امروز: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مناطق آزاد ۶ برابر ارز بری برای واردات ارز آوری بابت صادرات دارد

مناطق آزاد ۶ برابر ارز بری برای واردات ارز آوری بابت صادرات دارد

مناطق آزاد ۶ برابر ارز بری برای واردات ارز آوری در قبال صادرات دارد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به جهش در ارز آوری مناطق آزاد، گفت: میزان ارز آوری و صادرات غیر نفتی از مناطق آزاد به ۱۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش «حجت‌الله عبدالملکی» روز سه شنبه در دومین جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری و صادرات منطقه آزاد کیش با بیان اینکه میزان ارز آوری مناطق آزاد در مقایسه با مصرف ارز در این مناطق ۶ برابر شده است، اظهار کرد: با تلاش‌های شبانه روزی دولت سیزدهم در کمتر از ۲ سال، تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد و شیب افزایشی مناسبی دارد.

وی ادامه داد: تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه سبب شد که نگاه متفاوتی نسبت به مناطق آزاد شکل بگیرد که قطع یقین تسهیل کننده مسیر توسعه خواهد بود؛ به طور مثال در یک بازه زمانی، اختصاص ارز نیمایی به مناطق آزاد با تصمیم بانک مرکزی متوقف شد؛ بانک مرکزی ارز بر بودن مناطق آزاد را دلیلی بر تصمیم بر عدم اختصاص ارز نیمایی به تولید کنندگان این مناطق عنوان کرد که طی جلسات تخصصی و اعلام جهش صورت گرفته در میزان ارز آوری مناطق آزاد، این بخشنامه حذف و تولید کنندگان مناطق آزاد بار دیگر از ارز نیمایی برخوردار شدند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه فرار مالیاتی در مناطق آزاد نزدیک به صفر رسیده است، افزود: برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی تدابیری از سوی دولت اتخاذ شد که خوشبختانه اثر بخش بود.

حتی با یک دلار قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در گذشته، مناطق آزاد متهم به قاچاق بودند، گفت: امروز با اقتدار اعلام می‌کنیم که هیچ کالایی بدون ثبت وارد مناطق آزاد نمی‌شود؛ برخی موارد قاچاق نیز به منطقه آزاد بودن ربطی ندارد و تمامی مناطق مرزی کشور درگیر آن هستند.

وی با اشاره به تراز اقتصادی مثبت مناطق آزاد در دولت سیزدهم، افزود: تراز مثبت مناطق آزاد به بیش از ۷۷۰ میلیون دلار رسیده است و این روند در سال جاری افزایش چشم گیری خواهد داشت.

«عبدالملکی» با تاکید بر اینکه حتی با یک دلار قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم، اظهار کرد: حساسیت بالایی در جلوگیری از قاچاق در مناطق آزاد وجود دارد که نقش بسزایی در کنترل این معضل اقتصادی داشته است.

وی با اشاره به تراز اقتصادی مثبت مناطق آزاد در دولت سیزدهم، افزود: تراز مثبت مناطق آزاد به بیش از ۷۷۰ میلیون دلار رسیده است و این روند در سال جاری افزایش چشم گیری خواهد داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تولید، صادرات، انتقال فن آوری، جذب سرمایه گذار خارجی، تامین نیازهای کشور و ایجاد عمران و آبادانی را از مهمترین وظایف مناطق آزاد توصیف کرد و ادامه داد: متاسفانه تاکنون انتظاری که از مناطق آزاده بوده به نحو مطلوب برآورد نشده است.

مناطق آزاد بهشت سرمایه گذاری هستند

وی ایران را سرزمین ناشناخته سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: مناطق آزاد ایران بهشت سرمایه گذاری است.

«عبدالملکی» اضافه کرد:‌ هزینه‌های پایین نیروی کار، انرژی، تامین مواد اولیه و اقامتی در ایران سبب شده که کشورمان شرایط جذابی برای سرمایه گذاران خارجی داشته باشند.

وی با بیان اینکه طی ۴۳ سال گذشته شاهد یک توسعه بی نظیر در زیرساخت‌های کشور بوده‌ایم‌،‌ اظهار کرد: شبکه جاده‌ای، فرودگاه، شبکه آب و حامل‌های انرژی، دانشگاه‌ها و شبکه اطلاعات و ارتباطات در طول انقلاب اسلامی توسعه بی نظیری داشته و زیرساخت‌های جذب سرمایه گذاری را ایجاد کرده است.

دسترسی با بازار داخلی ایران با ظرفیت ۵۰۰ میلیارد دلاری، دسترسی به بازار کشورهای همسایه با ظرفیت ۶۰۰ میلیارد دلاری و دستری به سراسر جهان با قرار گیری در آب‌های آزاد شرایطی را فراهم کرده که می‌تواند نقش بسزایی در جذب سرمایه گذار ایفا کند.

وی با بیان اینکه مزیت‌های مختص مناطق آزاد همچون معافیت‌های مالیاتی از دیگر جاذبه‌های سرمایه گذار در این مناطق هستند، افزود: شرایط سرمایه گذاری در مناطق آزاد سهل‌تر از سرزمین‌ اصلی است که مشوقی برای جذب سرمایه گذاری است.

«عبدالملکی» با انتقاد از بروکراسی اداری موجود در برخی از مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذار، بیان کرد: یکی از دلیل‌های کندی جذب سرمایه گذار، ایجاد قید و بندهایی است که دستاوردی جز بروکراسی اداری ندارد؛ هیات مدیره مناطق آزاد در سطح اول، شورای عالی مناطق آزاد در سطح دوم و مجلس شورای اسلامی در سطح سوم می‌توانند تسهیل کننده سرمایه گذاری باشند.

ارزش بسته‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد به ۲۰ میلیارد یورو می‌رسد

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد باید به بسته‌های سرمایه گذاری تبدیل شود، اضافه کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تا پایان سال جاری بیش از یک هزار و ۶۰۰ بسته سرمایه گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو در مناطق آزاد ایران تعریف می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ادامه حضور در نمایشگاه‌های بین المللی را موثر در جذب سرمایه گذار خارجی دانست و اظهار کرد: تا پایان سال جاری فرصت حضور در ۱۵ نمایشگاه بین المللی داخلی و خارجی را خواهیم داشت که باید از این فرصت برای شناساندن ظرفیت‌های جذب سرمایه گذار بهره برد.

تجار چینی و اماراتی تمامی بسته‌های سرمایه گذاری را دریافت کردند

وی با اشاره به دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مشهد،‌ بیان کرد: تجار اماراتی و چینی تمامی بسته‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران را دریافت کردند و استقبال کم نظیری انجام شد.

«عبدالملکی» با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی تخصصی بسته‌های سرمایه گذاری در مناطق آزاد، گفت: ضعف در اطلاع رسانی مناطق آزاد کاملا مشهود است؛‌ مناطق آزاد باید اطلاع رسانی خود را در سطح ملی ارتقاء دهند.

بانک توانمندی‌های صادراتی در مناطق آزاد شکل بگیرد

وی با بیان اینکه بانک توانمندی‌های صادراتی در مناطق آزاد شکل بگیرد، افزود: نقش مناطق آزاد در توسعه صادراتی باید پر رنگ تر شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد، «کیش» را مرکزی برای معرفی کالاهای خدماتی و تولیدی جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی عنوان کرد و ادامه داد: اقدامات جهادی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش در تلاش برای توسعه این منطقه ستودنی است.

وی در رابطه با حضور سازمان منطقه آزاد کیش دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مشهد، بیان کرد: سازمان منطقه آزاد کیش قوی ترین حضور را در این نمایشگاه داشت و بیشترین تفاهمات را امضا کرد؛ ابتکارات سازمان منطقه آزاد کیش در این نمایشگاه در جذب سرمایه گذار باید الگویی برای سایر مناطق باشد.

وی اضافه کرد: طرح‌هایی همچون بهره مندی منطقه آزاد کیش از اینترنت آزاد با سرعت بالا در مقایسه با سرزمین اصلی در دست بررسی است.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (115) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه