این روزها اخبار مختلف در خصوص قیمت سوخت و سهمیه بندی آن منتشر می شود اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته می شود کیفیت سوخت است که می تواند به شکل همزمان بر روی آلودگی شهرها و سلامت موتور خودروها تاثیر گذار باشد.
از سوی دیگر در ماه های اخیر کاهش عرضه بنزین در جایگاه ها تبدیل به معضلی برای برخی از مراجعان به جایگاه ها شده است اما به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت هم اکنون مشکلی در توزیع بنزین سوپر در جایگاه ها وجود ندارد و هر جایگاهی که توان توزیع و درخواست مصرف داشته باشد این سوخت عرضه می شود، اما با مراجعه به پمپ بنزین ها می توان دریافت که روند توزیع بنزین سوپر از نظم سابق برخودار نیست.
در این بین ضمن بررسی تفاوت های فنی انواع بنزین به همراه مضرات و مزایای سوخت عرضه شده در جزیره کیش بر روی خودروها مطالبه و سوالی که اذهان عمومی را به خود مشغول کرده را مورد سوال و دریافت پاسخ از جانب مسیولین حوزه پخش فرآوردههای نفتی کیش قرار میدهیم.
فرق بنزین سوپر و معمولی + تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴
فرق بنزین سوپر و معمولی مسلما در خودروهای توربو شارژ به خوبی خودش را نشان می دهد و همانطور که می دانید بنزین سوپر و معمولی قیمت متفاوتی هم دارند. ما در این مقاله قصد داریم ۳ نوع بنزین معمولی، بنزین سوپر و بنزین یورو ۴ را با یکدیگر مقایسه کنیم و برای شما تفاوت بنزین معمولی و یورو ۴ را توضیح خواهیم داد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بنزین سوپر و یورو ۴ هم در جایگاه های سوخت عرضه می شود و تفاوت های این بنزین ها بیشتر در عدد اکتان خودش را نشان خواهد داد.
بنزین معمولی چیست
بنزین معمولی همان بنزین رایجی است که در تمام پمپ بنزین ها در حال ارائه بوده از در حدود ۱۵ درصد نفت خام تشکیل شده است و مناسب برای موتورهای احتراقی می باشد. بنزین معمولی را از روی رنگ قرمز و عدد اکتان ۸۷ آن می شناسند و عدد اکتان، یکی از پارامترهای میزان متراکم شدن سوخت در موتور پیش از شروع احتراق است.
مسلما فرق بنزین سوپر و معمولی هم در عدد اکتان آنهاست و زمانی که شما بنزین را به موتور خودرو می رسانید، هرچه اکتان سوخت بیشتر باشد زمان جرقه زنی کوتاه تر شده و آرام سوزی بنزین در موتور ماشین بهتر انجام می شود. بنزین معمولی اکتان پایین تری نسبت به بنزین سوپر دارد و اگر در موتور خودرویی که نیازمند بنزین سوپر است، از بنزین معمولی استفاده کنید به علت وجود قطرات ناهماهنگ تزریقی، موج انفجاری یکنواخت به وجود نخواهد آمد. دلیل آنهم این است که حجم مناسب بنزین با زمان بندی مرتب در محفظه احتراق تزریق نمی شود و موتور خودرو به مرور زمان آسیب خواهد دید.
استفاده از بنزین معمولی در موتورهای توربو موج احتراق مخرب تولید خواهد کرد که فشار زیادی به موتور وارد خواهد آمد و هدر رفت انرژی مکانیکی بیشتر خواهد بود. همچنین باید بدانید که بنزین معمولی از بنزین سوپر ارزان تر است و این سوخت در تمام پمپ بنزین های کشور در دسترس تر می باشد. همچنین از مضرات بنزین معمولی می توان به ایجاد رسوب در پیستونها، ، ایجاد خرابی در شمعها، ایجاد خام سوزی بنزین در موتور، احتمال روغنسوزی، پوسیدگی و شکستن سوپاپ ها و آلودگی بیشتر نسبت به بنزین سوپر اشاره کرد.
تفاوت بنزین قرمز و سبز
اساساً بنزین خام بی رنگ است و رنگ بنزین نشان دهنده کیفیت سوخت نیست، بلکه این تفاوت رنگ ها تولید کنندگان ایجاد می کنند تا بتوان نوع های مختلف بنزین را از هم متمایز کرد. یکی از روش های تشخیص بنزین سوپر از معمولی، رنگ بنزین است. بنزین سوپر در گذشته به رنگ سبز بود و در حال حاضر زرد رنگ می باشد و رنگ بنزین معمولی (یورو ۲) صورتی مایل به قرمز است. با این اوصاف، رنگ بنزین بیشترین کاربرد را برای شناسایی بنزین سوپر از بنزین معمولی دارد.
مشخصات بنزین یورو ۲
این استاندارد هماطور که گفته شد از سال ۱۹۹۶ و پس از استاندارد یورو ۱ به اجرا درآمد و محدودیتهایی برای کربن مونوکسید تولید شده به اجرا گذاشت. همچنین یک حد معینی را برای هیدروکربنهای نشتی و اکسید نیتروژن در نظر گرفت که باعث کاهش سطح آلایندگیها میشد. البته میزان دیگری از محدودیتها را هم برای موتورهای بنزینی و دیزلی در نظر گرفت که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. کربن مونوکسید موجود در بنزین یورو ۲ به مقدار ۲.۲ گرم برای هر کیلومتر پیموده شده است. همچنین اکسید نیتروژن، هیدروکربن آن هم برای هر کیلومتر طی شده ۰.۵ گرم است. البته این میزان برای کربن مونوکسید موجود در گازوئیل ۱یک گرم در هر کیلومتر پیموده شده است. برای اکسید نیتروژن، هیدروکربن گازوئیل هم مقدار آن ۰.۷ گرم در هر کیلومتر طی شده است. البته مشخصه تیتانیوم هم برای گازوئیل در دسترس بوده که مقدار آن ۰.۰۸ گرم برای هر کیلومتر پیموده شده است.
مشخصات بنزین یورو ۴
این استاندارد در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید و کربن مونوکسید بنزین یورو ۴ به مقدار ۱یک گرم برای هر کیلومتر پیموده شده است. اما میزان هیدروکربن و اکسید نیتروژن آن متفاوت است. هیدروکربن بنزین یورو ۴ به ازاء هر کیلومتر طی شده به مقدار ۰.۱ گرم و اکسید نیتروژن آن ۰.۰۸ گرم است. استانداردهای یورو ۴ در دیزل هم نسبت به یورو ۲ تغییراتی داشته است که کربن مونوکسید آن به ازای هر کیلومتر ۰.۵ گرم و اکسید نیتروژن، هیدروکربن موجود در این سوخت ۰.۳ گرم برای هر کیلومتر طی شده است. همچنین مقدار تیتانیوم این دیزل ۰.۰۲۵ کیلوگرم در یک کیلومتر پیموده شده است.
قیمت بنزین معمولی و سوپر
بنزین سوپر و معمولی علاوه بر تفاوت در عدد اکتان در قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. بهطورکلی هرچقدر عدد اکتان بنزین بالاتر برود و کیفیت آن بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. هم اکنون در کشور ما قیمت هر لیتر بنزین معمولی سهمیهای ۱۵۰۰۰ ریال بوده درحالیکه همین بنزین بهصورت آزاد با قیمت ۳۰۰۰۰ ریال در دسترس خواهد بود. همچنین بنزین سوپر در حال حاضر با قیمت ۳۵۰۰۰ ریال عرضه میشود.
نظر شما