معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت:
جهت پهلو گیری کشتی های کانتینر بر و سنگین در بندر تجاری کیش نیاز به لایروبی داریم هدف اصلی از لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش، استحصال زمین از دریا و ساخت جزیره نیست .
به گزارش خبرنگار مهر ، مصطفی خانزادی در نشست خبری وِیژه جهت شفاف سازی در مورد خبر ساخت جزیره مصنوعی در کیش گفت: عنایت به احداث اسکله تجاری ۳۵ھزار تنی جزیره کیش در این مرحله لازم است بستر دریا در بندر کیش در محدوده اسکله و به منظور تأمین عمق کافی جھت امکان پھلوگیری شناورھای سنگین، لایروبی شود و فراموش نکنیم لازم است علاوه برتامین زیرساخت ها برای کشتی های تجاری وارده به کیش ، به این موضوع که کیش در کریدور تردد کشتی های بین المللی قراردارد توجه ویژه داشته باشیم.
وی اظهار داشت به منظور بھره برداری از اسکله، «لایروبی» کف بندرگاه کیش اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی املاح و مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، ضمن تخریب شدید محیط زیست آن منطقه ھزینه ھای سنگینی به ھمراه خواھد داشت ،با بررسی های بعمل آماده به این نتیجه رسیدیم که انتقال و دپوی املاح و مصالح حاصل از لایروبی نه صرفه اقتصادی دارد و نه مطلوب و سازگار با محیطی زیست خواهد بود وی افزود: ھمانند روش مرسومی که عمدتاً در اکثر پروژه ھای مشابه در دنیا بکار گرفته می شود و در همین جزیره در ۲ نقطه و بنادر بزرگ کشور از جمله شهید رجایی و بندر شهید بهشتی استحصال زمین با لایروبی کف دریا صورت گرفته در این طرح ۳/۵ میلیون متر مکعب مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال می شود.
وی تأکید کرد: ھدف و مقصود سازمان، استحصال زمین از دریا نیست، بلکه مصالح مازاد حاصل از انجام لایروبی بندرتجاری است که لاجرم به استحصال زمین از دریا می انجامد. ھرچند که این استحصال، به واسطه ارزش افزوده ای که با تولید زمین مرغوب ایجاد خواھد نمود، از بعد گردشگری و اثر پذیری بر روی اقتصاد جزیره زیبای کیش اثر قابل ملاحظه ایی خواهد داشت معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت،بحث رعایت مقررات زیست محیطی به جد مورد توجه ما بوده و هست و از نظرات کارشناسان و افراد معتبر چون دکتر یگانه از دانشگاه علم و صنعت در حوزه محیط زیست دریایی استفاده و بهره خواهیم برد وی افزود البته کف دریا و محلی که برای دپو مطالح و استحصال زمین در نظر گرفته شدهبه هیچ وجه مرجانی نیست و مشکلات حاد و مخرب برای مرجانها و بستر دریا نخواهد داشت وی اطمینان داد که کلیه طرح ها بدون مطالعه و دریافت مجوزهای زیست محیطی اجرا نخواهد شد. . .
معاون عمران و زیر بنایی سازمان اظهار داشت: قرار بر این بود برای اجرای این طرح بزرگ از مشاور خارجی استفاده شود ولی عنایت به تحریم ھای اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی به منظور انتخاب و بکارگیری شرکت ھای خارجی استفاده نماید از این رو، تنھا دستگاه لایروب که امکان انجام اینکار را در داخل کشور داشت، شناور پردیس ھفت شرکت مکین دریا بود که می توانست در بستر سخت دریای پیرامون جزیره کیش حفاری نموده و مصالح حاصل از حفاری را به فاصله موردنظر، منتقل کند.
وی افزود: با عنایت به انحصاری بودن شناورِ لایروب ، برگزاری مناقصه عمومی در داخل کشور نیز منتفی بود.
وی افزود هنوز قراردادی منعقد نشده است، بلکه صرفاً یک تفاھمنامه کلی برای برخی ھمکاری ھای مشترک در زمینه مطالعات و امکان سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش به صورت ( ای پی سی) Engineering/procurement/construction صورت گرفته است
وی هزینه لایروبی را ۵۰۰ میلیارد تومان و تجهزات مورد نیاز را ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت تمام هزینه ها و منابع مالی پروژه برابر دستور و مصوبه هیئت دولت از طریق تهاتر تامین خواهد شد وی مدت استحصال و لایروبی را حداقل ۲ سال پیشبینی کرد .
.
خانزادی خاطر نشان کرد: ھمزمان با انجام مطالعات فوق، از ماه ھا پیش مطالعه و بررسی آثار زیست محیطی انجام این عملیات برعھده یکی از مھندسین مشاور زیست محیطی معتبر و مورد تائید سازمان محیط زیست کشور سپرده شده است و تا کنون مطالعات زیادی در حوزه زیست محیطی برای مشخص نمودن ابعاد EIA این پروژه صورت گرفته است خانزادی گفت برای این زمین استحصال شده از بستر دریا نمادها و طرحهای گردشگری وِیژه تعریف شده و ساختار و فضای آن جزیره متصل به کیش کاملا گردشگری خواهد بود.
نظر شما