حالت تعلیق درآورد یا آنرا فورا لغو کند».

با وجود مستندات ارائه شده، کاملا مشخص است که علاوه بر تعلیق ایران، خطر بسیار جدی مبنی بر اخراج دائمی ایران از فدراسیون جهانی بادبانی وجود دارد؛ به هرحال تا زمان رفع این مشکلات، بادبانی ایران امکان و اجازه شرکت در رویدادهای بین المللی و استفاده از خدمات بین المللی را نخواهد داشت.

آنچه مسلم است فدراسیون قایقرانی در گذشته و میراث داران منتقل شده آنان به فدراسیون تازه تاسیس بادبانی، دچار حاشیه‌هایی هستند که این فدراسیون را در منجلاب ناکارآمدی گرفتار کرده است.

شاید برخی‌ها عملکرد ضعیف و خروجی نزدیک به صفر فدراسیون بادبانی را نشات گرفته از نوپا بودن این فدراسیون عنوان کنند، اما با نیم نگاهی به عملکرد فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی که همزمان با فدراسیون بادبانی در یک روز تشکیل شده است، می‌توان به وضوح نقش مدیریت کارآمد را در توفیق یک سیستم ارزیابی کرد.

ورزشکارانی که حتی به قایق‌ها دسترسی ندارند!

همچنین فدراسیون بادبانی طی یک سال گذشته عملا نتوانست تا شروط کمیته ملی المپیک برای اعزام به مسابقات آسیاسی مهیا کند و نتیجه آن شد که در عین ناباوری این فدراسیون از اعزام ورزشکار به بازی‌های آسیاسی نیز جا ماند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی این مدت، ورزشکاران فدراسیون بادبانی حتی به قایق‌های خود جهت تمرین دسترسی نداشته‌اند؛ در بسیاری از رشته‌های بادبانی حتی افسر و داور رسمی ملی نیز وجود ندارد و طی این مدت عزمی جدی برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و جبران این خلاء مشاهده نشده است.

البته سازمان منطقه آزاد کیش برای تقویت این فدراسیون سنگ تمام گذاشته و هم اکنون نه تنها در مرکز جزیره کیش به عنوان یکی از بهترین مناطق، دفتری به صورت رایگان در اختیار فدراسیون بادبانی قرار داده، بلکه این دفتر را تجهیز کرده، هزینه آب و برق آن را پرداخت می‌کند و حتی لوازم مصرفی این دفتر را نیز تامین کرده است؛ سازمان منطقه آزاد همچنین برای پرداخت هزینه‌های ۲ مربی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی در کیش، اعلام آمادگی کرده است.

فقط یک حضور طی یکسال در مقر فدراسیون!

طبق بررسی‌های انجام شده، «ابراهیمی‌نیا» به عنوان سرپرست فدراسیون بادبانی از زمان تشکیل این فدراسیون تا به امروز فقط یکبار آنهم به همراه مسوولان کشوری برای افتتاح دفتر فدراسیون در کیش به عنوان مقر مرکزی، حضور داشته است!

اعلام بودجه فدراسیون محرمانه است؟

البته ماجرا فقط به این موارد ختم نمی‌شود؛ اخباری مبنی بر دریافت چند میلیاردی بودجه توسط فدراسیون بادبانی در حالی دست به دست می‌شود که حقوق پرسنل این فدراسیون و اسناد مالی ارسال شده از دفتر کیش، طی چند ماه گذشته پرداخت نشده است؛ البته در همین راستا پیگیری‌های خبرنگار ایرنا مبنی بر اطلاع از میزان بودجه دریافتی از دولت نیز بی نتیجه ماند.

به هرحال وضعیت مناسبی بر فدراسیون بادبانی حاکم نیست و هنوز این فدراسیون نتوانسته حتی انتظارات اولیه از تشکیل آن را برآورده کند؛ مدال آوران رشته‌های ورزشی بادبانی امروز حتی تجهیزات و شرایط اولیه برای تمرین ندارند و عملا ایران از قهرمان پروری در این حوزه بی نصیب مانده است.

به گزارش ایرنا، «کیش» به دلیل زیرساخت‌های بسیار قوی‌تر نسبت به سایر مناطق ساحلی کشور به عنوان مقر فدراسیون بادبانی انتخاب شده است که می‌تواند در توسعه گردشگری ورزشی برای بالا بردن تراز اقتصادی منطقه نقش آفرینی کند.

خطوط ساحلی گسترده، زیرساخت های بالای ورزشی، بالاترین زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری کشور جهت میزبانی رویدادهای ملی و بین المللی، ایمنی و امنیت بسیار بالا، قرارگیری در اصلی‌ترین کریدور باد خلیج فارس، همسایگی با چندین کشور با هدف توسعه همکاری‌های بین المللی، امکان سفر بدون ویزا و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی سبب شد تا کیش در همان مرحله نخست به عنوان مقر فدراسیون بادبانی مطرح شود.ایرنا

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه