امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

آرامش و آسایش و ثبات را به مناطق آزاد برمی گردانم

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 99/12/22 بدون نظر   1190 بازدید

اندازه فونت    

نشست فعالان اقتصادی کیش با دبیر شورای عالی مناطق آزاد با محور تعیین مدیر عامل کاردان ، آشنا به کیش و متعهد برگزار شد .

حمید رضا مومنی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در این نشست با قدردانی از زحمات و خدمات مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سه نکته در مناطق آزاد کشور و به ویژه کیش مد نظر است و آن سه اصل آرامش ، آسایش و ثبات است که مورد تایید همه فعالان اقتصادی هم هست.

وی افزود: قول می دهم با توکل به خدا این سه اصل در مناطق آزاد رعایت شود.

مومنی گفت : انگیزه مدیران را با تاکید براینکه تنها تا پایان دولت شش ماه باقی است و شما مدیران کوتاه مدت هستید کم نکنید ، ما ناشناخته نیستیم و دولت بعد هم می تواند از تجربیات دولت قبل استفاده کند ما بنا ، را بر این می گذاریم که هشت سال دیگر بعد از این شش ماه هم خدمت کنیم .

مومنی خاطر نشان کرد : بین وظایف و ماموریت ها تداخلی ایجاد شده است و اعتقاد داریم دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد یک ستاد فکری رابط بین عالی ترین مقام اجرایی کشور و بدنه اجرایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است ، این ماموریت به عنوان کاتالیزور باید منویات را بگیرد کارشناسی و به بدنه تزریق کند مشکلات را تحلیل کند و پیشنها د بدهد که اگر قرار است قانون شود بشود و اگر باید اصلاح شود این کار انجام شود .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد محل اتصال دبیر خانه و مناطق آزاد اقتصادی را مجمع مدیران عامل مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: در این مجمع بودجه بسته در هر دوره سه ماهه ارزیابی و در مجمع تعیین تکلیف می شود در این مجمع هر کس در حریم خودش باید پاسخگو باشد.

مدیران عامل مناطق آزاد بر اساس قانون اختیاراتی دارند ،این اختیارات قابل تفویض به دیگری نیست ، در داخل ساختار سازمانی خودشان می توانند تفویض اختیار بکنند .

مومنی با اشاره به اینکه پیش از این بخشنامه ای شده بود که اگر مدیران عامل معاون و یا جانشین می خواهند تعیین کنند باید از دبیرخانه مجوز بگیرند گفت: این بخشنامه لغو شد و مدیرعامل شخصا باید جوابگو حوزه مدیریتی خود باشد.

مومنی گفت: نمی شود من در تهران فرمان صادر کنم و مدیر عامل برود دادگاه ، بازداشت و کیفر شود.این رابطه باید یک رابطه منطقی باشد .

وی افزودک موضوعی که بسیار مهم است برنامه ریزی دقیق باید انجام شود ومسایلی که موجب کندی تصمیم سازی می شود با آن برخورد شود.

امروز اعتقاد داریم امضاء طلایی هیچ معنایی ندارد.دبیر خانه باید برگردد به هویت اصلی خودش باید فکر گروه باشد نه تعیین مدیران مناطق آزاد باید جایگاه خود را ارتقاء دهد بشود معاون رئیس جمهور و در هیئت دولت از منافع مناطق آزاد دفاع کند تا مصوبه غلط تصویب نشود.

مشاور رئیس جمهور گفت: ثبت سفارش کالا ربطی به دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد ندارد ، این حرف یک حرف کاملا منطقی است.

وی گفت : باید یک تحلیل درست انجام شود آن مقدار کالا که در پنج سال گذشته به مناطق آزاد وارد شده است میانگین ارزی آن محاسبه شود و برای سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شود که چه نوع کالا و به چه میزان باید وارد شود .

اگر ما در مناطق آزاد شرایطی را به وجود آوردیم که یک بانک اطلاعاتی برای سرمایه گذاران داشته باشیم سرمایه گذار می تواند در هر یک از هفت منطقه آزاد کشور سرمایه گذاری کند.

مومنی با تاکید بر این که باید شورای حقوقی راه بیفتد و مصوبات و روش های غلط را اصلاح شود گفت: باید در دبیرخانه شورای پارلمانی راه بیفتد ، با مجلس و فراکسیون ها گفتگو کنیم و به بخشی که در کشور می تواند اثر گذار باشد (مناطق آزاد ) کمک کنیم .

باید بدانیم دنیا چرا دنبال ایجاد مناطق آزاد رفتند دلیل را بررسی کنیم و از الگوهای موفق در دنیا بهره ببریم مناطق آزاد برای اینکه شرایطی را ایجاد کنند که حاکمیت و دولت آن را نمی تواند در کل کشور ایجاد کند تاسیس شده اند از این ظرفیت باید در کشور استفاده شود .

مشاور رئیس جمهور گفت: این مناطق به علت موقعیت جغرافیایی و اقتصادی منطقه آزاد است رفت و آمد به آنجا ویزا نمی خواهد و معافیت مالیاتی دارد و سرمایه گذار به راحتی می تواند در این مناطق رفت و آمد و سرمایه گذاری کند و موجب توسعه و پیشرفت مناطق آزاد و کشور می شود.

دولت هم مکلف به تامین زیر ساخت های آن است ما در دو دهه گذشته بررسی نکردیم این مزیت ها چقدر پابرجاست و چقدر به سرمایه گذار کمک می کند.

با قاطعیت می گویم دیگر چیزی از مزیت های مناطق آزاد باقی نمانده است باید هر چه سریعتر به فکر بود.

از تاسیس کیش و قشم و چابهار۲۰ سال گذشته و دیگر معافیت مالیاتی ندارد و گرفتن ویزا هم معمول شده است ، با این روش مزیت مناطق آزاد رنگ می بازد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران را هم که قصد دارند از مناطق آزاد به سرزمین اصلی ببرند در واقع عملا مناطق آزاد نعطیل می شود.

حمید رضا مومنی گفت: در واقع مناطق آزاد دیگر هیچ مزیتی ندارد ، ما اگر ستاد قوی داشتیم باید این ها را تقویت می کردیم ما خیلی وقت ها به جای اینکه به جلو حرکت کنیم به عقب برگشتیم.

مشاور رئیس جمهور افزود: مرکز تولید فکر نداریم تا بتواند برای مناطق آزاد شرح دهد که برای بستن قراردادهای بین المللی چه مقرراتی را باید رعایت شود ، باید بدانیم اگر یکی از قراردای های بین المللی لغو شود برای مناطق آزاد خسارت به همراه دارد.

ما اصلا مناطق آزاد را می خواهیم یا نمی خواهیم اگر مناطق آزاد را می خواهیم باید اصلاحات را شروع کنیم باید با خرد جمعی تغییرات جدی صورت گیرد .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: چرا کسی می خواهد پایان کار بگیرد باید در راهرو ها بدود آخرش هم به نتیجه نرسد .چرا شفاف سازی صورت نمی گیرد اگر کسی نمی تواند خود را با سیستم هماهنگ کند خداحافظی کند برود ، ما باید با هم همکاری کنیم ما با هم شریک اقتصادی هستیم تا آخرهم باید باهم باشیم آخر یعنی تا زمانی که هستیم و فعالیت می کنیم .

مومنی با تاکید بر اینکه باید در این چارچوب ، فرآیند زدایی و بازبینی بکنیم گفت: همه با هم باشیم شکنندگی کاهش می یابد درک متقابل از شرایط اختلاف ها را کم می کند ، تا کنون خیلی فرصت سوزی کردیم وای به حال کسی که از تجربیات خوب استفاده نکند و امکانات موجود را هدر دهد.

مومنی گفت: تجربیات موفق کیش و مدیر عامل سابق آن باید به قشم ، اروند و ارس و دیگر مناطق آزاد منتقل شود .اگر منابع مالی مناطق آزاد خوب باشد به سرمایه گذاران فشار وارد نمی شود اگر اقساط سرمایه گذاران به تعویق افتاد فرصت پرداخت برای آنان بیشتر فراهم می شود.

آقای رئیس جمهور نوروز ۹۷ گفتند چرا در مناطق آزاد وقتی می خواهیم هتل تاسیس کنیم ابتدا پول زمین را دریافت می کنیم ؟ بگذارید سرمایه گذار کار کند به بهره برداری برسد درآمد حاصل شود بعد پول زمین را دریافت کنید .

این مطلب رئیس جمهور پیگیری نشد و مغفول ماند موضوعی که به اقتصاد مناطق آزاد کمک می کند باید در دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد پی گیری و تصویب می شد اما این اتفاق نیفتاد و علت این بود که کارهای حاشیه ای به وظایف اصلی سوار شده است .

دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد به سمت لاغر شدن حرکت می کند به گفته آقای آهنگران سرپرست سازمان منطقه آزادکیش که پیشکسوت در شورای عالی مناطق آزاد هم است قانون مناطق آزاد با حضور ۱۵ نفر در دبیرخانه نوشته شد ، این سیاست باید تقویت شود.

تیم مدیریتی ، نقاط قوت و ضعف باید بررسی شود ، ما نباید بگذاریم مقرراتی بر علیه مناطق آزاد صادر شود باید بتوانیم به خوبی دفاع کنیم .

مشاور رئیس جمهور برای کمک به شرکت کیش ایر هم قول مساعد داد و قرار شد با در اختیار گذاشتن منابع مالی به این شرکت هواپیمایی کمک کند تا ناوگان آن تقویت شود او معتقد است این حق کیش باید به کیش برگردد.

وی در خصوص توسعه زیر ساخت های آب و برق در کیش گفت : این یک موضوع حاکمیتی است و نمی توانیم آنرا به دست کسی بسپریم باید ساز و کار مطلوبی برای آن برنامه ریزی شود .

احمد پور یکی از سرمایه گذاران کیش در این نشست گفت: مردی از جنس مناطق آزاد سکان دبیرخانه را بدست گرفته است از مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش تقدیر می کنم .

وی گفت چهار سال است در پروژه دهکده ساحلی کیش فعالیت می کنم و در این مدت در کیش چهار مدیر عامل عوض شد ، این تغییر مدیریت ها به منطقه آسیب می زند .

مدیری اگر قرار است در کیش انتخاب شود با توجه به موقعیت حساس کیش از بدنه سازمان منطقه آزاد کیش باشد که به منطقه خدمت برساند.

آقای ملک لو سرمایه گذار مرکز تجاری کیش هم در این نشست گفت : تمام صدماتی که مناطق آزاد داشته از تغییر مدیریت ها بود و خواهشم این است که از بدنه تشکیلات باشد و کارنامه موفقی داشته باشد.

علی رضا نوری یکی دیگر از سرمایه گذاران قدیمی کیش در این نشست گفت: اولین بازار کیش را ساختم ، آرزوی موفقیت وتوسعه کیش را همیشه داشته و دارم سرمایه های زیادی در کیش صرف شد ما عمرمان را در کیش صرف کردیم و انتظار داریم کسی برای کیش انتخاب شود که درد آشنا و به اقتصاد مناطق آزاد آگاه باشد .

تغییرات باعث می شود به سرمایه گذاری ضربه بخورد مدیر اقتصادی می تواند کیش را اداره کند تورم بی رویه در کیش باید مهار شود.

جواد سلماسی مدیران سابق سازمان و مدیر مجموعه کیش بتن سخنران دیگری بود که در این نشست با اشاره به سابقه ۲۹ ساله فعالیت خود در کیش گفت: مدیرانی که در منطقه منصوب می شوند بیشتر مسایل تبلیغاتی را در نظر می گیرند اهداف مناطق آزاد آبادانی است .

باید موانع سرمایه گذاری در مناطق آزاد برطرف شود ، الان رسالت مناطق آزاد تغییر کرده است .

برای ترغیب سرمایه گذار سال های گذشته تراکم ۳۰۰ درصد بود الان شده ۲۵ درصد و این کاهش امتیاز و تورم اقتصادی سرمایه گذاران را زمین گیر کرده است.

موانع دریافت پروانه ساخت و ساز یکی از مشکلات اساسی سرمایه گذاری در کیش است.

کتابفروش دبیر سندیکای صنایع کیش در نشست فعالان اقتصادی با دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ظرفیت های قبلی مناطق آزاد را بازگردانید و باید فرآیندها مهندسی مجدد شود .

سادت نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان کیش در این نشست گفت در شرایطی هستیم که مناطق آزاد مورد هجمه هستند در خصوص انتصاب مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش شخصی انتخاب شود که به شرایط کیش آشنا باشد .

صدوق یکی از هتلداران کیش هم در این نشست خواستار انتصاب مدیری بود که طرفیت های سرمایه گذاری را بشناسد.

ارسلان قربانی از اعضای مجمع توسعه نوآوران و سازندگان کیش گفت سیستم اداری سازمان بسیار گسترده شده هم از نظر مقررات و هم نیروی انسانی و این گستردگی کار سرمایه گذاران را سخت کرده است.

محسن قریب دبیر انجمن سرمایه گذاران کیش گفت دبیر خانه در سنوات گذشته فربه شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و این تعدد امضا ها برای دریافت مجوزها کار را بسیار دشوار می کند . دبیر خانه چالاک تر باشد کار بهتر می شود.

واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی به صلاح نیست و این شرکت همیشه بازوی کمکی کیش بود ، سهام شرکت آب و برق کیش که ۴۹ درصد آن سهم سازمان منطقه آزاد کیش است اصلاح شود .موسسه ورزش و موسسه علوم و فنون در بلاتکلیفی و عدم مجوز به سر می برد امیدوارم به این موضوعات رسیدگی شود.

حاتمی یکی از فعالان اقتصادی کیش در این نشست به تعویض مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اعتراض کرد و نحوه این تغییر را مطلوب ندانست و گفت: چرا یک مدیر کارآمد و توانمند باید تغییر کند ؟ آن هم به این شیوه ؟ تاوان این تصمیم اشتباه و کج سلیقه گی را سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی می دهند.

امیدواریم با انتخاب مدیر شایسته آلام مردم کیش کمتر شود. الان استقلال مناطق آزاد کم شده و باید این استقلال به مناطق آزاد باز گردد.

صفا مدیر عامل جامعه هتلداران کیش در این نشست گفت : ۵۰ هتل درحال خدمت رسانی داریم و ۶۰ هتل در حال ساخت داریم از شما درخواست می کنم در این شرایط مدیری را انتخاب کنید که از بدنه کیش باشد چراکه مدیری که به کیش آشنا نباشد در این شرایط منصوب شود دستاورد مطلوبی برای کیش نخواهد داشت.

مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش تلاش کردند ظرفیت گردشگری کیش را ارتقاء دهند همکاران او به این مسایل آشنا هستند و اگر فرد دیگری منصوب شود زحمات همه از بین می رود.

آقای مصطفی ابراهیمی از مدیران سابق سازمان و یکی دیگر از فعالان اقتصادی کیش خواستار برگرداندن اختیارات مناطق آزاد شد. دستورالعمل های مناطق آزاد اصلاح شود تا گره گشایی شود.

سازمان منطقه آزاد کیش که قرار بود تسهیل کننده شرایط باشد الان در سمت های مدیر ، مالک و شهردار موانع زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

قاسمی دبیر مجمع توسعه نوآوران و سازندگان کیش در این نشست گفت: در سطح سیاستی مشکل داریم و تورم فرآیندها مانع توسعه کیش می شود . هیئتی شکل بگیرد به منظور فرآیند زدایی و بخشنامه زدایی که به توسعه فضای کسب و کارکمک کند.

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه