امروز: ۹ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری کیش

اقتصادی , گردشگری , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 99/05/27 بدون نظر   2140 بازدید

اندازه فونت    

رونق هتلداری به رفت و آمد مسافران بستگی دارد، هر چه ظرفیت هتل‌ها تکمیل‌تر باشد، رونق هتلداری بهتر می‌شود.

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری

با شیوع کرونا از اوایل اسفند، تقریبا تمام کشور ما هم از این بیماری تاثیر پذیرفت  و به منظور کنترل شیوع بیماری محدودیت هایی در نظر گرفته شد.
یکی از این محدودیت ها، لغو پروازها بود که به تبع آن ، ورود مسافران به کیش هم به صفر رسید.
همه ی مراکز گردشگری تعطیل شدند و بر اساس دستورالعمل های ستاد کرونا کرکره ها را پایین کشیدند.
جزیره ی کیش با اقدامات کنترلی دقیق، موفق شد تا حدودی شیوع بیماری را کنترل کند و در دو دوره ی شانزده ، و بیست و دو روزه هیچ آماری از مبتلایان به کرونا در کیش ثبت نشد.
همیشه از بیست و پنجم اسفند تا پانزدهم فروردین ، اوج ورود مسافران به کیش است اما شیوع کرونا و لغو پروازها موجب شد که در این مدت تقریبا هیچ مسافری به کیش سفر نکند.
مسئولان شورای جهانی جهانگردی گفته اند: شیوع کرونا موجب از بین رفتن پنجاه میلیون شغل  در جهان شده است و  اگر کرونا به کلی از بین برود، ده ماه زمان لازم است تا صنعت گردشگری به شرایط پیش از کرونا برگردد.
بر اساس استاندارد سازمان ایکائو ، همه ی هواپیماها باید تا پایان سال ۲۰۲۰ فقط از بیست و پنج درصد ظرفیت خود استفاده کنند.
هر چند آمار دقیقی از واحدهای صنفی تعطیل شده و بیکاری ناشی از کرونا وجود ندارد اما آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که حدود پنج هزار نفر در جزیره کیش به علت کرونا شغل خود را از دست داده اند.
الله یار درسخوان ، مدیر عامل جامعه ی مراکز پذیرایی کیش گفت: سیصد واحد صنفی پذیرایی با چهار هزار نفر کارمند در کیش فعالیت می کنند که به علت شیوع کرونا بیست و دو مرکز پذیرایط تعطیل شده و یکصد و بیست نفر هم شغل خود را از دست داده اند.
درسخوان افزود: ما در نقطه ی صفر مرزی هستیم ولی در این چند ماه شیوع کرونا از امکانات و خدمات دولتی برخوردار  نبوده ایم و در حالی که هشتاد و پنج درصد از مراکز پذیرایی متعلق به سازمان منطقه ی آزاد کیش است که آنها را اجاره داده اما نرخ اجاره بها را در این شرایط کاهش نداده است.

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری

رئیس جامعه ی هتلداران می گوید، گردشگری کیش ازاواخر اسفند تا بیستم فروردین حدود پانزده هزار میلیارد ریال خسارت دیده که حدود شش هزار میلیارد ریال از این ضرر و زیان ، مربوط به هتلداران بود.
مسیح الله صفا افزود:هتلداران کیش در ایام نوروز ، به اندازه ی چهار ماه درآمد داشتند اما امسال با وجود نداشتن درآمد ، حقوق کارکنان را پرداخت کردیم هر چند که در این ایام ، دولت از گرفتن اجاره و کسب درآمدش نگذشت.
با فروکش کردن شیوع کرونا از اول خرداد مراکز گردشگری کیش فعالیت خود را به صورت محدود آغاز کردند و با راه اندازی مجدد پروازها و ورود مسافران ، ضریب اشغال هتلهای کیش به حدود شصت و هفت تا هفتاد درصد رسید و موجب خوشحالی هتلداران شد.
اما این خوشحالی دوام چندانی نیاورد ، زیرا با ورود مسافران، که بسیاری از آنها دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کردند ، شیوع کرونا سیر صعودی گرفت.
شیوع مجدد کرونا ، موجب کاهش ورود مسافران شد و ضریب اشغال هتلهای کیش به بیست تا بیست و پنج درصد رسید که این میزان ، اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری

در جزیره کیش پنجاه هتل فعال وجود دارد که همزمان با شیوع کرونا تعطیل شدند و از اوایل خرداد فقط سی هتل فعالیت مجدد خود را با استفاده از هفتاد درصد ظرفیت پذیرش ،  آغاز کردندو بقیه هنوز تعطیل هستند.
هتل های کیش دارای پنج هزار و پانصد اتاق و حدود شانزده هزار تخت هستند.
هتلهای کیش قبل از نوروز با آن دسته از کارکنانی که قصد داشتند به شهرهای خود برگردند تسویه حساب کردند و مقرر شد بعد از عادی شدن شرایط و بازگشایی هتلها بر سر کار خود برگردند.
حدود دو هزار نفر از کارکنان هتلها به شهر و دیار خود رفتند اما حدود دو هزار و دویست نفر از کارکنان هتلها در کیش ماندند که صاحبان هتلها ، هر ماه حقوق و مزایا و خورد و خوراک و مسکن آنها را تامین می کردند.

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری

در تمام دنیا ، دولتها در هفته ی دوم و سوم شیوع کرونا به بخش خصوصی کمک کردند، به کارگران حقوق دادند و از زیان دیدگان حمایت کردند اما به گفته ی رئیس جامعه ی هتلداران کیش  این اتفاق در کیش نیفتاد و  تنها به وعده های رئیس جمهور ، وزیر گردشگری  و وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دلخوش بودیم اما واقعیت این است که امید حمایت شدن نداریم.
مسیح الله صفا می گوید: اصناف کیش هر ماه حدود چهارصد میلیارد ریال حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می کنند و در قبال آن هیچ خدماتی دریافت نمی کنند و این سازمان در ایام شیوع کرونا هیچ حمایتی نکرد .
موضوع را از تامین اجتماعی پیگیری کردیم حبیبی رئیس تامین اجتماعی کیش پاسخ را به مسئولان استانی واگذار کرد ناگزیر به رئیس امور بیمه شدگان تامین اجتماعی هرمزگان تلفن کردم آقای تَنی  هم گفت: آب از سرچشمه گل آلود است مسئولان بالادستی هنوز دستورالعملی ابلاغ نکردند !!
صفا به همکاری نکردن بانکها هم اشاره کرد و گفت: بانکها از صندوق توسعه ی ملی وام با بهره ی یازده درصدی میگیرند و با بهره ی بیست و دو درصدی به ما وام می دهند البته بیست درصد از اصل مبلغ وام را نیز نگه می دارند و سود کل وام را از ما دریافت می کنند.
وی گفت وامهای دوازده و بیست و پنج میلیون تومانی که به هتلداران داده می شود دردی را دوا نمی کند اما می تواند مرهمی بر مشکلات فراوان هتلداران باشد.

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری

در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر تغییر کاربری هتلهای کیش شنیده می شد اما رئیس جامعه ی هتلداران کیش در گفتگوی تلفنی با ما این شایعه را رد کرد و گفت: تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده و در روزهای اخیر چند نفر از تهران برای خرید برخی از هتلهای کیش درخواست کرده اند اما هیچ کدام از هتلداران کیش حاضر به فروش هتل نیستند.
آقای فرشید ابراهیمی ، مدیر هتل صدف کیش هم  به گونه ی دیگری از شرایط هتلداران کیش حرف می زند و می گوید : از همان ابتدا به طور میانگین حدود پنجاه درصد از ظرفیت پذیرش هتل ما اشغال شده است .
ابراهیمی گفت: کارکنان هتل ما از اوایل اسفند به مرخصی رفتند و اوایل خرداد برگشتند و تعدیل نیرو هم نداشتیم ، این کارکنان با ثبت نام در سامانه ی تامین اجتماعی ، مبلغی به عنوان بیمه بیکاری دریافت کردند.
مدیر عامل بازار مرکز تجاری کیش هم می گوید: سازمان منطقه ی آزاد کیش برای ورود گردشگران و رونق اقتصادی کیش تلاش می کند اما اثر گذاری کرونا بیشتر از آن چیزی است که تصور می شد.

کرونا و زمینگیر شدن صنعت هتلداری و گردشگری

بهتر دیدیم موضوع را از  رئیس بانک ملی کیش پیگیری کنم آقای سرداری باف در خصوص ارائه ی تسهیلات به هتلداران گفت: تا کنون هتلداران کیش برای دریافت تسهیلات از بانک ملی درخواستی ارائه نکرده اند  و در صورتی که درخواستی ارائه شود ، بانک ملی از آن استقبال می کند.
وی افزود: متقاضیان تسهیلات باید در سامانه ی کارا ثبت نام کنند و پس از طی مراحل قانونی ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، آنها را به بانکهای عامل معرفی می کند.
برای اطلاع از حمایت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از هتلداران کیش با دفتر آقای نشان ، معاون گردشگری سازمان منطقه ی آزاد کیش تماس گرفتیم اما موفق به گفتگو با آقای نشان نشدیم.

گزارش مکتوب؛ منبع صدا و سیمای کیش

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (132) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (92) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (48) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (105) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (44) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه