امروز: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

جزییات تولید ۲۲ دارو در حوزه زیستی

دسته مادر , فناوری تاریخ انتشار: 99/01/13 بدون نظر   1397 بازدید

اندازه فونت    
جزییات تولید ۲۲ دارو در حوزه زیستی

جزییات تولید ۲۲ دارو در حوزه زیستی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری از تولید ۲۲ دارو در حوزه زیست خبر داد.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری در  برنامه روی خط درباره اهمیت تولید ۲۲ دارو در حوزه زیست فناوری اظهار کرد: اگر به آمار ۱۴۰ داروی تولید شده زیستی دنیا نگاه کنید؛ ۲۲ دارو بسیار پرفروش هستند و بالاترین قیمت‌ها را دارند. ما با تولید این ۲۲ دارو می‌توانیم بگوییم که حجم عمده‌ای از نیازهای‌مان رفع شده است.
قانعی ادامه داد: با تولید این میزان دارو و با توجه به شرایط ارزی فعلی توانسته ایم یک میلیارد دلار سالیانه وارداتمان را کم کنیم. آمارنامه‌ای که هر سال توسط سازمان غذا و دارو منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که کدام دارو چه میزان ارزبری داشته است.
او در پاسخ به این سوال که چرا باید داروی زیستی تولید کنیم، توضیح داد: این داروها طیف وسیعی از بیماری‌ها را دربر می‌گیرد. بیشترین دلیل  برای بیماران صعب العلاج است یعنی کسانی که دائم باید مصرف کنند. عوارض دارو‌های شیمیایی برای  بیمار قابل تحمل نیست؛ بنابراین بیمار ترجیح می‌دهد دارویی با عارضه کم و اثر بخشی بیشتر استفاده کند.
به گفته او اثر بخشی بیشتر با عارضه کمتر، هدف داروهای زیستی است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی در تعریف داروی زیستی و تفاوت آن با داروی شیمیایی، گفت: داروی زیستی بخشی از بدنه موجود زنده یا در تولید آن از موجود زنده مانند باکتری و مخمر و … استفاده کرده باشیم و آن چیزی هم خارج می‌شود در حقیقت در بدن ما وجود دارد اما آن را شبیه سازی می‌کنیم  برای مثال برای اینکه خونریزی نکند حتما در بدنش فاکتور ۷ و ۸ می‌خواهد، چون باعث می‌شود تا خون او بند بیاید که به آن فاکتور خونی می‌گویند.

تراز داروی زیستی ایران بین المللی است

قانعی با بیان اینکه  تراز داروی زیستی ایران بین المللی است، بیان کرد: ما توانسته ایم این محصولات را صادر کنیم. بنابراین صادرات ما به سایر کشورها، نشانه کیفیت محصولات است.
او ادامه داد: این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات داشته باشیم، اما کمپانی‌های بزرگ دنیا روی کشورها تسلط خاصی دارند و اجازه نمی‌دهند ایران وارد شود؛ باوجود این به ۱۷ کشور صادرات داریم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری تصریح کرد: اگر بخواهند با قیمت آن‌ها وارد کنند باید دارایی‌های کشورشان را بدهند و نشانه آن این است که در همسایه ما داروی ایرانی ترکیه قبول کرد که در آنجا برود که تولید و توزیع شود؛ بنابراین این داروها یک ظرفیت صادراتی خوب دارد.
قانعی  افزود: با توجه به دانش و ظرفیت بالایی که در کشورمان است، در منطقه رقیب نداریم که بخواهیم با آن رقابت کنیم، ولی در آسیا چین، هند، ژاپن و کره جنوبی رقبای ما هستند که در حال حاضر ما از کره جنوبی و هند جلوتر هستیم اما از ژاپن کمی عقب تر هستیم البته جایگاه ما با چین دائم در حال تغییر است اگر تا دو سال آینده بقیه دارو‌ها درست شود رتبه دوم را در آسیا از لحاظ تولید خواهیم داشت.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاون علمی و فناوری یادآوری کرد: علاوه بر این ۲۲ داروی زیستی که تولید شده، قرار است ۲۸ داروی جدید زیستی هم تولید شود.
او با بیان اینکه قرارداد این ۲۸ دارو منعقد شده است، گفت: در آینده ای نزدیک ایران دیگر به داروی زیستی نیازی ندارد. تا ۳ سال آینده ۵۰ داروی زیست را خواهیم داشت و با کمک  سازمان غذا و دارو هم برای سرعت بخشیدن به گرفتن مجوزها؛ به اهدافمان خواهیم رسید.
قانعی درباره وضعیت ایران در حوزه دارو‌های زیستی و نو ترکیب، تصریح کرد: ما تمام تجهیزات و مواد اولیه را داخلی سازی می‌کنیم بنابراین ما یک صنعتی داریم که از درون رشد می‌کند و هیچکس در دنیا نمی‌تواند بگوید که تکنولوژی این داروی زیستی را فلان کشور به ایران داده است؛ پیچیده‌ترین فناوری که درون کشور رشد کرده است و به مرز‌های دیگر گسترش پیدا می‌کند.
برچسب ها: , ,
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه