امروز: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

ماجرای تاکسی‌های اینترنتی در کیش/ انضباط اجتماعی در جزیره قربانی نمی‌شود

ماجرای تاکسی‌های اینترنتی در کیش/ انضباط اجتماعی در جزیره قربانی نمی‌شود

ماجرای تاکسی‌های اینترنتی در کیش/ انضباط اجتماعی در جزیره قربانی نمی‌شود

کیش- ایرنا- تاکسی اینترنتی پایانه درون شهری یکی از نمونه‌های نسل جدید حمل و نقل شهری است که به وسیله اینترنت و نرم‌افزار موبایلی امکان سفرهای درون شهری را برای مسافران فراهم می‌کند؛ این سرویس‌ امروزه به عنوان یک تسهیل کننده کسب و کار نقش قابل توجهی در حمل و نقل عمومی بر عهده گرفته است.
دلایل مختلفی برای استقبال از تاکسی‌های اینترنتی از قبیل راه اندازی سریع نرم افزار، آسانی استفاده، قابلیت ردیابی سفر، قیمت شفاف، پشتیبانی مطرح است که نه تنها اسباب راحتی برای مشتریان را فراهم کرده بلکه نقش بسزایی در اشتغال زایی نیز ایفا می‌کند.
تاکسی‌های اینترنتی البته فاتحه‌ بر پیکره تاکسی‌های تلفنی سنتی نیز خوانده و عملا آنان را از رده خارج است، اما با تمامی نقاط مثبت و منفی شرط اصلی برای فعالیت و تداوم هرگونه کسب و کار اینترنتی و غیر اینترنتی، نقش آن در برقراری نظم اجتماعی است.
توجه به نظم اجتماعی در جزیره زیبای کیش به دلیل گردشگری بودن این منطقه، سبب شده تا مدیریت شهری این جزیره حساسیت لازم برای نحوه خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد؛ در همین راستا نیز تاکسی‌های اینترنتی برای فعالیت در این جزیره ملزم به رعایت مواردی هستند که شاید در سرزمین اصلی کمتر توجهی به این موارد شده است.

با تمامی این اوصاف، هر ازگاهی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با نحوه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در کیش منتشر می‌شود که بررسی کلی این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت.
در مرحله نخست به سراغ «میثم سام بند» مدیر حمل و نقل عمومی کیش رفتیم تا از جزئیات دقیق چگونگی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در این جزیره مطلع شویم.
ایرنا: بفرمایید اولین حضور رسمی تاکسی اینترنتی در کیش چه سالی بود و آیا مجوزهای لازم در این راستا برای فعالیت این شرکت صادر شده بود؟
پاسخ: در سال ۱۳۹۹ یک تفاهم نامه همکاری سه ماه بین یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی با منطقه آزاد کیش منعقد شد؛ البته این تفاهم نامه هیچگاه به قرارداد منجر نشد و بلاتکلیف ماند.
مناطق آزاد زیر نظر وزارت کشور نیستند و با قوانین مختص خود اداره می‌شوند که با توجه به این مورد، تمامی شرکت‌های حاضر در منطقه آزاد کیش نیز ملزم به رعایت آن هستند.
ایرنا: شرکت‌های تاکسی اینترنتی بدون مجوز فعالیت در کیش، چگونه در حال خدمات رسانی هستند؟
باید توجه کرد که نباید حتی رونق کسب و کار سبب ترویج بی نظمی در جامعه شود.
پاسخ: تاکسی‌های اینترنتی جز مشاغل تسهیل کننده کسب و کار محسوب می‌شوند و ما نهایت همکاری برای حمایت از آنان داشته و داریم؛ اما باید توجه کرد که نباید حتی رونق کسب و کار سبب ترویج بی نظمی در جامعه شود.
در سوم آذرماه سال ۱۴۰۱ و طبق اعلام دادستانی و نظر شورای تامین و شورای ترافیک جزیره کیش، شرکت‌های تاکسی اینترنتی ملزم شدند تا برای فعالیت در جزیره کیش مجوزهای لازم از سازمان منطقه آزاد را اخذ کنند.
ایرنا: آیا تاکسی‌های اینترنتی برای فعالیت در سرزمین اصلی نیز ملزم به اخذ قرارداد با مجموعه‌های مدیریت شهری هستند؟
پاسخ: همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، این شرکت‌ها در سرزمین اصلی با توجه به دستورالعمل وزارت کشور فعالیت می‌کنند؛ اما باید توجه کرد که مناطق آزاد زیر نظر وزارت کشور نیستند و دستورالعمل‌های ویژه خود را دارند.

ایرنا: منطقه آزاد کیش شرایط خاصی برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در جزیره دارد که شرکت‌های فعال در این حوزه رغبتی به امضای قرارداد ندارند؟
پاسخ: جزیره کیش به دلیل اینکه یک منطقه گردشگری است باید الگویی در برقراری نظم اجتماعی باشد؛ فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در قالب ناوگان حمل و نقل عمومی در تمامی جهان شرایط خاصی دارد که در جزیره کیش نیز حساسیت لازم برای آن وجود دارد و رعایت و عدم رعایت این شرایط در سرزمین اصلی دلیلی بر کم اهمیت بودن این موارد نباید تلقی شود.
ورود و فعالیت بدون ضابطه تاکسی‌های اینترنتی در جزیره کیش سبب ایجاد نارضایتی از ناوگان حمل و نقل عمومی شده بود. در ناوگان حمل و نقل عمومی کیش حتی به سن راننده، وضعیت خودرو، سوء پیشینه و گواهی عدم اعتیاد راننده و نوع برخورد با مسافر توجه ویژه‌ای می‌شود و رانندگان لباس فرم مخصوصی دارند که این موارد در فعالیت تاکسی‌های اینترنتی پلاک شخصی لحاظ نمی‌شود. مدیریت حمل و نقل عمومی کیش به دنبال سامان بخشیدن به این حوزه است.
به طور مثال مسافرکشی خودروهای پلاک ملی در جزیره کیش در قالب تاکسی‌های اینترنتی به یک معضل تبدیل شده بود که طی رایزنی و همکاری دو طرفه با شرکت‌های تاکسی اینترنتی، این معضل تا حد زیادی برطرف شد و دیگر شاهد چنین مواردی نیستیم. باید قبول کنیم که جزیره کیش یک منطقه گردشگری است و پیشانی کشور محسوب می‌شود و هرگونه اتفاق تلخ یا بی انضباطی در این جزیره می‌تواند چهره ناشایستی از کشور به نمایش بگذارد.

ایرنا: آیا ابزاری برای الزام شرکت‌های تاکسی اینترنتی جهت تبعیت از قوانین منطقه آزاد کیش وجود دارد؟
پاسخ: با توجه به حساسیت موضوع، مدعی العموم جزیره کیش در این رابطه ورود کرد و در ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ طی جلسه‌ای نمایندگان تام الاختیار سه شرکت تاکسی اینترنتی فعال در جزیره کیش به دادگاه فراخوانده شد.
در این جلسه یک ضرب العجل مشخص برای این شرکت‌ها جهت اخذ قرارداد برای تداوم فعالیت در جزیره کیش تعیین شده است. خوشبختانه یکی از این سه شرکت که مقر آن در خود جزیره کیش است موفق به اخذ قرار داد شده و مشکلی برای ادامه فعاایت ندارد.
یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز که در شرف اخذ قرار داد است، ۹۹ درصد مراحل را طی کرده و منتظر تعیین تکلیف چند مورد حقوقی جزئی است.
در همین راستا به دلیل برخی مشکلات سخت افزاری، به نسبت سایر شرکت‌ها مدت زمان بیشتری به شرکت سوم جهت رفع موانع برای اخذ قرار داده شده که انتظار می‌رود در بازه زمانی تعیین شده تعیین تکلیف شود.
ایرنا: آیا هزینه‌ای نیز از شرکت‌های تاکسی اینترنتی در قالب این قرارداد دریافت خواهد شد؟
پاسخ: بله؛ شرکت‌ها ملزم هستند که ۲ درصد از کرایه هر سرویس را به سازمان منطقه آزاد پرداخت کنند.
ایرنا: دریافت این ۲ درصد به چه اندازه در عدم رغبت این شرکت‌ها برای تن دادن به قرار داد با منطقه آزاد موثر است؟
پاسخ: این میزان هزینه اصلا رقمی نیست که دلیلی برای این موضوع مطرح شود چرا که مجموعه مدیریت شهری درآمد زایی از این طریق را صرفا برای توسعه زیر ساخت‌ها و حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی که تاکسی‌های اینترنتی نیز بخشی از آن هستند، هزینه خواهد کرد و رانندگان تاکسی در جزیره کیش به خوبی به آن واقف هستند.
ایرنا: رویکرد کلی منطقه آزاد کیش در قبال تاکسی‌های اینترنتی چیست؟
مدیریت شهری در جزیره کیش به دنبال حمایت قانون مند از تاکسی‌های اینترنتی در جهت ارتقاء ناوگان حمل و نقل عمومی و حفظ انضباط شهری است. معتقدیم که رانندگی یک حرفه است و آداب خاصی دارد که رانندگان تاکسی در جزیره کیش ملزم به گذراندن دوره‌های خاص آن هستند. البت با توجه به شرایط ویژه گردشگری در جزیره کیش، در مرحله بعدی آموزش زبان خارجی و گذراندن دوره‌های تشریفات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در این جزیره در دستور کار قرار می‌گیرد.
مجموعه مدیریت شهری جزیره کیش مدت زمان قرارداد تنظیمی با شرکت‌های تاکسی اینترنتی را ۲ سال تعیین کرده و حسن نیت خود را ثابت کرده است. ما به دنبال افزایش کیفیت، رضایت مندی مسافران و ایجاد یک رقابت سالم برای ارائه خدمات برتر در جزیره کیش هستیم.
شرکت عمران، آب و خدمات کیش به دنبال ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت توسعه حمل و نقل عمومی است و شرکت‌های تاکسی اینترنتی در این مسیرو به عنوان بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی باید نقش آفرینی کنند.

کیشوندان و گردشگران چه می‌گویند؟
بی انضباطی و وقوع هرگونه اتفاق تلخ در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند سبب بدنامی کیش شده و تاثیر منفی در معیشت مردم داشته باشد.
«س. حسین‌پور» که به عنوان گردشگر در جزیره کیش حضور دارد در رابطه با تجربه چند روزه خود از ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره می‌گوید: در برخی از مسیرهای جزیره چاره‌ای جز استفاده از تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد و عملا تردد از این طریق برای مسافران سهل تر انجام می‌شود؛ اما باید اذعان کرد که در مقایسه کیفیت ارائه خدمات در تاکسی‌های جزیره کیش با خودروهای شخصی پلاک جزیره که تحت عنوان تاکسی اینترنتی فعال هستند، کاملا تفاوت را می‌توان حس کرد؛ رانندگان خودروهای تاکسی در جزیره کیش بسیار خوش برخورد و رفتار مناسب‌تری با مسافران دارند.
«رضا خلیلی» به عنوان یک کیشوند با سابقه در جزیره معتقد است که توقف فعالیت خودروهای پلاک ملی سرزمین اصلی در جزیره کیش تحت عنوان تاکسی اینترنتی یک اقدام قابل تقدیر برای جلوگیری از نابسمانی در ناوگان حمل و نقل عمومی بود.
وی ادامه داد: جزیره کیش یک منطقه گردشگری است و معیشت و درآمد بخش قابل توجهی از مردم به این حوزه بستگی دارد؛ رانندگی تاکسی در جزیره کیش یک حرفه است که هر کسی نمی‌تواند عهده دار این مسوولیت باشد. قطع یقین بی انضباطی و وقوع هرگونه اتفاق تلخ در ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند سبب بدنامی کیش شده و تاثیر منفی در معیشت مردم داشته باشد. لذا در همین راستا حساسیت‌های موجورد در رابطه با تاکسی‌های اینترنتی قابل تقدیر است.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (115) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه