امروز: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بررسی اعمال حاکمیت ملی در همایش ایران هم کیش

اجتماعی , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , گردشگری , هنری تاریخ انتشار: 99/11/08 بدون نظر   4814 بازدید

اندازه فونت    

بررسی اعمال حاکمیت ملی در همایش ایران هم کیش

رسانه ها چشم را به واقعیت موجود بسته اند مسائل فرعی را اصلی و مسائل اصلی را فرعی نشان می دهند.


به گزارش  دولتخانه کیش ،جزیره کیش میزبان اهالی فرهنگ و هنر در همایش ایران هم کیش با محوریت اعمال حاکمیت ملی بود.
در این همایش سید علی میر فتاح سردبیر هفته نامه کرگدن سخنرانی خود به موضوع وطن و جایگاه آن پرداخت و گفت: از منظر روزنامه نگاری وقتی از وطن حرف می زنیم حاکمیت از منافع ملی سخن می گوید و عموم مردم سخن حاکمیت را نمی پذیرند.
وی افزود: روشنفکران در خصوص مفهوم وطن با حاکمیت به معارضه بر می خیزند و تعریف مستقلی از وطن و منافع ملی ارائه می کنند.
سردبیر هفته نامه کرگردن این جدایی تعاریف را گاهی ناشی از سوء تفاهم زبانی عنوان کرد و با تمثیلی از قصه های مولانا به توضیح مطلب پرداخت.
وی ذهنیت ها و پیش فرض ها را مانع تفاهم در خصوص تعریف مفهوم وطن دانست و گفت: حکومت به دلایل فرهنگی ،ذهنیتی از طبقه متوسط خصوصا روشنفکران دارد که نمی تواند در داوری هایش دخالت دهد.
او معتقد است در جوامع دموکراتیک هم نسبت به قدرت دینی وجود دارد و هر چه قدرت متمرکز شود بدبینی شدید تر می شود.
سید علی میرفتاح گفت: در جامعه ما بدبینی ادبیات ما را به سمت سوء ظن سوق می دهد ما به شکل تاریخی معتقدیم عاملان افراط و تفریط باعث رواج خرافات در جامعه می شوند و مبالغه مانع از فهم درست زمانه می شود.
وی برای فهم بیشتر از معنی وطن از تمثیل های مولانا از جمله تمثیل کر و بیمار بهره جست و گفت : مشکل ما فقط نسبت به حاکمیت نیست بلکه درباره وطن و هر آنچه که به وطن مربوط می شود درک درستی نداریم .
سردبیر هفته نامه کرگدن گریزی هم به رسانه ها زدو گفت: حضور پر رنگ رسانه های فراگیر کار را برای همه ما سخت کرده است و ما را به موجوداتی که بیمار گونه ، رسانه زده ،ماهواره زده و موبایل زده شده اند تبدیل کرده است.
میرفتاح به دور از خط فکری رسانه های این طرفی وآن طرفی گفت: رسانه ها چشم را به واقعیت موجود بسته اند مسائل فرعی را اصلی و مسائل اصلی را فرعی نشان می دهند.
وی مبالغه را ابزار رسانه خواند که از انسان های عصر حاضر با مبالغه نوستالوژی موجوداتی هپروتی ساخته است.
وی معتقد است یکی ازمشکلات جامعه امروز بی اعتنایی به وطن امروز است.
او اشتیاق بی حدو مرز به وطن تاریخی را یکی از گرفتاری های امروز برشمرد و گفت: هخامنشان ، ایران تاریخی ، بلخ وماورالنهر را می ستاییم و ایران امروز را تحقیر می کنیم و مردمانش را به جهان سومی ، عقب مانده و غیر متمدن می نامیم .
وی گفت: هر چه به ایران تاریخی دل می سپاریم از ایران امروزی می گریزیم و جمع کثیری از افرادی که از وطن مهاجرت کرده اند قصدی جزء گریز از وطن نداشتند.
میر فتاح تن دادن حکومت به این مفاهیم و چند گانگی ها از عجایب روزگار عنوان کرد و گفت : حکومت با ایران هخامنشی می جنگد و دلیل آن همین چندگانگی است .
وی این معارضه نادرست با کورش ،جنگ و حمله اعراب را نادرست عنوان کرد وگفت: اگر تضادها نبود می توانستیم بیشتر به یاری وطن بشتابیم .
سردبیر هفته نامه کرگدن از تعبیر ایران انضمامی استفاده کرد و گفت: ایرانی که همه با اختلاف و شباهت ، آمیخته ای از خوب و بد ، مومن ودهری ، با سواد و بی سواد ، شهری و روستایی و سنتی و مدرن کنار هم زندگی کنند یعنی ایران انضمامی .
وی گفت: برای حاکمیت نیز پسندیده نیست که شهروندانش را تقسیم کند ایران برای همه ایرنیان است و لازم است وطن چیزی بیش تر از شعار انتخاباتی باشد .
ایران اگر برای برخی ایران تر باشد و برای برخی دیگر نباشد ما در وطن غریب می مانیم و ایران برای همه ایران است و غریب بودن در وطن پسندیده نیست.
سخنران دیگر همایش ایران ،هم کیش رضا دوست دبیر برگزاری مراسم بود و با قدردانی از مجموعه یاری دهنده در برپایی این همایش گفت: سرزمین ،جمعیت دایمی و حکومت وطن است و تنها خاک وطن نیست بلکه ،فرهنگ،ادبیات ، دین ،مذهب و قومیت همه در وطن خلاصه شده است .
وی کیش را آیینه صداهای وطن دانست و گفت : کیش در امواج معرفت غوطه ور است ومروارید معرفت را می توان در آن صید کرد .
رضا دوست گفت: کیش اکنون به سوی اهالی فرهنگ و هنر آغوش گشود است و حاکمیت ملی و هویت را می توانیم در اینجا پیدا کنیم .
دبیر همایش گفت: در همایش ایران ،هم کیش از حقوق ، ادبیات ، سینما ، رسانه و موسیقی می توان نشانه های زیادی دریافت.
غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش که در پایان مراسم سخنرانی کرد و در نطقی کوتاه از انتخاب شایسته کیش برای برگزاری همایش گفت و با تاکید بر حفظ میراث ادبی و فرهنگی وطن از پاسداشت خون شهدا سخن به میان آورد.
وی پیشنهاد کرد سخنان مکتوب برجستگان فرهنگی و هنری که برای همایش ارسال کردند ، در قالب ویژه نامه ای منتشر شود تا در دسترس همگان قرار گیرد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (48) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (74) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (111) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه