امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مبادا شکار، مبادا تبر بر درخت و بهار، محیط و زمین را نکو پاک دار

اجتماعی , حوادث , فرهنگی , گزارش مکتوب , محیط زیست تاریخ انتشار: 02/09/27 بدون نظر   500 بازدید

اندازه فونت    
مبادا شکار، مبادا تبر بر درخت و بهار، محیط و زمین را نکو پاک دار

مبادا شکار، مبادا تبر بر درخت و بهار، محیط و زمین را نکو پاک دار

قطع درختان با ارزش و بر هم زدن اکوسیستم محیط زیست جانوری و گیاهی

مجتمعی در جزیره زیبای کیش دارای فضای سبز با ارزشی با وسعت بیش از دو هکتار میباشد که باید از آن به طور تخصصی نگهداری شود. این مکان زیبا دارای درختانی کهن ، کمیاب و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست ایران غیر قابل تعرض و محافظت شده که حتی قبل از شروع ساخت و ساز در این مکان یعنی حدود ۲۰ سال پیش ، این درختان کمیاب در زمین واگذار شده از طرف سازمان منطقه آزاد کیش وجود داشتند و مورد احترام و توجه طراحان ، سازندگان این محیط زیبا که در جزیره الگو میباشند، قرار گرفته بودند، به نحوی که این درختان تا چند هفته پیش کاملاً حفظ شده بودند. با اتفاقاتی که اخیراً با قطع این درختان با ارزش رخ داده است، سعی بر آن است، در این مقاله جهت جلوگیری از اشتباهات آتی بیشتر به معرفی درختان کمیاب بپردازیم.
سـِپـِستان (نام علمی: Cordia myxa) گیاهی است از تیره گاوزبانان که در سواحل خلیج فارس، جزیره کیش ، جزیره خارک، هند، چین و تایوان می روید. این گیاه به عنوان دارو در طب سنتی استعمال گسترده ای دارد.

اگر در جزیره به درختان بومی با دقت نگاه کنیم ، مشاهده خواهیم نمود که در جزیره درختان بومی مانند درختان «کُنار» ، «سپستان» و نیز درخت انجیر «معابد» همگی در برج ۸ ابتدا گل و پس از مدتی کوتاه میوه می‌دهند. همچنین گیاهان و بوته های صحرائی ، همگی در جزیره از خواب خشکی طولانی بیدار و در صحرا گلباران می‌شوند! جزیره کیش دارای دو فصل بهار است. شاید تصورش برای بعضی ها ساده نباشد. ولی شرایط اقلیمی به این صورت است که جزیره هر سال دارای دو فصل بهار میباشد: بهار اول در برج ۸ یعنی در آبان ماه (اواسط پائیز طبق تقویم رسمی) و دیگری همزمان با سرزمین اصلی یعنی طبق تقویم در فروردین ماه.

اخیراً با خبر شدیم که اشخاصی در یکی از مجتمعهای جزیره به علت عدم داشتن اطلاعات و تخصص لازم با درختانی که سالیان سال حفاظت شده بودند، به طور غیر تخصصی برخورد و بدون کسب مجوز از محیط زیست، درختان بومی را کلاً قطع نمودند.

با کمال تأسف در دو هفته گذشته مشاهده کردیم که دو درخت نایاب و در حال انقراض «سپستان» کاملاً قطع شده اند. درختی که از پوست، برگ، میوه، دانه و ریشه آن به نحو احسن استفاده میشود و حتی خواص درمانی بسیار خوبی دارد از جمله درمان بیماری سل ، رفع سرماخوردگی و غیره! سه درخت دیگر که در این فصل (بهارِ اول جزیره) گل و غنچه داده بودند، شاخ و برگ شان بریده شدند. روی دو درخت قطع شده یک جفت «بلبل خرمای کمیاب» لانه کرده بودند. این دو پرنده حشره خوار در لابلای برگهای درختان قطع شده از حشرات موذی موجود در اطراف درخت تغذیه میکردند و به این ترتیب به محیط زیست با حذف حشرات موذی کمک می‌کردند. با قطع شدن درختان سپستان ، متأسفانه نوای دلنشین این دو پرنده نیز از مجتمع دور شد. صدا و نوای زیبائی که هر روز سحرگاه قبل از طلوع آفتاب ، روح و روان ساکنین و مخصوصاً سحرخیزان مجتمع را شاد می‌کرد.

درخت‌های «کُنار» هر سال در فصل بهارِ جزیره که از برج ۸ شروع میشود، گلباران می‌شوند و زنبور عسل جزیره با نام علمی Apis Florea که کوچکترین زنبور عسل جهان است و طول آن بیش از ۹ میلیمتر نمیباشد، کمی بزرگتر از مگس و متأسفانه در حال انقراض از شهد این درخت‌های «کُنار» تغذیه می‌کند. وقتی زنبور‌ها در جزیره نباشند، گرده‌ افشانی‌ نیست، گیاهان نیستند، حیواناتی نخواهند بود. وقتی نه گیاهی باشد و نه حیوانی، انسان‌ها نیز باید رخت خود را ببندند و از جزیره بروند. این تعبیری ساده از جمله‌ آلبرت انیشتین است که می‌گوید: « اگر زنبور‌ها از سطح زمین ناپدید شوند، انسان‌ها هم پنج سال بیشتر زنده نخواهند بود.»!

تا زمانیکه ما در راستای حل مسائل محیط زیست آگاهی و اطلاعات کافی نداشته باشیم و اجتماعی فکر نکنیم، مشکلات زیست محیطی حل نخواهد شد. محیط زیست نیازمند توجه همگانی است!

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه