امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مسئولان سازمان با وضع مقرارت تسهیل گر به سرمایه گذاران کمک بکند

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 99/12/09 بدون نظر   1123 بازدید

اندازه فونت    

پیشنهاد معاونت تسهیل کسب و کار در سازمان منطقه آزاد کیش مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش با وضع مقررات تسهیل گر به سرمایه گذران در جهت توسعه کیش کمک کنند .

 

به گزارش دولتخانه کیش ، نشست جمعی از اعضای مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش با سید احسان خاندوزی نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح موانع پیش روی سرمایه گذاری و اقدام به مقررات تسهیل گر برگزار شد.

طهمورث قاسمی دبیرکل مجمع توسعه و نوآوری سازندگان کیش در آغاز جلسه ضمن خوش آمدگویی و تشکر از آقای دکتر خاندوزی، سرمایه گذاران و رسانه نگاران حاضر در جلسه بیان داشت: هر قانونی که وضع می شود، اصل و فرض بر این است که به گونه ایی نظارت بشود که اجرای آن قانون نیز به درستی اجرا شود و نظر اصلی مقنن تامین گردد. قاسمی ادامه داد؛ پیش بینی هیات تطبیق در اصل ۸۵ قانون اساسی و انطباق آیین نامه ها در نسبت با قوانین عادی بهترین عامل و مکانیزم حسن اجرایی قوانین است. وی گفت ما در سطح آیین نامه مشکلات کمتری داریم اما هر میزان که به سطح عملیاتی اجرای قوانین نزدیک می شویم مشکلات ما بیشتر می شود تا جایی که الان می توان گفت بسیاری از شیوه نامه ها و فرایندهای اجرایی نقطه مقابل مفاد و روح حاکم بر قانون اداره مناطق آزاد است. فرایندهایی وجود دارد که سالهاست که اولویت بالادستی آن تغییر کرده و نه تنها نسبتی با اهداف ندارند بلکه در تناقض و تقابل با قانون مناطق آزاد هستند. دبیرکل مجمع توسعه اضافه کرد: نمونه بارز این موضوع ضوابط مربوط به دوره ساخت پروژه هاست که در مواردی مبنای قانونی ندارد و فضای کسب و کار را تسهیل نمی کند و بوروکراسی را نیز حداکثری می کند به همین دلیل از دوستان سرمایه گذار که سالها با این روندها دسته و پنجه نرم کرده اند خواهش میکنم در فرصت این جلسه در مورد نقیصه های ضوابط مربوط به دوره ساخت اظهار نظر بفرمایید تا در پایان به جمع بندی مشخص برسیم و به عنوان یک مطالبه قانونی از آقای دکتر خاندوزی درخواست کنیم در پیگیری موضوع به ما کمک کنند .

جواد سلماسی به عنوان یکی از اعضای مجمع و با سابقه ی مدیریتی در سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه مسایل و مشکلات حوزه سرمایه گذاری در کیش تصاعدی حرکت می کند گفت: فرآیند اجرایی در مناطق آزاد باید در امتداد سیاست بالادستی باشد، نه اینکه گاهی نقض قوانین کند .

وی افزود: مهلت ساخت پروژه های اجرایی با وسعت طرح ها و متراژ زمین های واگذاری هم خوانی ندارد و همین امر موجب بروز مشکلات برای سرمایه گذارانی شده است که برخی از آنان بیش از ۳۰ سال است در عمران و آبادانی کیش نقش موثر داشتند و همچنان مشتاق به توسعه و آبادانی کیش هستند.

وی به فرآیندهای سرمایه گذاری از ابتدای واگذاری زمین تا بهره برداری اشاره کرد و گفت : برخی ضوابط و مقررات ناقض مصوبات و قوانین قبل است و بسیاری از آیین نامه ها با هم مطابقت ندارد .

نادر کشتکار سرمایه گذار پروژه میکامال و رئیس هیات مدیره مجمع توسعه یکی دیگر از شرکت کنندگان حاضر در جلسه با خیر مقدم به نماینده مجلس شورای اسلامی نشست مشترک سرمایه گذاران با آقای خاندوزی را به فال نیک گرفت و گفت : امیدواریم در طول این دوره ۴ ساله ارتباطات مجلس با مناطق آزاد به گونه ای باشد که علاوه بر همکاری و تشریک مساعی ، آیین نامه ها و مقررات دست و پا گیر اصلاح شود تا سرمایه گذاری در مناطق آزاد به ویژه کیش سهل و آسان شود.

وی گفت: مناطق آزاد یک مدیرعامل دارد که در واقع رییس جمهور کیش است و در منطقه همه ادارات زیر نظر سازمان او اداره می شود .

اینجا اداره مسکن وشهرسازی نداریم ، شورای عالی شهرسازی نداریم و همه این بخش ها در سازمان منطقه آزاد کیش خلاصه شده است پس به راحتی می توان مقرراتی را که به ضرر سرمایه گذار است و مانع توسعه و آبادانی کیش است با رویکرد تسهیل گری اصلاح کرد.

وی گفت: همه اختیارات به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش داده شده است و آیین نامه ها را مدیران سازمان منطقه آزاد کیش تصویب می کنند ، به راحتی می توانند این آیین نامه ها را طوری تنظیم کنند که هم بروکراسی های اداری کم شود هم جرایم و تخلفات کاهش یابد و هم سرمایه گذاران با آرامش خاطر سرمایه گذاری کنند.

نادر کشتکار گفت: سرمایه گذاری و کسب و کار در جهت تولید در مناطق آزاد است و طبق ماده ۲۷ قانون اداره مناطق آزاد همه دستگاهها زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش هستند و باید برای رفع موانع تصمیم گیری کنند.

حاتمی از سرمایه گذاران قدیمی و فعال کیش گفت: سرمایه گذار در مرحله اول قرار دارد و نقدینگی خود را پرداخت می کند. مطابق ماده۱۳ آیین نامه, استفاده مدت زمان خاصی برای ساخت و ساز و بهره برداری در نظر گرفته می شود و اگر سرمایه گذار در این مدت نتواند به تعهدات خود عمل کند یا قرار داد فسخ می شود و یا جریمه های سنگین شامل حال وی می شود.

وی افزود : دریافت پروانه و مجوز ساخت یکی از مراحل زمان بَر است که محاسبه نمی شود و همین امر به ساخت و ساز در کیش ضربه می زند .

وی با اشاره به اینکه مدت زمان مراحل کسب پروانه با احتساب تراکم و ضرایب مربوط طولانی است و گاهی هزینه آن بیشتر از قیمت زمین می شود و همین امر باعث شده است ۸۰ درصد قرار دادهای واگذاری زمین با پرداخت جریمه و خسارت رو برو شوند.

وی معتقد است این شیوه به هیچ وجه شیوه درستی نیست و اینکه همه مشمول جریمه می شوند انگیزه سرمایه گذاری در کیش را به شدن کاهش داده است .

این سرمایه گذار در مقایسه کیش با شهر های دیگر گفت: در شهرهای دیگر سرمایه گذار با صدور پروانه فقط با شهرسازی کار می کند اما در کیش همه ادارات زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش است و سپری کردن مراحل اداری زمان طولانی را تلف می کند و همین اتلاف وقت به ضرر سرمایه گذار است.

وی گفت : سرمایه گذار وقتی پروانه ساخت می گیرد آماده ساخت و ساز است قصد دیگری که ندارد و با توجه به نوسان دائمی در کیش از قبیل تورم و تحریم, سازمان منطقه آزادکیش باید بازوی حمایتی باشد اما این امر محقق نمی شود.

وی افزود: طولانی شدن مراحل کار به دلیل نامه نگاری و پی گیری های اداری است و در زمان های گذشته کسی حق نداشت جلوی پروژه های فعال را بگیرد مگر اینکه پروژه خارج از تعهدات خود کار می کرد اما الان به هر دلیلی کار متوقف می شود و همین توقف ها به سرمایه گذار ضربه می زند.

اگر سرمایه گذار بخواهد مدام جریمه دهد نقدینگی و سرمایه آن کاهش می یابد و به تبع آن کار به تعویق می افتد و چون وام هم به پروژه آن تعلق نمی گیرد بنابراین سرمایه گذار با مشکلات جدی رو به رو می شود.

البته یکی از نکاتی که مورد انتقاد سرمایه گذاران می باشد میزان زمان اختصاص یافته برای تکمیل پروژه ها است. مثلا تعیین مدت زمان ۴ سال به عنوان مهلت ساخت برای هر پروژه خرد و کلان ، اصلا درست و کارشناسی نیست چرا که برخی طرح ها با وسعت بالای ۲۰۰هزارمتر مساحت زیرساخت, عملا در ۴ سال تکمیل نمی شوند و اگر چنین طرح هایی شامل جریمه بشوند جریمه های آن سنگین است و برای سرمایه گذاری که مدتها سرمایه و عمر خود را در کیش هزینه کرده است مقدور نیست و ضربه سنگینی به آن وارد می شود.

حاتمی در ادامه جلسه افزود: در قراردادها ذکر نشده است جریمه بگیرید فقط گفته شده دوره ساخت تعیین شود اما اینکه سرمایه گذار باید کلی هزینه دهد معمایی است که علاوه بر اینکه معقول و منطقی نیست به توسعه کیش هم ضربه می زند.

او گفت: آسیبی که متوجه سرمایه گذاران کیش است ریشه در ضوابط و آیین نامه اجرایی دارد، لذا زمانی که برای پروژه های عمرانی اختصای می یابد منطقی نیست و سرمایه گذاران در این حوزه بسیار متضرر می شوند.

در تهران هیچ پروژه ای به شهرداری خسارت نمی دهد ، در پروژه های کیش به دلیل تحریم گاهی توقف ایجاد می شود که سرمایه گذار دچار مشکل می شود و همان زمان مشمول جریمه هم می شود و این بار مضاعفی است.

حاتمی افزود این چه منطقی است که پروژه ای با پیشرفت ۹۶ درصدی باید مشمول جریمه شود؟اتفاق می افتد که یک سال به دنبال گرفتن نامه پایدارسازی قرارداد بوده ایم.

اینکه سازمان منطقه آزاد کیش دوره ساخت را کسر می کنند و بیش از آن اگر طول بکشد به ازای هر سال, متناسب با ارزش زمین جریمه محاسبه و در یافت می کند برای سرمایه گذاران سنگین است و گاهی این جریمه ها از نرخ زمین بیشتر می شود.

قرار دادهای کیش همه مطابق پروژه های کوچک است این در حالی است که برخی طرح ها وسیع و گسترده است و طول مدت ساخت آنان قطعا زیاد است.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش بهای زمین را به صورت شرایطی دریافت می کند و سازمان منطقه آزاد کیش خود بهای زمین را مشخص می کند در سال یک یا دو بار برای زمین های نرخ مشخصی تعیین می شود و بر اساس آن واگذاری صورت می گیرد .

این در حالی است که قانون گذار برای سرمایه گذار مشخص کرده که اگر قصد ساخت و ساز دارد ۳۰ تا ۳۵ درصد از بهای زمین را نقد و بقیه را به صورت اقساط پرداخت کند تا مشکل ایجاد نشود.

تا زمانی که سازمان منطقه آزاد کیش از جرایم تاخیر در ساخت و ساز سود پایدار می برد سرمایه گذاران همچنان متضرر می شوند.

نادر کشتکار سرمایه گذار میکا به یک نکته اساسی اشاره کرد و گفت: از ۵ اسفند تا ۲۰ فروردین هیچ کامیونی در کیش تردد نمی کند و عملا پروژه ها تعطیل است اما این زمان در تعهد سرمایه گذار محسوب می شود که باید کار را در این مدت هم پیش ببرد بنابراین در مجموع, حدود ۱۸۰ روز از مهلت ۴ ساله یک پروژه به راحتی از دست می رود و سرمایه گذار نمی تواند به تعهدات خود عمل کند و باید جریمه آن را پرداخت کند اینها مواردی است که با بازنگری آیین نامه ها و مقررات حتما برطرف می شود و سرمایه گذار می تواند با آرامش خاطر به تکمیل پروژه خود بپردازد.

اضافه می شود که در زمان بدی آب و هوا و متلاطم بودن دریا باز هم کامیون نمی تواند از مسیر دریایی وارد کیش شود و همین تاخیرهای غیر مترقبه بدون محاسبه به روند کار ضربه می زند.

نادرکشتکار همچنین گفت از نمایندگان مجلس انتظار داریم با تصویب قوانین آسان به کمک سرمایه گذاران در مناطق آزاد بشتابند.

وی افزود: چون کیش منطقه آزاد است برای سرمایه گذار صرف نمی کند کالا را از داخل کشور وارد کند زیرا هم مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت کند و هم در مجموع هزینه تمام شده گران می شود لذا سرمایه گذار ترجیح می دهد کالای مورد نیاز را از خارج وارد کند و چون تحریم هستیم واردات کالا هم با مشکلاتی همراه است و عملا سرمایه گذار زمین گیر می شود.

 

نادر کشتکار گفت : در کیش همه عوامل تصمیم گیر یک مجموعه هستند و می توانند با تعامل بیشتر، موانع را بر دارند و زمین را با پروانه واگذار کنند.

البته مهمتر از همه، همان اتلاف وقتی است که در طول سال اتفاق می افتد و این ها همه به ضرر سرمایه گذاران و در نهایت آبادانی کیش است.

به طور مثال فرآیند دریافت برگه پایداری دوره ساخت که الحاقیه قرار داد است گاهی یک سال طول می کشد، بهتر است از ابتدا با یک نفر طرف شویم که هدر رفت زمان از بین برود.

مسایلی که در کشور پیش آمده مثل تحریم ، تورم و کرونا مزید بر علت شده و مشکلات سرمایه گذاران را بیشتر کرده است.

آنچه که خیلی مهم است این است که بدنه سازمان باید قوی عمل کند، بخش خصوصی از سازمان منطقه آزاد کیش جلو افتاده است .

باید افرادی که پروژه های ملی و بزرگ می سازند را تشویق و حمایت کنند نه اینکه جریمه کنند.

یکی از مهمترین تهدید های سرمایه گذاری تغییر مدیریت هاست .

در پروژه های بزرگ کشور مدت تعهد سرمایه گذار ، بر اساس روز کاری محاسبه می شود اگر در کیش هم این قاعده باشد زمان های پرتی محاسبه و بسیاری از مشکلات رفع می شود.

کمک بزرگی که مجلس می تواند به مناطق آزاد ارائه دهد این است که مجلس قوانین را تصویب کند و بر حسن اجرای آنها هم نظارت داشته باشد.

از ۲۷ سال پیش که قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تصویب شد مجلس به اجرای قانون نظارت نکرده است و در موارد متعددی فرآیندها اجرایی که برای آیین نامه ها در نظر گرفته شده است تطابقی با قوانینی اصلی ندارد.

شورای عالی مناطق آزاد آیین نامه ای برای واگذاری زمین تصویب کرده است و در آن بند ومصوبه ای در خصوص جریمه نیست اما سازمان منطقه آزاد کیش برای اینکه بورس بازی زمین نباشد قید ساخت و تعهد زمان را در آن اضافه کرد است سرمایه گذار هم تمکین می کند اما به هر حال باید این مدت زمان ساخت عادلانه باشد که سرمایه گذار زمین گیر نشود.

آقای کتابفروش یکی دیگر از سرمایه گذاران کیش گفت: نرخ زمین که سازمان منطقه آزاد کیش واگذار می کند همیشه ارزان تر از بازار آزاد نیست گاهی سرمایه گذار زمین را گرفته نتوانسته در مدت معین بسازد با نرخ پایین تر از بازار واگذار می کند اما سازمان منطقه آزاد کیش هر سال زمین را کارشناسی می کند و نرخ جدید بر آن می گذارد و در بسیاری از مواقع زمین های سازمان منطقه آزاد کیش از زمین های بازار آزاد گرانتر است.

در آیین نامه های شورای عالی مناطق آزاد ، نحوه واگذاری زمین اقدام به ساخت است نه اتمام ساخت .

سازمان منطقه آزاد کیش “اقدام” را “اتمام” عنوان کرده وبرای آن جریمه هم گذاشته است.

سازمان از درآمد های حاصل از جریمه ردیف درآمدی برای خود پیش بینی و در بودجه خود آورده است.

سازمان منطقه آزاد کیش از عوارض پس از ساخت هم ذی نفع است.

از سال ۸۲ تا کنون همه طرح های کیش تقریبا سالی یکبار پول زمین را پرداخت کرده اند. هر سال جریمه ها بر اساس قیمت روز است و این جریمه ها بیشتر از بهای اولیه زمین می شود.

 

هر مدیر عاملی آمده یک قانونی گذاشته و بعدی هم یکی دیگر روی آن گذاشته و همینطور مدام حلقه تنگ تر شده است.

مجلس باید ورود بکند به جای تعویض قانون علت عدم اجرای قانون را پیگیری کند.

آیین نامه هیئت وزیران با آیین نامه های مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد تطابق ندارد. پروژه های بالای ۵۰ هزار متر باید ۶ سال ساخته شود پروژه ۱۵۰ هزار متری هم همین زمان را دارد و این عادلانه نیست .

وی گفت، فرآیندها و آیین نامه های داخلی سازمان منطقه آزاد کیش باید مهندسی مجدد شود .

 

وی افزود ما در سال، ۵۲ جمعه داریم و ۵۲ روز تعطیل ، ۲۵ روز تعطیل رسمی داریم . از ۵ اسفند تا ۲۰ اسفند ، ممنوعیت تردد کامیون و ماه رمضان هم پروژه های ساختمانی به دلیل به کار گیری نیروهای افغانستانی تعطیل هستند و این ها به سرمایه گذار ضربه می زند.

📍ما را برای ساختن جریمه می کنند یا برای نساختن ؟ اگر برای ساختن است که باید جریمه کنند ، اگر برای نساختن جریمه می کنند ما که داریم می سازیم .

📍یکی از مطالبات به حق سرمایه گذاران از نماینده مجلس این بود مالیات بر ارزش افزوده لغو شود.

کیش بیرون از مرز گمرکی است و نباید مالیات بدهد با این مصوبه فاتحه کالای ایرانی در منطقه آزاد خوانده شده است .

در شرایط عادی کالای ایرانی در منطقه ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر است ، اگر مالیات هم باشد قیمت ها بسیار افزایش می یابد و باید شن و ماسه و سرامیک را هم از خارج وارد کنیم .

کیش را باید به نمایشگاه کالای ایرانی تبدیل کنیم چون معاف از مالیات بر ارزش افزوده بود اما الان نمی شود و حتی میل گرد را هم باید از خارج وارد کرد.

این مزیت باید برای مناطق آزاد در نظر گرفته شود در غیر این صورت مناطق آزاد هیچ مزیتی دیگری ندارد و کم کم از بین می رود. کتاب فروش در ادامه گفتگو افزود : بسیاری از شاغلان کیش درآمدشان کفاف اجاره مسکن آنان را نمی دهد هر ساله از سرزمین اصلی متقاضی داشتیم برای آموزش و پرورش امسال برعکس بود آموزگاران متقاضی خروج از کیش بودند .

وی گفت: مساله مالیات را در دیوان عدالت اداری مطرح کردیم گفتند در مجلس باید صورت بگیرد مجلس لطفا به کسر مالیات از حقوق کارکنان مناطق آزاد توجه کند و درصدد رفع این مشکل برآید.

عبدالهی یکی از خبرنگارانی که در جلسه حضور داشت گفت: آقای خاندوزی دو مقاله از جنابعالی خواندم نقدی بر عدم تحقق اقتصاد مقاومتی و مفهوم سرمایه های اجتماعی، حال سوال این جاست آیا با این مصوبات و قوانین دست و پاگیر میشود چراغ اقتصاد مقاومتی را روشن نگه داشت و دوم اینکه افرادی که جزیره کیش را طی ۳۰ سال از بیابان به شهری مدرن و توسعه یافته تبدیل کردند سرمایه اجتماعی نیستند؟

وی افزود موضوع بعدی اینکه چرا دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد را چنان فربه کردند که ۳ درصد درآمدی سالیانه کل مناطق آزاد باید جهت صرف هزینه های نامشخص به دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تخصیص داده شود، آن هم منبع درآمدی که از جیب همین سرمایه گذاران دریافت و پرداخت میشود .

 

ارسلان قربانی یکی دیگر از فعالان اقتصادی گفت : محاسبه دوره ساخت باید بر اساس روزکاری باشد و هر عاملی که خارج از اراده سرمایه گذار باشد از کرونا تا تحریم و حوادث غیر مترقبه، در دوره ساخت محاسبه نشود تا سرمایه گذار متضرر نشود.

سید احسان خاندوزی نایب رئیسی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان نشست گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه سال ۸۷ به صورت موقت تمدید شده به صورت ۵ ساله بوده که چند بار تمدید شد. چند ماه پیش این قانون به صورت دائم تصویب شد .

شورای نگهبان در نامه ای اعلام کرد : مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر مصرف است نه مالیات بر تولید. در کل کشور نباید منطقه ای وجود داشته باشد که از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد.

خاندوزی گفت: دو پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی داشتیم اگر این مناطق مالیات بر ارزش افزوده بپردازند باید همه مبالغ صرف این مناطق شود نرود در خزانه ، اگر مناطقی هستند که کاملا محصور هستند و ورود و خروج واضح است این مناطق قابل کنترل گمرکی ، معاف شوند و مناطقی که محصور نیستند معاف نشوند.

📍اگر شورای نگهبانان ایرادی نگیرد کیش و قشم محصور هستند پس معافیت مالیاتی در این مناطق باقی می ماند .

خاندوزی به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد بر اساس مولفه های سهولت و صعوبت کسب و کار ، فعالیت تجاری در منطقه بررسی کارشناسی و با معیار مدت و هزینه بررسی شود.

وی گفت: پیشنهادم این است برای هر کدام از محور ها که مد نظر است مثل دوره ساخت و جریمه و دوره پایدار سازی بر اساس تعدادی از نمونه هایی که در دسترس است الگوی مشخصی طراحی شود.

انتظار می رود منطقه آزاد کیش به لحاظ تمرکز مدیریتی فرآیند های اقتصادی را در یک جهت درست بررسی کند.

وی گفت : البته آسیب ها در لایه های میانی مدیریتی است و این موضوع را به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش منتقل کردم ، منطقه نیازمند یک معاون تسهیل کسب و کار است .

وی افزود: ضرورت یک آیین نامه برای اصلاح پایداری سازی و دریافت جرایم محسوس است.

گویا در حال حاضر کسی مسئولیتی در برداشتن موانع و گره گشایی ندارد شاید گاهی منفعت در همین گره ها و موانع است.

اگر قاعده وجود داشته باشد با تغییر مدیران و مسئولان ، قانون و آیین نامه ها همچنان پایدار هستند و تغییر نمی یابد.

وی گفت: باید از چند جهت به این موضوع پرداخت و با کمک رسانه ها و صدا و سیما موضوعات رصد و پیگیری شود تا نهایتا موضوع به دست مسئولین حل و فصل گردد .

خانم حسین زاده یکی دیگر از خبرنگاران کیش که در نشست حضور داشت یکی از مشکلات مناطق آزاد را ممنوعیت ورود خودرو به کیش عنوان کرد و گفت : مجلس هنوز این موضوع را حل نکرده رفته به سراغ ورود خودرو از مناطق آزاد به شهرهای دیگر .

الان کیش آباد شده است و مالیات یک سد بزرگ بر سر توسعه کیش است ، اگر در شهرهای دیگر مالیات می گیرند به مردم خدمات می دهند آیا در کیش مالیات می گیرند خدماتی به مردم و سرمایه گذاران می دهند؟

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه