امروز: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

ناوگان مینی بوسرانی و صندلی‌های نا ایمن و افزایش حوادث ناگوار

اجتماعی , ناوگان حمل و نقل شهری کیش تاریخ انتشار: 98/10/22 بدون نظر   947 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب؛ از خبرگزاری صدا و سیمای کیش

صندلی‌های بدون کمربند و نا ایمن در مینی بوس‌های کیش می‌تواند منجر به بروز حادثه شود.

صندلی‌های نا ایمن و افزایش احتمال بروزحوادث ناگوار

در ایستگاه مینی بوس بودم که پس از ۷ دقیقه مینی بوسی آمد و با چراغ زدن به من فهماند که جا دارد و من می توانم سوار شوم .
اما وقتی ایستاد ابتدا ۵ نفر پیاده شدند و از بین آنها ۴ نفر مجدد سوار شدند و من هم سوار شدم .
علت این پدیده وجود صندلی های کوچک وسط مینی بوس است که با اهرمی به صندلی های اصلی نصب شده ، کمی از صندلی های دیگر کوچک تر است ، کمربند ایمنی ندارد و از نظر استحکام و ایمنی از صندلی های عادی هم ضعیف تر است .
تعدادی از مسافران روی این صندلی ها که در راهرو مینی بوس است می نشینند و برای پیاده شدن یک مسافر از انتهای مینی بوس تعدادی باید پیاده شوند که نفر آخر پیاده شود و بعد مجدد سوار شوند.!!!
حالا سالهاست که این مینی بوس ها در کیش تردد می کنند و بروز چند حادثه موجب شده است که پلیس راهور و شورای ترافیک تصمیم به حذف و جمع آوری این صندلی ها کنند .
اما چرا این تصمیم به طور کامل عملی نمی شود را باید از مسئولان مربوطه پرسید.

صندلی‌های نا ایمن و افزایش احتمال بروزحوادث ناگوار

شرح ماجرا از زبان مسئولان
سرگرد ایمانی نسب رئیس پلیس راهور در تماس تلفنی ماجرا را شرح داد.
او گفت: مینی بوس های کیش باید این صندلی ها را مطابق مصوبات قانونی جمع آوری کنند و پلیس در این خصوص سلیقه ای عمل نمی کند.
اما آنچه مسلم است همچنان برخی رانندگان مینی بوس به قانون احترام نمی گذارند وپلیس با دیدن این مینی بوس ها آنها را متوقف و جریمه می کند .
رئیس پلیس راهور میزان جریمه به ازای هر صندلی را ۱۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت: مینی بوس ها معمولا ۴ صندلی وسط دارند اما در برخی این تعداد به ۵ صندلی هم می رسد .
حتما این جریمه ۶۰ یا ۷۵ هزار تومانی بازدارنده نیست که هنوز بیشتر مینی بوس ها صندلی های وسط را جمع نکردند.
از سرگرد ایمانی نسب پرسیدم رانندگان مینی بوس با وجود این صندلی های کوچک به راحتی می توانند معاینه فنی دریافت کنند؟ او هم در جواب گفت رانندگان  هنگام دریافت برگه معاینه فنی ، صندلی را از داخل مینی بوس جمع می کنند پس از دریافت برگه معاینه فنی  مجدد صندلی ها را نصب می کنند !!!

صندلی‌های نا ایمن و افزایش احتمال بروزحوادث ناگوار

در سوال دیگری پرسیدم  آیا راهکاری برای جلوگیری از این تخلف آشکار نیست ؟ رئیس پلیس راهور هم در جواب گفت: به کارکنان صدور معاینه فنی ابلاغ کردیم تعداد صندلی را در برگه معاینه فنی ذکر کنند و اگر پلیس مینی بوسی را متوقف کرد و تعداد صندلی بیش از آنچه که در برگه ثبت شده است رویت شود راننده مینی بوس جریمه می شود.
اما این راهکارها گویا جوابگو نیست چون همچنان بیشتر مینی بوس های کیش دارای صندلی های غیر ایمن و خطر آفرین هستند.
مغاری مدیر  حمل و نقل عمومی کیش هم پشت خط ارتباطی ما حاضر شد و از چند و چون ماجرا گفت .
ابتدا به این نکته اشاره کرد که حمل و نقل هم به رانندگان مینی بوس اعلام کرده است صندلی های وسط را جمع کنند .
البته در صحبت های خود به این نکته هم  اشاره کرد که بیش از نیمی از رانندگان صندلی ها را جمع کرده اند اما رصد میدانی ما این آمار را تایید نمی کند .
ناصر مغاری هم با پلیس راهور موافق است اما چرا پلیس و رئیس حمل و نقل حریف رانندگان نمی شوند احتمالا مشکل جای دیگری است .
بهتر دیدم با دبیر شورای ترافیک هم صحبت کنم به سعید پورعلی زنگ زدم او هم چنین گفت: بر اساس قوانین مناطق آزاد که وزاری عضو شورای عالی مناطق آزاد  نهم مهر ۱۳۷۳در کتاب سبز  نوشتند مینی بوس وسیله نقلیه موتوری زمینی است که ۱۰ تا ۲۱ نفر ظرفیت دارد .
پورعلی گفت: در حال حاضر مینی بوس های کیش با احتساب صندلی های غیر ایمن وسط مینی بوس ۲۵ تا ۲۶ نفر مسافر سوار می کنند که این کاملا غیر قانونی است .
او گفت مسافرانی که روی این صندلی ها می نشینند زیر پوشش بیمه هم نیستند.
البته درآمد رانندگان مینی بوس از صندلی های کوچک هم موضوعی است که دبیر شورای ترافیک به آن اشاره کرد اما معتقد است سلامت و امنیت مسافران از درآمد ناپایدار و غیر اصولی بسیار مهم تر است.
وی بر اساس قوانین راهنمایی رانندگی ، شورای ترافیک و مناطق آزاد، ایمنی و امنیت مسافران را در اولویت برشمرد و گفت: تعدادی از مینی بوس ها سرویس مدارس اند و اگر سانحه ای اتفاق افتاد دانش آموزانی که روی این صندلی ها نشستند به جلو پرتاب می شوند و چون کمربند ایمنی هم ندارند ممکن است خسارات جبران ناپذیری به وجود آید و یا منجر به مرگ و میر شود.
من از آقای پور علی پرسیدم همه به غیر قانونی بودن این موضوع معتقدند اما چرا اقدامی عاجل نمی شود؟ او هم گفت : موضوع با جدیت دنبال می شود و به زودی همه رانندگان مینی بوس موظف به جمع آوری صندلی های کوچک وسط مینی بوس هستند اما از مردم هم خواست روی این صندلی ها نشینند.
پای صحبت مردم  
با گشتی در شهر و گفتگو با خانمی میانسال، آقایی مسن ، بانویی جوان ، دانش آموزان و حتی کودکان متوجه شدم مردم هم از نشستن روی این صندلی ها رضایت ندارند اما به یک نکته اساسی اشاره کردند که تعداد مینی بوس در شهر کم است و با توجه به افزایش جمعیت کیش در سال های اخیر و اصلاح قیمت بنزین در چند ماه گذشته مردم به استفاده از مینی بوس بیشتر گرایش دارند و ناگزیر مجبورند روی همین صندلی های غیر ایمن هم بنشینند.

صندلی‌های نا ایمن و افزایش احتمال بروزحوادث ناگوار

تحلیل بیشتر
حوادث رانندگی که یکی از آنها سه هفته قبل رخ داد و موجب شد هفت نفر در این حادثه مصدوم شوند به گفته رئیس پلیس راهور به دلیل  تخلف رانندگان مینی بوس است که روی این صندلی ها مسافر سوار می کنند.
البته مدیر حمل و نقل عمومی کیش هم به نا ایمن بودن صندلی ها اشاره کرد و گفت :  این صندلی ها با یک اهرم به صندلی بغل متصل است و هیچ اهرم نگهدارنده و پایه ای ندارند لذا مسافران هنگام وقوع حادثه با شتاب بیشتری به جلو پرتاب می شوند.
او می گفت: با کش و قوس های متعدد و تلاش های پی در پی سرانجام تصمیم بر آن شد که این صندلی ها جمع شود و از ۷۹ دستگاه مینی بوسی که در شهر تردد می کنند بیش از نیمی از آنها صندلی های وسط را برداشتند و بقیه هم در حال انجام است .
مینی بوسهای کیش یک خط مستقیم از منطقه ی سفین تا بازار مرجان را می پیمایند.

صندلی‌های نا ایمن و افزایش احتمال بروزحوادث ناگوار

بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ضروریت فراموش شده
تعداد مینی بوسها کم است و همین ها نیز وضع مناسبی ندارند ، همه ی آنها قدیمی و فرسوده هستند.
شنیده ها حاکی از آن است که همه ی مینی بوسهای کیش متعلق به دو  نفر مالک  شرکت خصوصی است و رانندگان مینی بوس ها را اجاره می کنند .
مدیر حمل و نقل عمومی هم این موضوع را تا حدی تایید کرد اما گفت تعدادی از رانندگان هم مالک مینی بوس هستند.
این مینی بوسها که مدتی است تعویض نشده اند اکنون نیاز به بهسازی و نوسازی دارند .  
البته در حال حاضر به علت ممنوعیت واردات خودرو کسی نمی تواند خودروی جدید وارد کند.
خودرو های شخصی  ، تاکسی ها و مینی بوس های کیش خارجی هستند و بر اساس قوانین مناطق آزاد خودروی داخلی اجازه تردد در کیش ندارد.  
مسئولان باید برای این مشکل هم چاره ای بیاندیشند .
غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه برنامه های خود در خصوص این موضوع به خبرنگاران اعلام می کند که رفع ممنوعیت واردات خودرو را پیگیری میکند اما هنوز خبر قطعی اعلام نکرده است.
جزیره ی کیش یک مقصد گردشگری است و تقریبا همه ی گردشگران با حمل و نقل عمومی سر و کار دارند بنابراین باید سرویس های حمل و نقل عمومی ، ظاهر مناسبی داشته باشند.
صندلی های وسط مینی بوسها ، علاوه بر خطرناک بودن هنگام تصادف ، در مواقع عادی نیز حادثه می آفرینند ، گاهی پای مسافران به این صندلی ها گیر می کند و روی سر بقیه ی مسافران می افتند ، بعضی اوقات نیز فلزات حاشیه ی این صندلی ها موجب پاره شدن لباس مسافران می شود.

صندلی‌های نا ایمن و افزایش احتمال بروزحوادث ناگوار

اما پای صحبت رانندگان
کرایه مینی بوس روزانه برای هر نفر ۲۰۰۰ تومان است ، هر مینی بوس در طول شبانه روز ۱۵بار مسیر مشخص شده را می پیماید در هر سفر هم ۴ بار صندلی های وسط پُر و خالی می شوند  یعنی ۶۰ بار ، هر مینی بوس ۴ صندلی وسط دارد که با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که رانندگان تاکسی از این صندلی ها عایدی زیادی دارند حالا قطعا جمع کردن این صندلی ها صرفه اقتصادی برای رانندگان مینی بوس  ندارد .
دبیر شورای ترافیک اما جان مسافران را به صرفه اقتصادی رانندگان ارجح می داند و معتقد است رانندگان باید قبل از سود و منفعت خود به فکر جان مسافران باشند.
کلام آخر
تمام این حکایت را خواندید اما آنچه مسلم است مجریان قانون در اجرای قانون کوتاهی می کنند و دود این اهمال به چشم مردم می رود.
مردمی که خودشان هم طالب اجرای قانون هستند و به نظر می رسد در نشست های توجیهی رانندگان حمل و نقل عمومی که معمولا چند باری در سال برگزار می شود باید به ایمنی و امنیت مسافران تاکید جدی شود و با اتخاذ راهکارهای  مناسب مانند تبلیغات و فرهنگ سازی می توان به اجرای صحیح قانون کمک کرد. 

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه