به گزارش دولتخانه کیش سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت:
🔹 دقت کافی برای توسعه زیر ساخت ها و تامین مالی در مناطق آزاد صورت نگرفته است.
🔹متاسفانه دستگاه های اجرایی دخالت هایی در امور مناطق آزاد دارند و منجر می شوند قوانین و مقررات در این مناطق به درستی اجرایی نشود؛ این روند موجب آسیب رسیدن به فعالان اقتصادی در مناطق آزاد کشور شده است
🔹ما کارهای زیادی برای بازگشت اعتماد فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در پیش داریم.
از تمام فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و نیز ایرانیان خارج از کشور دعوت میکنیم تا با نگاه و دیدی جدید به مناطق آزاد بنگرند.
🔹 این وظیفه مدیران سازمان های مناطق آزاد کشور است که زمینه را برای حضور ایرانیان خارج از کشور که علاقمند به سرمایه گذاری در این مناطق هستند فراهم کنند. در این راستا با توجه به دیدگاه رئیس محترم جمهور نسبت به این موضوع، موجب تجمیع ظرفیت ها خواهد بود تا پس از اعتماد سازی، مناطق آزاد از سرمایه های مردمی برخوردار گردند.
🔹براساس قانون چگونگی ایجاد مناطق آزاد، اختیارات به مناطق آزاد داده شده است ولی با گذشت زمان، قوانینی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که قبلی ها را نقض کرده است.
🔹 برخی بخشنامه های وزارتخانه ای در روندِ کاری و تحقق اهداف مناطق آزاد تاثیر سوء دارند و این باعث سرخوردگی سرمایه گذاران می شود. در این راستا قرار بود مناطق آزاد از معاف ۲۰ ساله مالیات بر ارزش افزوده برخوردار باشند؛ ولی قانونی تصویب شد که این مناطق مشمول مالیات بر ارزش افزوه می شوند.
🔹 سرمایه گذارانی که پیش تر سرمایه خود را وارد این عرصه کردند و بر اساس یک بیزینس پلن قدم در این راه گذاشتند، با چنین قوانینی دچار شوک شده و توان ادامه راه را از دست خواهند داد.
🔹تصور می کنم با وجود وفاق ایجاد شده در اعضای هیات دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، مناطق آزاد به استقلال قبلی خود باز گردند.
🔹دولت فدراسیون روسیه مصوبه ای را در سال ۲۰۱۷ تصویب کردند و طی آن راهبردهای توسعه بنادر در دریای خزر را مصوب کردند و نقش کریدور شمال ـ جنوب را بسیار پررنگ دیدن و سالانه ۲۵ میلیون تن ظرفیت انتقال بار را به منطقه روسیه برنامه ریزی کردند.
🔹این مسیر از ایران میگذرد، از بندر چابهار شروع می شود و از مسیر ریلی چابهار تا رشت امتداد پیدا می کند و از آنجا به مجتمع بندری کاسپین منتقل می شود، طی یک عملیات آبی بار توسط کشتی های رو رو، واگن ها به کشتی دیگری منتقل و به کشور روسیه ارسال می شوند.
🔹ما علاوه بر احداث کریدور شمال ـ جنوب در پی شکل دهی به یکسری خوشه ها برای توسعه صنعتی، کشت، شیلات، بحث سوآپ و گردشگری در کشور هستیم و بنده پیشنهاد تشکیل شورایی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های درگیر را داده ام و ما هم می توانیم دبیری آن را بپذیریم، تا با همکاری هم و در زمان مقرر همه چیز آماده باشد و ما بهره لازم را ببریم
نظر شما