امروز: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

«کیش گیمز»؛ تفکری خلاق برای توسعه صنعت گردشگری

«کیش گیمز»؛ تفکری خلاق برای توسعه صنعت گردشگری

«کیش گیمز»؛ تفکری خلاق برای توسعه صنعت گردشگری

 «کیش گیمز» در همان اولین دوره برگزاری خود بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ملی داشت و سطح بالای این رویداد ورزشی نشان داد که صنعت گردشگری ورزشی کیش برند جدید خود را شناخته است.

 امروزه صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است؛‌ در این بین نیز گردشگری ورزشی به معنای تجربه‌ سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده است، بازاری که می‌تواند برای کشورهایی همچون ایران منبع درآمد عظیمی باشد.

گردشگری ورزشی یک بازار روبه رشد است که شهرها و کشورهای زیادی در تلاشند تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها، سهمی از این بازار پرسود داشته باشند؛ به طور مثال میزبانی قطر از جام جهانی ۲۰۲۲ نشان داد که می‌توان در کنار سودآوری بالای یک رویداد ورزشی، فرهنگ و ارزش‌های یک ملت را نیز در این قالب به جهانیان عرضه کرد.

ظرفیت‌های جزیره کیش برای جذب گردشگر ورزشی و میزبانی از رویدادهای مختلف بر کسی پوشیده نیست اما حرکت چرخ‌های اقتصادی این صنعت پرطرفدار در این جزیره زیبای مرجانی نیازمند برخی محرک‌هاست که برگزاری «کیش گیمز» توسط فدراسیون‌های تازه تاسیس «ورزش‌های دریایی و ساحلی» می‌تواند برای تحقق آن یک محرک قوی تلقی شود.

کیفیت بالای مسابقات ملی «کیش گیمز ۲۰۲۳» آنهم در اولین دوره برگزاری خود که با حضور بیش از یک هزار و ۲۰۰ ورزشکار، مربی و داور و با مشارکت هشت فدراسیون در ۱۱ رشته ورزشی همراه بود، نام این جزیره زیبای مرجانی را به مدت یک ماه بر تیتر رسانه‌ها نشاند و ظرفیت بالقوه گردشگری وزشی کیش را در قالب یک رویداد ورزشی به رخ کشید.

 

مشاور وزیر: برگزاری رویدادهای ملی برای توسعه گردشگری ورزشی یک فرصت طلایی است

عملکرد فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی در قالب «کیش گیمز ۲۰۲۳» به اندازه‌ای موفق بود که «سید محمد پولادگر» معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان مدعی شد که این یک فرصت طلایی برای توسعه گردشگری ورزشی در کشور است.

وی در مجمع فوق العاده فدراسیون تازه تاسیس ورزش‌های دریایی و ساحلی با قدردانی از عملکرد موفق سرپرست این فدراسیون گفت:‌ فدراسیون تازه تاسیس ورزش‌های دریایی و ساحلی با عملکرد موفق خود، ره ۶ ساله را ۶ ماهه طی کرد.

«پولادگر» توجه به امکانات و شرایط اقلیمی را در توسعه صنعت گردشگری ورزشی ضروری دانست و اضافه کرد که اولین قدم در این مسیر می‌تواند مهمترین آن باشد.

وی با انتقاد از اینکه ظرفیت‌های ورزشی کیش همواره آن طور که شایسته آن است، بیان نشده، گفت: بدون تردید با رویدادهای ورزشی خاص می‌تواند سبب شکوفایی گردشگری ورزشی در کیش شد.

«کیش گیمز» و مسیری به نام «گام دوم انقلاب»

تولد برند «کیش گیمز» به دست جوانان و با اتکا به نوآوری و ابتکار به جای توسل به بودجه‌های دولتی و اجرای برنامه‌های روتین از دیگر ویژگی‌های این رویداد ورزشی بود و نشان داد که گام دوم انقلاب مد نظر رهبر انقلاب با اتکا به ظرفیت جوانان می‌تواند سرآغازی برای جهش در توسعه کشور باشد.

«رضا شجیع» سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی در گفت و گو با  «کیش گیمز» را تولد یک برند جدید در کشور به دست جوانان کیش توصیف کرد و افزود: این رویداد ورزشی نشان داد که اعتماد به جوانان می‌تواند راه گشای توسعه و برون رفت از مشکلات باشد.

وی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات «کیش گیمز» ۲۰۲۴ در عرصه بین المللی خبرداد و گفت: امیدواریم این جزیره زیبای مرجانی را به همراه جوانان کیش به مهد رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی در منطقه تبدیل کنیم.

 

تامین بودجه ۷۰ درصدی «گیش گیمز» از بخش خصوصی

سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی از همکاری بخش خصوصی در برگزاری این رویداد ورزشی قدردانی کرد و ادامه داد: همکاری بخش خصوصی نقش انکار ناپذیری در برگزاری حرفه‌ای این دور از مسابقات داشت که مورد توجه رسانه‌های ملی و بین المللی نیز قرار گرفت؛ ما توانستیم بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های کیش گیمز را از طریق بخش خصوصی تامین کنیم که در نوع خود کم نظیر بود.

سرانه فضای ورزشی در کیش ۱۶ برابر متوسط کشوری است؛ زیرساخت‌های بی نظیر ورزشی در کنار استعدادهای موجود در کیش سبب شده که این جزیره زیبا در مسیر تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی منطقه قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه سرانه فضای ورزشی در کیش ۱۶ برابر متوسط کشوری است، اظهار کرد:‌ زیرساخت‌های بی نظیر ورزشی در کنار استعدادهای موجود در کیش سبب شده که این جزیره زیبا در مسیر تبدیل شدن به قطب گردشگری ورزشی منطقه قرار گیرد که برای تحقق آن تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

وی بر نقش ورزش در فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: به دنبال ترویج ارزش‌های کشوری با رویدادهای ورزشی هستیم.

سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی با تاکید بر نقش کلیدی رسانه در نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری ورزشی کشور در عرصه ملی و بین المللی، اضافه کرد:‌ قطع یقین بدون کمک رسانه‌ها توفیقی در این مسیر نخواهیم داشت.

و بر ویژگی‌های مختلف،‌ رویکرد خلاقانه «کیش گیمز» نیز توانست توجه همگان را به خود جلب کند؛ افتتاح اولین زمین ساحلی و اولین دیواره سنگ‌نوردی پرتابل کشور در کیش و در قالب این رویداد ورزشی، فصل نوینی در توسعه ورزش‌های دریایی و ساحلی آغاز کرد.

راه اندازی اولین زمین پرتابل ساحلی کشور با طراحی سازه‌های سبک، قابلیت حمل به نقاط دیگر و تغییر اندازه در کمتر از ۲۴ ساعت از ویژگی‌های منحصر به فردی بود که کیش گیمز ۲۰۲۳ را تا سطح یک رویداد بین المللی ارتقاء داد.

همچنین اولین دیواره سنگ‌نوردی پرتابل کشور با وزن تقریبی سه تن و ارتفاع پنج متر در قالب بازی‌های کیش گیمز رونمایی شد؛ این سازه پرتابل در ۱۸ تکه طراحی و ساخته شده که در کمتر از پنج ساعت قابلیت جابه جایی دارد.

این سازه عظیم که اولین دیواره سنگ‌نوردی پرتابل کشور بود به دست طراحان و متخصصان توانمند جوان کیش در پنج روز ساخته شد و به تایید فدراسیون‌های دریایی و ساحلی و کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز رسید.

«کیش گیمز» ظرفیت‌های ورزشی بین المللی کیش را نمایان کرد + فیلم

«علی رغبتی» مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی کیش در میزبانی از رویدادهای ورزشی گفت: تجربه موفق در بازی‌های ملی «کیش گیمز» نشان داد که این ظرفیت برای میزبانی از رویدادهای بین المللی ورزشی در کیش وجود دارد.

وی «کیش گیمز» را نقطه عطفی در رونق بخشی به بازی‌های ساحلی عنوان کرد و افزود: این رویداد ورزشی نشان داد که چگونه می‌توان با حداقل امکانات بیشتری بهره وری را داشت.

مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: در مسابقات این رویداد ورزشی شاهد حضور نخبگان ورزشی بودیم؛ چنین رویدادهایی می‌تواند برخی رشته‌های ورزشی همچون والیبال ساحلی کشورمان را به عنوان یک رشته المپیکی به روزهای اوج خود نزدیک کند.

 

وی استقبال نسل جوان از مسابقات والیبال ساحلی کیش گیمز را نقطه قوت آن دانست و افزود: پیش از این، والیبالیست‌های سالنی دوران پایانی خود را با حضور در تیم‌های والیبال ساحلی پشت سر می‌گذاشتند، اما این رویداد نشان داد که جوانان کشورمان نسبت به این رشته علاقمندی بیشتری پیدا کرده‌اند که می‌تواند نقطه عطفی در توسعه آن باشد.

 

آغوش باز فدراسیون‌های ورزشی برای «کیش گیمز»

 

بازی‌های ساحلی کیش گیمز ۲۰۲۳ مورد استقبال فدراسیون‌های ورزشی نیز قرار گرفت؛ در همین راستا «داوود عزیزی» رییس فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیازمند برگزاری رویدادهای ورزشی خلاقانه در کشور هستیم، گفت: «کیش گیمز» نمونه‌ای از رویدادهای خلاقانه ورزشی است که باید به عنوان الگو مد نظر قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای اصلی پیشرفت و ارتقای ورزش در هر سطحی برگزاری رویدادهای مرتبط و خلاقانه است، اظهار کرد: ایده برگزاری و شیوه اجرای نخستین دوره بازی‌های ساحلی کیش، با بهره‌گیری از ظرفیت مراکز تفریحی، اقتصادی و مخاطبان عمومی، نوآورانه و خلاقانه است و بدون اغراق باید گفت برگزاری رویداد ملی کیش گیمز با این کیفیت و آنهم در این شرایط اقتصادی قابل تحسین است.

 

«کیش گیمز»؛ تفکری خلاق برای توسعه صنعت گردشگری

 

وی اضافه کرد: برگزاری رقابت‌های ورزشی کیش گیمز سبک و مدل متفاوتی از سایر رویدادها و مسابقات ورزش کشور را به نمایش گذاشته و بدون شک بزودی شاهد طراحی مشابهی در سایر فدراسیون‌ها و بخش‌های مختلف ورزش کشور خواهیم بود.

 

رییس فدراسیون تنیس افزود: با توجه برگزاری حرفه‌ای مسابقات تنیس ساحلی در رویداد بزرگ‌ کیش گیمز، این دستاورد بزرگ را باید خدمت وزیر ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون تازه تاسیس ورزش‌های دریایی و ساحلی تبریک گفت.

 

«کیش گیمز»؛ تفکری خلاق برای توسعه صنعت گردشگری

 

کیش گیمز تولد یک تفکر ورزشی است

 

«ظفر علی‌شائی» دبیر فدراسیون آمادگی جسمانی معتقد است که کیش گیمز تولد یک تفکر ورزشی در سطح ملی و بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه رویداد ورزشی کیش گیمز باید ادامه دار باشد، اظهار کرد: این رویداد ورزشی کیفیت‌های فنی لازم برای میزبانی از مسابقات بین المللی را دارا بود.

وی به حضور فدراسیون‌های مختلف ورزشی در بازی‌های ساحلی کیش اشاره کرد و افزود: این رویداد هم افزایی لازم بین فدراسیون‌های ورزشی را ایجاد کرد.

دبیر فدراسیون آمادگی جسمانی نقطه قوت کیش گیمز۲۰۲۳ را مدیریت و هماهنگی آن دانست گفت: مدیریت این بازی‌های ساحلی باید الگویی در سطح ملی باشد.

«کیش گیمز» الگو باشد.

«سید حسین موسوی شفیق» رییس انجمن فوتوالی با بیان‌اینکه جشنواره‌های ورزشی همچون کیش گیمز موجب ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در ورزش می‌شود، گفت: کیش گیمز یک رویداد ورزشی الگو در سطح ملی است.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های ورزشی موجب ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در ورزش، افزایش نشاط، مشارکت میان مخاطبان و ایجاد انگیزه در تیم‌های ورزشی برای کسب موفقیت می‌شود.

پس از شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری رویدادهای ورزشی در کشور و حتی مسابقات بین المللی، یکی از راه‌های ایجاد افزایش نشاط و شادابی در جامعه و ترغیب به ورزش و فعالیت بدنی سلامت محور، بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره‌های ورزشی است.وی ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری رویدادهای ورزشی در کشور و حتی مسابقات بین المللی، یکی از راه‌های ایجاد افزایش نشاط و شادابی در جامعه و ترغیب به ورزش و فعالیت بدنی سلامت محور، بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره‌های ورزشی است.

رییس انجمن فوتوالی با اشاره به شرایط جغرافیای ایران به بهره‌مندی هوشمندانه و علمی از بستر طبیعی برای برپایی اردوها و مسابقات تخصصی و حرفه‌ای تاکید کرد.

وی رویداد ملی کیش گیمز را سرآغازی برای برگزاری جشنواره‌های ورزشی ملی دانست و گفت: فوتوالی به عنوان یکی از رشته‌های مدال‌آور که عناوین بین المللی را توسط ملی پوشان برای کشورمان به ارمغان آورده نیز در این‌ مسابقات با قوت حضور داشت؛ باید اذعان کنیم که میزبانی حرفه‌ای در رویداد کیش گیمز از تیم‌های شرکت کننده، انجام شد.

«شفیق» با قدردانی از سرپرست فدراسیون ورزش‌های دریایی و ساحلی به عنوان یک مدیر جوان و خوش فکر در عرصه ورزش اظهار کرد: تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری این رویداد جای تقدیر دارد چرا که تعاملات صورت گرفته با فدراسیون‌ها با هدف برگزاری رویدادهای مشترک اتفاق بسیار مبارکی است.

وی ادامه داد: این رقابت‌ها ورزشکاران خوبی را به کادر فنی تیم‌های ملی فوتوالی معرفی کرد تا در آینده شاهد حضور چهره‌های جدیدی در تیم‌های ملی کشورمان باشیم.

کیش از مسابقات جام جهانی میزبانی می‌کند؟

کلیستنیکس یک رشته ورزشی یا سبک تمرینی است که در آن از وزنه استفاده نمی‌شود و تنها از وزن بدن به عنوان عامل مقاومت کننده (resistance) استفاده می شود؛ سطح مسابقات ملی کیش گیمز در این رشته ورزشی به اندازه‌ای بالا بود که دبیرکل فدراسیون جهانی کلیستنیکس و استریت ورک اوت در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که پیشنهاد میزبانی کیش از مسابقات جام جهانی این رشته ورزشی، به فدراسیون جهانی ارائه می‌شود.

«بهادر رزاقی» با اشاره به برگزاری مسابقات ملی کلیستنیکس در بازی‌های ساحلی کیش گیمز ۲۰۲۳،‌ اظهار کرد: سطح مسابقات در این رویداد ورزشی نشان داد که کیش توان میزبانی از مسابقات جام جهانی کلیستنیکس را دارد.

کیش گیمز برای اولین بار در ایران میزبان مسابقات ملی بانوان در رشته ورزشی کلیستنیکس بود که مجوزهای لازم از وزارت ورزش و جوانان را داشت.

وی سطح رویداد ورزشی کیش گیمز را عالی ارزیابی کرد و افزود: این رویداد تمامی استانداردهای بین المللی را دارا بود.

دبیرکل فدراسیون جهانی کلیستنیکس و استریت ورک اوت با بیان اینکه برای اولین بار مسابقات ملی این رشته ورزشی خارج از تهران و در کیش برگزار شد، اضافه کرد:‌ کیش گیمز برای اولین بار در ایران میزبان مسابقات ملی بانوان در رشته ورزشی کلیستنیکس بود که مجوزهای لازم از وزارت ورزش و جوانان را داشت.

وی کیفیت مسابقات، امکانات مهیا شده برای تیم‌های ورزشی و برنامه ریزی دقیق را از ویژگی‌های کیش گمیز ۲۰۲۳ برشمرد و گفت: قطع یقین شاهد ارتقاء این رویداد ورزشی برای دوره‌های بعدی خواهیم بود.

 

ایران پهن آور با شرایط آب و هوایی چهار فصل خود ظرفیت‌های بی نظیری برای توسعه صنعت گردشگری ورزشی را دارد که جزیره زیبا کیش یکی از آن‌هاست؛ کیش دارای ۴۲ کیلومتر نوار ساحلی است و آب زلال و آبی رنگ در کنار ماسه‌های درخشان و نقره‌ای چنان منظره‌ای رویایی به این جزیره بخشیده که شاید در کنار لحاظ شرایط جغرافیایی، همانند آن در این کره خاکی حتی به انگشتان یک دست هم نرسد.

بازی‌های ملی ساحلی «کیش گیمز ۲۰۲۳» هرچند آنطور که شایسته آن است مورد توجه معاونت ورزش و تفریحات منطقه آزاد کیش قرار نگرفت، اما دستاوردهای این رویداد ورزشی در صنعت گردشگری ورزشی کیش بر همگان روشن است.

قطع یقین رشد صنعت گردشگری ورزشی، تحول اقتصادی عظیمی را برای میزبانان رویدادها در پی خواهد داشت که نتایج آن در بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه و توسعه اقتصادی کشور نمایان می‌شود؛ در همین راستا نیز ضروری است تا سازمان منطقه آزاد کیش نگاه تخصصی‌تری در حمایت از رویدادهای ورزشی ملی موفق و جای دادن آن در تقویم گردشگری کیش داشته باشد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه