نگاهی به تاثیرات تغییر اقلیمی در کیش/ مصیب شیرانی کارشناس محیط زیست
تغییرات اقلیمی به عنوان چالشی غیرقابل اجتناب جنبه های مختلف زیست طبیعی و انسانی را تحت تأثیر خود قرار می دهد. این روزها در گلاسگو، پاریس، بروکسل، آمستردام و استانبول و همزمان با برگزاری نشست آب و هوایی رهبران جهان صحنه اعتراضهای مردمی به سهلانگاری سیاستمداران در قبال مهار موثر تغییرات اقلیمی بود. نمایندگانی از نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در گلاسگو گرد هم آمدند تا چگونگی دستیابی به اهداف توافقنامه آب و هوایی پاریس برای محدود کردن افزایش دمای ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگرادی کره زمین را بررسی کنند. با وجود اعلام تعهد برخی کشورها در خصوص مهار تولید گازهای کربنی و گلخانهای ولی همچنان فعالان حوزه محیط زیست نگرانند که وعدههای رهبران سیاسی جهان همانند گذشته شعاری بیش نباشد و عملی نشود. بر همین اساس، حامیان محیط زیست به خیابانها آمدند و اعتراضهایی گروهی را به راه انداختند که در برخی موارد با دخالت نیروهای پلیس مواجه شد. این در حالی است که بر اساس پیش بینی های و مطالعات انجام شده افزایش میانگین دما در جزیره کیش تا سال ۱۴۳۰ به میزان ۱. تا ۴ درجه سانتی گراد خواهد بود تاثیرات این افزایش دما در کیش چیست.به ازای ۱ درجه افزایش دما مصرف سوخت نیروگاههای حرارتی حدود ۲.۴۹% افزایش خواهد یافت. کارایی نیروگاه حرارتی پایین خواهد امد بر اساس نتایج میزان انتشار دی اکسید کربن حدود ۱.۳% و هزینه های اجتماعی ناشی از انتشار آلایندهها نیز حدود ۲% افزایش خواهد یافت.
برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای سال پیش سران بیش از ۱۵۰ کشور در پاریس متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانهای خود را به اندازه مشخصی کاهش دهند. این در حالی است که ما تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده ایم . به عنوان مثال پدیده هایی مانند افزایش سطح دریا هر چند به صورت بطعی، می توانند عملکرد روزانه را مختل کنند حمل و نقل و زیرساخت ها کیش را تهدید کند ، تأثیر بر ارزش املاک و مستغلات و دارایی های زیست محیطی تاثیر منفی بگذارد به صنعت گردشگری آسیب برساند حال چه باید کرد.
چه باید کرد ؟!!!میزان انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) را باید مدیریت کنیم..باید برنامه مقابله با تهدیدات اقلیم و سازگاری با اقلیم برای کیش داشته باشیم .
در بسیاری از کشورها تردد زیاد خودروها عامل اصلی انتشار گازهای گلخانهای است و تردد کمتر با خودروها میتواند انتشار را تا حدی کاهش دهد. پس باید تعداد خودرو در کیش را مدیریت کرد. کیفیت خودرها و نوع سوخت مصرفی را مدیریت کرد از ورود خودرو بدون کیفیت جلوگیری کرد. و حمل نقل عمومی را بهبود و بهینه کنیم .
در بخش ساختمان باید بهینه سازی صورت گرفته تا نیاز به سیستم سرمایش کاهش یابد. ۸۰ درصد انرژی مصرفی در بخش خانگی برای تامین اسایش وایجاد دمای مناسب است که بواسطه کیفیت ساخت و ساز نامناسب پرت حرارتی در ساختمانها بسیار زیاد است تنها ۱۵ درصد از طریق باز شو ها و پنجره ها هدررفت انرژی داریم. مدیریت مصرف آب و ارتقاع فضای سبز از فضای سبز نا پایدار و پر هزنیه و آب بر به فضای سبز در خور مقاوم به خشکی ، کم نیاز به آب با گونه های ملی و محلی در اولویت باشد.
در خصوص حمل و نقل کارا و هم ساز با محیط زیست باید برنامه ریزی کرد و حضور صنعت سبز باید جایگزین صنایع آلاینده شود. شیوه های صیادی باید متناسب با توان محیط زیست باشد ، و تنوع زیستی دریایی و خشکی و حفظ اکوسیستم مرجانی کیش باید در اولویت قرار گیرد.
در یک کلام باید برای کیش و تاب آوری ان برای آینده باید برنامه ریزی کرد.
سخن پایانی این که، اگرچه کاهش قابل ملاحظه تولید گازهای گلخانهای نیازمند برنامهریزی فراگیر مدیران است، نقش تکتک کیشوندان را نیز در مقابله با تغییرات اقلیمی نباید نادیده گرفت. به قول مولانا،
تو مگو همه به جَنگاند و زِ صلح من چه آید؟ تو یکی نِهای، هزاری! تو چراغ خود برافروز
که یکی چراغِ روشن زِ هزار مُرده بهتر که بِه است یک قدِ خوش زِ هزار قامتِ کوز
نظر شما