امروز: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

اگر خواهان پیشرفت و اعتلای کشور هستید مناطق آزاد را به جایگاه اصلی خود باز گردانید

اگر خواهان پیشرفت و اعتلای کشور هستید مناطق آزاد را به جایگاه اصلی خود باز گردانید

سخنان مهم و قابل تامل شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل تسنن جزیره کیش در نشست شورای اداری

اگر خواهان پیشرفت ایران و اعتلای وطن هستید، بدور از همه شعارها و تعارفات معمول و مرسوم اجازه بدهید مناطق آزاد در جایگاه اصلی و واقعی خود قرار گیرد.

بنام خدا
و اما سروران گرامی ، حضار محترم
امروز بار دیگر در آستانه آغاز دوره جدید مدیریتی مناطق آزاد قرار داریم، دوره‌ای که یکی از جوانان شایسته ، موفق و کارآزموده وطن سکاندار آن شده است و امید میرود این بار با واقع بینی و تلاشی مضاعف راه و مسیر درستی در پیش روی مناطق آزاد کشور قرار داده شود.
با آگاهی از سوابق و عملکرد مدیریتی دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد، که چهره ای ملی و وطن دوست می باشند ،این بار توقع هم این است که مسیر حرکت مناطق آزاد، مسیری دیگر و تحول آفرین باشد؛ مسیری که بتواند همانند سال های آغازین شکل گیری ، به اقتصاد و زندگی مردم و فضای سرمایه‌گذاری کشور روح و جان تازه‌ای بدهد و آن را از وضعیت نامطلوب فعلی خارج سازد.
جناب دکتر محمد!
جزیره کیش و همه مناطق آزاد کشور فرصت ها و گوهرهای گرانبهایی هستند که در اختیار اقتصاد و حوزه سرمایه‌گذاری کشور قرار گرفته است تا با برخوردار بودن و بهره گرفتن از قوانین مترقی و متمایز درجهت رشد و شکوفایی کشور و تامین رفاه و آسایش و زندگی بهتر مردم این سرزمین ایفاء نقش کنند . طی سال‌های گذشته با تقدیر و تجلیل از همه زحماتی که برای این مناطق توسط مدیران مختلف کشیده شده است، به گواه فعالان اقتصادی ، این مناطق تنها توانسته اند فقط بخش کوچکی از اهداف و توانایی های خود را متجلی سازند و تنها توانسته اند درصد کوچکی از پتانسیل ها و ظرفیت‌های خود را در جهت خدمت به کشور بکار گیرند .
جناب آقای دکتر محمد! دبیر محترم شورایعالی مناطق آزاد
توقع و خواسته مردم ،فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران این مناطق این است که مناطق آزاد و بویژه جزیره کیش را به راه و مسیر درست آن برگردانید. خواسته فعالین و شاغلین در این مناطق این است که مناطق آزاد طبق قانون خودش اداره و مدیریت شود.طبق قانونی که برای آن مصوب شده و بنا و اساس شکل گیری آن بوده است.چرا که امروزه وضعیت بهبود یا عدم بهبود زندگی اقشار مختلف مردم این مناطق مستقیما به این موضوع ارتباط دارد .
اگر قانون‌گذار مزایا و تمهیداتی در آغاز ، برای فعالیت در این مناطق قائل شده است، به قوت خود باقی بماند نه اینکه در میانه راه و بتدریج نقض و حذف شود! تا فشار و سختی آن هم بر سرمایه گذار و هم بر مردم عادی وارد شود.
باور داشته باشید پتانسیل و ظرفیت جزیره کیش بعنوان اولین و مهم‌ترین منطقه آزاد کشور بعد از چند دهه فعالیت ، در حوزه های مختلف وضعیتی نیست که اکنون در آن قرار گرفته است. چرا علیرغم همه فرصت ها و موقعیت ها در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی ما از طریق کیش نتوانسته ایم حرفی برای گفتن و عرضه کردن در جهان داشته باشیم؟!
ما در کیش و سایر مناطق آزاد کشور قرار بود با دنیا رقابت کنیم و با استفاده درست از ظرفیت های آن در عرصه جهانی بدرخشیم و ظرفیت های ممتاز کشور خود را از این طریق به جهان معرفی کنیم ، اما امروز حتی از مناطق آزاد کشورهای همجوار هم عقب مانده‌ایم. چند دهه از آغاز فعالیت مناطق آزاد کشور ما گذشته است اما فعالین در این مناطق هنوز دغدغه چگونگی اجراء قوانین این مناطق را دارند ، گویی هنوز در آغاز راه هستیم.
جناب آقای دکتر محمد
از شما که امروز سکاندار و فرمانده مناطق آزاد کشور هستید، انتظار داریم قبل از هر تصمیم و عزل و نصب و انتصابی این امور را بررسی و موشکافی کنید. و مدیرانی را در مجموعه خود برگزینید که حقیقتا دل در گرو پیشرفت و سربلندی کشور داشته باشند از افکار و دیدگاههای بلند برای پیشرفت کشور و مناطق برخوردار باشند و جسارت تصمیم گیری خوب برای آبادانی و ارتقاء مناطق را داشته باشند و برای تحقق آن هر هزینه ای را به جان بخرند .
از شما که نشان داده اید مرد میدان و عرصه عمل هستید، انتظار داریم این بار، کیش و مناطق آزاد را عرصه عمل واقعی قرار دهید و آن را برای رقابت با مناطق آزاد جهان آماده کنید. مطمعن باشید در این راه با تکیه بر سرمایه ها و توانمندیهایی که در اختیار دارید هم چنانکه تاکنون در عرصه های مختلف موفق بوده اید این بار نیز قله های بزرگی را در راه خدمت به کشور فتح خواهید کرد.
متاسفانه در همه سال‌هایی که بر مناطق آزاد و کیش گذشته است وعده‌ها و نقشه ها و طرح های فراوانی در جهت همسو شدن با برنامه های اقتصاد جهانی و بین المللی مطرح گردیده که کمتر عملی شده است. در حوزه مسائل اقتصادی، سرمایه‌گذاری، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و… هنوز کیش قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مغفول مانده و دست نخورده‌ای دارد که نیاز است با نگاه و توجهی خاص به جریان بیفتد ، فعال شود و درخدمت پیشرفت و توسعه کشور قرار گیرد.
جناب آقای دکتر !
ظرفیت‌های جامعه محلی کیش، ظرفیت و پتانسیل کوچک و کم‌اهمیتی نیست. در هر دوره از عزل و نصب‌ها و انتصاب‌ها متأسفانه شاهد گسیل شدن نیروهای فراوانی به جزیره کیش هستیم که بعضاً با اصول اولیه فعالیت در مناطق آزاد هم آشنا نیستند. و مدتها زمان سپری و در واقع هدر داده می شود تا با کار در مناطق آزاد آشنا شوند، در صورتی‌که جزیره کیش خود دارای نیروها و جوانان تحصیل کرده و موفقی هست که می‌توانند بخوبی در عرصه مدیریت منطقه بدرخشند و خدمت کنند. وتاکنون تجربه نشان داده است توجه به این موضوع عواید زیادی برای منطقه و رضایتمندی مردم را بهمراه داشته است . توصیه بنده این است از این نیروها غافل نمانید ، آنها واقعا وطن و سرزمین خود را دوست دارند و اگر فرصت و مجال یابند جانانه برای آن جانفشانی می کنند کما اینکه تجربه نشان داده است اندک مدیران بومی و محلی ودرد آشنا که چنین فرصتی یافته اند بسیار قوی و موفق عمل کرده اند . خواهشمندیم بجای شکل گرفتن جابجایی های مکرر و پر حجم در جهت توانمند ساختن نیروهای منطقه و استفاده از آنها اهتمام ورزید .
جناب آقای دکتر !
لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمائید نیروهای محلی و بومی منطقه نه تنها در کیش بلکه در همه مناطق آزاد کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرند و از ظرفیت آنها بهتر و بیشتر استفاده شود. نیروهایی درد آشنا، دلسوز و کارآمد که می‌توانند مسیر رشد و تحول و توسعه مناطق را شتابی دوچندان بخشند. تجربه نشان داده است در عرصه مدیریت‌ها گرایش به استفاده از توانمندیهای نیروهای بومی و محلی مناطق و بکارگیری جوانان کارآمد و تحصیل‌کرده آن چنان که در نقاط مختلف دنیا در توجه به جوامع محلی تجربه شده است، بعلت وابستگی های خاص منطقه ای ،شتاب توسعه و پیشرفت را دوچندان می‌سازد و موانع و مشکلات را به حداقل می‌رساند. در اینجا باید عنوان کنم توجه به مناطق همجوار کیش نیز از نکاتی است که همواره مورد غفلت قرار گرفته است . توجه نه از نظر صرفا کمک به این مناطق بلکه از این نظر که این مناطق از چه ظرفیت هایی برای ارتباط با سرزمین اصلی و خدمت به کیش برخوردارند و با اندک برنامه ریزی می توان همه این ظرفیت ها را در خدمت توسعه کیش قرار داد .
جناب آقای دکتر محمد
کیش و مناطق آزاد فرصت گرانبهایی برای کمک به اقتصاد و سربلندی ایران عزیز است؛ اگر از این ظرفیت خوب و درست استفاده شود، بسیاری از وابستگی‌ها و نیازهای کشور کم می‌شود . کیش و مناطق آزاد می‌توانند دروازه تعامل کشور با اقتصاد جهان ‌باشند. جزیره کیش همواره یکی از قدیمی ترین مرکز تجارت منطقه بوده است و در مراودات منطقه ای سر آمد بوده است اما آیا امروز می توان از پیشتازی کیش در این عرصه صحبت کرد؟
جناب آقای دکتر محمد
در خصوص مباحث فرهنگی و اجتماعی که میدانم دغدغه مهم حضرتعالی است –علیرغم همه مباحثی که بعضاً در حوزه فرهنگی و اجتماعی در مورد کیش در خارج از جزیره مطرح می‌شود، باید عرض کنم خوشبختانه جزیره کیش از نظر فرهنگی و بویژه امور دینی می‌توان به جرأت عنوان کرد در کشور سرآمد است. در اینجا مسلمانان شیعه و سنی با وحدت کامل و برادری در کنار هم زندگی می‌کنند و برنامه‌های دینی و مذهبی با بهترین و گسترده‌ترین وضعیت ممکن در این‌ جزیره برگزار می‌گردد که رضایت‌مندی بسیاری از علما و بزرگوارانی که از این منطقه بازدید داشته اند بخوبی گواه این موضوع می‌باشد.
جناب آقای دکتر !
تقاضا مندیم موضوع بومیان و ساکنین محلی کیش که در این چند روز گذشته نیز شاهد بودیم یکی از دغدغه های اصلی شما ست مورد توجه ویژه ای قرار گرفته شود. همانگونه که در اهداف مناطق آزاد کمک به بهبود و ارتقا ء معیشتی ساکنان محلی مناطق ذکر گردیده است انتظار این است ترتیبی اتخاذ گردد در تنظیم دستورالعمل ها و بخشنامه ها جامعه بومی و محلی که از نظر توان اقتصادی و مالی نسبت به جامعه سرمایه گذار و فعالین اقتصادی از توانایی کمتری برخوردارند مورد توجه ویژه قرار گیرند و از تسهیلات و تمهیداتی مناسب در جهت امور معیشتی زندگی خود قرار داشته باشند . خوشبختانه طی یکی دو سال گذشته نگاه مسئولان منطقه آزاد کیش به منطقه بومی نشین و امور بومیان تغییر نموده و شاهد اقدامات خوبی در این مناطق بوده ایم که جای تقدیر و تشکر دارد .
جناب دکتر محمد!
در اینجا در جزیره کیش سرنوشت همه ما چه فعالین در حوزه اقتصادی ، بازار و تجارت و سرمایه گذاری و گردشگری و بومیان زنجیروار بهم مرتبط است ،بنده اگر در کنار دغدغه های اجتماعی و فرهنگی و دینی ام که رسالت اصلی ام هست از اقتصاد و سرمایه گذاری و تجارت صحبت می کنم و از مشکلات بازاریان می گویم بخاطر این است که میدانم و اعتقاد دارم کیش را همه ما با هم ساخته ایم از بومی تا سرمایه گذار و مردان شریف بازارو تجار ، از مردان زحمت کش صنعت و تولید تا فعالین در حوزه گردشگری . هدف و درد همه ما مشترک است جناب محمد! همه ما خواهان پیشرفت و اعتلای وطن زیر سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و در چارچوب توجه به همه ارزش های اسلامی و ایرانی هستیم . مطمعن باشید همه ساکنان کیش در کنار همه فعالیت های اقتصادی و تجاری دغدغه بزرگ شان رعایت و حفظ ارزش ها و اخلاقیات اسلامی و اجتماعی است.
ثبات مدیریت ،اجرا درست قوانین و شفاف سازی که جنابعالی برآن تاکید ورزیده اید خواسته مشترک همه ماست چرا که عدم توجه به این مقوله ها تاکنون لطمات جبران ناپذیری بر مردم منطقه و بر روند رشد و توسعه و آبادانی جزیره وارد ساخته است.
جناب دکتر
اگر خواهان پیشرفت ایران و اعتلای وطن هستید، بدور از همه شعارها و تعارفات معمول و مرسوم اجازه بدهید مناطق آزاد در جایگاه اصلی و واقعی خود قرار گیرد. از شما انتظار داریم در مرکز ، در هیات دولت ، در مجلس برای احقاق حقوق مناطق آزاد بجنگید ،چرا که مناطق آزاد اگر درست مدیریت شوند و درست هدایت شوند، می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور را بخصوص در شرایط فعلی حل کنند. در حوزه تجارت، در اقتصاد، در صنعت، در سرمایه‌گذاری، در حوزه گردشگری و… ظرفیت‌هایی در جزیره هست که متأسفانه تاکنون بنا به دلایلی شکوفا نشده است و اطمینان داریم اراده و تفکرات شما این امر را محقق خواهد ساخت .
امیدواریم و یقین داریم در انتخاب چهره ها و نیروهای اثر گذار بر فعالیت منطقه توجهی به گرایشات قومی و سیاسی و جناحی نخواهید داشت چرا که کیش بواقع یک پروژه ملی است و من امیدوارم همه کسانی که دل در گرو سربلندی و موفقیت ایران عزیز دارند بتوانند در آن نقش آفرینی کنند .اجازه دهید اکنون که قرار است کیش یک الگو و نمونه باشد در این مورد هم نمونه و الگوی کشور باشد ،یعنی منطقه ای برخوردار از مدیرانی با هر نوع گرایش سیاسی و حزبی و جناحی اما نگاهی ملی به پیشرفت کشور و کیش داشته باشند . اگر اینگونه باشد دل نگرانی های فعالین این منطقه در وزیدن باد هر نوع تغییرات مستمر مدیریتی در پی هر تصمیم و تغییری در مرکز مرتفع خواهد شد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (115) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه