امروز: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیافزود / این بارپروژه خودکفایی در برنج!!

اجتماعی , اقتصادی , سلامت , فرهنگی تاریخ انتشار: 00/11/17 بدون نظر   750 بازدید

اندازه فونت    
از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیافزود / این بارپروژه خودکفایی در برنج!!

از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیافزود : این بارپروژه خودکفایی در برنج!!

خبرنگاری در حوزه کشاورزی از من بعنوان یک محقق حوزه آب و روستا درخصوص طرح مسأله حیرت آور خودکفایی در کشت برنج توسط وزیر جهاد کشاورزی می پرسد نظر شما چیست. وقتی خود وزیران و هیات دولت از همه ما بیشتر به منابع اطلاعات دسترسی دارند و وضعیت را می‌دانند و این تصمیمات را می‌گیرند چه می توان گفت؟

حقیقتا پاسخی برایش نیست، البته بدیهی است که ما به این نوع خبرها واکنش نشان دهیم و چه بسا بعد مثل بقیه مسائل محیط زیست، خاک و آب‌های زیرزمینی و فرونشست، نابرابری، فقر و مهاجرت تبدیل به خبرهای عادی و روزمره می شود. گاهی تایید و گاه تکذیب می گردد و گاهی هم بدون واکنش مسئولان به پشت صحنه منتقل می شود. این مسائل مرا به یاد چند سطر از کتابی که دو سال پیش با کمک استادم ترجمه کردم و انتشارات دانشگاه شیراز چاپ کرد می اندازد. در جایی از این کتاب نویسنده می گوید:

مسأله امروز ما این است که ما اهلی شده ایم، قیود و معانی و سیاست‌های سرکوبگر و مخاطره آمیز را به عنوان قانون، سنت، رسم، روزمرگی و عادت و سیاستگذاری .. پذیرفته ایم، آنقدر که حتی می توانیم برای مرگ، کشتار، تخریب، فقر و نابرابری در همه سطوح توجیهی قانع کننده برای افکار عمومی بیاوریم!!
اما جامعه ما برای بقا و پایداری به شقی رام نشدنی، سرسخت و تسلیم نشو در جهت خروج از جهان متوهمی که برایمان ساخته اند و همچنین عادی انگاری چالش های مهم نیاز دارد.

یک جایی کارل مارکس می گوید: اگر خودمان مرتب در مورد آنچه هستیم و آنچه میخواهیم باشیم، مفاهیم سلطه جویانه غلط را خلق کنیم و در مقابل اشتباهات ویرانگر سر خم نموده و توجیه شان کنیم، لاجرم زندگی مان در یک جهان توهمیِ پایدار خواهد گذشت. ( در حالیکه در همان زمان و در دنیای واقعی جهان و زمین ناپایدار زیر پایمان درحال فرونشست است)

حقیقت این است که چیزی که نیاز داریم
Intellectual wilding
«خردمندی رام نشده» است، یک نوع مقاومت خردمندانه در برابر اهلی سازی سیستماتیک و توجیه گری است که با تشخیص توهمات و به چالش کشیدن مسائل بغرنج، حیات مان را از اهلی شدن و غرق شدن در عادی پنداری ها و جهان توهمی نجات دهد.

شاید توسل به این شق رام نشده بتواند ما را از مشی «پروژه ای شدن» که گرفتارش شده ایم نجات بخشد و بتدریج و با تغییر نگرش مان به مسائل و چالش ها؛ آن چیزی که کم داریم یعنی «فرآیندی کردن تسلیم نشدن» همه مردم و بویژه ذینفعان در برابر تصمیمات غلط و سیاست گذاری برای اجرای پروژه های مخاطره آمیز اتفاق افتاده و به خط و مشی غالب ما برای نجات منابع حیاتی سرزمین مان تبدیل شود.

حوزه آب و کشاورزی دقیقا جایی است که نیاز به رام نشدن خردمندانه دارد و نجات آب‌های زیرزمینی، تالابها، چشمه ها، رودها و سایر منابع آب و خاک از دست تصمیمات متوهمانه و خردستیز همچون طرح خودکفایی در برنج، آنهم در کشوری با آب و هوای نیمه خشک باید اولویت همه خردمندان دلسوز این سرزمین باشد.

نکته قابل تامل این که در دو استانی که شرایط کشت برنج دارند، ۵۳ درصد از زمین‌های کشاورزی و جنگل در روز روشن و درست جلو چشم مسئولان نهادهای مختلف، از جمله جهاد کشاورزی تبدیل به ویلا شده اند!! / مهتا بذرافکن

 

 

 

 

 

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (61) سازمان منطقه آزاد کیش (185) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (61) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (96) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (51) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (123) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (119) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه